Vegetariskt, billigt och snällt mot magen?

Araminta

Trådstartare
Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter, kål, ärtor, bönor, majs, lök, linser, broccoli fungerar bara i väldigt små mängder och jag börjar få slut på vegetariska idéer. Har senaste månaderna därför blivit mer och mer köttfärs och fisk då det helt enkelt är lättare att hitta vettiga recept kring men vill komma tillbaka till min vegetariska kost.

Ni med känslig mage: vad äter ni för något? Vad finns det för bra recept som även utesluter kött?
 
Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter, kål, ärtor, bönor, majs, lök, linser, broccoli fungerar bara i väldigt små mängder och jag börjar få slut på vegetariska idéer. Har senaste månaderna därför blivit mer och mer köttfärs och fisk då det helt enkelt är lättare att hitta vettiga recept kring men vill komma tillbaka till min vegetariska kost.

Ni med känslig mage: vad äter ni för något? Vad finns det för bra recept som även utesluter kött?


Rotfrukter? Kan man ju göra både släta soppor och grytor på.
 
Är det gasig du blir?

Det här har du säkert redan tänkt på, men vad det gäller ärtor, bönor och linser:
Blötlägger du själv, blötlägg länge och skölj innan tillagning.
Köper du färdigblötlagda, skölj innan tillagning.

Broccoli ska helst inte överkokas. Överkokt broccoli: större risk för gaser.
 
Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter, kål, ärtor, bönor, majs, lök, linser, broccoli fungerar bara i väldigt små mängder och jag börjar få slut på vegetariska idéer. Har senaste månaderna därför blivit mer och mer köttfärs och fisk då det helt enkelt är lättare att hitta vettiga recept kring men vill komma tillbaka till min vegetariska kost.

Ni med känslig mage: vad äter ni för något? Vad finns det för bra recept som även utesluter kött?

Jag kan inte äta vegetariskt protein i den mängd jag behöver så det går mer eller mindre helt bort. Innan jag blev sjuk (Crohns) gick det bra så jag vet att det är något som kommit pga sjukdomen. Kål är nästan helt omöjligt också. Sockerärtor, edamamebönor och vanliga gröna ärtor fungerar i mindre mängder.
 
Jag tänker att du kan använda dig av typ:
spenat, nötter, svamp, olika rissorter, bulgur, quinoa, lagrad ost, frön, rotfrukter, sojafärs, tofu.
 
Rotfrukter? Kan man ju göra både släta soppor och grytor på.

Rotfrukter konsumeras redan i stor mängd och fungerar bra. Dock så blir det väl enformigt i längden. Är i grunden matintresserad men magtrasslet har dessvärre minskat matlusten och fantasin.

Är det gasig du blir?

Det här har du säkert redan tänkt på, men vad det gäller ärtor, bönor och linser:
Blötlägger du själv, blötlägg länge och skölj innan tillagning.
Köper du färdigblötlagda, skölj innan tillagning.

Broccoli ska helst inte överkokas. Överkokt broccoli: större risk för gaser.

Gasig, uppsvälld och lös :yuck: Tack för tips! Dessvärre följer jag dem redan av ren "instinkt" (överkokt broccoli är ju inte gott :p ) men det tåls att ha i huvudet.

Jag kan inte äta vegetariskt protein i den mängd jag behöver så det går mer eller mindre helt bort. Innan jag blev sjuk (Crohns) gick det bra så jag vet att det är något som kommit pga sjukdomen. Kål är nästan helt omöjligt också. Sockerärtor, edamamebönor och vanliga gröna ärtor fungerar i mindre mängder.

Äter du animalisk protein istället då eller hur har du löst det? Edamebönor ska jag testa. Ärtor är ok i begränsade mängder (ingen ärtsoppa alltså).

Jag tänker att du kan använda dig av typ:
spenat, nötter, svamp, olika rissorter, bulgur, quinoa, lagrad ost, frön, rotfrukter, sojafärs, tofu.

Tack för tips! Spenat, nötter och svamp ska jag definitivt kika vidare på :up: Har svårt med gryn rent smak/konsistensmässigt men kom på nu att couscous faktiskt kan vara rätt gott.
 
@Araminta: För mig är det inget problem eftersom jag inte är vegetarian men jag saknar verkligen att kunna äta linser, kikärtor (:love:) osv eftersom jag tycker det är gott. Tyvärr går det bara inte, det blir fruktansvärda magplågor. Jordärtskockor går ner i ytterst liten mängd sällan och paprika i alla former är helt uteslutet. Av någon anledning går chili bra och rå lök (som jag inte kunde äta innan jag blev sjuk... :cautious:).

Edamame är färska (frysta) sojabönor. Finns skalade eller kvar i baljan.
 
@Araminta: För mig är det inget problem eftersom jag inte är vegetarian men jag saknar verkligen att kunna äta linser, kikärtor (:love:) osv eftersom jag tycker det är gott. Tyvärr går det bara inte, det blir fruktansvärda magplågor. Jordärtskockor går ner i ytterst liten mängd sällan och paprika i alla former är helt uteslutet. Av någon anledning går chili bra och rå lök (som jag inte kunde äta innan jag blev sjuk... :cautious:).

Edamame är färska (frysta) sojabönor. Finns skalade eller kvar i baljan.

Ush, du har det värre än mig :( Jag är inte heller vegetarian men det hade varit fint att klara iallafall tre-fyra dagar i veckan utan - kött är något för dyrt för min studentekonomi.
 
Ush, du har det värre än mig :( Jag är inte heller vegetarian men det hade varit fint att klara iallafall tre-fyra dagar i veckan utan - kött är något för dyrt för min studentekonomi.

Hehe, som student åt jag älgkött när jag var pank :up: pappa styckade åt jaktlagen här och fick betalt i kött så det var gratis för mig :D Fast jag åt väldigt mycket baljväxter som student också, just för att det är gott.
 
Väcker denna tråd för att gnälla lite och ställa en fråga. Är det fler som märker skillnader i tolerans i samband med hormoncykler? Jag har senaste månaderna varit tvärkass i magen två-tre-fyra dagar i månaden (till den grad att det är direkt obekvämt att vistas bland folk, i.e. jobba) och där det faktiskt verkar vara hormoner och inte maten. Satans irriterande :(
 
Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter, kål, ärtor, bönor, majs, lök, linser, broccoli fungerar bara i väldigt små mängder och jag börjar få slut på vegetariska idéer. Har senaste månaderna därför blivit mer och mer köttfärs och fisk då det helt enkelt är lättare att hitta vettiga recept kring men vill komma tillbaka till min vegetariska kost.

Ni med känslig mage: vad äter ni för något? Vad finns det för bra recept som även utesluter kött?
Jag har en god vän som har IBS och hen reagerar på ungefär samma saker som du. Vi är inte vegetarianer men jag har ändå lärt mig en del recept där ovan nämnda grejor undviks och som kan göras vegetariska:

Pizza - det behövs oerhört lite ost och det är lätt att variera på alla möjliga sätt. Våga pröva utan tomatsås. Min absoluta favorit är potatispizza som faktiskt hittills gått hem hos i stort sett alla som testat den.

Risotto - ris är bra för känslig mage. Smaksättningarna kan variera. Jag brukar växla mellan svamp, spenat, sparris, mangold mm beroende på säsong.

Stekta gröna tomater. Går säkert med vanliga. Tomatskivor paneras och steks. Gott med Rhode Island-sås.

Stekta auberginer på alla möjliga sätt!

Omeletter, gärna i ugn med stuvning. Bör funka bra med någon havrevariant istället för mjölk,

Och - JA - jag är kass i magen i samband med mens. Nu är jag nästan 50 så mina kvarvarande menstruationer är nog lätt räknade.:sneaky: Men de decennier jag haft mens har jag varit lös i magen + gasig några dagar. Har aldrig haft mensvärk på annat sätt, men det hela har ofta inletts med magknip. Jag har konstig mage över huvud taget men de här anfallen är knutna till mensen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 727
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 121
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Wingates
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp