Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Ja, där ligger nog en stor skillnad. Jag tror inte ens det är möjligt att genomföra, så länge man inte tvingar varje barn att äta en specifik rätt varje dag och registrerar det och dessutom frågar vad de åt hemma. Men framförallt anser jag att möjliggörandet av måltider för alla barn i skolan så att de får en bra chans att klara sin skolgång, är väldigt mycket högre prioriterat än att titta på livsmedelsverkets rådande idealkost. Återigen, en rätt som inte äts är väldigt onyttig att servera i skolan som enda val oavsett hur nära idealmåltiden den ligger näringsmässigt. Sen finns det väldigt bra material att tillgå från Livsmedelsverket, för att designa måltiderna så att de uppfyller sitt syfte. Eftersom bara 10% av befolkningen äter vegetariskt/veganskt så vore det väldigt märkligt att forcera in stor andel helt vegetarisk kost i skolan.

https://www.livsmedelsverket.se/48e...-foldrar/riktlinjer-for-maltider-i-skolan.pdf
Fast om du istället frågar hur många familjer som äter vegetariskt en eller två måltider i veckan blir det nog betydligt fler?

Fast om du istället frågar hur många familjer som äter vegetariskt en eller två måltider i veckan blir det nog betydligt fler?
Ja, det tänker jag också. Jag ser ändå inte relevansen i att begränsa skolköken i sitt arbete, genom att lagstifta eller reglera att vissa dagar måste vara animaliefria - eller för den delen att de aldrig får servera endast vegetariska rätter. Det är ett petande i detaljer som jag inte tror främjar måltiderna.

Om man tittar på råden och hälsoaspekterna så finns det ju inget som talar emot att man bara serverar rätter med inslag av animaliska råvaror (förutom för dem som har vegetarisk specialkost då, så det kommer alltid att finnas ett sådant alternativ). Jag åt en riktigt fin lunchrätt tidigare i veckan som var 95% vegetarisk, men där det som gjorde rätten var de 40 grammen med eldad gravad lax. (Även om jag inte tror att just den kompositionen hade varit en hit i en skolmatsal ändå).

Debatten går nog lite på tomgång nu, tänker att det verkar finnas viss konsensus i att inte politiker ska in och peta i skolmåltiderna genom att begränsa köken från att klara sina uppdrag?

Om man tittar på råden och hälsoaspekterna så finns det ju inget som talar emot att man bara serverar rätter med inslag av animaliska råvaror (förutom för dem som har vegetarisk specialkost då, så det kommer alltid att finnas ett sådant alternativ). Jag åt en riktigt fin lunchrätt tidigare i veckan som var 95% vegetarisk, men där det som gjorde rätten var de 40 grammen med eldad gravad lax. (Även om jag inte tror att just den kompositionen hade varit en hit i en skolmatsal ändå).

Debatten går nog lite på tomgång nu, tänker att det verkar finnas viss konsensus i att inte politiker ska in och peta i skolmåltiderna genom att begränsa köken från att klara sina uppdrag?
Men alltså bara rätter med kött i?

Vi fick ju tjockpannkaka, men då skulle det alltså bara få vara fläskpannkaka?

Skolköken har väl riktlinjer över ett år om hur de ska fylla näringsrekommendationerna. Om de väljer att ha tjockpannkaka utan kött en dag i månaden måste ju det vara helt rimligt.

Så länge de inte trycker på att det är vegetariskt kommer flertalet föräldrar inte ens märka att det var vegetariskt och barnen kommer bli mätta, om de gillar tjockpannkaka eller alternativet som erbjuds, grönsakssoppa eller något.

Det är ju inte som om svenska befolkningen historiskt sett ätit just kött varje dag och jag förstår inte varför de måste göra det heller för att stötta bönderna. Det måste ju räcka med kött nästan varje dag? Som på 70-talet, fanns inte rent av fler bönder då?

Håller med om att ordet vegetariskt har blivit något slags krigsskådeplats där kommunerna överdriver ordets betydelse och föräldrarna likaså. Fast från olika vinklar.

Ja absolut finns det rätter som var goda hemma men inte goda i skolan! Så jag tror inte skolmaten håller högre kvalitét än tidigare bara för att den är vegetarisk, men om kött/fiskrätterna är av lika dålig kvalitét är det ju bättre för klimatet åtminstone att skippa det. Och, skolmat har ju nästan aldrig hållt hög kvalitét? Det var ju otroligt många rätter man hatade som barn, men då fanns inte denna diskussion på samma nivå eftersom de rätterna inte var vegetariska. Då var det ju bara att acceptera att man inte kunde gilla allt.

Det finns något slags allmänt hat mot vegetarisk mat/vegetarianer hos många konservativa vuxna människor. Det är inte "riktig mat" osv, så då tänder dom till direkt när dom hör ordet istället för att backa några steg och fundera. Det har ju blivit ramaskri här i alla fall, när man bara infört en enda vegetarisk dag i skolan, av den enda anledningen att man kallar den vegetarisk. Om barnen hör denna diskussion hemma och är uppväxta med det så är det ju inte så konstigt att de blir skeptiskt inställda. Observera att detta ramaskri startade så fort det var bestämt och barnen hade alltså inte ens fått chansen att testa rätterna ännu.

Det blir ju så när det folk ska tvingas på en kosthållning/livsstil de inte själva valt. Jag tror att sånt som att t.ex. Way out west bara serverar vegetariskt och att Lunds Universitet har vegetariskt som standard på möten och konferenser motarbetar syftet och ökar motsättningarna och påverkar folks inställning till vegetariskt negativt när det förknippas med tvång. Folk brukar generellt sett sparka bakut när de blir tvingade och skrivna på näsan av folk ska sprida just sin kost/livsstil till alla.

Det blir ju så när det folk ska tvingas på en kosthållning/livsstil de inte själva valt. Jag tror att sånt som att t.ex. Way out west bara serverar vegetariskt och att Lunds Universitet har vegetariskt som standard på möten och konferenser motarbetar syftet och ökar motsättningarna och påverkar folks inställning till vegetariskt negativt när det förknippas med tvång. Folk brukar generellt sett sparka bakut när de blir tvingade och skrivna på näsan av folk ska sprida just sin kost/livsstil till alla.
Way out west är ju en musikfest och följer den kultur som förknippas med den musiken - är det lika tvingande att de inte erbjuder klassisk musik? Eller är det bara mat där alla alltid måste få sin vilja igenom?

Way out west är ju en musikfest och följer den kultur som förknippas med den musiken - är det lika tvingande att de inte erbjuder klassisk musik? Eller är det bara mat där alla alltid måste få sin vilja igenom?

Och vad har maten att göra med vilken musik man lyssnar på? Inget alls. Det är någon/några som såg ett bra tillfälle att sprida sin kosthållning genom att se till att inget alternativ finns.

Och vad har maten att göra med vilken musik man lyssnar på? Inget alls. Det är någon/några som såg ett bra tillfälle att sprida sin kosthållning genom att se till att inget alternativ finns.
Nu skriver du som du har förstånd till. Det kanske har gått dig förbi - men musik är ofta kopplat till annan kultur som kläder och mat. Det finns alternativ - bara inte alternativ med kött.

Den som anordnar en musikfestival är i sin fulla rätt att bestämma vad dom serveras. Är kärleken till musiken så liten att den inte väger upp att ingen ligger död på tallriken så kan man stanna hemma

Att låta bli att äta skolmaten gör inte att barn svälter ihjäl. Däremot blir det svårare för dem att ta till sig undervisningen på eftermiddagslektionerna. Jag har läst kommentarer på Facebook där lärare berättar att de dagar det är vegetariskt märks det tydligt i klassrummet på eftermiddagarna att eleverna är mer okoncentrerade och har mindre energi. En förskollärare berättade att med vegetariskt så har barnen blivit mer lösa i magen och fler barn som klagar på ont i magen osv.

Sen har vi också förutsättningarna skolor ger eleverna att äta. De hade på en tidigare skola min dotter gick på 20 min (ibland så tidigt som kl 11) att äta. Då hade hon ju ätit en bra frukost kl 7. Om sen skolmaten inte var aptitlig så åt hon inte på lunchen. Det var ju också skönt att slippa stressen i matsalen. På 20 min skulle eleverna packa ihop sina saker på lektionen innan lunchen (om läraren ens släppte iväg dem i tid). Gå till sina skåp och lägga in böcker osv. Kanske gå på toa också. Sen gå till matsalen, ställa sig i kö och ta maten. Har man otur är det bara 10 minuter kvar av tiden de fick vara i matsalen för sen skulle nästa klass ha deras bord.

Lägg då på icke vällagad mat som dessutom av många elever inte upplevs som aptitlig. Då är det många elever som går till affären eller pizzerian istället där de kan få tag på mat som är aptitlig och få äta den i lugn och ro. Efter de 20 min i matsalen hade de nämligen 40 min lunchrast. Så alternativen var: ät skolmaten snabbt i högljudd och stressig miljö eller gå iväg och välj mat du tycker om och ät den i lugn och ro. Och så undrar skolor varför elever inte äter skolmaten. Detta är ett problem för alla elever har inte råd att gå iväg och köpa annan mat på lunchen. Skolan ska erbjuda aptitlig mat av bra kvalitet med bra näringsinnehåll (även för tjejerna) som de får god tid på sig att äta i lugn och ro i en trevlig miljö. Skolor brister ofta på en eller flera punkter tyvärr. Detta får konsekvenser för elevernas lärande.
J det där med tiden håller jag med om och skrev om i mitt första inlägg i tråden, så är det fortfarande i mitt barns skola, helt orimligt. Men det har inget med vegetarisk mat att göra.

Nu skriver du som du har förstånd till. Det kanske har gått dig förbi - men musik är ofta kopplat till annan kultur som kläder och mat. Det finns alternativ - bara inte alternativ med kött.

Den som anordnar en musikfestival är i sin fulla rätt att bestämma vad dom serveras. Är kärleken till musiken så liten att den inte väger upp att ingen ligger död på tallriken så kan man stanna hemma

För det första tycker jag att din första mening är otroligt otrevlig och ett onödigt påhopp.

För det andra så är det är klart att de har all rätt att göra det. Men alla andra har alltid rätt att känna som de vill kring det. Och jag tror att man skjuter sig själv i foten med den typen av åtgärder.

Ja, där ligger nog en stor skillnad. Jag tror inte ens det är möjligt att genomföra, så länge man inte tvingar varje barn att äta en specifik rätt varje dag och registrerar det och dessutom frågar vad de åt hemma. Men framförallt anser jag att möjliggörandet av måltider för alla barn i skolan så att de får en bra chans att klara sin skolgång, är väldigt mycket högre prioriterat än att titta på livsmedelsverkets rådande idealkost. Återigen, en rätt som inte äts är väldigt onyttig att servera i skolan som enda val oavsett hur nära idealmåltiden den ligger näringsmässigt. Sen finns det väldigt bra material att tillgå från Livsmedelsverket, för att designa måltiderna så att de uppfyller sitt syfte. Eftersom bara 10% av befolkningen äter vegetariskt/veganskt så vore det väldigt märkligt att forcera in stor andel helt vegetarisk kost i skolan.

https://www.livsmedelsverket.se/48e...-foldrar/riktlinjer-for-maltider-i-skolan.pdf

Nu känns det som du missuppfattar med flit.

Jag skrev att matsedeln ska följa livsmedelsverkets råd. Sen tycker jag också att skolköken ska underlätta för att den mat som faktiskt läggs på tallriken följer tallriksmodell osv. Men det är så klart inget man kan styra över.

Jag har aldrig sagt att man ska forcera in vegetariskt till stor del.

Exakt, till finns många sätt att utforma måltider så man inte behöver välja på de två scenarierna du hittar på och dessutom upprepar.

Exakt, till finns många sätt att utforma måltider så man inte behöver välja på de två scenarierna du hittar på och dessutom upprepar.
Nja, jag hittar inte på dem utan det är de falska premisser som förekom i media, där det antingen skulle bestämmas om vegetariska dagar (tvångsvegetariska som myntades som populistiskt begrepp av ministern) - och som svar på det skulle lagstiftas om animalietvång varje dag vilket är på samma sätt knepigt.

Men gott så.

För det första tycker jag att din första mening är otroligt otrevlig och ett onödigt påhopp.

För det andra så är det är klart att de har all rätt att göra det. Men alla andra har alltid rätt att känna som de vill kring det. Och jag tror att man skjuter sig själv i foten med den typen av åtgärder.
Du bör vara medveten om att det kanske inte alls har med dig att göra. De kanske serverar mat som gör dem och deras målgrupp glada. De kanske inte alls önskar uppfostra några köttätare.

Men alltså bara rätter med kött i?

Vi fick ju tjockpannkaka, men då skulle det alltså bara få vara fläskpannkaka?

Skolköken har väl riktlinjer över ett år om hur de ska fylla näringsrekommendationerna. Om de väljer att ha tjockpannkaka utan kött en dag i månaden måste ju det vara helt rimligt.

Så länge de inte trycker på att det är vegetariskt kommer flertalet föräldrar inte ens märka att det var vegetariskt och barnen kommer bli mätta, om de gillar tjockpannkaka eller alternativet som erbjuds, grönsakssoppa eller något.

Det är ju inte som om svenska befolkningen historiskt sett ätit just kött varje dag och jag förstår inte varför de måste göra det heller för att stötta bönderna. Det måste ju räcka med kött nästan varje dag? Som på 70-talet, fanns inte rent av fler bönder då?

Håller med om att ordet vegetariskt har blivit något slags krigsskådeplats där kommunerna överdriver ordets betydelse och föräldrarna likaså. Fast från olika vinklar.
Det var ett exempel på att man mycket väl kan följa alla Livsmedelsverkets råd utan att bestämma om animaliefria dagar (och sedan är det en personlig preferens också. jag tycker att smakbilder från animalier, dvs väldigt liten andel använd, ofta kan lyfta i övrigt helt vegetariska rätter rejält). Jag står inte på någon sida som fäktar om att varje dag måste finnas kött (i vilket jag inkluderar alla animalier som är resultatet av slakt, såsom nöt, gris, fågel, fisk och även skaldjur som man fångar, tillagar och serverar - utan slakt), utan tvärtom. Jag vill att maten passar de som ska ha nyttan av den, och äts av dem.

Att det skulle finnas en möjlighet att uppfylla råden utan att någonsin servera vegetariska rätter är inte detsamma som att det är rimligt eller bra att göra det, utan bara om att det går utmärkt att följa det utan att införa bestämmelser om animaliefria dagar.

Ärligt talat så bryr sig de flesta i det communityt väldigt lite om vad du och andra tycker i frågan. Vill man inte äta kött av olika ideologiska skäl vill man inte heller servera det. Lika lite som jag gissar att du skulle servera hund till någon som äter det hemma, bara för att erbjuda något som de brukar äta? Det är en helt annan fråga än vad offentlig sektor skulle reglera för den som inte har något val (som i skolor eller vårdinrättningar).

Tvärtom innebär det här att möjligheten att hitta mat ökar för väldigt många människor som annars är helt körda i liknande sammanhang. Uppvuxen med allergier mot animalier är det tex väldigt många gånger som jag aldrig kunnat gå på saker för att allt som serverats varit animaliskt. Det är ett betydligt större problem att utesluta människor av det skälet och bäddar verkligen för ett utanförskap när folk inte kan vara med för att de skulle bli sjuka av maten.

Hur som helst, jag som annars äter kött så gott som varje dag har lärt mig laga veganskt just för att kunna inkludera alla i storkok när jag lagar mat på musikfestivaler och liknande. I det communityt är det nämligen väldigt många som avstår från animalier i olika grad. Ingen av köttätarna gnäller, även om vi kan tycka att det är lite lurigt att få ihop allt veganskt (som är väldigt mycket mer att tänka på än vegetariskt).

Jag vet inte vad det där skottet i foten ska innebära för Way out west. Jag läser på deras webb att de inte serverat kött sedan 2012 och de har fullt med fok vartenda år.

Jag säger bara hur det kan uppfattas utanför "communityt" och hur det kan påverka synen på vegetarisk mat.

Jag vet inte vad det där skottet i foten ska innebära för Way out west. Jag läser på deras webb att de inte serverat kött sedan 2012 och de har fullt med fok vartenda år.

Inte ett dugg. Men vill de att folk generellt. ska bli mer positiva till vegetarisk mat så är tvång en dålig idé då folk generellt sett reagerar negativt på det.

Inte ett dugg. Men vill de att folk generellt. ska bli mer positiva till vegetarisk mat så är tvång en dålig idé då folk generellt sett reagerar negativt på det.
Det är en musikfestival. Jag tror att de inte ger ett rött öre för vad som händer utanför festivalområdet.

Så jag tror inte alls att de skjuter sig i foten. Jag tror tvärtom att den målgrupp som besöker festivalen tycker att det är bra och uppskattar det. Besökssiffrorna verkar stödja den teorin.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka