Vem avlar vi för?

Fiorano

Trådstartare
Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i Ridsport står det hela tiden hur viktigt det är att vi avlar på bra ston för att få fram framtida elithästar. Stona ska ha meriter och uppfödarna ska använda de bästa hingstarna. Detta för att Sverige förstås ska ha en bra avel och våra tävlingsryttare ska rida på svenska hästar som kan gå mästerskap. Så långt är vi alla med.

Men när nu uppfödaren har tagit fram en individ undan ett bra meriterat sto, visat på treårstest, avkomman har fått diplom och är nu till salu. Vem köper hästen? För att ta ett exempel ur verkligheten, så gjorde en vän till mig allt ovanstående. Unghästen hade dessutom varit hos en av landets bästa unghästutbildare och det kostade förstås därefter. En landslagsryttare fick nys om denna fina häst då den delar blodslinjer med dennes förstahäst. Hästen provreds och föll i ryttarens smak. Hon bjöd 70.000:- för hästen.

Är det gängse norm att uppfödarna mer eller mindre ska skänka bort en bra häst bara för att det är en landslagsryttare som vill ha den? Om ägaren väljer att sälja till en amatör hade priset (enl utbildaren när varit det tredubbla, eller minst det dubbla). Om man reflekterar över projekt Trojka verkar det vara så att uppfödare ska ägna sig åt välgörenhet gentemot ryttarna så att de får bra hästar.

Hur ska uppfödarna ha råd att ha de bästa stona i aveln, använda de bästa hingstarna och sen vara tvungna att ge bort halva hästen för att få den tävlad av en bra ryttare? Inte är det väl konstigt att uppfödarna väljer att avla på hästar som går att sälja till amatörryttarna, som faktiskt är den stora delen av marknaden. Marknaden efterfrågar hästar som kan hoppa trevligt och samtidigt trava vackert. Inte bara hästar med kapacitet att hoppa hus.

Det är bara en reflektion jag har fått av det gällande läget för Sveriges upfödare. Vet inte om ni tycker detsamma?
 
Sv: Vem avlar vi för?

Jag gissar att tanken är att den bästa uppfödningen skänks bort till landslagsryttare för att göra reklam, sen säljer man de mediokra till stenrika hobbyryttare, som gärna betalar multum för hästen eftersom den är syskon/systerbarn till landslagshästen?

Så jag tror inte problemet är för få elitryttare, problemet är för få stenrika hobbyryttare som gärna betalar 200 000+ för landslagshästens obegåvade bror. Alternativt för få stenrika hästägare, som shoppar loss på talanghästen till sitt rätta pris, och sen sätter den i träning hos landslagsryttaren.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Men låt säga att det finns två köpare på samma talngfulla diplomhäst. Den ena köparen rider i landslaget och har bjudit långt under hästens värde (och uppfödarens total kostnad för att föda upp hästen) och den andra köparen är en amatör med sikte på att rida kanske msv, men som bjuder marknadens fulla värde för hästen. Ska det då begäras att uppfödaren ska förlora pengar på att sälja till landslagsryttaren?

Detta är ju uppenbarligen ett problem i svensk avel. Är väldigt ofta man hör på tävlingar att talangfulla hästar "slösas bort" på inte lika talangfulla ryttare. Men är det verkligen uppfödarnas ansvar? Uppfödarna är liksom alla andra producenter av en vara beroende av att få betalt för varan de producerat?
 
Sv: Vem avlar vi för?

Det är väl i det läget man tänker sig att en av två saker händer: 1) Landslagsryttarens stenrika hästägare kliver fram med stora plånboken. 2) Amatören köper istället diplomhästens mindre begåvade släkting för samma pris, varvid uppfödaren kan sponsra landslagsryttaren med dubbeldiplomhästen för underpris.

Alternativt att uppfödaren med en patriotismens tår i ögonvrån skänker bort hästen till landslagsryttaren, eftersom det är det bästa för Sverige och Svensk avel.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Sen rider landslagsryttaren hästen ett tag och därefter säljer vidare för en mycket större summa pengar. För dessa pengar köps nya unghästar in till underpriser från patriotiska uppfödare:angel:;)

Kunde inte låta bli.

Jag tycker frågeställningen är jätte bra!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Ska det då begäras att uppfödaren ska förlora pengar på att sälja till landslagsryttaren?
Jag hävdar att bra hästar säljer sig själva. Om landslagsryttare är vana att få hästar mer eller mindre gratis så får uppfödare sluta med det. Det är ju helt galet att man skänker bort en häst så man kan sälja fler. Är det inte bättre att sälja allihop för bra priser istället??

Jag förstår inte logiken i det hela faktiskt. För även om en medioker häst har en känd bror som rids av en landslagsryttare, så säljs den inte för mycket mer än vad den är värd. Så gott finns det inte om dumma, okunniga människor som sitter på högar av pengar. De flesta som sitter på högar av pengar har en viss insikt i vad som är en bra deal och inte.

Hade det varit mig landslagsryttaren hade erbjudit 70.000:- för hästen hade jag ärligt talat bett ryttaren att dra dit pepparn växer och så hade jag gladeligen sålt hästen till en amatör på lagom nivå istället. Även amatörer kan bli bättre och utvecklas i takt med hästen. Och känner amatören att den inte kan rida internationella klasser så går det ju ypperligt att då låna ut eller göra en deal med en person som klarar av att rida de klasserna. Men vägen dit är lång och mycket ska klaffa. Att riskera det finansiella underskottet för att sälja syskon är mycket riskabelt. Vad som helst kan hända innan en häst nått eliten! Och oftast är syskonen tillräckligt gamla för att man inte ska ha kvar varken stoet eller någon av syskonen när gratishästen nått eliten.

Men jag som uppfödare skulle aldrig skänka bort hästar för att det var kändisar som köpte. Det är oerhört korttänkt. Om alla har vettiga priser på sina hästar så inser ju även elitryttare att hästar inte kommer gratis och måste då se till att kunna finansiera sina hästar. Det kostar att ligga på topp, både för uppfödare och för ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem avlar vi för?

Jag förstår inte logiken i det hela faktiskt. För även om en medioker häst har en känd bror som rids av en landslagsryttare, så säljs den inte för mycket mer än vad den är värd. Så gott finns det inte om dumma, okunniga människor som sitter på högar av pengar. De flesta som sitter på högar av pengar har en viss insikt i vad som är en bra deal och inte.

Jag sa inte att den funkar, utan att det möjligen är så det är tänkt. Jag har inte heller träffat på en massa stenrika amatörer som vill betala överpriser.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Alternativt att uppfödaren med en patriotismens tår i ögonvrån skänker bort hästen till landslagsryttaren, eftersom det är det bästa för Sverige och Svensk avel.


Och hur många är sååååååååååå patriotiska,inte jag :)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Det är ju intressant frågeställning, och egentligen ett stort problem. Jag har mitt fösta föl på G med skulle tycka det var roligt att ha uppfödning i lite mindre skala i framtiden :) Tanken har slagit mig vid flera tillfällen att uppfödaren liksom inte räknas eller känns så himla viktig. Det finns lite pengar i ridsporten som ska räcka till mycket för att alla ska vara nöjda...

Huvudproblemet är ju att Ridsporten inte får den uppmärksamhet som den förtjänar, det är en stor folksport och den omsätter massor av pengar. Hade den varit mer omskriven i massmedierna, tv, tidningar så hade det varit mycket enklare att få sponsorer och mer pengar att fördela över uppfödare, ägare, ryttare mm.

Det skulle skrivas mer i lokaltidningarna även då det bara gäller mindre tävlingar, det skulle sändas mer program som tex Hippo som gick för rätt längesedan och mer ridsport överhuvudtaget. Jag tycker inte det ska behöva vara stora tävlingar i Globen eller Skandinavium för att ta en större sändningstid i Tv:n! Det måste alltså till sånt här för att hjulet ska börja snurra ordentligt! Där kan vi egentligen påverka en hel del genom att kontakta medierna och ifrågasätta - ingen kan göra allt men vi är många i hästsverige som kan göra något ;)

Travsporten har väl ett system som ger uppfödaren 10% på de vinster en uppfödning drar in. En mycket bra idé och kunde säkert med mer sponsorer även gå att göra en variant av inom hoppning / dressyr ex.

De svenska uppfödare som lyckas få fram elithästarna-och som dessutom låter dem vara kvar i svensk ägo borde enligt mitt tycke premieras än mer. Vet inte hur systemen är nu men att få följa med på större tävlingar och sitta på första pakett är väl en självklarhet! Lägg till lite snittar och champagne också för att sätta lite stjärnstatus på uppfödarrollen....

Vad gäller huvudfrågan om hästen hade jag sålt halva hästen till toppryttaren för 70 000:- När framgångarna börjar visa sig är delad glädje dubbel glädje ;)

Lite tankar, men det är ett intressant ämne.....
 
Sv: Vem avlar vi för?

Hästen provreds och föll i ryttarens smak. Hon bjöd 70.000:- för hästen.

Om en häst är så bra att en landslagsryttare bjuder på den, då är den värd bra mycket mer än 70 000!!!

Skulle aldrig släppa en häst för mindre pengar bara för att det är en "kändis" som är spekulant. De ekonomiska möjligheterna finns inte och jag skulle inte göra det även om jag hade ekonomiska resurser till det.

Dock har jag inte varit med om det själv. De hästar som sålts som lovande tävlingshästar har det givits betalt för också.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Uppfödaren gjorde precis som alla här (tror jag) hade gjort. Hon sa förstås tack, men nej tack. Det var ett så lågt bud att det inte ens gick att diskutera. En månad efter detta var det en artikel i Ridsport om en uppfödare som då sålt sin unghäst till denne ryttaren. Förstås jättebra reklam för uppfödaren men frågan är om det generar de pengarna som hon förlorade på affären.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Sen rider landslagsryttaren hästen ett tag och därefter säljer vidare för en mycket större summa pengar. För dessa pengar köps nya unghästar in till underpriser från patriotiska uppfödare:angel:;)

Kunde inte låta bli.

Huvudet på spiken!
 
Sv: Vem avlar vi för?

har varit i en liknande sits, en OS ryttare var intresserad av våran hingst i höstas, när dom fick höra priset så kunde dom inte köpa då dom precis hade köpt två hästar på auktion så dom hade köpstopp, men hade priset sänkts hade dom säkert köpt honom men har inte lust att ge bort en bra häst, så vi har kvar honom.
så det är inte lätt att sälja unghästar.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Sen rider landslagsryttaren hästen ett tag och därefter säljer vidare för en mycket större summa pengar. För dessa pengar köps nya unghästar in till underpriser från patriotiska uppfödare:angel:;)

Kunde inte låta bli.

Jag tycker frågeställningen är jätte bra!

så är det ju tyvärr ofta..
 
Sv: Vem avlar vi för?

Har hört just denna varianten flera gånger:

då dom precis hade köpt två hästar på auktion så dom hade köpstopp

Visst är det konstigt att det går bra att hosta upp pengar på auktion (och då gärna i Tyskland) men inte annars....:grin:
 
Sv: Vem avlar vi för?

Vad gäller huvudfrågan om hästen hade jag sålt halva hästen till toppryttaren för 70 000:- När framgångarna börjar visa sig är delad glädje dubbel glädje ;)
Det är inte så självklart att det blir bra det heller.

Jag vet en uppfödare som äger en halv framgångsrik tävlingshäst tillsammans med ryttaren. Uppfödaren vill sälja sin del, då h*n inte har något egentligt intresse av att äga sin halva. Ryttaren är erbjuden att lösa ut halvan till ett bra pris = långt under marknadsvärde, men har avböjt. :crazy:Uppfödaren vill sälja hela hästen, men när seriös spekulant dyker upp höjer ryttaren priset för att "inte bli av med sin tävlingshäst". Uppfödaren har hamnat i kläm....
 
Sv: Vem avlar vi för?

Uppfödaren gjorde precis som alla här (tror jag) hade gjort. Hon sa förstås tack, men nej tack. Det var ett så lågt bud att det inte ens gick att diskutera. En månad efter detta var det en artikel i Ridsport om en uppfödare som då sålt sin unghäst till denne ryttaren. Förstås jättebra reklam för uppfödaren men frågan är om det generar de pengarna som hon förlorade på affären.


Det var ett smart beslut både för hennes skull och för andra uppfödare, tycker jag. Om flera väljer att sälja billigt till topp-ryttare så kommer det missgynna alla uppfödare tillslut.
Jag tror det kan vara svårt att få tillbaka "förlusten" på hästen även om man får lite PR i Ridsport. Det är ju förstås jättebra att få det, men i längden tror jag inte det gynnar någon alls att lovande unghästar säljs till stora underpriser.
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 083
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp