Är inte säker på att det är så svartvitt som att man har en monogam eller icke-monogam läggning och att man därefter önskar leva ut antingen det ena eller andra, hos andra arter är den vanligaste formen av monogami tvärtom social monogami vilket är ett ganska flexibelt system där individer sedan kan ha olika grad av sexuell eller genetisk monogami. Och det behöver inte heller alltid vara något konstant, det vill säga hos en del socialt monogama arter kan en individs sexuella beteende eller grad av monogami variera över livet av olika anledningar.Ja det är precis det jag syftar till.
Och samhällets starka norm kring monogami är någon typ av samhällskontrakt, som ändå (enligt vissa här, som också säger att det är så samhällskontraktet ser ut) några har rätt att bryta men inte andra och det är den olikheten jag har svårt att förstå. Att vilja vara del i att bryta ett monogamt förhållande fast man har en monogam läggning liksom. Eller man kanske inte har en monogam läggning men lever monogamt pga normen och kan då ta sig den frihet man egentligen skulle vilja ha med någon som lever i ett uttalat monogamt förhållande bara det inte är en själv?
Ser man monogami mer som just ett socialt system, med en rad olika möjliga sexuella taktiker eller strategier som kan existera inom det systemet, snarare än en form av "antingen är man monogam eller inte" blir det inte heller fullt lika ologiskt med diverse inkonsekvenser i hur monogamin fungerar i praktiken. Det är som sagt inte alls ovanligt hos socialt monogama arter att individer har relationer där de hjälps åt att ta hand om avkommor tillsammans med en specifik partner samtidigt som en eller båda i det paret eventuellt också kan få avkommor med andra. Mer flytande än vad strikt binära definitioner tillåter.
I samma anda gissar jag därför att inte alla sexuellt icke-monogama människor har ett direkt behov av att montera ned den monogama normen i samhället, även om en del säkert har det. Gissar nog snarare att rätt många av alla de människor som är socialt men inte sexuellt monogama är ungefär lika intresserade av att överge det här socialt monogama systemet som en genomsnittlig präriesork.