Vem står på din bilförsäkring? (utbruten från Vad gör vi del CXXVII)

För oss har det blivit av en slump mer eller mindre vem som står på bilarna, tanken har varit att ha bilarna gemensamt men i praktiken har det inte riktigt blivit så.
 
Nar ungdommar ringer in och vill forsakra sina nya bilar har i USA fragar forsakringsbolagen om de inte har en foralder eller nagon annan lite aldre vuxen som kan hjalpa till och ta forsakringen i sitt namn, for att fa ner premierna lite. Jag tror forsakringsbolagen ser det som att det ar battre att fa personen som kund under lang tid an att fa ut de fantasipriser det ar pa forsakring for unga forare.

Trots att 16 aringar kan ta korkort, men i manga stater med rejala restrictioner innan de ar 18 och myndiga, sa kraver de flesta stater att en omyndig person har en vuxen ocksa bade pa forsakring och bilen's "title". Det har nog ocksa hjalpt till att skapa ett klimat dar man i mesta mojliga man hjalper till att fa ner kostnaderna sa mycket som mojligt.
 
Jag har alltid stått på försäkringen (och i ägarregistret) för mina egna bilar, även när jag var yngre (under 24år), och kommer att fortsätta så även som sambo framöver. Mina första bilar var dock av en typ som är betydligt billigare att försäkra generellt, än de som följt.

I mitt försäkringsbrev står det f.ö. uttryckligen att om nån under 24år kör bilen när nåt händer, så dubblas självrisken.
 
Jo men det är det här med. Men tycker det är konstigt att ett bolag KRÄVER att ingen under en viss ålder får köra bilen. Trodde dom kraven var borta sedan tio år och ersätta av en högre självrisk. Så har mitt bolag.

Nu vet jag inte riktigt om du missförstått min originaltext. Det var inget krav för att kunna teckna försäkringen, utan var ett tillval som min man gjorde då vi ändå är över 25 år båda två. Efter att han gjort det tillvalet så blev det ett krav för att försäkringen ska gälla, precis som att sonen måste ha två lås på sin moppe samt att den inte får vara trimmad. Det är dock krav som försäkringen själva satt som krav men som jag valde att godkänna när jag tecknade försäkringen
 
Ja, i vårt fall har jag ju stått med på försäkringen som förare också, men det är maken som har stått som ägare på bilen.



Att jag står på nuvarande bilen gjorde ingen större skillnad, däremot har det gjort det tidigare då min man är lite äldre än mig och vi varit tillsammans sedan jag var 19 och precis hade tagit körkort. Han hade hunnit ha sitt kort lite längre och det gjorde stor skillnad.

Nar ungdommar ringer in och vill forsakra sina nya bilar har i USA fragar forsakringsbolagen om de inte har en foralder eller nagon annan lite aldre vuxen som kan hjalpa till och ta forsakringen i sitt namn, for att fa ner premierna lite. Jag tror forsakringsbolagen ser det som att det ar battre att fa personen som kund under lang tid an att fa ut de fantasipriser det ar pa forsakring for unga forare.

Trots att 16 aringar kan ta korkort, men i manga stater med rejala restrictioner innan de ar 18 och myndiga, sa kraver de flesta stater att en omyndig person har en vuxen ocksa bade pa forsakring och bilen's "title". Det har nog ocksa hjalpt till att skapa ett klimat dar man i mesta mojliga man hjalper till att fa ner kostnaderna sa mycket som mojligt.
Man kan ju undra varför de i så fall har de höga premiern för ungdomarna? Det borde de ju komma styra själva.
 
Jag hade mina första 2 bilar tror jag, försäkrade på föräldrarna. Bara för att få ner premien.
Jag fick också fylla i om nån under 25 skulle köra bilen. Men det innebär för min del högre självrisk, inte att den inte gäller alls?
 
Jag fick också fylla i om nån under 25 skulle köra bilen. Men det innebär för min del högre självrisk, inte att den inte gäller alls?

+ Övriga som varit inne på samma spår.

Gällande den typen av försäkring med dubbla självrisker har ni väl ändå haft samma pris på försäkringen? Vårt pris blev billigare när vi angav 25 års gräns på förare. Men i gengäld så gällde den inte om föraren var under 25 år. Det ni är inne på är en högre självrisk om föraren är under 24/25 år.
 
Så hade jag när min bil var försäkrad hos Folksam.
Blev mycket billigare med det valet och eftersom jag är långt över 25 och inte lånar ut min bil till kiddos så spelar det ingen roll.

Jag lånar inte ut min bil oavsett ålder :D Eller ja, särbon lånade den när han långpendlade och Hondan inte mådde så bra. Sedan lånade jag ut den till en kompis som skulle flytta och inte hade vettig dragbil. Men hon är fd testförare och har full radda på körkortet (och kör lugnare än mig :angel:) så det kändes ok :laugh:

Särbon är en av få jag litar på till 100% att våga åka med.
 
Man kan ju undra varför de i så fall har de höga premiern för ungdomarna? Det borde de ju komma styra själva.

Jag gissar att attityden ligger kvar fran att ungdommarna MASTE ha en vuxen som ar med och tar ansvar innan de ar 18 och myndiga.
Jag minns tydligt nar sonen (minns inte exact alder, han var over 18 men under 20) strackte fram telefonen och forklarade att forsakrings represetanten ville prata med mig. Forsakrings killen forklarade da hur mycket dyrare det blir om sonen skulle sta ensam pa forsakringen istallet for att vara med pa var forsakring.
 
Jag gissar att attityden ligger kvar fran att ungdommarna MASTE ha en vuxen som ar med och tar ansvar innan de ar 18 och myndiga.
Jag minns tydligt nar sonen (minns inte exact alder, han var over 18 men under 20) strackte fram telefonen och forklarade att forsakrings represetanten ville prata med mig. Forsakrings killen forklarade da hur mycket dyrare det blir om sonen skulle sta ensam pa forsakringen istallet for att vara med pa var forsakring.
Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.
 
Har i UK far du inte kora bilen om du inte star pa forsakringen - lanar du t.ex. ut bilen maste du ha en tillaggsforsakring etc.

Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.

Det later som att de uppmuntrade till att en foralder OCKSA skulle sta pa forsakringen, tillsammans med sonen, och inte sonen enbart. Isafall forstar jag det, det ar samma har i UK, da man i manga fall kan fa billigare premiuer om man lagger till t.ex. en foralder pa forsakringen. Da handlar det helt enkelt om att unga forare med en foraldrar helt enkelt ses som lagre risk - bilforsakring ar inget gissningsarbete, utan en hyfsat sofistikerad industri som drivs av stora mangder data.
Har i UK ar de mycket duktiga pa att identifiera "riskfaktorer" som paverkar hur "riskig" du ar och darmed ditt pris.
(jag har viss insyn da jag tidigare arbetat inom industrin)
 
Har i UK far du inte kora bilen om du inte star pa forsakringen - lanar du t.ex. ut bilen maste du ha en tillaggsforsakring etc.
Det där är en av de mest irriterande reglerna som finns här tycker jag! Så fruktansvärt störigt att inte bara kunna låna kompisens/grannens/valfri annan persons bil lite snabbt vid behov och att bokstavligen bara kunna köra sin egen bil (eller ja, den man är försäkrad på i alla fall). För mig är det mycket mer logiskt att försäkra per bil, inte per förare. Har du någon aning om varför det är så just här, och om det funkar likadant i andra länder?
 
Låter jättemärkligt att försäkringsbolag skulle uppmuntra till försäkringsbedrägeri.

<snip>
Det later som att de uppmuntrade till att en foralder OCKSA skulle sta pa forsakringen, tillsammans med sonen, och inte sonen enbart. Isafall forstar jag det, det ar samma har i UK, da man i manga fall kan fa billigare premiuer om man lagger till t.ex. en foralder pa forsakringen. Da handlar det helt enkelt om att unga forare med en foraldrar helt enkelt ses som lagre risk - bilforsakring ar inget gissningsarbete, utan en hyfsat sofistikerad industri som drivs av stora mangder data.
Har i UK ar de mycket duktiga pa att identifiera "riskfaktorer" som paverkar hur "riskig" du ar och darmed ditt pris.
(jag har viss insyn da jag tidigare arbetat inom industrin)

Exact sa! :)
 
Gemensam ekonomi, jag står på billån och bilförsäkring (och som ägare) men vi använder bilen gemensamt och billånet dras på de gemensamma kostnaderna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 238
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 278
Senast: Gnist
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 719
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp