Vem ska rätta kollegor?

Det är arbetsgivarens ansvar att leda och fördela arbetet.... Likväl är det arbetsgivarens (eller den AG delegerar ansvaret till) att se till att arbetet blir gjort och att företagets regelverk följs... Jag förstår att AG inte alltid vill vara så hårda för det skapar ju en lite trist stämning när arbetsgivaren påtalar att man inte följer givna instruktioner... AG tycker kanske att det är bättre att kolleger på golvet påtalar felen....
 
Det beror ju mycket på tycker jag.
Är själv i en bransch med många unga och där det på grund av ont om folk rekryterats från lite annat håll (inte klockren utbildning t ex) eller utlandet. Jag tycker att man som kollega, dessutom med många år i yrket, ska hjälpa sina kollegor (och kunderna med) så att de inte gör fel. Tyvärr hinner inte alla göra alla fel själv att lära sig av. Men det måste förstås göras på ett trevligt sätt: Du - vill du ha ett tips? - min erfarenhet är ..... - om du gör så här istället så .... man ska se det som en hjälp inte "tillsägelse". Kan man hjälpa någon att göra bort sig mer "offentlig" eller göra något effektivare, så brukar det uppskattas. Men det är ändå bra att ibland fråga om det är ok om man upplyser om att något kan/ska/bör göras på ett annat sätt.
I mitt arbete arbetar vi oftast i projektgrupper. Om någon gör något fel då så brukar jag försöka styra/handleda personen rätt (och ha extra koll om jag inte tror att det ska funka) om jag är projektledare/är ansvarig för någon del. Om det inte funkar i längden så händer det att jag vidtalar personens chef, typ - det här har inte funkat, personen behöver mer stöd/utbildning/etc för denna typ av uppgift/ansvar. Men jag kontaktar också chefer och berättar när någon har gjort en bra insats i ett projekt. Som vi arbetar så är det inte säkert att cheferna ser vad medarbetarna gör eftersom det så gott som aldrig är linjechefen som leder arbetet.

Om jag ser att någon gör något fel som inte direkt berör mig/påverkar mitt arbete så beror det på vilken relation vi har i övrigt. En nära kollega ger man förstås råd om den är/verkar vara intresserad. Man kan kanske säga till en projektledare eller chef - har du koll på vad den här personen gör - jag tror den behöver hjälp? Men generellt så vet jag inte hur mycket man ska "lägga sig i" om det inte berör ens eget arbete på något sätt.
I TS fall kan jag tänka mig att om en förare t ex alltid stannar 30 meter från hållplatsen (fiktivt, kanske inte så troligt exempel) så finns det ju även resenärer/kunder som kan klaga. Som kollega kan man kanske komma med tips - du jag har sett att ... om du gör så här isället .... Det är väl bra att säga till chefen också, men om den aldrig har sett det inträffa så får den ju säga till personen: - jag har hört att du alltid stannar 30 meter från hållplatsen, du måste köra ända fram. Det blir ju tydligt att någon har framfört ett klagomål och det blir inte heller alltid så kul för stämningen på arbetsplatsen om det är tydligt att en kollega klagat. Inte helt lätt. Om det inte är en allvarlig förseelse och det inte direkt påverkar mitt egete arbete så hade jag nog inte gjort något mer.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Jag har sällan problem med att säga till, men upplever att framförallt äldre kollegor går i försvarsställning och börjar tjafsa emot. Alt skiter i det och gör likadant nästa gång. Detta är gamla problem, därför har man satt upp ordentliga lappar på alla informationstavlor som beskriver hur man ska göra och varför.
Vi har också ibland problem med språkförbistring, de förstår helt enkelt inte alltid vad jag menar.
I ett sådant läge hade jag utan tvekan sagt till chefen, samt berättat för chefen att jag försökt säga till men att det inte resulterat i någon förändring (för att chefen inte ska komma med "det är bättre att du säger till").
 
Enstaka missar som man upptäcker tycker jag är självklart att säga till varandra om som "kollega hjälper kollega", och "alla behöver någon gång hjälp tillbaka".
Är det allvarligare saker så kan det behöva tas upp på annat vis t.ex. skriva incidentrapport eller om det kan vara tecken på större problem som ligger bakom.

Men handlar det om personer som upprepat gör samma misstag, inte kan rutiner, är slarviga/nonchalanta då är det en fråga för chef/AG. Då är det inte längre ett påpekande om missen, utan handlar om att någon behöver styra upp att X inte sköter sina arbetsuppgifter korrekt. (eller om många gör det ett kultur- eller utbildningsproblem)

Ifall det tas illa emot när man påtalar något så skulle jag också se det som en anledning att gå via chef, det finns ingen anledning att utsätta sig för ojuste beteende från kollegor. Samma sak om jag återkommande blir påverkad i mitt eget utförande av mina arbetsuppgifter, då hade jag kallat det ett arbetsmiljöproblem.
 
Vi har också ibland problem med språkförbistring, de förstår helt enkelt inte alltid vad jag menar.
Här tycker jag att arbetsgivaren har ett ansvar. Om alla inte kan svenska så bra så måste arbetsgivaren hitta ett sätt att utbilda och informera som alla förstår. Att sätta upp lappar (på svenska) verkar inte så konstruktivt på en arbetsplats där inte alla kan svenska så bra. Det kan också vara så att personen i princip förstår orden, men inte hela innebörden ändå. Vi har ju ett sätt att uttrycka oss på på svenska som är lite luddigt/indirekt ibland. Här tycker jag inte att kollegor ska "mästra"/riskera att uppfattas som mästrande. Klagomålet till chefen skall vara att alla faktiskt inte förstår instruktionerna fullt ut och det behöver chefen ta tag i. Det kan även vara typ - om du kör så att bussen får en repa så kostar det X kronor att åtgärda, om bussen är sen så kostar det Y kronor i straffavgift till huvudmannen och liknande. Inte bara att man ska köra försiktigt och hålla tiden.
 
Jag tycker det beror lite på vad det är om man ska säga till chefen eller inte. Jag jobbar i vården i Oslo. Där finns det ett system som kallas avvik. Om något avviker från det normala ska man anmäla det
Sen ska avdelningschefen utreda saken. Det är tillåtet att skriva avvik för småsaker, jag gör det bara om det är något farligt. Sist var det flera vickarier som drog upp sänggrindarna, det får ingen göra om inte läkaren gett tillstånd. Patienten kanske försöker ta sig över den och ramlar och slår sig illa, eller sticker ut benen och kan inte dra tillbaks dom igen. Men häromdagen så jag åt en vickarie att hon måste ta en titt på patientens kläder då han lägger sig. Om dom är smutsiga ska dom till tvättsäcken, punkt slut! Ser ingen orsak att hålla tyst och sen gå till avdelningschefen och be henne kalla in F...
 
Jag förstår att man känner sig obekväm med att säga till sina kollegor, det är inte alltid man har mandat eller känner att man har mandat att säga till.
Dock hör jag hellre misstag från kollegor än från chefen, tycker det känns mer "allvarligt" att få höra det från chefen än att en kollega säger till. Dock så har ni kanske a- lags ledare? Det kan ju vara så att chefen bör delegera vissa saker till en i personalen som har hand om lättare personalbitar. Ofta är det ju en person som håller i mindre möten och för vidare information från chefen eller tar emot input och förmedlar det vidare.
På ett sådant stort företag så borde det redan finnas, men kanske behöver tydliggöras vilka uppgifter den har gentemot sina kollegor?
 
Jag förstår att man känner sig obekväm med att säga till sina kollegor, det är inte alltid man har mandat eller känner att man har mandat att säga till.
Dock hör jag hellre misstag från kollegor än från chefen, tycker det känns mer "allvarligt" att få höra det från chefen än att en kollega säger till. Dock så har ni kanske a- lags ledare? Det kan ju vara så att chefen bör delegera vissa saker till en i personalen som har hand om lättare personalbitar. Ofta är det ju en person som håller i mindre möten och för vidare information från chefen eller tar emot input och förmedlar det vidare.
På ett sådant stort företag så borde det redan finnas, men kanske behöver tydliggöras vilka uppgifter den har gentemot sina kollegor?

Nä, nästa steg över oss bussförare är enhetschef.
Jag har inte heller problem att ta emot tips och önskemål från kollegor, men tyvärr verkar en hel del ha det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp