Vem är ägare?

Sv: Vem är ägare?

Glömde ju svara TS....

Skriv in i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills dess att full betalning erlagts, så är hela frågan löst. Hästen är din, alltså står du för försäkringen. Viktigt är att även reglera vem som ska stå för veterinärkostnader o liknanade tills hästen är fullt betald (lämpligast är att skriva in i kontraktet att köparen står för den villkorsenliga självrisken)

Skriv även i kontraktet ett sistadatum som hästen ska vara betald, och att säljaren (dvs du) har rätt att utan anmodan hämta hästen ifall hästen ej är betald senast det datumet (alternativt att dröjsmålsränta på x antal % utgår från det datumet). Handpenninng vid undertecknande av kontraktet är att föredra, och då även en notering att handpenningen i sin helhet är förbrukad i det fall köpet ej skulle fullföljas

Tack för alla svar och om det blir någon nästa gång jag ska sälja häst så här så ska jag skriva som Boccia föreslog... Nu håller jag tummarna och hoppas att inget händer.
 
Sv: Vem är ägare?

Nu har inte jag läst hela tråden, men du har säkert fått bra svar.

Jag köpte mitt halvblod med en senare betalning. Han stod hos mig redan pga olika orsaker, sen frågade ägaren om jag ville köpa honom. Ja visst, sa jag. Men har inga pengar i handen just nu (väntade på pengar).
Vi skrev då ett kontrakt på att hästen var min från det att vi skrev under, jag stod för försäkringen och allt som härrörde hästen. Sen fick jag ett sista datum på mig att betala.
Hade jag inte kunnat betala innan kontraktets utgång, så hade hon rätt att hämta hästen.

Bara man skriver ett bra kontrakt och att BÅDA parter har en varsin kopia på det så ska det gå bra.
 
Sv: Vem är ägare?

Tåls att tänka på!
Men visst måste behandlande veterinär kunna skriva in det efteråt? Min förra häst fick aldrig ngt inskrivet i passet förutom vaccination och hon behandlades med medicin som nog borde skrivits in. Men veterinären frågade aldrig.. och jag tänkte inte på det. Inte förrän efter hon blev avlivad. Jag lät henne då naturligtvis inte gå till mat.

Kan ju tillägga att jag inte haft häst ute på foder och det är verkligen inte aktuellt nu heller, så jag har inte funderat vidare mycket på det.
Skulle liksom kännas säkrast att inte skicka med passet.

Det är inte alla veterinärer som går med på att påbörja behandling utan att passet finns tillgängligt att skriva in behandlingen i direkt. Tror dessutom att veterinärer överlag blir mer och mer noga med att passet ska finnas tillgängligt, om inte annat för att kontrollera att det verkligen är rätt häst som behandlas.
 
Sv: Vem är ägare?

Bara man skriver ett bra kontrakt och att BÅDA parter har en varsin kopia på det så ska det gå bra.

Bara ett tankeexempel...

Båda tar varsitt kontraktsoriginal. Köparen betalar inte på övereskommet datum. Går inte att nå, inga telefonnr som funkar. Ingen adress som stämmer. Har flyttat hästen.

Vad gör man då?
 
Sv: Vem är ägare?

Bara ett tankeexempel...

Båda tar varsitt kontraktsoriginal. Köparen betalar inte på övereskommet datum. Går inte att nå, inga telefonnr som funkar. Ingen adress som stämmer. Har flyttat hästen.

Vad gör man då?

anmäler för stöld. :idea:
å förresten kan det inte finnas två kontraktorginal. bara ett orginal och en kopia. däremot kan man upprätta två likalydande exemplar som båda parter läser och skriver under på båda. då är båda orginal, men inte lika, eftersom det är orginalunderskrift på båda.
 
Sv: Vem är ägare?

Det är inte stöd, det är kontraktsbrott. Det handlar om att man i så fall får bedriva en process som kostar pengar och begära handräckning av KFM, och allt detta kostar givetvis tid och pengar. Som är högst tveksamt om man vinner, varken ekonomiskt eller i princip.

Jo, det kan visst finnas två original. SJÄLVKLART kan det finnas fler än så också. Om bägge skriver under två original finns det ju ju två original. Lämligen anger man i handlingen hur många orignal där finns.Liksom.
 
Sv: Vem är ägare?

Anmäla för kontraktsbrott / stöld.

Men om man skriver ett sådant kontrakt så kan man ju även be om leg/körkort för då vet man att namn och personnummer är rätt. Kan även be om en kopia på det om man känner för det.
Jag har alltid använt mig av 2 orginal, där båda skrivit under båda kontrakten och det står hur många antal det finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ägare?

För egen del gör jag en kreditupplysning om jag ska lämna kredit till någon. Jag känner inte alls för att sponsra någon med mina pengar, det är jag på tok för snål för. Välgörande ändamål, absolut. Privat girighet - inte en chans.

Jag tror det blir svårt att få det till stöld, det är ett rent kontraktsbrott. Civilrättsliga processer har en tendens att bli krävande, både vad gäller tid och ekonomi därför är det alltid bättre att stämma i bäcken än i ån. Alltså helt enkelt hålla sig från riskaffärer, som att låna ut pengar till människor som inte får lån i bank (vilket det ofta rör sig o när man vill ha avbetalning eller liknande för att konsumera, t ex köpa häst)
 
Sv: Vem är ägare?

Det är väl upp till var och en hur man vill göra.

Jag delade bara med mig om hur vi gjorde.

Visst är det en risk, det är det väl med allt.
 
Sv: Vem är ägare?

Tack för alla era synpunkter. Hästen står långt från mig så det känns också försvårande. Jag har framfört alla dessa invändningar redan, men inte fått någon respons. Jag har ingen önskan att sälja till någon annan och det står redan i foderkontraktet så jag förstår inte detta krångel. Jag vill bara att hästen ska få det bra och det vet jag att hon har där. Knepigt läge.

Har inte tagit mig igenom hela tråden visserligen, men det är verkligen inget kenpigt läge. Hästen är DIN och det är du som sätter villkoren för försäljningen, inte fodervärden. Inga pengar = inget kontrakt. Det finns väl redan ett fodervärdskontrakt och det finns inga planer på att sälja hästen till någon annan intressent? Det här "pushandet" från fodervärdens sida om ett köpekontrakt innan betalning inte bara KÄNNS skumt, jag kan garantera dig att det ÄR det. Finns nämligen ingen annan logisk eller renhårig förklaring.

Har haft en del riktigt tråkiga fall i min närhet där hästar och folk som varit alldeles för godtrogna varit inblandade och jag kan lova att det är någonting du inte vill utstätta dig för, inte ens för minsta risk. Kan inte diskutera detaljer om det senaste (och grövsta) fallet i bekantskapskretsen pga. att polisutredningen är i full gång, men jag kan säga att du i praktiken inte har mycket skydd eller hjälp att vänta dig (även med ett "vattentätt" kontrakt) i form av polis, kronofogde och djurskyddsmyndighet om du råkar ut för en bedragare (inte ens en klantig sådan som i just det här fallet), utan i många fall blir du som säljare stående med varken häst eller pengar. Den här händelsen har i alla fall lärt mig att jag (vi svenskar i allmänhet skulle jag tro) har en alldeles för stor tillit till lagen/rättvisan/polisen när de egentligen är väldigt tandlösa (ibland t.o.m. aningen absurda) och erbjuder knappast något skydd alls.

Det är DIN häst, se till att den förblir det tills du fått pengarna och har dem i tryggt förvar!
 
Sv: Vem är ägare?

För det är en värdehandling. Du får inte sälja hästen utan pass om nu nån oärlig människa som lånat en häst skulle få för sig det.

Är det så att ett svenskt pass är ett ägarbevis? Jag har en tysk häst med tyskt pass, i vilket det på förstasidan står på tre språk att passet inte är ett ägarbevis. Jag har istället ett annat rosa papper som är själva ägarbeviset.
 
Sv: Vem är ägare?

Är det så att ett svenskt pass är ett ägarbevis? Jag har en tysk häst med tyskt pass, i vilket det på förstasidan står på tre språk att passet inte är ett ägarbevis. Jag har istället ett annat rosa papper som är själva ägarbeviset.

Nej, svenska pass utgör inget ägarbevis
 
Sv: Vem är ägare?

Jag menar bara att det är en risk generellt när det gäller saker och ting inte bara just kreditköp.
 
Sv: Vem är ägare?

Jo, det kan visst finnas två original. SJÄLVKLART kan det finnas fler än så också. Om bägge skriver under två original finns det ju ju två original. Lämligen anger man i handlingen hur många orignal där finns.Liksom.

läs igen.....
däremot kan man upprätta två likalydande exemplar som båda parter läser och skriver under på båda. då är båda orginal, men inte lika, eftersom det är orginalunderskrift på båda.

det kan bara finnas ETT orginal. alla andra som ser exakt lika ut är kopior. alla handlingar som har orginalunderskrift är orginal, eftersom en underskrift ser olika ut från gång till gång. alla handlingar som är lika, är likalydande. (men även orginal i sig.....) men hur som.... en handling kan bara finnas ett orginal av.

så vi menar samma sak, men säger det olika.
 
Sv: Vem är ägare?

Hej!
Ang hästköp och kontrakt

Passet ska följa med hästen, HÄSTÄGARBEVISET däremot, ska du inte skriva på/lämna förrän du sålt hästen och SÄLJAREN bör skicka in det till den rasförening hästen tillhör.
Du kan också spärra ägarbyte hos din rasförening så länge hästen är i annans vård än din egen. Skicka in ett brev där du ber om denna spärr och bifoga en kopia på hyreskontraktet.

Skriv i köpekontraktet vad som gäller med betalning, t ex ett datum då hästen skall vara till fullo betald och vad som händer om hästen inte betalas.
 
Sv: Vem är ägare?

Original - grundskrift, grundtext, huvudhandling. Det finns INGENTING som talar för att det inte kan finnas i fler exemplar.
 
Sv: Vem är ägare?

och jag vidhåller att ett orginal bara kan finnas i ett exemplar.

original
origina´l, ett unikt skapat föremål som kopieras så fullständigt som möjligt; även färdig förlaga för reproduktion eller tryckning.

från NE. något som är unikt finns bara i ett exemplar. annars är det inte unikt....

kopia
kopia, föremål som är en avbildning av ett annat föremål; överfört någon/något som har samma egenskaper (som någon annan eller något annat).

alltså ETT orginal och kopior. skriver man tex ut två exemplar av något har man två exemplar, men orginalet ligger i datorn. skriver man dit sin kråka har man helt plötsligt fått ett nyy orginal, eftersom den inte längre är en kopia av det du skrev ut...
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ägare?

Är det verkligen så? Att veterinären kan vägra hästen vård om inte passet finns tillgängligt.

Min förra häst uppsökte båda klinik och 'gårdsveterinär' utan att jag behövde visa passet, min nuvarande häst har stått en helg på klinik och även haft veterinär hemma och då har jag inte haft passet, för han var inte passad när jag fick honom och passet fick jag nu, ett halvår efter att jag skickat papprena.

Ponera att man inte hittar det och det är akut eller liknande, får man stå där med ett plågat djur då?? Är det möjligt??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp