Verka hovar

Bukefalos 30 år!

Det enda jag har sett på sociala medier är olika metoder att verka. Alla vill samma sak men har olika vägar till Rom. En häst ska enligt mig inte behöva boots om hoven FUNKAR korrekt. Men det är min åsikt.

Min häst byggde inga hovväggar med skor och när jag tog bort skorna så växte det ut hovvägg och han började rasa i vikt från ca 100kg övervikt till en fin vikt idag. Men här skyller jag på hantverket och inte skon i sig att hovarna inte stimulerades korrekt. Skor är BRA för de hästar och ägare som behöver skon.

Ska man ha hästen barfota så behöver hästägaren lägga manken till att självstudera och hålla sig uppdaterad samt ta hjälp om man känner det. 😊
Men gav du samma mängd mat med samma värden, lika mängd motion och hästen rasade i vikt endast pga att den inte hade skor längre?
Du förändrade alltså exakt inget annat?

Jag skulle börja med någon kurs som är kopplad till ’vanliga’ hovslagarskolan. Vissa hovslagare har kurser i hovvård för hästägare och så finns ex https://www.hastsportensfolkhogskola.se/utbildning/hovvard-for-hastagare/ men har ingen erfarenhet av just den.
Sen med mer traditionell kunskap i grunden kan man kanske pröva någon av de mer barfotainriktade varianterna om man känner behov.

(Jag har ponnyerna barfota och använder boots men använder godkänd hovslagare för verkningen förutom att jag underhållsraspar lite mellan för att jag inte ska behöva ta ut henne med väldigt kort intervall. Har testat barfotautbildade, sanhcp, men kände att resultatet blev bättre med den vanliga hovslagaren.)

Var/hur kan man gå en utbildning i hur man verkar hovar? Som är seriös? Jag fattar att den inte kommer vara som ”riktig utbildning à la hovslagare” men jag vill lära mig lite basic hovvård, vinklar etc.

Men gav du samma mängd mat med samma värden, lika mängd motion och hästen rasade i vikt endast pga att den inte hade skor längre?
Du förändrade alltså exakt inget annat?
Jo, självklart. Men det som jag upplever gav oss en bra skjuts var just barfota. Vi gjorde en flytt till annat stall, fick bättre foder också såklart, bättre motion. Men vi lyckades aldrig uppnå samma resultat med skor, troligen pga hantverket så att hoven inte funkar fullt ut.

Men just det där med att hovarna fungerar så funkar också flödet i hela hästen vilket gör bantning enligt mig lättare. Som skrivet så utgår jag från MIN upplevelse 🐴❤️

Jo, självklart. Men det som jag upplever gav oss en bra skjuts var just barfota. Vi gjorde en flytt till annat stall, fick bättre foder också såklart, bättre motion. Men vi lyckades aldrig uppnå samma resultat med skor, troligen pga hantverket så att hoven inte funkar fullt ut.

Men just det där med att hovarna fungerar så funkar också flödet i hela hästen vilket gör bantning enligt mig lättare. Som skrivet så utgår jag från MIN upplevelse 🐴❤️
Okej, då var det inte så overkligt som det du skrev iaf.

Okej, då var det inte så overkligt som det du skrev iaf.
Det är inte overkligt. Motionen kom långt senare. Det var när hovarna började fungera som hans kropp började läka med all övervikt.

Som sagt MIN upplevelse, du får skaffa dig en egen. Jag beskrev bara min hovresa och vad det har hjälpt oss 😊

Det är inte overkligt. Motionen kom långt senare. Det var när hovarna började fungera som hans kropp började läka med all övervikt.

Som sagt MIN upplevelse, du får skaffa dig en egen. Jag beskrev bara min hovresa och vad det har hjälpt oss 😊
Det låter som en kombination av flera saker :)
Men visst påverkar hovstatus även vikt mm eftersom det påverkar hela kroppen och vissa märks det på mer som din. En dåligt skodd/verkad häst kanske inte rör sig lika mycket och tar ut steget

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Mindre allroundhäst
  • Självskötsel hovsprickor
  • Fång

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn