Vem är ägare?

Sv: Vem är ägare?

Inte en sportmössa att jag lämnar bort mina hästars pass.

Citat ur Häst & Ryttare nr.4 2008:
"Reglerna för hästpass ska EU-anpassas. De nya förordningarna träder i kraft den 1 juli 2009 och f.o.m 31 december 2009 måste alla hästar ha pass enligt EU:s nya regler. Man vet ej hur reglerna kommer att se ut i detalj innan översättningen är publicerad. Men det man vet redan nu är att stallägare blir ansvariga för att se till att alla hästar i stallet har pass. Hästhållare ska ha passen inlåsta i ett skåp i stallet eller så ska passen vara högst tre timmar ifrån hästen.
Det kommer att göras inspektioner och de hästägare eller hästhållare som ine kan visa upp pass på alla hästar får räkna med sanktioner."


Det ser ut som att du kommer att bli illa tvungen att skicka med passen trots allt efter 1 juli.
 
Sv: Vem är ägare?

Det låter ju väldigt tydligt hur det ska va.
Men jag skulle aldrig ha ett skåp i stallet med alla pass :crazy:
Och jag förstår iaf inte meningen med det, har aldrig behövt visa passet när veterinären kommit, varken akut eller bokad tid.
 
Sv: Vem är ägare?

Jag ska sälja min häst och köparen vill ha köpekontraktet underskrivet nu men betala senare - vem äger då hästen fram tills köpeskillingen erlagts? Och vem har då hästen försäkrad? Hästen står hos köparen. Jag har aldrig varit med om en affär där man inte fått pengar samtidigt så det känns avigt för mig.

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde förklara läget i detta fall!

jag skulle skriva ett nytt fodervärds avtal och skriva i övriga anteckningar att hästen SKA säljas oavsett om hon ångrar sig eller inte, men isåfall ska den vara såld om t.ex ett år till fodervärden, annars bryts avtalet och man skriver ett nytt.

jag kan delvis förstå dem, det är antagligen så att de vill verkligen ha hästen, men har inte råd just nu. de är säkert därför rädd att du skulle ångra dig att du inte vill sälja medans dom sparar ihop och då kan ju inte de få hästen de så gärna vill ha, skulle tippa på att det är därför de vill göra allt detta krångel ;) men skriv något form av papper på att du garanterat säljer hästen till dem efter ett ex. antal månader/år :)

/ felicia andersson §
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp