Vem avlar vi för?

Sv: Vem avlar vi för?

Och ändå gnälls som attan i krönikor och bloggar på bristande hästmaterial. Det är kanske så enkelt att vi har ett bra material här i landet. Men de hästarna finner inte landslagsryttare eftersom de väljer att köpa likvärdiga hästar i Tyskland, Belgien, Holland. Därmed stödjer de hellre de uppfödarna och deras avelsförbund istället för att betala samma summor för hästarna här hemma. Jag tror inte riktigt på att vi har så kassa hästar här i Sverige. Tror att det finns massor av fina hästar som med rätt matchning kan bli mästerskapshästar. Tråkigt bara att våra "stora" ryttare är så snåla.
Men det är just detta med rätt matchning som är problemen. Det är stor skillnad att sätta upp en ryttare som rider internationella klasser i hoppning på en 4-åring och en helt annan att sätta upp en erfaren unghästutbildare. De två rider helt olika. Oftast har inte elitryttarna sådär jättestor erfarenhet av att rida bebisar, eftersom de nästan alltid ridit färdiga hästar.

Då är vi inne på diskussionen vem som ska utbilda unghästarna och den debatten har vi haft så många gånger och vi kommer ingen vart med den.

Men, utomlands är oftast 4-åringarna lite mer utbildade och "klara". Man har lagt ner mer jobb på dem och de känns mer färdiga. Eftersom de då också visar sig bättre så väljer man att köpa 4-åringen som känns bäst, vilket blir den tyska hästen. Sverige är inget unghästproducerande land och vi måste ändra rätt många attityder om vi ska blir det. Jämför man unghästar från länder som Tyskland och Irland får man hästar som har gjort en hel massa som 4-åringar. I Sverige känns det som att majoriteten startat en eller två 90 cm eller klubbtävling och då menar säljaren att den hästen är välutbildad för att vara 4-åring.

Sen tror jag att vi hoppar över ett steg i Sverige. Vi tycker att det är uppfödarna som ska sälja till toppryttarna, men så är det inte. Vi vill så olika! Uppfödarna vill sälja medan hästarna är unga, men toppryttarna vill inte ha hästar i 90 cm och 1 meter i hoppningen. De vill ha hästar i 1.30+. Därför behövs det någon emellan, dvs en unghästutbildare som tar fram hästen till toppen och som sedan får betalt för jobbet den gjort. Tyvärr vill ju toppryttarna inte betala...
 
Sv: Vem avlar vi för?

Det vill jag tro, men samtidigt så vet jag att det inte är så det fungerar. Vilka är det som vill lyfta fram svensk avel? Jo, det är svenska uppfödare. De flesta ryttare skiter ärligt talat i vart hästen kommer ifrån så länge den presterar. Toppryttare är precis lika glada om de sitter på en tysk häst eller om de sitter på en svensk häst.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. För att verkligen tävla i sporten så borde det på OS finnas regler som säger att endast hästar producerade i ryttarens hemland får ställa upp i OS. Då blir det lite krav på sporten. USA som numera är bland de ledande inom hoppningen har då inte en chans på OS, eftersom så få sporthästar avlas där ännu. Det är på uppgång, men de har långt kvar. Tyskland och Holland ligger väldigt bra till för att ha fortsatta resultat på OS. Samma sak med Irland då de kan plocka fram sina bästa när trenden med tyska hästar lagt sig. Sverige har också en bra chans, men de chanserna förbättras avsevärt ifall svenska ryttare faktiskt började köpa fler hästar i Sverige.


Det där var en riktigt bra tanke :laugh:
Så kan den svenska uppfödaren sitta på första pakett, äta snittar och sola sig i glansen över sin fina svenskfödda avkomma :rofl:
 
Sv: Vem avlar vi för?

Om en riktig bra ryttare är intresserad av en häst från dig men inte köper den, kan du inte skryta med att personen var där och tittade. Hästen var ju uppenbarligen inte tillräckligt bra för att ryttaren skulle köpa den, eller hur? ;) :D

Äh du är ju ingen hästhandlare ;) Landslagsryttaren hade naturligtvis fullt i stallet/ ingen möjlighet att matcha hästen eftersom h*n är ute så mycket internationellt. Däremot kommer h*n hålla ögonen på den framöver...

Den med nicket hästhandlarjävel hade kunnat vara jag :P

PS. Glöm inte fotta när landslagsryttaren provar hästen. Ska dem dra fördelar ska banne mig vi också!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem avlar vi för?

Det där får du gärna vidareutveckla, låter som en mycket god idé!:)

Nja jag har ju inte tänkt igenom alla detaljer , men var man ett gäng uppfödare så borde man ju utan större problem kunna "anställa" en "toppryttare/utbildare" som tog upp hästen till 130/140 klasser , man kan ju spinna vidare på det och utveckla hur mkt som helst egentligen.
Man får ju vara ett gäng och då hade man ju varit garanterad plats till sin unghäst utan att det skall kosta 7500:- i månaden. sen hur man skall löse detta rent praktiskt osv har jag inte funderat på mer är nog bra med fler hjärnor med erfarenhet .:cool:
tycker att detta borde vara något att fundera på iaf.
Nu kan jag visserligen göra detta själv , men hade en Gravidperiod då detta slog mig och våra unghästar rejält hamnade på efterkälken:)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Nja jag har ju inte tänkt igenom alla detaljer , men var man ett gäng uppfödare så borde man ju utan större problem kunna "anställa" en "toppryttare/utbildare" som tog upp hästen till 130/140 klasser , man kan ju spinna vidare på det och utveckla hur mkt som helst egentligen.
Man får ju vara ett gäng och då hade man ju varit garanterad plats till sin unghäst utan att det skall kosta 7500:- i månaden. sen hur man skall löse detta rent praktiskt osv har jag inte funderat på mer är nog bra med fler hjärnor med erfarenhet .:cool:
tycker att detta borde vara något att fundera på iaf.
Nu kan jag visserligen göra detta själv , men hade en Gravidperiod då detta slog mig och våra unghästar rejält hamnade på efterkälken:)

Resonemanget haltar lite bara för om du skall ha toppryttaren/utbildaren vilket är den som idag tar 7.500:-/månad kan du ge mig en anledning till att denna skall börja jobba hos er för mindre summa per häst än vad den idag får in när den tar emot ?
 
Sv: Vem avlar vi för?

Jag tycker det låter som en bra idé! Tänka att utbildaren är fast anställd med en fast överenskommen lön. Utbildaren behöver inte själv annonsera för att få in hästar i sin verksamhet och får konstant in hästar efterhand. Det blir en sak mindre för utbildaren att tänka på.

Det jag ser som en lite knepigare praktisk fråga är anläggningen, betalning för foder osv. Det hade krävts en särskilt ansvarig för att få den ekonomiska biten att gå ihop här.

Men det är en mycket mycket bra idé som jag tror att alla-uppfödare, utbildare, framtida ryttare, hästar och svenska avel hade tjänat mycket på!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Just detta att det snålas när det gäller hästköp för de stora ryttarna i Sverige tycker jag märks då och då.
Hästägare och elitryttare blir oense om rent ekonomiska arrangemang, saker som ju aldrig skulle bli bråk om landslagsryttarna helt enkelt köpte hästarna! Men å andra sidan är det ju astronomiska summor det är tal om!
Men samtidigt så finns det ju ingen anledning att uppfödare ska sponsra landslagsryttare heller!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Resonemanget haltar lite bara för om du skall ha toppryttaren/utbildaren vilket är den som idag tar 7.500:-/månad kan du ge mig en anledning till att denna skall börja jobba hos er för mindre summa per häst än vad den idag får in när den tar emot ?

Klart det haltar, det är ju långt ifrån noga genomtänkt, bara en ide än så länge.;)
Och lönefrågan skulle ju bero på hur många uppfödare som anslöt sig....och i dagens läge kanske det hade varit till fördel med en fast inkomst eller?? Dessutom är ju annars inridningsbiten aningen säsongsbetonad och detta skulle ju slippas. Det skulle kanske kunna jämföras med att ha travhästandel:) ja ja det skulle ju defenitivt behövas tänkas igenom , men det behöver ju alla ideer men utan ideer kommer vi ingenstanns:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem avlar vi för?

De bra utbildarna/toppryttarna behöver inte annonsera efter hästar, de har kö och därmed fullt alltid ( i alla fall de jag känner till).
 
Sv: Vem avlar vi för?

Givetvis intresant hur man ska kunna lösa detta.. Vet bara inte om prisskillnaden blir så stor om man förrutom en anständig lön till en unghästutbildare ska hålla med anläggning.. Och blir det flera hästar så krävs det nog en och annan hästskötare för att unghästutbildaren ska hinna utbilda tillräckligt.
Ett alternartiv i min drömvärd hade kunnat vara om flera uppfödare hyrde och delade en vettig anläggning och själv kört så mycket markservice samt eventuellt ridning man kunde och att man kunde köpa in sig i andelar på unghästutbildarens tid. Kanske att någon elitryttare kunde vara knuten till anläggningen för de tillfällen det finns behov för sådan, men att det är unghästutbildaren som tar ut och visar/tävlar och visar för ev. försäljning etc. Frågan är bara hur många hästar det skulle handla om för att få det att fungera praktiskt och kostnadsmässigt.
/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

Dessutom är ju annars inridningsbiten aningen säsongsbetonad och detta skulle ju slippas.

Utbildningsbiten är ju inte säsongsbetonad utan pågår året runt, även inridningsbiten sker ju i stort sett året runt möjligen med avbrott för sommarbete. Det rullar ju på ganska flitigt året runt för en unghästutbildare, är ju istort sett oftast bara runt jul/nyår och möjligen några veckor på sommaren efter falsterbo det är lite lugnare, och någon gång behöver även de lite paus med tanke på att de oftast jobbar 7 dagar i veckan resten av året.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Ett alternartiv i min drömvärd hade kunnat vara om flera uppfödare hyrde och delade en vettig anläggning och själv kört så mycket markservice samt eventuellt ridning man kunde och att man kunde köpa in sig i andelar på unghästutbildarens tid.
Men varför vill uppfödare göra allting? Ska vi inte bara göra det vi är bra på istället - dvs föda upp? Sen får någon annan göra jobbet med utbildning och tävling. Varför vill uppfödarna inte släppa varan de producerar??

Det finns väl ingen annan bransch där man gör hela processen. De som hugger skog är inte de som tillverkar papper. De som tillverkar papper köper in trä från de som hugger. De som hugger köper sina maskiner från en sådan tillverkare. Tillverkaren av maskinerna hugger sällan träden! Det är knappast så att de som tillverkar papper är de som bryter stålet skogsmaskinerna ska göras av.

Varför inte bara föda upp och nöja sig med det? Har man sedan tillgångar så man kan behålla hästar och utbilda dem upp till elitnivå så är ju det superbra för dem som kan. De som inte kan får hålla sig till det de kan. Man kan inte göra allting när pengarna inte finns. Och det är ingen idé att göra dealar hit och dit och sen klaga på att det behövs mer pengar inom hästnäringen. Om ingen stoppar in pengar inom hästnäringen utan det bara är ett utbyte av tjänster, så kommer det ju heller inga pengar in. Vi får inte gräva en grop för oss själva.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Vem avlar vi för?. En intressant fråga. Merparten avlar för eliten och det måste vi fortsätta med, som vi alla vet blir ju inte alla våra uppfödningar elithästar. Vad händer då med hästarna som inte blir så bra, när ridskolorna inte ens vill ha dem för att de har så mycket temprament och står högt i blod? Där är det något som måste förbättras. Det måste gå att få fram ridbara trevliga individer med nöjsamt temprament på våra elithästar som även kommer att bli bäst på banan, det måste vara ett av vårat delmål med aveln. Merparten av våra hästar blir bara hobbyhästar och det är en sorg att våra ridskolor vill inte ha dem pga tempramentet. Idag avlar vi för en ny Shytterfly eller en ny Baloubet du Rouet men är det framtidens elitsport häst? En ridskola i mellan Sverige var ner till Polen och hämtade hem 6st nya ridskolehästar med 350.000kr i fickan. Snygga trevliga hästar det enda jag kan tycka är att det är synd att det inte var Svenska hästar...ca 55.000kr/häst.
 
Sv: Vem avlar vi för?

En ridskola i mellan Sverige var ner till Polen och hämtade hem 6st nya ridskolehästar med 350.000kr i fickan. Snygga trevliga hästar det enda jag kan tycka är att det är synd att det inte var Svenska hästar...ca 55.000kr/häst.
Fast de hade fått ihop ett liknande antal hästar i Sverige för samma summa, men det hade nog tagit längre tid.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Fast det där att ridskolorna skulle backa på svenska hästar pga tempramentet är nog en myt. En bra ridskolehäst måste ha lite temprament/energi från början eftersom dom ofta "taggar ner" ett par pinnhål efter en stund på ridskola. Är dom då för loja från början finns det liksom ingenting kvar och det blir den där som går och ställer sig i mitten när det är dags för galopp :angel:.
Att man åker till Polen för att köpa hästar har nog snarare med priset att göra.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Utbildningsbiten är ju inte säsongsbetonad utan pågår året runt, även inridningsbiten sker ju i stort sett året runt möjligen med avbrott för sommarbete. Det rullar ju på ganska flitigt året runt för en unghästutbildare, är ju istort sett oftast bara runt jul/nyår och möjligen några veckor på sommaren efter falsterbo det är lite lugnare, och någon gång behöver även de lite paus med tanke på att de oftast jobbar 7 dagar i veckan resten av året.[/QUOT
Var bara en ide:o:o
 
Sv: Vem avlar vi för?

Och lönefrågan skulle ju bero på hur många uppfödare som anslöt sig....och i dagens läge kanske det hade varit till fördel med en fast inkomst eller??
Men börja räkna på det så får vi se vart det hamnar. Rent hypotetiskt så säger vi att varje uppfödare har 2 st avkommor som ska utbildas varje år. Säg att en häst kostar 2000:-/mån med foder, strö, försäkring, hovslagare etc om man inte betalar stallhyra. Så har alla uppfödare en förening säger vi som anställer beridaren och ger denne lön. En normal människa som arbetar vill i alla fall få ut minst 15.000:-/månaden efter skatt. Det innebär att med sociala avgifter mm så hamnar föreningens kostnad på ungefär 35.000:-/mån i lön för beridaren. Vi säger att det är fullt i stallet hela tiden och att varje häst spenderar 6 månader hos beridaren varje år, så varje uppfödare fyller alltså ett år med två hästar.

Hur många hästar hinner man rida på en dag om man är själv i stallet? Då hinner man på en 8 timmars arbetsdag rida 10 st enligt mig. Det blir tight, men det går. Alla hästar får vila 2 dagar i veckan när beridaren är ledig, eftersom ingen vill jobba mer än 40 timmar i veckan.

10 st hästar i stallet som kostar 20.000:-/månaden tillsammans. Tänk nu på att man inte kan slå ihop försäkringar etc eftersom det är olika ägare på de olika hästarna. Så lägger vi på 35.000:-/månaden i lön och sociala avgifter på en beridare. För enkelhetens skull säger vi att alla ägare har en häst inne åt gången så det är 10 st "ägare"/medlemmar i föreningen.
Vi har en kostnad på först 2.000:- månad för varje hästs uppehälle som ägaren betalar. Sen kostar det ytterligare 35.000:-/månaden för att hästen ska ridas. Då är vi uppe i 5.500:-/per häst per månad i kostnader för ägaren. Det är väl ok. Men det är fortfarande ingen som mockar och fodrar i stallet åt hästarna. Det har inte beridaren tid med, så det får någon annan göra. Tar man in en anställd till att göra det, samt att sadla, tränsa och skritta av hästarna så kanske beridaren hinner med 12-15 hästar på en dag beroende på hur effektivt det går. Det går inte att uppfödarna mockar och fodrar eftersom det är högst orealistiskt att alla bor såpass nära att de har möjligheter att åka till stallet så ofta. Och vi har fortfarande inte beräknat med någon kostnad för stall och fastigheter.

Köper föreningen en jordbruksfastighet, men ridbana och ridhus, inkl 12-15 st boxar så går det på en slant. Men säg att föreningen får hyra en gård billigt och inkl elen, försäkringar, underhåll, kostar 10.000:-/månaden, så blir det en totalkostnad på 6.500:-/månaden för varje häst som står inne.

Ska vi ha en stallskötare också som ska få ut 10.000:-/månaden så kostar det ca 22.000:-/månaden i lön och sociala avgifter. Alltså är vi nu uppe i 8.700:-/månad per häst.

Det innebär att även om vi snålar ner på foder, strö och försäkringar, så kommer hästen i alla fall att kosta oss 8000:-/månaden.

Summan av det hela är att det blir dyrare för 10 st unghästägare med 2 st hästar var att anställa någon som rider, istället för att skicka iväg hästarna till en beridare.
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 146
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 083
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp