Vem har gjort fel?!

Sv: Vem har gjort fel?!

Jag tror kanske att TS satte dit ett G för mycket. Jag gissar att hon menar att Ja, fodervärden hade en försäkring. Men kan en häst ha två försäkringar? Eller?

*lite förvirrad*

jo jag missade lite, ja man kan ju göra så...
 
Sv: Vem har gjort fel?!

nej tyvär så har hon just nu fullt upp då hon driver ridskoleverksamhet och har precis startat upp grupperna igen, jag vet att det inte är någon ursäkt och jag tycker faktiskt att hon är ganska lat av sig men hon gruvar sig lite för att behöva sätta igång något som kan leda till domstol..
 
Sv: Vem har gjort fel?!

inget illa menat; men jag tycker inte att det finns någon ursäkt för att inte börja utreda detta nu. ju längre man väntar, ju mindre chans har man väl..?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Säger som flera andra.....det luktar skumt! Hur kan man glömma att man inte äger hästen!?

Sedan så är det ju fodervärden som har felat inte veterinären, ifa. det nu är så att den är avlivad och inte såld. Vet ju inte vad som stod i kontraktet mellan parterna men om hästen nu blev dålig akut så räcker det ju att hon visat sitt kontrakt och hävdat att ägaren var införstådd i beslutet. I övrigt så är ju gången eljest om man vill ha ut på försäkringen.

Hästägaren verkar ju otroligt flat och mjäkig! Skulle ögonaböj gjort en polisanmälan samt kontaktat försäkringsbolaget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Till er som tänker som jag: varför har ägaren inte tagit tag i detta ordentilgt? Det finns tyvär ingen bra förklaring till detta. Jag har frågat henne många gånger nu om hon ska polisanmäla eller om hon ska ringa försäkringsbolaget men det händer inget. Tror hon bara helt enkelt är lat!
 
Sv: Vem har gjort fel?!

såg inte det fören du påpekade det... och då var det to late.
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jo hela historien är ju ganska konstig.
Tack för att du försökte besvara fårgorna så långt du kunde..
Fick du betala slaktbilen kontant när de hämtade Procas?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Jo hela historien är ju ganska konstig.
Tack för att du försökte besvara fårgorna så långt du kunde..
Fick du betala slaktbilen kontant när de hämtade Procas?


Eftersom vi skickar nötkreatur mot faktura så gick det med Procas åxå då han var uppstallad här. I vanliga fall, om man inte är lantbruksföretagare utan endast hästägare så är det cash i handen som gäller. Men J fick betala oss innan han hämtades, vilket med facit i hand var mycket klokt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vem har gjort fel?!

okej, så det är alltså kontanter som gäller..
Ja det kan jag förstå att det känns bra att hon betalade det i alla fall..
Men då får man väl ett kvitto och så måste väl slaktbilen bokföra det va? jag tänker på om ägaren kan ringa de som hämtade hästen och fråga så att det verkligen var där och hästen inte har blivit såld eller något..
 
Sv: Vem har gjort fel?!

ja en häst kan ha två försäkringar men man får bara ut på en.
Vilken av försäkringarna får man ut på då?

Om ägaren tecknar en försäkring och betalar varje månad och sedan lånar ut hästen på foder där fodervärden tecknar en likadan försäkring och betalar varje månad.. då hästen bryter benet och avlivas, vem får ut livvärdet? ägaren? fodervärden? är man som ägare helt enkelt snuvad på livvärdet för sin häst bara för att fodervärden tecknat en försäkring själv?

och om ägaren får ut livvärdet, varför tecknar då fodervärden en försäkring som bara kostar pengar för denne, då det ändå är ägarens försäkring som gäller?
 
Sv: Vem har gjort fel?!

Men då får man väl ett kvitto och så måste väl slaktbilen bokföra det va? jag tänker på om ägaren kan ringa de som hämtade hästen och fråga så att det verkligen var där och hästen inte har blivit såld eller något..

Ja, man får ett kvitto, så det ska inte vara några problem att kolla upp.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 191
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 928
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp