Vem avlar vi för?

Sv: Vem avlar vi för?

Intressant diskussion och jag håller med de flesta.

Men en annan aspekt i det hela som jag bara tycker ni tassat på - marknadsföring. Alla framgångsrika företag har en stor del i sin buget avsatt för marknadsföring och reklam. Företag sponsrar, gör reklam i tv, radio, tidningar osv.

Den typen av avel vi pratar om är är ju företagande, och då undrar jag hur stor del av omsättningen den normala uppfödaren lägger på marknadsföring? Många har hemsidor, men med tanke på hur vissa ser ut så kan de inte ha kostat mycket.

Den bästa marknadsföring man kan få som uppfödare är ju att avkommorna lyckas - och då krävs rätt ryttare.

Självklart vill ingen skänka bort sin häst, men till rätt ryttare kan jag tänka mig att sälja en häst till mycket mycket bra pris. Jag tjänar inga pengar på att ha den i stallet och hoppas det kommer en annan lika bra ryttare som vill betala de stora pengarna. Det finns det inga garantier för och man riskerar att bli stående med den länge.

Jag eftersöker än en gång ett litet mer "entreprenörs-tänk" inom hästaveln!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Tillägg: På samma sätt som vissa ryttare rider och visar hästar gratis för att de ska få visa vad de går för (bra reklam att ha ridit championat osv.) kan jag som uppfödare tänka mig att sälja häst billigare för att visa vad mina hästar går för!

Eftersom vi diskuterat just det och många uppfödare anser att det är så bra reklam för ryttare att få rida deras fina hästar. Man kan se det omvänt tycker jag! Bra reklam för mina hästar att duktiga ryttare vill ha dem... (Inte med det sagt landslagsryttare, det finns många andra som passar bättre på unghästar.)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Då undrar man ju varför de är ute och provrider hästar och visar intresse?? Kan de inte hosta upp pengarna ska de heller inte vara ute och visa intresse. Snacka om time wasters.

nu handlar detta om ett föl och dom var aldrig ute och tittade på honom tyvärr.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Den bästa marknadsföring man kan få som uppfödare är ju att avkommorna lyckas - och då krävs rätt ryttare.

!

Och bästa sättet att se till att ens kanonlyckade uppfödning verkligen matschas på allvar mot championaten där folk kommer att se den är att man själv äger hästen och ser till att betala en ryttare för att rida istället.
Dock för att detta skall bli ekonomiskt lösligt vill det ju till att man kan sköta huvuddelen av utbildningen/motioneringen själv på hemmaplan.

Det är helt fel tidpunkt att sälja en treåring om det verkligen är en bra häst, om man vill ha bra betalt. Ett treårs test är för lite merit och syns för lite, de flesta tävlingsryttare vill inte heller ha en treåring utan vill att de har lite mer kött på benen och visat sig i tävlingssammanhang.
Absolut bästa försäljningsplatsen vi har i landet är Falsterbo ett suveränt skyltfönster för unga talanger. En bra runda där och du kan få betydligt bättre betalt.
Dessutom är det ett bra sätt att få värdeökning på de yngre syskonen där hemma, i de lägena där en köpare är intresserad av hästen brukar det inte vara så svårt att få över intresset till den där ett år yngre som man har hemma.

Men vist för att det ekonomiskt skall gå att lösa så krävs som sagt att man kan göra mkt av jobbet själv, jag har många gånger funderat på det där hur fasiken får alla uppfödare som inte själv kan utbilda och rida unghästarna ihop det ekonomiskt ? För mig är det faktiskt en gåta den ekvationen får jag inte ihop.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Du har helt rätt i ditt tänkande angående marknadsföring. Överlag är det något vi är väldigt dåliga på i Sverige. Men det som stör mig i detta sammanhanget är att de "stora" ryttarna i Sverige förväntar sig att hästarna ska bli billiga pga deras namn just i Sveige. Fungerar väl knappast så när de köper hästar i Tyskland? Och är det likadant när tyska toppryttare köper hästar i sitt hemland?
 
Sv: Vem avlar vi för?

Tyvärr så köper inte tyska hoppryttare hästar så ofta. De har hästägare som helt enkelt överlåter hästarna till dem. En ägare på en häst och sen flyttar de ofta runt den mellan hoppryttare. Det är ju sällan toppryttarna i Tyskland köper yngre begåvningar och tar fram dem själva. Sponsorerna sitter på stora pengar och fina hästar och sen byter de ryttare på dem ibland.

Många stora pengar byter ägare i Tyskland när det kommer till hästarna, men där är det ännu mer sällan uppfödaren som blir rik på det då de säljs tidigare än här. Hästarna blir mer och mer värda ju mer utbildade och högre de tävlar, och det är det aldrig uppfödaren som gör.

Jag har svårt att tänka mig att de tyska toppryttarna ringer på en annons och prutar på en häst för att "det är ju jag". Hästarna kommer till dem ändå.

Har haft en landslagsryttare som spekulant på en avkomma till "mina" hingstar, och där blev det ingen försäljning just för att den potentiella köparen var allt annat än ödmjuk och trevlig. Där förväntades det att uppfödaren i princip skulle krypa på knä. Så är det inte i Tyskland. Där har uppfödarna HÖG status och hyllas alltid i samband med att hästen lyckas med något, även om hästen nu råkar vara 18 år gammal!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Nu kommer vi in på ännu ett ämne jag kan diskutera länge - hingsthållarnas roll i det hela. Jag är van i hur det är i Tyskland. Jens har stenkoll på alla ston hingstarna betäcker, och alla föl som föds. Alla som han kan titta på åker han och titta på. Det året Highness betäckte över 600 ston åkte vi runt hela sommaren och tittade på avkommor. Sen ringde det en kund från Sverige som ville han en HH-avkomma i en viss prisklass. Vi visste direkt vilka som kunde vara aktuella.

Avkommorna till mina hingstar är deras bästa reklam. Det är viktigt även för mig att de kommer till rätt ryttare och får rätt chanser. Därför gör jag allt jag kan för att hålla koll på dem, hjälpa till att hitta köpare osv.

Folk hjälps åt att sälja hästar. Har man inte den som passar hemma har kanske grannen det, och hjälper man grannen att få den såld får man lite provision på det.

Som vi varit inne på här många gånger brister det i kontakterna mellan uppfödare och ryttare, inte just i det ledet utan även mellan uppfödare-uppfödare, hingsthållare-uppfödare och hingsthållare ryttare.

Sen tror jag att vi luras av att "vi" som diskuterar här på Buke faktiskt är lite unika. Vi är många som diskuterat sånt här (unghästars utbildning, uppfödares jobb osv) nu i flera år och tycker att vi är på rätt väg, men ser man sen hur det ser ut i andra kretsar än här i syjuntan så har folk noll koll. Både uppfödare och ryttare på alla nivåer.

För att hårddra:

-Ryttarna struntar i vad de sitter på. De vet på sin höjd vad pappan heter och vem uppfödaren är har de ingen aaaaaaaaaaaning om.

-Uppfödaren kan inte sitt egna sto mer än i första och andra led och betäcker med en Flyinge-hingst som fått mycket uppmärksamhet i Ridsport, en ung bruksprovsvinnare (som sen inte blir godkänd igen) eller med en hingst som lyckats bra på tävling i Sverige men som folk skulle gråta över utomlands.

Syjuntan här har koll och många riktigt bra tankar och ligger långt fram när det kommer till mål och planering med sin avel. Sen att det alltid är samma personer som skriver, vilket tex gör att det alltid är samma hingstar som föreslås, är ju bara lite komiskt! Öppnar jag en hingstvalstråd kan jag gissa vilka hingstar som är föreslagna långt innan jag sett vilket sto det handlar om. :D

Lite svammel så här en tisdagsmorgon och det snöar i Östergötland!
 
Senast ändrad:
Sv: Vem avlar vi för?

Men det som stör mig i detta sammanhanget är att de "stora" ryttarna i Sverige förväntar sig att hästarna ska bli billiga pga deras namn just i Sveige. Fungerar väl knappast så när de köper hästar i Tyskland? Och är det likadant när tyska toppryttare köper hästar i sitt hemland?
Jag började skratta när jag läste dessa meningar då jag jämför tänkesättet med Irland. Kommer någon av toppryttarna och kollar på en häst så går den hästen alltid upp i pris, eftersom man vet att det ligger pengar bakom toppryttarna. Kommer det en vanlig amatör som vill ha en häst att ta upp i klasserna ligger hästen på en mer normal nivå.

Jag kanske ska tipsa de irländska toppryttarna om att komma till Sverige och köpa häst, eftersom uppfödarna redan är så kuvade här.

Men grundtanken i Sverige är fel. Hur många är det inte här inne som skriver att de inte vill tjäna pengar på sin avkomma, utan bara avlar för att det är roligt etc? Tänker man så förstör man för alla som vill tjäna pengar på sina uppfödningar.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Nu kommer vi in på ännu ett ämne jag kan diskutera länge - hingsthållarnas roll i det hela. Jag är van i hur det är i Tyskland. Jens har stenkoll på alla ston hingstarna betäcker, och alla föl som föds. Alla som han kan titta på åker han och titta på. Det året Highness betäckte över 600 ston åkte vi runt hela sommaren och tittade på avkommor. Sen ringde det en kund från Sverige som ville han en HH-avkomma i en viss prisklass. Vi visste direkt vilka som kunde vara aktuella.

Avkommorna till mina hingstar är deras bästa reklam. Det är viktigt även för mig att de kommer till rätt ryttare och får rätt chanser. Därför gör jag allt jag kan för att hålla koll på dem, hjälpa till att hitta köpare osv.

Folk hjälps åt att sälja hästar. Har man inte den som passar hemma har kanske grannen det, och hjälper man grannen att få den såld får man lite provision på det.

Som vi varit inne på här många gånger brister det i kontakterna mellan uppfödare och ryttare, inte just i det ledet utan även mellan uppfödare-uppfödare, hingsthållare-uppfödare och hingsthållare ryttare.

Sen tror jag att vi luras av att "vi" som diskuterar här på Buke faktiskt är lite unika. Vi är många som diskuterat sånt här (unghästars utbildning, uppfödares jobb osv) nu i flera år och tycker att vi är på rätt väg, men ser man sen hur det ser ut i andra kretsar än här i syjuntan så har folk noll koll. Både uppfödare och ryttare på alla nivåer.

För att hårddra:

-Ryttarna struntar i vad de sitter på. De vet på sin höjd vad pappan heter och vem uppfödaren är har de ingen aaaaaaaaaaaning om.

-Uppfödaren kan inte sitt egna sto mer än i första och andra led och betäcker med en Flyinge-hingst som fått mycket uppmärksamhet i Ridsport, en ung bruksprovsvinnare (som sen inte blir godkänd igen) eller med en hingst som lyckats bra på tävling i Sverige men som folk skulle gråta över utomlands.

Syjuntan här har koll och många riktigt bra tankar och ligger långt fram när det kommer till mål och planering med sin avel. Sen att det alltid är samma personer som skriver, vilket tex gör att det alltid är samma hingstar som föreslås, är ju bara lite komiskt! Öppnar jag en hingstvalstråd kan jag gissa vilka hingstar som är föreslagna långt innan jag sett vilket sto det handlar om. :D

Lite svammel så här en tisdagsmorgon och det snöar i Östergötland!


Intressant skrivet! Det finns så mycket bra tankar att ta del av här på Buke!
Så många kompetenta hästmänniskors visdom att ta del av..

Nu när jag väl har börjat måste jag gå ut minst en gång om dagen för att se vad som skrivits!

Samarbete och ödmjukhet tror jag är viktigt för ridsporten i Sverige för att lyfta ett snäpp ;)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Den bästa marknadsföring man kan få som uppfödare är ju att avkommorna lyckas - och då krävs rätt ryttare.
Fast jag är inte så säker på det.

Låt säga att jag föder upp en avkomma som blir riktigt duktig. Den är efter Duktig Hingst och Meriterat Sto, ue En Klassiskt Duktig Hingst som använts massor.

När min uppfödning blir sådär bra som marknadsför jag som uppfödare mig själv. Men då har hästen blivit i alla fall 5-6 år och det är inte alls säkert att jag har kvar stoet längre. Ett meriterat sto sätter man i avel när hon är kanske 14-15 år och 6 år senare är det stoet över 20 år. Det är inte alla ston som funkar hur länge som helst. Sen kan man inte behålla alla avkommor man har heller. Så får jag ett föl varje år i 6 år så måste jag sälja några som föl, om jag inte har massor med mark och förutsättningar, men det har de flesta svenska uppfödare inte. Så när min duktiga uppfödning är tillräckligt gammal för att visa vad den går för, så hänger det även på att den avkomman måste vara bland de äldsta från det stoet, och även då är det inte säkert att uppfödaren har några halvsyskon kvar. Det är faktiskt sällan man kan köra argumentet att jag har ett annat lika fint sto hemma som jag också fått bra avkommor från. Det är inte just mitt stos avkommor de vill åt, de vill ju åt stammen.

Då har jag som uppfödare marknadsfört Duktig Hingst och hela stammen, men fått väldigt lite för det. Hade jag då sålt min avkomma billigare eftersom jag ville marknadsför mig som uppfödare har jag inte gjort annat än att marknadsföra hingsten min uppfödning är efter.

Det hade kanske sett annorlunda ut om stoet inte var så meriterat och lite yngre. Då finns det hopp att få ut fler avkommor som är bra.

Visst finns det uppfödare som är riktigt duktiga och har ett väldigt bra rykte. Men det är ju knappast för att de har haft en eller två duktiga avkommor, utan ett flertal. Det är dessutom oftast personer med pengar sedan tidigare, vilket de flesta av oss som föder upp inte har.

Visst kan det vara smart att sälja hästen lite billigare till en toppryttare, men i realiteten så behövs det att toppryttaren inte säljer hästen vidare innan den nått toppen och att hästen håller hela vägen upp dit. Det är för mig två alldeles för stora risker för att jag ens ska fundera på att ta chansen.

Jag sålde en riktigt fin 3-åring till en av Irlands toppryttare. Han red till hästen och tog den till Elitauktionerna i Tyskland där den toppade försäljningen när den såldes för 130.000 euro som 5-åring. Sedan dess har varken jag eller toppryttaren sett vart hästen tog vägen. Och det är knappast någon som har hört av sig och ville ha fler avkommor från vårat sto, trots att det funnits flera yngre avkommor som visat sig lika bra. Det hade kunnat gå åt andra hållet och hästen hade kunnat bli en riktig kändis, men jag tror knappast att de hade ringt speciellt mycket folk till oss i alla fall. Det var stora artiklar om hästen i The Irish Field etc och vi fick massor med gratulationer, trots att det inte var vi som tjänade de stora pengarna.

Jag har nämligen jättesvårt att tro att toppryttarna köper in 3-4-åringar och rider till för att spara på dem till internationella klasser. Så långsiktigt är det få som tänker. De flesta toppryttare jag känner köper in ungt och säljer ett år senare som lovande tävlingshästar till duktiga amatörer eller YR. De hästarna säljer för betydligt mer pengar än vad jag som uppfödare hade fått för samma häst om jag hade suttit på den. Men det spelar ingen roll heller, för alla i ledet måste tjäna pengar så att sporten kan fortsätta, det är jag också helt införstådd med. Men att tro att om man säljer en häst lite billigare till en toppryttare så får man massor med marknadsföring den vägen är lite väl naivt faktiskt.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Samarbete och ödmjukhet tror jag är viktigt för ridsporten i Sverige för att lyfta ett snäpp ;)
Det vill jag tro, men samtidigt så vet jag att det inte är så det fungerar. Vilka är det som vill lyfta fram svensk avel? Jo, det är svenska uppfödare. De flesta ryttare skiter ärligt talat i vart hästen kommer ifrån så länge den presterar. Toppryttare är precis lika glada om de sitter på en tysk häst eller om de sitter på en svensk häst.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. För att verkligen tävla i sporten så borde det på OS finnas regler som säger att endast hästar producerade i ryttarens hemland får ställa upp i OS. Då blir det lite krav på sporten. USA som numera är bland de ledande inom hoppningen har då inte en chans på OS, eftersom så få sporthästar avlas där ännu. Det är på uppgång, men de har långt kvar. Tyskland och Holland ligger väldigt bra till för att ha fortsatta resultat på OS. Samma sak med Irland då de kan plocka fram sina bästa när trenden med tyska hästar lagt sig. Sverige har också en bra chans, men de chanserna förbättras avsevärt ifall svenska ryttare faktiskt började köpa fler hästar i Sverige.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Ett annat alternativ isåfall om "toppryttare" vill köpa billigt är att skriva in en klausul om att om hästen säljs vidare inom en viss tidsrymd, så ska en viss procent tillfalla uppfödaren?
Får man ju hoppas att de är "renhåriga" och inte säljer till ngn bulvan som sen säljer vidare i sin tur.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Hoppas....ja, just det! Av erfarenhet vet jag vad folk väljer när det gäller flera hundra tusen vs att vara schysst mot någon. ;)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Jag skulle sälja till den som bjöd mest. Känns som en självklarhet!
Såvida jag inte kunde undvara pengarna just då och i stället då fixa ett deal att stå som ägare och låta proffset tävla hästen några år. Och sedan tjäna rejält när buden kommer. Men sådana arrangemang har ju uppenbarligen sina brister, det har vi ju sett nyligen. :angel:

För många år sedan erbjöd jag en rejält begåvad häst jag ägde till en ryttare som då red i landslaget. H*n sa då precis det som TS skrev, här betalades bara småsummor för hästarna som köptes in, det jag begärde var mer än dubbelt så mkt h*n kunde tänka sig att ge.
Så hästen köptes av en amatör som betalade det jag ville ha! Alltså precis det händelseförloppet som TS beskrivit!
 
Sv: Vem avlar vi för?

Detta är ju uppenbarligen att vanligt händelseförlopp i häst-Sverige. När man förstår det så kanske det inte är så konstigt att våra svenska landslagsryttare inte har svenska hästar att rida på. Och ändå gnälls som attan i krönikor och bloggar på bristande hästmaterial. Det är kanske så enkelt att vi har ett bra material här i landet. Men de hästarna finner inte landslagsryttare eftersom de väljer att köpa likvärdiga hästar i Tyskland, Belgien, Holland. Därmed stödjer de hellre de uppfödarna och deras avelsförbund istället för att betala samma summor för hästarna här hemma. Jag tror inte riktigt på att vi har så kassa hästar här i Sverige. Tror att det finns massor av fina hästar som med rätt matchning kan bli mästerskapshästar. Tråkigt bara att våra "stora" ryttare är så snåla.
 
Sv: Vem avlar vi för?

Väldigt intressant, själv har jag målet att inte bara avla för den svenska marknaden och precis som någon innan skrivit så säljer en bra häst ofta sig själv. Jag hade dock inte , i dagsläget sålt till en "fattig" landslagsryttare" men jag skall aldrig säga aldrig, men detta är inte vårt mål. Men jag håller trots allt med om detta med marknadsföringen. men är det inte då bättre att utöka saluvisningar där vi uppfödare gemensamt ordnar detta?? Det är ju en bra affärside som SSHS har genomfört, men skulle det inte vara mkt bra att precis som både tyskland, holland och belgien mfl anordna visningar/auktioner. Sedan har jag en annan ide...svamlar på när jag ändå är i farten :)..
När det gäller detta med att utbilda själva eller behöva betala för att få det gjort, om man gick ihop (många) och anställde en "toppryttare" så kanske man kunde lösa detta på ett ok sätt?? Är det inte så Peter har det på Flyinge eller liknande iaf...bara en ide gemensamt kan man göra mkt mer än ensam iaf..
 
Sv: Vem avlar vi för?

När det gäller detta med att utbilda själva eller behöva betala för att få det gjort, om man gick ihop (många) och anställde en "toppryttare" så kanske man kunde lösa detta på ett ok sätt?? Är det inte så Peter har det på Flyinge eller liknande iaf...bara en ide gemensamt kan man göra mkt mer än ensam iaf..

Det där får du gärna vidareutveckla, låter som en mycket god idé!:)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Tror att om landslagsryttaren verkligen vill ha hästen själv (inte bara för att sitta på och sälja vidare) så är h*n nog att hosta upp vad hästen är värd... Riktigt bra hästar växer trots allt inte på träd även om det alltid är chansningar med unghästar!

Jag har alltid tänkt att om en riktigt bra ryttare är intresserad måste hästen vara mer värd än jag tänkt från början. annars kan du ju skryta för andra spekulanter att *** var intresserad ;-)
 
Sv: Vem avlar vi för?

Jag har alltid tänkt att om en riktigt bra ryttare är intresserad måste hästen vara mer värd än jag tänkt från början. annars kan du ju skryta för andra spekulanter att *** var intresserad ;-)
Om en riktig bra ryttare är intresserad av en häst från dig men inte köper den, kan du inte skryta med att personen var där och tittade. Hästen var ju uppenbarligen inte tillräckligt bra för att ryttaren skulle köpa den, eller hur? ;) :D
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 083
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp