Vem står på din bilförsäkring? (utbruten från Vad gör vi del CXXVII)

Är det bara jag som är inte förhållande där min bil är min och Sambons bilar har jag inget att göra med?
Sambon har en bil själv och vi har en tillsammans. Hans bil är en pickup som jag inte gillar att köra och han köpt själv innan vi blev tillsammans. Den andra bilen använder vi så fort vi ska någonstans tillsammans och längre än korta sträckor. Men jag kallar den "min". Vi har delat på kostnaden vid inköp.
 
Är det bara jag som är inte förhållande där min bil är min och Sambons bilar har jag inget att göra med?

Nu är jag visserligen särbo men jag är övertygad att vi hade haft "min" och "din" bil om vi bott ihop (vi hade inte haft delad ekonomi då heller utan separat, ingen av oss hade velat ha på något annat vis).
 
Vi har två bilar, båda står på mig så jag står även på försäkringen. Båda använder båda bilarna, så ingen speciell uppdelning även om jag helst drar släp med SUVen pga bekvämare att backa till med backkamera :D
 
Är det bara jag som är inte förhållande där min bil är min och Sambons bilar har jag inget att göra med?
Nu har jag aldrig varit sambo med någon med körkort, men jag kan inte tänka mig något annat upplägg med försäkringen Jag tycker att det är lite fult att fuska. Den bilen jag har nu köpte jag visserligen ihop med sambon, men eftersom jag körde var det jag som stod på försäkringen och jag som betalade.
 
När jag levde med en partner hade vi varsin bil. Det var inte tal om att bilarna skulle vara gemensamma. Jag kom in i relationen med min bil och han med sin. Vi bytte bägge bilar genom åren men det var hela tiden egna bilar.

Han bytte från den ena skruttbilen till nästa. Jag ville ha en bil jag kunde lita på eftersom jag inte kan meka. När vi skulle åka långt blev det med självklarhet den mest pålitliga bilen, dvs min. Det var också helt olika nivå av ordning i bilarna :D
 
När jag levde med en partner hade vi varsin bil. Det var inte tal om att bilarna skulle vara gemensamma. Jag kom in i relationen med min bil och han med sin. Vi bytte bägge bilar genom åren men det var hela tiden egna bilar.

Han bytte från den ena skruttbilen till nästa. Jag ville ha en bil jag kunde lita på eftersom jag inte kan meka. När vi skulle åka långt blev det med självklarhet den mest pålitliga bilen, dvs min. Det var också helt olika nivå av ordning i bilarna :D

Här är det särbon som har bättre bilar än vad jag har men hans ser alltid ut som en rullande återvinning... :cautious: Min är främst fylld med grus/småsten efter att jag idkat stenknackning :D
 
Ringde försäkringsbolaget där sonens moppe är försäkrad då den nu ska in i trafiken igen. Fick en mycket chockad person i andra änden av telefonen av att sonen står både på sin moped och a-traktor själv. Är det så vanligt att folk luras för att få ner försäkringen? För det är riktigt dyra försäkringar sett till om jag stått på dem istället.
Ja tyvärr är det vanligt vilket gör att den åldersgrupp som står för flest olyckor inte bär sin egen kostnad utan alla får betala mer. Tvärtemot vad som var tanken. Jag blir förbannad bara jag tänker på det. Jag har numera ett försäkringsbolag där jag betalar utefter faktiskt sträcka och hur bilen körs. Det blir väldigt mycket billigare för mig än att behöva betala för de lägre åldersgruppernas misstag i trafiken. Mina barn har själva stått på försäkringen för moped och bil. Att begå försäkringsbedrägeri är inget för mig.
 
Ringde försäkringsbolaget där sonens moppe är försäkrad då den nu ska in i trafiken igen. Fick en mycket chockad person i andra änden av telefonen av att sonen står både på sin moped och a-traktor själv. Är det så vanligt att folk luras för att få ner försäkringen? För det är riktigt dyra försäkringar sett till om jag stått på dem istället.

Jag tror nog att det är ganska vanligt. Pappa stod som ägare på min moped tills jag sålde den. Samma sak med bilen. Han ägde den tills jag hade fast inkomst. Försäkringen på den bilen var inte så dyr då det var en skruttig gammal dieseldoris.
 
Fick ta över alla försäkringar någon vecka efter jag fyllde 18 år. Innan hade pappa ansvar över försäkringarna, har ingen aning om något mer.
 
Jag och min sambo har vars en bil som vi betalar var för sig, försäkring, skatt, drivmedel, reparationer, lån osv och vi lägger oss inte i vad den andre gör med sin bil. Jag tycker helt klart det är fult att lura systemet för att spara pengar genom att låta någon annan stå på bilen, skulle faktiskt nästan dra det så långt som att kalla det en form av milt försäkringsbedrägeri trots att försäkringsbolagen inte verkar bry sig. Försäkringarna är ju dyra på vissa fordon och i vissa åldersgrupper just av en anledning och vad händer då när det händer en olycka med tex en ung kille i en EPA? Jo i förlängningen så får resten av oss betala för kalaset eftersom premierna höjs för att täcka upp för alla snyltmyglare. Jag förstår absolut att försäkringspremierna i den prisklassen är tungt för en ungdom med låg inkomst men tycker man då synd om sin son eller dotter så kan man ju som förälder isf hjälpa till att betala försäkringen istället. Finns det inte pengar till det så kanske man får inse att det är för dyrt för familjen att ha en EPA eller vad det nu må vara för fordon. Jag skulle aldrig komma på tanken att skriva över min bil på någon släkting för att spara pengar på försäkring. Min förra bil var en BMW och där betalade jag över 600 kr per månad i försäkring (helförsäkring). Saftigt men man får skylla sig själv när man köper den typen av bil.
 
När jag hade en incident med Släktings bil så kollade försäkringsbolaget att vi var skrivna på samma adress innan de betalade ut något. Det är bra att kolla med försäkringsbolaget vem som får köra bilen och bra att inte bara låna bil utan att kolla att försäkringen gäller

(Släkting som är dement fick behålla sin bil, men slutade köra och jag fick vara chaufför)
 
Ja tyvärr är det vanligt vilket gör att den åldersgrupp som står för flest olyckor inte bär sin egen kostnad utan alla får betala mer. Tvärtemot vad som var tanken. Jag blir förbannad bara jag tänker på det. Jag har numera ett försäkringsbolag där jag betalar utefter faktiskt sträcka och hur bilen körs. Det blir väldigt mycket billigare för mig än att behöva betala för de lägre åldersgruppernas misstag i trafiken. Mina barn har själva stått på försäkringen för moped och bil. Att begå försäkringsbedrägeri är inget för mig.

För oss har det inte heller varit ett alternativ att stå på hans fordon.
Jag fick göra det ett tag tills han fick sitt förarbevis, eftersom han inte får äga fordon utan det. Ägarbytet skedde sen automatiskt samma dag som han fick sitt förarbevis. Jag har dock tagit ägarbevisen då sonen inte har lov att sälja dem som han vill eftersom det är jag som sparat till dem samt betalar deras omkostnader.

Jag har aldrig tänkt i de banor att denna åldersgrupp får en högre kostnad för att de är få som står för sina fordon själva, och när jag läser det som du skrev så är jag helt enig med dig om att bli förbannad.
 
Jag tror nog att det är ganska vanligt. Pappa stod som ägare på min moped tills jag sålde den. Samma sak med bilen. Han ägde den tills jag hade fast inkomst. Försäkringen på den bilen var inte så dyr då det var en skruttig gammal dieseldoris.

Ja att det är vanligt med föräldrar som äger, det är lite allmänt känt. Men inte att det nästintill är sällsynt att ungdomar står på sina fordon själva

När jag hade en incident med Släktings bil så kollade försäkringsbolaget att vi var skrivna på samma adress innan de betalade ut något. Det är bra att kolla med försäkringsbolaget vem som får köra bilen och bra att inte bara låna bil utan att kolla att försäkringen gäller

(Släkting som är dement fick behålla sin bil, men slutade köra och jag fick vara chaufför)

Ja, vi fick tex billigare försäkring på vår raggarbil när förarens ålder var minst 25 år. Därför var vi väldigt noga med vem som fick låna den eftersom försäkringen inte gällde om föraren var under 25 år. Sonen tex har krav på sin moppe-försäkring att den ska ha två lås varav ett ska vara svårt att bryta upp tex mc-lås i kätting. Så visst gäller det att ha koll på vad man tecknat.
 
Jag och sambon har bara behov av en bil i dagsläget, och den köpte jag så det är jag som äger den på pappret och därmed även står på försäkringen. Möjligt att jag skulle stå på försäkringen för båda bilarna om vi skaffar en till, av praktiska skäl då det är jag som står på övriga gemensamma försäkringar också. Nuvarande bil ser vi för övrigt som gemensam.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 266
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 152
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 280
Senast: Gnist
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 726
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp