Vem avlar vi för?

Sv: Vem avlar vi för?

Men varför vill uppfödare göra allting? Ska vi inte bara göra det vi är bra på istället - dvs föda upp? Sen får någon annan göra jobbet med utbildning och tävling. Varför vill uppfödarna inte släppa varan de producerar??

Det finns väl ingen annan bransch där man gör hela processen. De som hugger skog är inte de som tillverkar papper. De som tillverkar papper köper in trä från de som hugger. De som hugger köper sina maskiner från en sådan tillverkare. Tillverkaren av maskinerna hugger sällan träden! Det är knappast så att de som tillverkar papper är de som bryter stålet skogsmaskinerna ska göras av.

Varför inte bara föda upp och nöja sig med det? Har man sedan tillgångar så man kan behålla hästar och utbilda dem upp till elitnivå så är ju det superbra för dem som kan. De som inte kan får hålla sig till det de kan. Man kan inte göra allting när pengarna inte finns. Och det är ingen idé att göra dealar hit och dit och sen klaga på att det behövs mer pengar inom hästnäringen. Om ingen stoppar in pengar inom hästnäringen utan det bara är ett utbyte av tjänster, så kommer det ju heller inga pengar in. Vi får inte gräva en grop för oss själva.

Ja.. det är nog olika hur man har intresset.. För mig skulle det vara det ideala, jag kan rida in själv och till viss nivå utbilda hästar, och jag är gärna med under processen. Jag saknar än så länge erfarenhet av att delta i championat, har ingen tävlingserfarenhet etc. Jag är gärna med och gör jobbet för att jag tycker det är så förbenat spännande. För mitt personliga intresses skull så vinner jag inte mycket på att stoppa in min 2,5 åring i en transport och efter det bara komma på besök och betala räkningar.
(Synd att kalla mig uppfödare än, eftersom jag inte fött upp så många hästar men det kommer ganska troligt att bli fler.)
/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

Summan av det hela är att det blir dyrare för 10 st unghästägare med 2 st hästar var att anställa någon som rider, istället för att skicka iväg hästarna till en beridare.


Om man absolut inte är intresserad av att vara med på annat än att betala blir det givetvis dyrare. Och ska jag inte få äran att rida och sköta mina hästar iallafall till en viss del så behöver jag inte heller äga och betala för dem dem. För mig hade det absolut inte varit ett intressant alternativ att ha ett sådant upplägg som du beskriver. Då säljer jag hellre billigare än att stå sidan om och kolla och betala 6 månader x 8000 kr + veterinär, hovslagare, allt annat...
/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

ja, har man tid o kunskap kan man ju ta fram hästarna själv men har man det?

Har man en bra häst så kan det ju vara värt att slänga ut 60 000 kr på utbildare om det ökar hästens värde 10 ggr. Vågar man o kan hoppa 1.40 klasser o utbilda hästen så är ju det fantastiskt men det är väl få som kan med bra resultat? Dressyr kanske är lättare men ändå svårt då det verkligen gäller att veta vad man gör.

Ja, att gå ihop om en anläggning där man har en utbildare låter som att lämna hästen till en utbildare men bakofram, bakvänt liksom. kan inte unghästutbildare få tjäna sina pengar? man får ju göra en del själv o låta proffs ta några timmar i veckan el tävlingsdelen kanske?

bästa sättet att höja varumärket SWB är ju, tror jag, att bara avla på individer som är bra.

Intressant disskussion.

Läste att TS blev erbjuden 70 000 för sin välutbildade häst. det är ju förjävligt!!!

jag tror faktist att vi som säljer våra hästar måste gå ihop o bestämma att ej gå med på dessa priser. En bra utbildad 5 åring som har kapacitet för svår klass skall kosta mkt pengar!! Just nu är det ju lågkonjuktur men...när det inte är det o man har en bra frisk välutbildad häst får det kosta anser jag. jag kommer ej sälja min unghäst under en halv miljon trots lågkonjuktur. Då vore ju allt tid o alla pengar kastade i sjön...
 
Senast ändrad:
Sv: Vem avlar vi för?

ja, har man tid o kunskap kan man ju ta fram hästarna själv men har man det?

Har man en bra häst så kan det ju vara värt att slänga ut 60 000 kr på utbildare om det ökar hästens värde 10 ggr. Vågar man o kan hoppa 1.40 klasser o utbilda hästen så är ju det fantastiskt men det är väl få som kan med bra resultat? Dressyr kanske är lättare men ändå svårt då det verkligen gäller att veta vad man gör.

Ja, att gå ihop om en anläggning där man har en utbildare låter som att lämna hästen till en utbildare men bakofram, bakvänt liksom. kan inte unghästutbildare få tjäna sina pengar? man får ju göra en del själv o låta proffs ta några timmar i veckan el tävlingsdelen kanske?

bästa sättet att höja varumärket SWB är ju, tror jag, att bara avla på individer som är bra.

Intressant disskussion.

Cyllene: de hingstar du räknar upp i början på tråden, är det de blodslinjer du anser vi behöver i Sverige? jag skulle vilja välja en hingst som "behövs" :)!

Jag har inte påstått att jag har vare sig mod eller lust att tävla 140 cm, och lämnar gärna över det, men mellan tävlingar och visningar jobbar jag gärna med min häst. Det tar ju en stund innan unghästen kommer upp i 140 cm och ska man lämna över allt jobb till någon annan så får man vara beredd på att det kommer att kosta en slant.
Klart att unghästutbildare ska få tjäna pengar, det ska alla få som gör ett bra jobb. Men det är ju lite samma som du skriver i :
man får ju göra en del själv o låta proffs ta några timmar i veckan el tävlingsdelen kanske?
. Föredelen med att vara samlade på en anläggning är just att man kan hjälpas åt lite lättare. Andra med unghäsvana är inte fel att ha tillgängliga.
Höjs hästens värde 10 ggr med en investering på 60000 är det absolut värt det.. Men hästen är ju inte värd det man tror den är värd förrän man har en potentiell köpare som vill betala det. Jag är ganska övertygad om att det är många som tror att deras hästar är mer värdefulla i pengar räknat än vad de skulle kunna få vid en försäljning.
bästa sättet att höja varumärket SWB är ju, tror jag, att bara avla på individer som är bra.
det tror jag de flesta är rörande överens om detta. Sedan ska dessa lyckade avkommor hitta rätt piloter och det är väl det svåraste när nästan ingen vill betala för kalaset.
/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

Lägg sedan till att i Sverige är det inte alls säkert att säljaren säljer till ridskola, även om den har en häst som skulle passa perfekt där!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Föredelen med att vara samlade på en anläggning är just att man kan hjälpas åt lite lättare. Andra med unghäsvana är inte fel att ha tillgängliga.
Fast hur ska detta praktiskt genomföras? Hur ska alla hamna på en och samma anläggning? Då får man ju i så fall bygga anläggningar som har tillräckligt många bostadshus och tillräckligt många stall, lösdrifter, ridhus, ridbanor etc. Jag tror inte att det ens är genomförbart.

Ta bara oss i denna tråden. Ok, vissa bor kanske inom 5 mil från varandra. Säg att man får ihop 10 st uppfödare inom en 5 mils radie från varandra. Dessa uppfödare har normalt egen mark på hemmaplan med ett flertal hästar i stallet eller i lösdriften som behöver skötas. Är det då meningen att alla ska flytta sina familjer och alla sina hästar dit, eller är det meningen att man ska pendla till anläggningen varje dag eller ett par dagar i veckan? För jag vet inte hur många som har tid att pendla. De flesta jobbar ju, har kanske barn och sen kommer de hem till de andra hästarna som behöver omvårdnad. Det är ju knappast så att bara för att man har en unghäst som är på uppgång så kan man åtsidosätta alla andra hästar man äger.

Hade det varit enklare och bättre att flera uppfödare hade anställt en beridare så hade det skett för länge sedan. Jag tror inte att det hade fungerat rent praktiskt och därför har heller ingen gjort det.

Och kan ni tänka er bråken om beridaren?? En uppfödare vill ha sin häst riden på ett visst vis, en annan på ett annat vis, och en tredje på ett annat vis. Sen kommer alla och snackar med beridaren och skäller och gormar och sen på mötena blir det bråk osv. Aldrig i livet att jag hade delat beridare med en massa andra människor. Då betalar jag hellre för den som jag gillar och som kör sitt eget race.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Fast hur ska detta praktiskt genomföras? Hur ska alla hamna på en och samma anläggning? Då får man ju i så fall bygga anläggningar som har tillräckligt många bostadshus och tillräckligt många stall, lösdrifter, ridhus, ridbanor etc. Jag tror inte att det ens är genomförbart.

Ta bara oss i denna tråden. Ok, vissa bor kanske inom 5 mil från varandra. Säg att man får ihop 10 st uppfödare inom en 5 mils radie från varandra. Dessa uppfödare har normalt egen mark på hemmaplan med ett flertal hästar i stallet eller i lösdriften som behöver skötas. Är det då meningen att alla ska flytta sina familjer och alla sina hästar dit, eller är det meningen att man ska pendla till anläggningen varje dag eller ett par dagar i veckan? För jag vet inte hur många som har tid att pendla. De flesta jobbar ju, har kanske barn och sen kommer de hem till de andra hästarna som behöver omvårdnad. Det är ju knappast så att bara för att man har en unghäst som är på uppgång så kan man åtsidosätta alla andra hästar man äger.

Hade det varit enklare och bättre att flera uppfödare hade anställt en beridare så hade det skett för länge sedan. Jag tror inte att det hade fungerat rent praktiskt och därför har heller ingen gjort det.

Och kan ni tänka er bråken om beridaren?? En uppfödare vill ha sin häst riden på ett visst vis, en annan på ett annat vis, och en tredje på ett annat vis. Sen kommer alla och snackar med beridaren och skäller och gormar och sen på mötena blir det bråk osv. Aldrig i livet att jag hade delat beridare med en massa andra människor. Då betalar jag hellre för den som jag gillar och som kör sitt eget race.


Ja, men alla måste ju faktiskt inte vara med i ett sådant "kollektiv". Vet man med sig att man inte känner att det skulle smaka mer än det kostar behöver man ju inte vara med. Vi fungerar ju alla olika. För mig hade det kunnat passa men ser man bara svårigheterna i det så är det nog bättre att fixa det själv. Det gäller ju att alla VILL att det ska fungera för alla och inte bara att man själv ska få allt på andras bekostnad.
Lokaliseringen behöver ju inte vara något problem om man inte vill att det ska vara det. Alla är inte lyckliga ägare till stora gårdar med fina ridmöjligheter och flera avelsston. Det är ett par av oss som står i inackorderingsstall eller har ett par boxar hemma.
Varför skulle det bli bråk om beridaren? Jag tror vi umgås med helt olika människor.. De av minna vänner jag hade kunnat tänka mig skulle vara intresserade av något sådant sammarbete skulle garanterat inte bete sig så som du beskriver att det kommer till att se ut. Vill man hitta problem kan man garanterat hitta problem i alla förslag. Vill man hitta lösningar så ska man nog kunna göra det med.
/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

Varför skulle det bli bråk om beridaren? Jag tror vi umgås med helt olika människor.. De av minna vänner jag hade kunnat tänka mig skulle vara intresserade av något sådant sammarbete skulle garanterat inte bete sig så som du beskriver att det kommer till att se ut.
Alla unghästar är olika och måste ridas på olika sätt. Tex en unghäst kräver kanske lång uppvärmning och lite mer ridning, en annan häst är väldigt enkel och gör framsteg utan att man behöver arbeta speciellt mycket på det, bara rida och jobba som vanligt.

Jag tror med all säkerhet att om en beridare lägger en timme om dagen på en häst och 30 minuter på en annan häst, så kommer ägaren till den hästen som rids i 30 minuter att tycka att dennes häst minsann också ska få lika mycket ridning som andra hästar i stallet. Och får den hästen som behöver lite mer tid på sig inte den tiden, kommer den ägaren att kräva att beridaren ser till individen.

Det är orimligt att tro att många ägare kommer att komma överens hela tiden. Har du suttit i en styrelse någon gång? Det spelar ingen roll om det är i en bostadsrättsförening eller i en ridklubb, folk kommer inte överens eftersom de alla har olika åsikter om hur saker och ting ska fungera.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Alla unghästar är olika och måste ridas på olika sätt. Tex en unghäst kräver kanske lång uppvärmning och lite mer ridning, en annan häst är väldigt enkel och gör framsteg utan att man behöver arbeta speciellt mycket på det, bara rida och jobba som vanligt.

Jag tror med all säkerhet att om en beridare lägger en timme om dagen på en häst och 30 minuter på en annan häst, så kommer ägaren till den hästen som rids i 30 minuter att tycka att dennes häst minsann också ska få lika mycket ridning som andra hästar i stallet. Och får den hästen som behöver lite mer tid på sig inte den tiden, kommer den ägaren att kräva att beridaren ser till individen.

Det är orimligt att tro att många ägare kommer att komma överens hela tiden. Har du suttit i en styrelse någon gång? Det spelar ingen roll om det är i en bostadsrättsförening eller i en ridklubb, folk kommer inte överens eftersom de alla har olika åsikter om hur saker och ting ska fungera.

Med min idé så får man vad man betalar för, betalar man för en halvtimme så får man en halvtimme sedan är det inte så mycket kvar att tjaftsa om.

Lämnar du din unghäst till en elitryttare för inridning så är sannolikheten inte så stor att det är elitryttaren själv som rider din häst, även om det är lätt att tro det när man betalar. Men det man inte vet har man inte ont av.. och unghästen blir ju inriden(under elitryttarens stundtals övervakande öga).

Klart att jag suttit i styrelser, och på stallmöten och vad det månne vara. Det finns alltid en del människor som tycker det är superpraktiskt när andra fixar, bara de slipper själv, men finns det konsekvenser så löser det sig troligen det med.

/U
 
Sv: Vem avlar vi för?

Lämnar du din unghäst till en elitryttare för inridning så är sannolikheten inte så stor att det är elitryttaren själv som rider din häst, även om det är lätt att tro det när man betalar.
Jag hade aldrig lämnat min unghäst för utbildning hos en elitryttare. Jag anser inte att elitryttare ska rida unghästar, då deras uppenbara talang är tävling på hög nivå. En unghäst ska utbildas hos en person som är duktig på unghästar.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Jag tycker iallfall att det är bra och roligt med nytänkande. Att man försöker hitta vägar för att göra det mer kostnadseffektivt.
Sen kanske också ryttaren ser det som en form av löneförmån att få lov att ha tillgång till bra tävlingshästar och iom det blir det andra summor.
Vet inte hur många ryttare som plockar ut 15000 vitt, har tävlingshästar inkl foder och allt betalt och sen får prispengar?
Man kan säkert hitta en bra deal där också.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Men varför vill uppfödare göra allting? Ska vi inte bara göra det vi är bra på istället - dvs föda upp? Sen får någon annan göra jobbet med utbildning och tävling. Varför vill uppfödarna inte släppa varan de producerar??

Nu hoppar jag in i den här debatten, trots att jag inte föder upp halvblod.

Svaret på din fråga, Ramona, är att hästuppfödning är en väldigt dyr hobby om man inte ser till att utbilda de hästar man föder upp. Det har ju framgått i andra trådar här på Buke.

Jag minns särskilt en tråd för inte så länge sedan, där det diskuterades olika former av samarbete mellan uppfödare och ryttare. Ryttarna i den tråden var MYCKET bestämda med att de MÅSTE få betalt för sitt jobb. Så långt så väl. Klart de ska ha betalt för jobbet, det tycker jag också.

MEN från ryttarhåll saknades (åtminstone i den tråden) TOTALT insikt i uppfödarnas villkor. Jag försökte påtala några gånger i tråden att uppfödarna ju också gör ett jobb, som de i bästa fall slipper betala för att göra. Fick svar i stil med att "ingen får betalt för att sköta sina egna hästar" o.s.v. Alltså ingen förståelse alls för att själva uppfödningen är ett kvalificerat arbete. Någon skrev även att h*n struntade totalt i hur hästen fötts upp, bara den var billig ... :crazy:

Alltså: Råvaruproducenter får aldrig så bra betalt som den som kan förädla råvaran. Det tror jag är svaret på varför uppfödarna vill göra "allting".
 
Sv: Vem avlar vi för?

om vi i Sverige inte producerade så många mediokra hästar efter ston som ej håller måttet så skulle priserna höjas, speciellt nu när SWB höjs i status bland proffs som inser att svenska hästar är uppfödda på bra sätt, o det skulle vara värt att lägga några kronor på utbildning....

tror jag
 
Sv: Vem avlar vi för?

Svaret på din fråga, Ramona, är att hästuppfödning är en väldigt dyr hobby om man inte ser till att utbilda de hästar man föder upp. Det har ju framgått i andra trådar här på Buke.
/.../
Alltså: Råvaruproducenter får aldrig så bra betalt som den som kan förädla råvaran. Det tror jag är svaret på varför uppfödarna vill göra "allting".
Men det har ju med risken att göra också. Får man sålt sina uppfödningar som föl så har man ju heller inte risken. Klart att man inte får lika mycket för ett föl som man får för en 10-årig utbildad häst, men då ska den ju vara frisk också!! Och ingenting ska ha hänt på vägen.

Varför inte nöja sig med att sälja de fölen man får? Visst, ibland får man inte sålt ett föl och då får man ha det tills man kan sälja hästen.

Givetvis kan man spara alla uppfödningar och utbilda dem, men då ska man ju ha pengar till det också utan att klaga. Det är enormt få förunnat att kunna jobba utan att få betalt. Jag har varit på båda sidor så jag vet precis hur läget ligger till och det är ju ett givet att ryttarna ska få betalt för jobbet de gör, precis som uppfödarna ska få betalt för sina avkommor.

Har man inte pengarna att utbilda sina hästar för, så får man sälja hästarna när de är yngre eller se till att utbilda hästarna själv. Det gynnar ju liksom inte hästindustrin när människor gör dealar hit och dit och försöker komma så billigt undan som möjligt. Då kommer inga pengar in i industrin. Och kommer det inte in några pengar så kan det heller inte gå ut några pengar. Så är man inte villig att betala för att någon utbildar ens häst, så ska man heller inte tro att människor som är villiga att köpa unghästar faktiskt har pengar att köpa hästarna för. Det är ju uppenbart!
 
Sv: Vem avlar vi för?

om vi i Sverige inte producerade så många mediokra hästar efter ston som ej håller måttet så skulle priserna höjas, speciellt nu när SWB höjs i status bland proffs som inser att svenska hästar är uppfödda på bra sätt, o det skulle vara värt att lägga några kronor på utbildning....
Men hur tänker du nu?

För eliten som de flesta avlar för är bara ett fåtal människor. De flesta hästar säljs till ryttare som är mediokra och inte behöver någonting mer än en medioker häst.

Hade vi bara haft elithästar i Sverige hade vi fått exportera alla, eller sälja dem för underpriser till mediokra ryttare.

Marknaden reglerar sig själv ganska så bra faktiskt.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Läst, tagit del, av vad som förs fram på tråden. Så kan jag bara säga att allt som kommer fram behövs. Men som vanligt hamnar bollen hos uppfödaren när det gäller pengar. Då våra skattemyndigheter säger att det måste finnas en omsättning i företaget och inte bara utgifter för då blir allt klassat Hobbyverksamhet.. Ett sto, ett föl & 60% av uppfödarna.(Gynnar förädlarledet, så länge någon vill få sin unghäst förädlad.)
Jag kommer att sluta avla svenska hästar, då mitt sto får sitt sista föl. Om jag fortsätter, kommer jag att köpa föl från Tyskland, Danmark, Holland, Frankrike mm Nöjet att bara betala kvarstår men slumpen minimeras.
Aktuella hingstar och stostammar kan väljas till samma pris men med mindre vånda. Ryttare i här hemma är bara intresserad av individen och till minsta möjliga pris. Tränare kan vem som helst säga sig vara ingen form av reglering Dessutom styr tränare med minimat kunnade om stammar vad skall köpas/ ej erhållen bonus =ej köpa. Gnälligt...nja lite men var i I Neumünster 1 mars och tittade på Holsteiner Verbands hingstarna, Rolf-Göran var där och red Quadrigo (R-G en av våra bästa exporter.) Insåg att det är SF som gäller, 3 st Galubet A söner , Diamant de semilly & Quidam de Revel är intagna i Holsteiner Verband samt For Pleasure & Stakkato från andra förbund. Försöka hänga med internationellt med det kapital man förfogar över är svårt................
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 083
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp