Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 200

Bukefalos 30 år!

Det var ett exempel på att man mycket väl kan följa alla Livsmedelsverkets råd utan att bestämma om animaliefria dagar (och sedan är det en personlig preferens också. jag tycker att smakbilder från animalier, dvs väldigt liten andel använd, ofta kan lyfta i övrigt helt vegetariska rätter rejält). Jag står inte på någon sida som fäktar om att varje dag måste finnas kött (i vilket jag inkluderar alla animalier som är resultatet av slakt, såsom nöt, gris, fågel, fisk och även skaldjur som man fångar, tillagar och serverar - utan slakt), utan tvärtom. Jag vill att maten passar de som ska ha nyttan av den, och äts av dem.

Att det skulle finnas en möjlighet att uppfylla råden utan att någonsin servera vegetariska rätter är inte detsamma som att det är rimligt eller bra att göra det, utan bara om att det går utmärkt att följa det utan att införa bestämmelser om animaliefria dagar.

Du tycker inte att det finns en poäng i att faktiskt lära sig att mat inte måste innehålla animalier för att vara mat? Det är ju en extremt stark köttnorm som uttrycks här, och att ta ett par steg ifrån en norm är väldigt långt ifrån att gå till den andra ytterligheten. Så länge som folk säger "usch, vegetariskt" eller "usch, grönsaker" så ser jag faktiskt en väldigt viktig poäng i att servera just god och vällagad vegetarisk mat då och då.

Plus att det faktiskt är väldigt skönt för den som av olika anledningar inte kan eller vill äta kött att ändå bara kunna ta "en tallrik med mat" istället för att en vegetarisk rätt ska vara något avvikande.

Vi har aldrig tidigare i världshistorien konsumerat så mycket kött som vi gör nu, och det lär, som tidigare skribenter redan konstaterat, inte vara det välproducerade, småskaliga köttet som ska rymmas inom skattefinansierad budget.

(Sen tycker jag väl inte att fixa regler är speciellt bra åt något håll, men jag är ärligt talat förvånad över att bukefolk är så för en köttfixerad norm som jag uppfattar som tämligen utdaterad för länge sedan. :confused: Större delen av min bekantskapskrets, kollegor och andra "icke självvalda" inkluderade, har definitivt ökat sina vegetariska inslag drastiskt de senaste åren, trots att de flesta av oss verkligen gillar bra kött.)

Radioprogrammet Meny har två program om näringsinnehåll i köttsubstitut och det var inte så bra som man hade kunnat önska. Det är ju bra att de undersöker det och kan göra så att de förbättrar det. (sedan tror jag inte jag har varit en stor propagandaapparat för färdiga köttbullar :) )
Antingen har du missförstått eller så har programmet dragit felaktiga slutsatser men rapporten som publicerats av den citerade forskaren i programmet visar på det jag skrev tidigare. https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/09637486.2022.2078286?needAccess=true
https://maltidsverige.se/34567_wp-uploads/2022/12/Susanne-Bryngelsson_Vaxtbaserade-kottersattare.pdf
Köttanaloger är när man gjort köttlika produkter av tex oump, soja eller quorn. Det är alltså inte den "rena produkten" sojaprotein, oump eller quorn. Tofu är tillexempel inte en köttanalog ingår inte i kategorin. Salthalten verkar ju ligga på samma nivå som för respektive köttprodukt, så tex vegkorv och vegbacon ligger på samma nivå som korv och bacon vad det gäller salt. Proteinmässigt ligger vegoprodukterna något lägre i proteinhalt men inte mycket och det är ju inte heller förvånande utan som förväntat. Förutom i köttbullsfallet då vegobullarna ligger något högre i proteinhalt än sina köttkompisar.
Så jag förstår inte hur du dragit slutsatsen utifrån programmet att ersättningsprodukterna inte har något rimligt näringsvärde.

Du tycker inte att det finns en poäng i att faktiskt lära sig att mat inte måste innehålla animalier för att vara mat? Det är ju en extremt stark köttnorm som uttrycks här, och att ta ett par steg ifrån en norm är väldigt långt ifrån att gå till den andra ytterligheten. Så länge som folk säger "usch, vegetariskt" eller "usch, grönsaker" så ser jag faktiskt en väldigt viktig poäng i att servera just god och vällagad vegetarisk mat då och då.

Plus att det faktiskt är väldigt skönt för den som av olika anledningar inte kan eller vill äta kött att ändå bara kunna ta "en tallrik med mat" istället för att en vegetarisk rätt ska vara något avvikande.

Vi har aldrig tidigare i världshistorien konsumerat så mycket kött som vi gör nu, och det lär, som tidigare skribenter redan konstaterat, inte vara det välproducerade, småskaliga köttet som ska rymmas inom skattefinansierad budget.

(Sen tycker jag väl inte att fixa regler är speciellt bra åt något håll, men jag är ärligt talat förvånad över att bukefolk är så för en köttfixerad norm som jag uppfattar som tämligen utdaterad för länge sedan. :confused: Större delen av min bekantskapskrets, kollegor och andra "icke självvalda" inkluderade, har definitivt ökat sina vegetariska inslag drastiskt de senaste åren, trots att de flesta av oss verkligen gillar bra kött.)

Nej, inte en poäng med ett värde som trumfar att barnen inte äter och inte klarar skolan om man ska dra det till sin spets. Men det blir lite för många svart-vita spetsar dragna i diskussionen.

Det hamnar lite i en akademisk-semantisk diskussion, jag tycker absolut inte att mina personliga preferenser om design av rätter ska skrivas in i lag eller råd. I min dotters skola serveras tre rätter varje dag, där 1 eller 2 eller 3 är helt vegetariska så existensen av helt vegetariska rätter är väl inget som nån behöver upplysas om på något särskilt sätt? De finns där varje dag, året om och äts av både den lilla andelen vegetarianer och den dominerande andelen blandkostare.

Jag bryr mig inte vad de serverar egentligen. Bara barnen äter så att de orkar eftermiddagens lektioner och det kommer signaler just nu från flera håll: elever och lärare att just vegetariska rätter ratas i högre grad. Sen om det beror på att de är vegetariska eller att de helt enkelt inte är lika goda det bryr jag mig inte om.

Jag bryr mig inte vad de serverar egentligen. Bara barnen äter så att de orkar eftermiddagens lektioner och det kommer signaler just nu från flera håll: elever och lärare att just vegetariska rätter ratas i högre grad. Sen om det beror på att de är vegetariska eller att de helt enkelt inte är lika goda det bryr jag mig inte om.
Vart kommer de här signalerna? Jag försökte söka men hittade inget mer än de vanliga mitt barn måste äta köttartiklarna. Kostdelarna av kommunen har ju 100% koll på när maten går åt och det borde vara lätt att se om det är måltider som ratas rent statistiskt.

För diskussionens skull.

Jag är köttätare och hundägare.

Men jag kan inte förstå denna mani att det alltid ska serveras kött, kosta vad det kosta vill.

Vi vet att den storskaliga, industriella animalieproduktionen leder till ett onödigt lidande för djuren, usla arbetsförhållanden och höga smittrisker. Vi vet att den också är ett mer miljöskadligt sätt att skaffa fram mat. Och att stora produktionsenheter slår ut småjordbruk och koncentrerar makten över maten i allt färre händer.

Om vi i ett sådant här läge tvingar aktörer med begränsad budget att alltid servera kött, kommer de flesta av dem att behöva köpa billigast möjliga.

Just nu är det riktigt billiga utländskt, men deras inköp kommer att leda till krav på regeländringar så att "de svenska bönderna kan konkurrera".

Vart kommer de här signalerna? Jag försökte söka men hittade inget mer än de vanliga mitt barn måste äta köttartiklarna. Kostdelarna av kommunen har ju 100% koll på när maten går åt och det borde vara lätt att se om det är måltider som ratas rent statistiskt.

På Facebook så har jag läst kommentarer från lärare som säger att det märks att eleverna är tröttare och mer okoncentrerade på eftermiddagarna de dagar det bara serveras vegetariskt. En förskolelärare som skrev att sen de infört vegetariskt så är det fler barn som har ont i magen och diarréer. För att bara nämna två. Föräldrar som märker en negstiv skillnad på sina barn när de hämtar dem de dagar det varit vegetariskt. Tröttare och grinigare för att de ätit för lite.

Finns det någon i tråden som sett någon verklig studie i förhållandet vegetariskt på skollunchen och hur mycket barnen äter och sedan en jämförelse med blandskost på skolmaten?
En alldeles verklig studie (med nästan inga deltagare från en enda skola...). Jag tar det inte för osannolikt att det är ungefär sådär det ser ut för "tycka om" när man ger den frågan på det sättet. Men jag tror definitionerna är ganska svajiga, till vad man avser, så den svarar inte alls på din fråga om hur mycket mat som går åt.

1777551342903.webp

Jag tänker kanske att det är rimligare att utgå från befolkningen i stort där barn är en del som har ungefär liknande preferenser till vad de vill ha till lunch, och där finns mätningar (hittade bara från 2018 - Coops Matometer) om att drygt 30% av luncher väljs som vegetariska, så det skulle kunna vara en måttstock för fördelning.

En alldeles verklig studie (med nästan inga deltagare från en enda skola...). Jag tar det inte för osannolikt att det är ungefär sådär det ser ut för "tycka om" när man ger den frågan på det sättet. Men jag tror definitionerna är ganska svajiga, till vad man avser, så den svarar inte alls på din fråga om hur mycket mat som går åt.

Visa bifogad fil 184676

Jag tänker kanske att det är rimligare att utgå från befolkningen i stort där barn är en del som har ungefär liknande preferenser till vad de vill ha till lunch, och där finns mätningar (hittade bara från 2018 - Coops Matometer) om att drygt 30% av luncher väljs som vegetariska, så det skulle kunna vara en måttstock för fördelning.
Jag tänker mer en mätning av hur mycket av maten som går åt vid måltiderna, dvs om barnen faktiskt äter mindre när det är vegetariskt. För jag misstänker att den blå stolpen hade varit betydligt högre om det stått tex vad tycker du om fisk i skolmaten. Betyder det att man ska sluta servera fisk?

Visa bifogad fil 184676

Vad hade hänt om man hade ställt frågan "tycker du om fisk i skolan?"? På min tid var det fiskdagar ingen åt något annat än knäckebröd (eftersom det här var innan det fanns flera rätter), men det är sällan ett argument för att stryka fisk i skolan?

Visa bifogad fil 184676

Här är ju frågan också om barnen förstår vad som menas med vegetarisk lunch. Räknar de in pannkakorna, raggmunkarna, pasta med ost/tomatsås, minestronesoppan och margeritapizzan till exempel? Jag tror som flera andra sagt att det är väldigt "ocoolt" i lägre åldrar att tycka om vegetarisk mat.

Ja, det tänker jag också. Jag ser ändå inte relevansen i att begränsa skolköken i sitt arbete, genom att lagstifta eller reglera att vissa dagar måste vara animaliefria - eller för den delen att de aldrig får servera endast vegetariska rätter. Det är ett petande i detaljer som jag inte tror främjar måltiderna.
Fast det måste ju ses ett behov av det om det ens diskuteras tänker jag? Ett liknande förslag kommer ju inte från ingenstans. Oavsett har skolköken långt ifrån fri hand i sina menyer, jag antar att menyerna beslutas kommunalt redan nu?
Min vän som är skolkock här har i alla fall absolut ingen som helst bestämmanderätt i vad som serveras på hennes skola och jag tänker att det är sanning för de flesta skolor i Sverige också?

Här är ju frågan också om barnen förstår vad som menas med vegetarisk lunch. Räknar de in pannkakorna, raggmunkarna, pasta med ost/tomatsås, minestronesoppan och margeritapizzan till exempel? Jag tror som flera andra sagt att det är väldigt "ocoolt" i lägre åldrar att tycka om vegetarisk mat.

Jag tror att de tänker på de rätterna som vanligtvis görs med kött t.ex. korvstroganoff men ibland görs med nåt vegetariskt protein.

Men jag måste säga att jag aldrig sett en skola servera bara pannkakor, då har de väl ärtsoppa till? Eller bara pasta med tomatsås utan nåt protein. Låter märkligt faktiskt.

Fast det måste ju ses ett behov av det om det ens diskuteras tänker jag? Ett liknande förslag kommer ju inte från ingenstans. Oavsett har skolköken långt ifrån fri hand i sina menyer, jag antar att menyerna beslutas kommunalt redan nu?
Min vän som är skolkock här har i alla fall absolut ingen som helst bestämmanderätt i vad som serveras på hennes skola och jag tänker att det är sanning för de flesta skolor i Sverige också?
Ja alltså det finns en kostchef och under henne lite olika uppdelning av rektorsområden. Så det finns ett gängtjänstemän tillsammans med andra som sätter ihop menyerna som gäller för kommunens alla skolor. I vår kommun så lagas skolmaten av kommunen men inte alla skolor har tillagningskök utan får då utkört från en annan skola eller ett boende i närheten.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker mer en mätning av hur mycket av maten som går åt vid måltiderna, dvs om barnen faktiskt äter mindre när det är vegetariskt. För jag misstänker att den blå stolpen hade varit betydligt högre om det stått tex vad tycker du om fisk i skolmaten. Betyder det att man ska sluta servera fisk?
Jag tänker att det är en tydlig indikation på att man inte bör införa dagar där alla 3 rätterna är med fisk.

Jag tror att de tänker på de rätterna som vanligtvis görs med kött t.ex. korvstroganoff men ibland görs med nåt vegetariskt protein.

Men jag måste säga att jag aldrig sett en skola servera bara pannkakor, då har de väl ärtsoppa till? Eller bara pasta med tomatsås utan nåt protein. Låter märkligt faktiskt.
Fast då blir det ju missvisande eftersom det finns vegetariska rätter som ätes med god aptit av glada barn också, det är lite det jag menar. Att använda ord som "tvångsvegetariskt" och annat gör att barnens åsikt färgas av det. Servera maten bara liksom, gör det inte till ens stor sak. Du säger ju själv att ditt barn väljer bort fisken också och det är hon långt ifrån ensam om, men som flera andra skrivit har jag aldrig hört talas om att det förden sakens skull vore en bra idé att sluta servera fisk i skolmatsalen.

Vi åt absolut tjockpannkaka med sylt på skolan (tack och lov utan ärtsoppa!), och minestronesoppa och liknande. Vi har ju även hört talas om tomatsoppa med ris här på forumet. :D

Ja, uppenbart ser åtminstone två sidor av politiken behovet av att detaljstyra åt två helt olika håll. Jag tycker det är fel sätt.

Jag skulle önska att beslut kunde fattas så nära eleverna som möjligt, men jag ser inte hur det gör det mer relevant för politiker att styra val av typ av råvaror i köket. Om kommunen organiserat sig med mer centralisering må så vara, men det är ändå uppdraget att se till att eleverna klarar skoldagen som gäller.

Radioprogrammet Meny har två program om näringsinnehåll i köttsubstitut och det var inte så bra som man hade kunnat önska. Det är ju bra att de undersöker det och kan göra så att de förbättrar det. (sedan tror jag inte jag har varit en stor propagandaapparat för färdiga köttbullar :) )
Eftersom jag nördade ner mig för ett tag sedan så.
Soja är på pappret jättebra källa till järn, bara det att kroppen tar upp väldigt lite ifrån sojan då järnet sitter bundet till blandannat fytater.
Vi kan öka upptaget av järn i sojaprodukter genom tillexempel fermentering då fermentering bryter ner fytater.

Så lite klurigt att bunta ihop sojaprodukter då Tempeh som är fermenterad har högre upptaget än andra sojaprodukter som inte är det.
Skulle vara skoj att hitta hur många %-enheter det ökar med genom bearbetning för att göra järnet mer lättillgänglig men inte lyckats hitta det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka