Vem är ägare?

Sv: Vem är ägare?

För det är en värdehandling. Du får inte sälja hästen utan pass om nu nån oärlig människa som lånat en häst skulle få för sig det.

Nej, passet i sig är INTE någon värdehandling, och passet SKA följa hästen (dvs lämnas hästen ut på foder/tillridning eller liknande så ska passet följa med)

Värdehandlingen är HÄSTÄGARBEVISET som även är det som sänds in när ägarändring ska göras.
 
Sv: Vem är ägare?

Glömde ju svara TS....

Skriv in i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills dess att full betalning erlagts, så är hela frågan löst. Hästen är din, alltså står du för försäkringen. Viktigt är att även reglera vem som ska stå för veterinärkostnader o liknanade tills hästen är fullt betald (lämpligast är att skriva in i kontraktet att köparen står för den villkorsenliga självrisken)

Skriv även i kontraktet ett sistadatum som hästen ska vara betald, och att säljaren (dvs du) har rätt att utan anmodan hämta hästen ifall hästen ej är betald senast det datumet (alternativt att dröjsmålsränta på x antal % utgår från det datumet). Handpenninng vid undertecknande av kontraktet är att föredra, och då även en notering att handpenningen i sin helhet är förbrukad i det fall köpet ej skulle fullföljas
 
Sv: Vem är ägare?

Hon kanske bara vill ha en garanti på att hon skall få köpa hästen så du inte säljer den till någon annan, skriv ett kontrakt om det att hon skall få köpa hästen den bla bla bla och fram tills dess gäller fodervärdsavtalet...??
 
Sv: Vem är ägare?

Tycker det verkar helknepigt, jag hade defintivit frågat om hennes avsikt med detta förfarande.

Att skriva in förköpsrätt och förköpspris i fodervärdskontraktet tycker jag alltid är vettigt, men detta? Nä, aldrig i livet. Snacka om dimmiga ansvarsförhållanden om något händer?! Skulle hon vara fodervärd till sin egen häst?
 
Sv: Vem är ägare?

Av flera anledningar, för att hästen kan säljas/slaktas utan min tillåtelse (worst case scenario) och för att det kostar massa pengar att skaffa nytt om det försvinner. Jag ser det som en värdehandling, jag vet inte hur du definierar ordet.
 
Sv: Vem är ägare?

Värdehandling enligt Nationalencyklopedin (fetmarkering gjord av mig):

vä`rdehandling subst. ~en ~ar
ordled: värde--handl-ing-en
• viktigt (unikt) dokument som utgör officiellt bevis för ngt el. som rör ägandeförhållanden e.d. {ehandling 3}: pass, bankböcker och andra ~ar
hist.: sedan 1845


Mao: ett hästpass är ingen värdehandling (eftersom det är hästägarbeviset som utgör bevis för ägarförhållandet), däremot kan det vare en värdefull handling (passet alltså), men passet ska alltid följa hästen (vilket det även står i klartext i dem, iaf i pass utfärdade av ASVH samt Svenska Galoppförbundet). För5svinner passet är det ju bara att kräva den som ansvarade för passet på den kostnaden det innebär att utfärda ett nytt (vilket självklart även det anges i fodervärds/utlåningskontraktet)
 
Sv: Vem är ägare?

Jag hade heller inte skrivit under köpekontrakt innan köpesumman var till fullo betald.
 
Sv: Vem är ägare?

Av flera anledningar, för att hästen kan säljas/slaktas utan min tillåtelse (worst case scenario) och för att det kostar massa pengar att skaffa nytt om det försvinner. Jag ser det som en värdehandling, jag vet inte hur du definierar ordet.

Men om fodervärden vill tävla då?
 
Sv: Vem är ägare?

STC säger:

Tänk även på att värdefull information om hästen behandlingar och vaccinationer försvinner om dubblett utfärdas. Se därför passet som en värdehandling.

el. som rör ägandeförhållanden e.d.
Det gör ju passet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ägare?

Helt hypotetisk fråga eftersom det inte aktuellt men då vore jag ju tvungen om jag hade vaccinationerna däri - vilket jag inte har på alla hästar.
 
Sv: Vem är ägare?

Ok :)

Jag skulle nog inte lämna med passet om fodervärden inte tänkte tävla. Annars är man ju som du säger tvungen.

Men ska denne inte tävla så ser jag inte heller någon anledning att skicka med det.
 
Sv: Vem är ägare?

Visst, det står inskrivet i passet vem som är hästens ägare, men det som verkligen rör ägandeförhållandena är hästägarbeviset, i ASVH´s fall ett helt vanligt A4-papper. Utan att det pappret skickats in till ASVH undertecknat av säljare och köpare registreras ingen ägarändring, och således utfärdas heller ingen klisterlapp med hästägaruppgifter att klistra in i passet.

Vaccinationer och behandlingar har man ju även journalpapper på, så informationen försvinner ju inte (bara att be veterinären att föra över det till det nya passet)
 
Sv: Vem är ägare?

Ok :)

Jag skulle nog inte lämna med passet om fodervärden inte tänkte tävla. Annars är man ju som du säger tvungen.

Men ska denne inte tävla så ser jag inte heller någon anledning att skicka med det.

Men ifall hästen skadar sig/insjuknar hos fodervärden och behandlas med medicin som ska föras in i passet. Hur löser du det? Man kan ju inte alltid kasta sig iväg i bilen direkt i de lägena (och det är ju inte alltid FV har hästen nästgårds från hästägaren heller)
 
Sv: Vem är ägare?

Men ifall hästen skadar sig/insjuknar hos fodervärden och behandlas med medicin som ska föras in i passet. Hur löser du det? Man kan ju inte alltid kasta sig iväg i bilen direkt i de lägena (och det är ju inte alltid FV har hästen nästgårds från hästägaren heller)

Tåls att tänka på!
Men visst måste behandlande veterinär kunna skriva in det efteråt? Min förra häst fick aldrig ngt inskrivet i passet förutom vaccination och hon behandlades med medicin som nog borde skrivits in. Men veterinären frågade aldrig.. och jag tänkte inte på det. Inte förrän efter hon blev avlivad. Jag lät henne då naturligtvis inte gå till mat.

Kan ju tillägga att jag inte haft häst ute på foder och det är verkligen inte aktuellt nu heller, så jag har inte funderat vidare mycket på det.
Skulle liksom kännas säkrast att inte skicka med passet.
 
Sv: Vem är ägare?

Jag håller med dig angående att passet är som ett värdebevis.

Jag tror att man skulle kunna göra ett ägarbyte fast man inte är den rättmätige ägaren om man har passet.
Mitt ägarbevis förutom passet är ett vanligt A4 som förre ägaren klottrat ner sin anteckning på och hon har skrivit att hästen är min. Känns allt för lätt att förfalska ett sånt :crazy:

Eller vad säger ni andra?

Min häst är reg. i arabhästföreningen om det nu är skillnad på dom olika föreningarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 586
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp