Bukefalos 28 år!

Vegetariskt dyrt eller billigare än kött?

Sonic76

Trådstartare
Eftersom jag inte köper så mycket vegetariskt så undrar jag lite. Det påstås att vegetariskt är billigare än kött.
Vad baseras det antagandet på?
Som köttätare äter man ju även tillbehör. Som vegetarian måste man ju äta mer protein och jag tycker allt grönt är dyrt.
Nån som har koll på bägge sidor och kan svara?
Jag anser inte att vegetariskt är mer miljövänligt eller så så det behöver ni inte ta med i det hela.
 
Det beror såklart på vad man tänker sig som vegetarisk kost.
Tänker man vegetariskt som "laga samma maträtter som när man äter kött, men ersätta kött med tex sojaprodukter" så blir det fortsatt kostsamt och med miljöpåverkan.
Tänker man istället "laga mat som är tänkt att vara vegetarisk, tex grönsakslådor och rotfruktsgratänger" så blir det en väldig skillnad på alla plan.
 
Det går att äta vegetariskt som är dyrare eller billigare, och ovegetariskt som är dyrare eller billigare.
Prisnivån på ens kost skulle jag säga beror mer på var en väljer att varorna ska ligga prismässigt än om där ingår kött eller ej.
 
Jag levde som vegetarian drygt ett år efter min första häst nödslaktades. Jag åt gott och billigt och saknade inte kött, men är återigen omnivor för det är enklare även om jag fortfarande äter väldigt ofta vegetariskt.
 
Äter vegetariskt (samt hemfiskad fisk).

Köper kött enbart de gånger vi ska ha gäster som "måste" bjudas på kött. Har reagerat över hur dyrt kött är i jämförelse med det jag vanligtvis köper.
 
Det går ju att äta dyrt oavsett vad man äter men ska man komma ner på samma nivå som vegetarisk mat så får man inte köpa svenskt kött iallafall. Vegetarisk färs ligger t ex. alltid minst 10 kr under priset på köttfärs per kilo och då kan det vara bra att veta att vegetarisk färs inte krymper bort närmare 30 % som köttfärs gör vid tillagning så det blir mer mat för samma peng. Det är väldigt tydligt när jag gör samma mat men den ena med kött och den andra vegetarisk. Köttbaserade maten blir alltid mindre mängd av även om jag hade exakt samma mängd råvaror från början.

Vill man leva riktigt billigt kokar man sojabönor, kikärtor, linser eller vad man nu vill ha själv och gör maten från grunden. Då kan man leva löjligt billigt. Lunch och middag i en månad är inga problem att fixa då för ett par hundringar även med lite dyrare tillbehör.
När jag gör storkok går ingredienserna på runt 300 kr och jag har då ungefär 60-70 portioner lunch/middagsmat.
 
Jag köper alltid svenskt kött till extrapris, vägrar köpa billigt importkött utan då är jag hellre utan. En bra frys så fungerar även kort datum om jag inte tillagar det direkt, sen äter jag ju sällan bara kött så det går att äta svenskt och billigt, men vegetariskt är mums. :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 062
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 172
Mat Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 596
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp