Vem är ägare?

M

mago

Jag ska sälja min häst och köparen vill ha köpekontraktet underskrivet nu men betala senare - vem äger då hästen fram tills köpeskillingen erlagts? Och vem har då hästen försäkrad? Hästen står hos köparen. Jag har aldrig varit med om en affär där man inte fått pengar samtidigt så det känns avigt för mig.

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde förklara läget i detta fall!
 
Sv: Vem är ägare?

Skriv i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills full betalning erlagts, passet får inte köparen innan hästen är till fullo betald
 
Sv: Vem är ägare?

Köparen är fodervärd åt hästen nu, men vill köpa den. Vi har olika åsikter ang köpekontraktet - jag vill vänta tills jag får pengar, men blir tveksam om detta ändå är ett vanligt förfarande? Men vad gäller t.ex om något händer hästen under tiden?
 
Sv: Vem är ägare?

Jag antar att det är sådant det skulle kunna bli tvister om. Varför vill de ha ett köpekontrakt innan de köpt hästen och vad får dig att vilja lämna ett innan den är såld? Luktar lurt lång väg.

Ni kan ju skriva ihop ett kontrakt som ni båda är överens om men jag skulle inte skriva under nåt innan jag fått betalt.
 
Sv: Vem är ägare?

Du tänker helt rätt! Inga pengar= inget köpekontrakt.
Det är bäst att vara på den säkra sidan!
 
Sv: Vem är ägare?

Förstår inte om de är fodervärdar varför kan de då inte vänta med kontraktet tills de kan betala hästen? Skulle aldrig gå med på det.
Om du nu kommer gå med på det så se till att det står klart och tydligt att du äger hästen fram tills du fått betalt och skriv datum när du senast vill ha betalt! Annars är det mycket möjligt att de kommer fortsätta att skjuta på det. Ang. om hästen blir skadad kan ni väl fortsätta på samma sätt som ni gjort under fodervärdsperioden?

Förstår inte logiken i det hela men ja. Var försiktig för det här låter som något som det verkligen skullek unna bli bråk om!
 
Sv: Vem är ägare?

Kan du inte svara på rätt inlägg så det blir enklare att följa tråden? En ödmjuk vädjan bara.
 
Sv: Vem är ägare?

Nej precis. Jag förstår inte heller logiken. Jag har förslagit att vi väntar och låter foderavtalet rulla på. Då är det alltså inte bara jag som tycker att detta är knepigt.
Men OM jag nu skulle gå med på detta, jag tror ju inte att fodervärden ska lura mig, äger jag hästen tills köpeskillingen är erlagd och köpeavtalet reglerar endast när betalning ska ske? Eller anses hästen vara köparens fast jag inte fått pengarna, men att det står i kontraktet när jag får dem?
Vad händer då OM jag av någon anledning inte får pengarna senast utsatt datum?
Kan tillägga att det inte handlar om stora summor.
 
Sv: Vem är ägare?

Det får ni nog komma överens om själva och skriv in i kontraktet vad som gäller. Sen tycker jag du ska fråga vad som är poängen med att vilja ha ett underskrivet avtal innan man köpt hästen.
 
Sv: Vem är ägare?

Jag tycker att det låter väldigt konstigt..
Varför inte bara ha den på foder tills dom har pengar att betala för? Om dom är rädda att inte få köpa hästen eller att du inte vill "hålla" på den tills det är sagt att dom ska betala så kan ni ju skriva in i foderavtalet att dom ska få köpa hästen ett visst datum.
 
Sv: Vem är ägare?

Håller med övriga här.
Jag hade aldrig skrivit på köpekontrakt innan jag fått pengar.
 
Sv: Vem är ägare?

passet får inte köparen innan hästen är till fullo betald

varför?
jag ska lämna bort min häst på foder nu och tänkte skicka med passet. mest för att vaccineringen står däri... ska man inte göra det?
 
Sv: Vem är ägare?

Så gjorde vi när jag köpte Novan.
För att ge säljaren en säkerhet så skrev vi i kontraktet att köpet inte var genomfört innan summan var insatt på säljarens konto. Tänk på att specificera kontonummer i kontraktet.
Nu bodde jag i samma stad som säljaren och hästen skulle även stå kvar på samma anläggning. Om hästen inte finns så tillgänglig skulle jag nog tveka på ifall jag skulle göra på det sättet.
Varför kan inte säljaren ta ut en bank/postväxel (heter det så?) och betala med den när kontraktet skrivs?
Tilläggas skall att passet alltid ska följa hästen. Det är registreringsbeviset som är värdehandlingen i detta fall.
 
Sv: Vem är ägare?

För det är en värdehandling. Du får inte sälja hästen utan pass om nu nån oärlig människa som lånat en häst skulle få för sig det.
 
Sv: Vem är ägare?

Jag tycker att du ska lite på din magkänsla och inte skriva under något kontrakt fören du fått betalt.
 
Sv: Vem är ägare?

Tack för alla era synpunkter. Hästen står långt från mig så det känns också försvårande. Jag har framfört alla dessa invändningar redan, men inte fått någon respons. Jag har ingen önskan att sälja till någon annan och det står redan i foderkontraktet så jag förstår inte detta krångel. Jag vill bara att hästen ska få det bra och det vet jag att hon har där. Knepigt läge.
 
Sv: Vem är ägare?

Delvis KL

Jag tycker detta är ett rätt intressant fenomen hos hästköpare.

Som uppfödare får jag ofta frågan om man kan få hästen på avbetalning. Jag brukar försöka få köparen att låna från banken, eller kanske föräldrar eller dyl. Det konstiga är att jag då ofta får svaret att -"det känns inte bra att gå och låna pengar på banken (alt föräldrar) till en häst"

Men, det jag inte fattar då är att det tydligen går bra att låna av mig. För det är ju faktiskt det man gör när man vill köpa på avbetalning...

Jag har dock gått med på att sälja på avbetalning vid några enstaka tillfällen. Kravet har varit att det mesta har varit betalt och att det bara återstår en mindre summa och att jag får ett tydligt slutdatum då detta skall finnas på mitt konto. Vi skriver alltid köpekontrakt där detta har specats. Dessutom står jag ALLTID kvar som fullständig ägare tills dess att jag fått alla pengar! Skulle betalningarna utebli har jag enligt kontrakt full rätt att ta tillbaka hästen.

Det var inte länge sedan en bekant ville köpa en häst av mig. Hon ville lägga 5000 kr kontant och lägga upp resterande 35000 på avbetalning. När jag frågade hur mkt hon kunde betala i månaden sa hon 1000kr. Hur tusan tänker man då... Det skulle alltså ta henne nästan tre år att betala av hästen till mig - tror inte det...

Lisen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp