Vem hälsar inte?

Vem hälsar först, jag har ingen aning. Kommer jag ihåg att hälsa och det känns bekvämt så gör jag det annars gör jag det inte. Ibland kan jag må dåligt och då om jag passerar någon ute på lite håll (var sin sida om gatan tex så kanske jag inte orkar sträcka mig ut utanför min gråbubbla och hälsa.

Din man och kollega känns som människor jag antagligen skulle sluta hälsa på för att de i mina ögon betedde sig märkligt och ogint.
Men du märker nog inte att de beter sig märkligt. Antingen hälsar de först eller inte. Och då kommer ju den andra antingen hälsa först eller inte heller. Gnället kommer ju sedan. Att man måste dra ett hej ur någon typ....
 

Vad?
Det är väl ändå extremt otrevligt att inte svara om någon hälsar?
Ibland går jag och tittar på mobilen, hör ett hej, tittar upp, ler och hälsar tillbaka.
Då ska jag alltså fortsätta titta på mobilen och ignorera 😅
Trevligt värre 🙄
Ibland hälsar jag först, ibland de jag möter. Jag brukar inte ha med papper och penna och föra statistik på hur många gånger jag hälsar först 😂
 
Jag hälsar aldrig först (men hälsar alltid tillbaka) för jag klarar det verkligen inte och jag tycker att det är jättejobbigt för jag känner mig sjukt otrevlig som typ kommer till stallet utan att hälsa :(
Precis detta blir ju superjobbigt om du delar stall med någon som har lite hårda regler kring hälsandet. Har du sagt att du tycker det är iobbigt så andra vet?
 
Vad?
Det är väl ändå extremt otrevligt att inte svara om någon hälsar?
Ibland går jag och tittar på mobilen, hör ett hej, tittar upp, ler och hälsar tillbaka.
Då ska jag alltså fortsätta titta på mobilen och ignorera 😅
Trevligt värre 🙄
Ibland hälsar jag först, ibland de jag möter. Jag brukar inte ha med papper och penna och föra statistik på hur många gånger jag hälsar först 😂
Slant på knappen. Trodde inte det kom med:angel1:

Men i övrigt. Ja att inte svara när någon hälsar är otrevligt. Det tror jag de flesta tycker.
Men här där jag bor är det många som irriterar sig på att man alltid hälsar först. Och då är det ju inte att man blev ignorerad så utan mer att du tittade i din mobil och den du möter säger inte hej och inte du heller eftersom du inte märkte... Och att du då blir stämplad som otrevlig.
 
Jag tänker att det finns en variation i hur uppmärksamma folk är på sin omgivning (bred bemärkelse), både inom en och samma individ och mellan individer. Vissa människor är till sin natur mer vaksamma och vissa är mer inne i sitt. Tänker inte att det behöver ha något med social förmåga alls att göra. Men att den vaksamme har en större sannolikhet att se den andre personen först just för att den vaksamme är just vaksammare till sin natur.

Sen så kan jag också dra ett exempel från min arbetsplats. Jag hälsar på i stort sett alla, både när jag kommer och när jag går. Att mina sju kollegor hälsar på mig är relativt sett betydligt mer sällan. Anledning? Jag sitter längst ner i korridoren och har inget val än att gå förbi alla andra. Det hade varit konstigt om jag inte hälsade. Att kollegorna närmast ytterdörren skulle ta en lov runt mig varje morgon och varje eftermiddag för att säga återgälda hälsningen hade bara känts märkligt (och irriterande!). De gastar ett "hej då!" till alla som råkar vara inom hörhåll istället.
 
Tänker vidare att det har med ögonkontakt att göra.
Alltså först hittar man ju ögonkontakt och sen hälsar någon. Hittar man ingen ögonkontakt blir man ju tveksam till att hälsa. Och händer det ofta känns det ju som att man blir ignorerad kanske.
 
Men du märker nog inte att de beter sig märkligt. Antingen hälsar de först eller inte. Och då kommer ju den andra antingen hälsa först eller inte heller. Gnället kommer ju sedan. Att man måste dra ett hej ur någon typ....
Man brukar ju känna av om någon verkar sur typ sluta konversera över staketet eller generellt undviker en.

Jag är som sagt ofta inne i mina egna tankar eller så kanske jag mår dåligt och bubblar in mig, det är inte helt sällan jag lyckas få ur mig ett hej efter att jag passerat personen eftersom det tar en stund att liksom få ordning på munnen och hjärnan så det kommer ut ett hej.

Hur känner du själv inför att ha människor som gnäller om huruvida andra hälsar först eller ej runt dig?
 
Jag hälsar även på folk jag känner som pratar i mobilen, dock tyst, upp med en hand och en nick, om de ser mig brukar de hälsa tillbaka på liknande vis.

Jag försöker alltid hälsa på folk som jag sett förut. Jag struntar fullständigt i vem som hälsar först.

När jag var och förtidsröstade i söndags var det dock en person jag kände igen som var 30m bort som inte såg mig och jag gick då faktiskt inte fram och hejade. Men eftersom jag tar upp det tycker jag nog egentligen att jag borde ha gjort det.

Jag borde väl egentligen heja på alla här, men det skulle nog kanske bli lite mycket och aningens störande.
 
Slant på knappen. Trodde inte det kom med:angel1:

Men i övrigt. Ja att inte svara när någon hälsar är otrevligt. Det tror jag de flesta tycker.
Men här där jag bor är det många som irriterar sig på att man alltid hälsar först. Och då är det ju inte att man blev ignorerad så utan mer att du tittade i din mobil och den du möter säger inte hej och inte du heller eftersom du inte märkte... Och att du då blir stämplad som otrevlig.

Trevligt ställe att bo på 🙃
 
Jag känner till och är delvis uppväxt med regeln att yngst hälsar först som @Görel nämnde, men det var länge sen jag applicerade den i mitt liv. Sen är jag som @Araminta är inne på en av de där vaksamma människorna, nästan lite för vaksam, vilket gör att jag inte alltid har så mycket ork när jag är i stan och ibland aktivt undviker att hälsa på folk endast av den anledningen. Eftersom jag är så vaksam brukar jag dock hinna göra det på ett smidigt sätt (inbillar jag mig), men det har hänt en gång att det togs personligt. Det var såklart tråkigt, jag vill inte såra någon. Men det är trots allt undantagsfall.

För det mesta hälsar jag som vanligt och ödslar inte en tanke på vem som hälsar först. (En gång umgicks jag lite perifert med en grupp människor som lade social status i vem som hälsade först. Jag är glad att det inte är folk jag har att göra med idag.)

Personligen tolkar jag det som en liten indikator på att en person eller ett socialt sammanhang eventuellt inte mår riktigt bra om man börjar föra mentala Excel-ark över vem som hälsar först.

Jag trivs f.ö. bäst på landet, där har jag ork och lust att hälsa glatt på alla och tycker ett "Häj häj!" i svampskogen kan vara den trevligaste biten på dagen.
 
För min del lärde jag mig nog heja när jag först började rida ut mycket. Som ryttare försöker jag alltid att heja först just för att folk ska veta att jag ser dem, är medveten och går att prata med om det är något med hästen som stressar dem. Underlättade mycket när vi red ut och mötte mycket folk som ibland hade noll koll på hästar.

Sedan har jag som sagt insett att jag gillar att hälsa på folk. :D
 
Jag skiter fullständigt i vem som hälsar först men hälsar det gör jag. Jag är dessutom extremt pladdrig så jag pratar mycket med många (och får veta en massa intressant av spännande människor). Pladder i kön på återvinningen gav mig i förlängningen ett jobb och en ny vän :heart

Är jag ute vid vägen och grejar med mina rabatter och bärbuskar hejar jag på de som går förbi (vägen är ett promenad- och hundrastningsstråk) plus att jag givetvis hejar om jag möter någon i skogen.

Jag är dessutom omåttligt stolt över att jag fått grannungarna att vinka :D Jag har alltid vinkat sedan de flyttade in och i början tittade de bara konstigt på mig men nu vinkar de alltid :love:

Som vuxen/äldre anser jag att jag ska vara en god förebild för de yngre och jag tror världen blir så mycket trevligare om vi kommunicerar med varandra, även om det kanske bara är en vinkning när en åker förbi.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 752
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp