Vem har gjort fel?!

Sv: Vem har gjort fel?!

jo hon har väl inte varit så himla engagerand i ponnyn efter att dom ringde och sa att de hade avlivat den. Då blev hon ganska paff och chockad över att någon kunde avliva en annas häst. Men i samband med att de tog ner hästen så sa hon ju att hon ville ha alla papper på slakten så att hon kunde få ut försökringspengarna. Men det är efter det som de inte har hört av sig och går inte att få tag på. Så nu har hon problem.. Men samtidigt så är hon lite mesig oxå och vill/vågar kanske inte ställa till med bråk. Men hade det varit min häst så hade dom fått hostat upp en skadeslant till mig och så hade de fått ett blåöga för att de Glömde bort att hästen ej var deras.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Mina erfarenheter av kadaverbilen är från en mjölkkogård där var det faktura .hästfolk är inte kända som säkra betalare så där är det kanske bäst med kontanter .
 
Sv: Vem har gjort fel?!

1. Ägaren skulle ha hämtat hästen, oavsett att den var halt. Dumt resonomang att hon inte ville ta den kostnaden för hältan.
Det är ju hennes häst.
2. Kontakten verkar ju inte har varit seriös mellan partnerna, och äger man hästen, så åker man dit där hästen står för att förvissa sig om att hästen mår bra. Så pass mkt ansvar måste man ha som häst ägare, även om man har lånat ut den.

Och som sagt vi har bara hört den ena sidan av denna historien!
 
Sv: Vem har gjort fel?!

1. Ägaren skulle ha hämtat hästen, oavsett att den var halt. Dumt resonomang att hon inte ville ta den kostnaden för hältan.
Det är ju hennes häst.
2. Kontakten verkar ju inte har varit seriös mellan partnerna, och äger man hästen, så åker man dit där hästen står för att förvissa sig om att hästen mår bra. Så pass mkt ansvar måste man ha som häst ägare, även om man har lånat ut den.

Och som sagt vi har bara hört den ena sidan av denna historien!


Om du skulle höra den andra sidan av historien så vill jag att du förklarar för mig hur man kan glömma bort att berätta för ägaren att man har slaktat en annans häst och dessutom säga att man glömde att hästen inte var deras?!! Spelar det någon roll vems sida man står på. det är ju vad som hör till lagen och så som jag ville ha reda på, inte vilkens sida står ni på..
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Hänger inte med. Är det ägaren eller fodervärden som har försäkrat hästen? Om det är fodervärden som står på försäkringen är det väl de som får försäkringspengarna.

(Fast de är ju förstås skyldiga ägaren en ponny...)
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Om du skulle höra den andra sidan av historien så vill jag att du förklarar för mig hur man kan glömma bort att berätta för ägaren att man har slaktat en annans häst och dessutom säga att man glömde att hästen inte var deras?!! Spelar det någon roll vems sida man står på. det är ju vad som hör till lagen och så som jag ville ha reda på, inte vilkens sida står ni på..

Det handlar inte om vilken sida man står på. Men hade ägaren hämtat hästen ifrån början, när hon ville det, så hade historien inte blivit såhär.
Men att slakta hästen utan ägarens tillåtelse är med bestämdhet inte tillåtet.:mad:
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jag har min ena häst utlånad på foder. Första tiden han var där så hörde jag av mig rätt tätt, men med åren har det blivit mindre. Var och kollade hur han mådde några månader efter han flyttat till fodervärden, men nu blir det bara ngn gång per år jag hälsar på. Det tar över tre timmar med bil att åka dit.

Han har också varit skadad hos fodervärden, flera ggr tom. Och jag har inte åkt dit och kollat upp ngt då, jag har litat på vad fodervärden sagt i telefon.
Enda gången jag åkte till pållen när han var skadad var när han skulle på hältutredning på klinik. Han var då 25 år, jag ville själv vara med och höra vad veterinärerna sa då han var så pass gammal.

Jag ser inget konstigt i att lita på en fodervärd man tycker verkar bra.
Utbetalning av livvärde och ersättning för veterinärvård betalas ut till hästägaren om försäkringen står på denne, så en fodervärd tjänar inget till att försöka få ut pengarna direkt till sig. Man måste som hästägare/försäkringstecknare skriva en fullmakt varje gång en utbetalning ska ske till ngn annan än tecknaren av försäkringen.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Låter väldigt konstigt allt detta tycker jag...
Jag hade nog inte låtit dom ha kvar min ponny även om den var halt. I vilket fall som helst skulle jag åka och kolla hur stor skadan var innnan jag bestämde om den skulle vara kvar eller inte.
Den kanske inte ens var halt...
Sen avlivar man väl inte en annans häst utan att ägaren e med??
Varför åker hon inte bara hem till dom och kollar om hästen finns kvar?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Vill bara tillägga =)
Nu menar jag inte att man som ägare måste åka till hästen varje gång den är halt om man har en bra relation till fodervärden, men i detta fallet ville hon ju ha tebax ponnyn och de sa då att den var halt. Varför åkte hon inte dit och kollade upp det då?
Jag skulle tycka att det var lite mer än en tillfällighet att ponnyn blir halt just när man vill ha tillbaka den..:grin:
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Hänger inte med. Är det ägaren eller fodervärden som har försäkrat hästen? Om det är fodervärden som står på försäkringen är det väl de som får försäkringspengarna.

(Fast de är ju förstås skyldiga ägaren en ponny...)

Både ägaren och fodervärden har täcknat en försäkring.. Så jag fodervärden hade hästen försäkrad.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jag tror kanske att TS satte dit ett G för mycket. Jag gissar att hon menar att Ja, fodervärden hade en försäkring. Men kan en häst ha två försäkringar? Eller?

*lite förvirrad*
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jag trodde att enbart i akutfall så fick veterinär ta bort en häst utan ägarens medgivande, men frågan är om man tar reda på vem som verkligen äger hästen innan man tar bort den. När vi avlivade våran gamla, så har jag för mig att nödslakten kollade passet och ägare, men de måste ju be om legitimation för att veta hur ägaren ser ut.
Som andra säger, så måste det finnas papper och din kompis bör definitivt kräva fodervärden på försäkringspengarna (om fodervärden fått ut de), eller gå framför domstol, och kräva de på skadestånd!
Det brukar stå i förtryckta fodervärdsavtalen att vid tvist ska det lösas i öppen domstol.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Ah, tack för upplysningen. Men det måste ju vara onödigt då om man bara kan få ut på en försäkring? På bilar tex får ju bara försäkringen tecknas av bilägaren, kan vem som helst teckna en försäkring på en häst? Det verkar ju helskumt. Om jag tecknar en försäkring på häst X som tillhör A och sen får hästen utdömd, kan JAG då få ersättningen istället för A som är ägaren?
Verkar ju helsnurrigt. *funderar*
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Ja, slaktbilen vill ha kontant betalning när det gäller avlivning av häst. Ett kvitto skrivs att hästen är avlivad. Kvittot/papperet skickas in till försäkringsbolaget och pengarna kan betalas ut. Innan avlivning måste försäkringsbolaget ha ett veterinärutlåtande på att hästen är utdömd samt att f-bolaget godkänner att hästen kan avlivas.

Är det en akut avlivning så är det annorlunda. Men på det du skriver fattar jag det som att hästen avlivats på grund av hälta?

Har din vän fått något svar från f-bolaget än?

Vilket dilemma!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 191
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 928
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp