Bukefalos 28 år!

Vems är ansvaret?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har funderat på en sak..
Om min häst kommer lös pga slarv och skadar någons bil, egendom eller tom någon människa. Eller om hästen själv skadas.

Vems är ansvaret då?
Stallägarens? Den som slarvar? Min? Personen(ägaren till saken) som kom i vägen?

Om hästen skadas och måste till veterinären- måste jag snällt betala räkningen eller kan jag kräva pengar av de/n som slarvat?
 
Sv: Vems är ansvaret?

Är det inte ägarens? oavsetts vems fel det är?
Men jag vet inte, finns personer här inne som har bättre koll på det än vad jag har:)
 
Sv: Vems är ansvaret?

Men jag har hört att det är stallägarens ansvar att hålla hästen innanför staketet, borde det inte gälla stall också?


Om det nu är mitt ansvar - spelar det någon roll att jag klart och tydligt flera gånger sagt till personen/erna som slarvar?
 
Sv: Vems är ansvaret?

Stallägaren har inte normalt ansvar hagar eller stall på det viset. Utan vem som är ansvarig blir från fall till fall vad som är avtalat om vem som sköter vad. Är det slarv så kommer det ju att bero på hur "slarvet" gått till. För även olyckor kan hända och man kan inte alltid hålla en stor häst om t ex blir skrämd.
I slut ändan är det nog hästägaren som får stå för ansvaret. Har man lämnat ut hästen till någon som är så slarvig att de "tappar" hästen, så är man ju inte ansvarsfull hästägare. Men under vissa förutsättningar kan hästägaren hålla den som slarvade ersättningsskyldig. Men det finns inga enkla klara regler för vem som ansvara för vad mer än att hästägaren har hästägar ansvar. Allt annat blir en fråga om tolkningar från fall till fall.
 
Sv: Vems är ansvaret?

Okej. Tack för svaret.

Grejen är den att vid ett flertal tillfällen i vintras så 'glömde' stallpersonalen att stänga våra boxdörrar efter insläpp vilket ledde till att min och min systers häst självklart gick ut. (Har dem uppstallade på ridskola men i en egen ingång)
Vi har ju supersnälla hästar som aldrig gjort en antydan till att skada någon eller någonting men OM det upprepar sig och olyckan skulle vara framme tänkte jag...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 398
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: ako
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp