Bukefalos 28 år!

Vet hunden när den gjort fel?

Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Kom nog ifrån tråden lite... :angel:
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Jag menar känslomässigt. Hundar har känslor men deras är långt ifrån så avancerat som våra.
Visst kan en hund tänka logiskt rent praktiskt, och även klura ut saker. Rent intelektuellt är de väldigt smarta!

Ofta hör man: "han gör det där på ren protest" tex om hunden kissar inne för att han inte fick följa med husse ut i skogen. Vilket enligt mig är totalt osant.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

GaurdianAngel skrev:
Eller är det en reaktion på ditt kroppspråk när Du upptäckt vad hon gjort!?

Ja det är då standard svaret!

Men i mitt fall så var jag totalt nollställd när jag upptäckte mobilen.
Jag blev aldrig arg på henne.
Varken då eller senare.
Så vad skulle hon läsa av om inget fanns?
Hade jag ändrat min hållning så hade jag inte tyckt att det var så konstigt att hon reagerade på det. Men jag tyckte att detta var anmärkningsvärt just därför att jag INTE gjorde det.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Har läst igenom resten av svaren som kommit idag nu.
Och det var många intressanta åsikter!
Svårt bara att bemöta allt utan att glömma något. Men jag vill göra ett försök.

1. Jag skällde inte på henne. Gör det heller inte av vana varje gång jag kommer hem eftersom det väldigt sällan händer något. Men om det gör det så visar hon oftast det INNAN jag själv har upptäckt det.

2. Vissa säger att hundar kan känna doften av adrealin. Vissa säger att de inte kan. Vem kan övertyga mig om att de kan och att jag inte ens behöver ändra mitt kroppsspråk för att hunden skall känna min besvikelse??

3. Jag har två hundar hemma. Jag vet vem som gjort det med tanke på storleken av tuggmärkena. Om vi nu ponerar att hunden läser mina signaler.
Varför skulle inte den lilla hunden reagera på mina signaler om nu det stora gör det???
Jag tittade inte på någon av hundarna. Men en av dem fick låg hållning, tuggade lite och viftade på svansen. Och det var den hunden som hade tänder som passade in i märkena.

4. Jag pratar enbart om äldre hundar, inte om valpar under inlärning.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Jag tror absolut att hundar kan känna av adrenalin, och att de är väldigt känsliga för det. Och även om vi inte tänker på det så läser hunden av oss hela tiden, och känner sinnesstämningarna fortare än vi hinner blinka. ;)
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Ok, jag förstår hur du tänker.
Men det resonemanget är lika lätt att vända på om man säger att hunden inte kan känna adrealinent. Att reaktionen beror på annat.
Var kan man då ta reda på om hunden verkligen känner det eller inte? Det kan man inte. Det finns väl inte någon källa bakom det påståendet eller?
Jag säger inte att det ena är rätt eller fel, för jag hade innan ditt resonemang men blev rättad av en lärare i hundtjänst.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Som min lilla ögontjänare... Hon vet att är matte i närheten då sitter man BAK i bilen. Sitter hon fram när jag kommer till bilen så ber jag henne argt att hoppa bak igen.

Så hon är ju inte dummare än så att när hon ser att jag kommer så hoppar hon bak. Jag har på avstånd sett att hon sitter fram, men kvickt hoppar hon bak direkt jag kommer :) Inte mycket att göra åt förutom att helt enkelt sluta lämna henne utan tillsyn!!

Min andra hon skulle aldrig drömma om att hoppa fram. De kan vara tre hundar i bilen och alla hoppar fram utom hon, vare sig jag är i närheten eller inte. Vet inte om hon är smartare eller dummare? :) Hur ska man se på det? *he he*
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

prinsessfeminist skrev:
Det där tycker jag inte var snällt! :mad:

Hur skall du kunna veta att det inte är den känsligaste hunden som alltid tar illa vid sig och "visar" att det var han/hon?

Vadå snällt???
Är det snällt av hunden att tugga upp mina finskor eller mobiltelefon när den garanterat vet att den inte får göra så? Varför får man säga till småbarn men inte hundar???

Hur jag ska kunna veta att det inte är den känsligaste hunden som alltid tar illa vid sig? Jo, därför att man lär känna och läsa av sina hundar lika väl som sina medmänniskor efter så många år tillsammans.

En av hundarna har mani på tofflor. Endast en av hundarna kan ta sig upp på köksbordet. En annan av hundarna gör aldrig någonting, och det är den känsligaste av dem alla. Inte tar hon åt sig för något som de andra gjort!
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Hundar kan säga till långt i förväg om en person ska få ett epilepsianfall, det tycker jag säger ganska mycket om att de borde kunna känna av vårat adrenalin.
Men jag säger inte att det är så, men kan de känna en sån sak borde de också kunna känna adrenalinet.

Men visst kan jag ha fel i min teori. Men jag är glad över att inte mina hundar visar underkastelse för något fel som de gjorde för längesen. Då skulle jag börja fundera vad jag gör för fel.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Tippan skrev:
Som min lilla ögontjänare... Hon vet att är matte i närheten då sitter man BAK i bilen. Sitter hon fram när jag kommer till bilen så ber jag henne argt att hoppa bak igen.

Så hon är ju inte dummare än så att när hon ser att jag kommer så hoppar hon bak. Jag har på avstånd sett att hon sitter fram, men kvickt hoppar hon bak direkt jag kommer :) Inte mycket att göra åt förutom att helt enkelt sluta lämna henne utan tillsyn!!

Min andra hon skulle aldrig drömma om att hoppa fram. De kan vara tre hundar i bilen och alla hoppar fram utom hon, vare sig jag är i närheten eller inte. Vet inte om hon är smartare eller dummare? :) Hur ska man se på det? *he he*
Exakt så är våran också. Så fort vi lämnar bilen hoppar han fram, och när vi kommer så hoppar han bak igen :D
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Grana skrev:
Aldrig någonsin att jag skulle göra så. Du kan aldrig vara säker på vem det är som gjort något.
Jag måste inte gå och fråga dem. Som sagt, jag ser att EN Speciell hund har ställt till med någonting så fort jag kommer hem. Och mycket väl hittar jag den där trasiga tofflan under soffbordet en halv minut senare.

Säker, nej. Det kan man aldrig vara. Men nu var det inte frågan om bestraffning öht, bara en enkel fråga ställd till mina hundar. Vem är det som har gnagt på toffeln? Inte sagt att de får några reprimander för någonting som skett i min frånvaro.
Sen blir jag förvånad över att flera skriver att de ser på sin hund om de gjort något under tiden de varit borta.
Men eftersom hunden alltid visade "underkastelse" när de kom hem, så började de med att säga *vad har du nu gjort då* i arg ton. Så för hunden blev det en vana, att när de kommer hem får man skäll.
Men det är någonting helt annat du beskriver, nämligen ett inlärt beteende.

Hunden hade bitit sönder en sko. När jag kom dit efter flera timmar. Hämtar vännen skon och visar mig hur skamsen hunden blev när hon visade skon och sa *vad har du gjort* (inte i arg ton, men lite mer bestämd än vanligt)
Jag hämtade då ett lock i köket och gjorde samma sak. Just för att visa att hunden vet inte vad du menar, men visar sig "skamsen" eftersom jag riktade uppmärksamheten mot henne.
Blir de lika skamsna när du bara kommer med skon i handen och håller käft? Att öht knyta ett visst ord till denna handling skapar ju också ett inlärt beteende.



Jag kan inte sluta förvånas över hur folk nedvärderar sina djurs intelligens. Hundar lär sig mer på egen hand, än vad vi tror.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Ska du citera mig så citera som jag skrev. Och lägg inte ihop det som du vill ha det.

Jag skulle ändå aldrig fråga mina hundar vem som gjort vad. Aldrig någonsin. För vad du än säger så kan du inte vara helt säker.


Jag vet inte hur hon gjort om hon bara haft skon i handen. Hon provade aldrig det.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Dina hundar kanske har så hög intelligens så när du är bort kanske den hunden som aldrig biter på tofflor gör det för den som brukar bita på tofflor ska få skulden ;) :D
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Helt off-topic ;) men hur vågar du ha tre hundar (som uppenbarligen kan röra sig fritt eftersom de kan hoppas fram?) bak i bilen utan galler? :confused:
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Hundar kan säga till långt i förväg om en person ska få ett epilepsianfall, det tycker jag säger ganska mycket om att de borde kunna känna av vårat adrenalin.

Tack, där har du en väldigt bra poäng.

Varför skulle du fundera över vad du gjorde fel om hunden visade underkastelse för något den gjort tidigare?
Betyder det att jag enligt dig borde fundera över vad jag gör fel?
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Jag är helt säker på att hundar kan veta och minnas att de gjort något förbjudet, trots att det hänt när de inte haft folk i närheten som bannat dem.

Vår numera gamla tyska jaktterrier fick i unga dagar ibland spel på möss i väggarna. Han har mer än en gång gett sig på väggar och golv med stor frenesi för att få tag på de små liven. Ibland var vi hemma och vakna, och då blev vi naturligtvis förbannade när han försökte gräva och tugga sig genom väggar och golv. Andra gånger hörde vi inte när han höll på och ställdes således inför fullbordat faktum. Han har aldrig fått skäll för något som han gjort när vi inget märk, ändå har han alltid skvallrat på sig själv. Varje gång man kommit ner för trappen på morgonen och terriern kommit en till mötes och lagt sig på rygg har han gjort något satyg. Det hände i hans glans dagar kanske 1 gång/mån under vinterhalvåret att han jagade möss, och av de gångerna kom vi på honom ca. hälfter av gångerna, så någon vana var det knappast.

Med den här tråden har jag plötsligt kommit på att han helt har slutat jaga möss i väggarna, något som jag inte tänkt på tidigare. När jag hittat annat satyg har han aldrig haft detta beteende, trots att jag reagerat lika. Jag brukar alltid muttra för mig själv, städa upp och sedan är det bra. De övriga hundarna brukar dock inte bry sig om att leken gått över styr ibland, det tillhör inte deras natur helt enkelt. :smirk:
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

ChristinA skrev:
Hundar kan säga till långt i förväg om en person ska få ett epilepsianfall, det tycker jag säger ganska mycket om att de borde kunna känna av vårat adrenalin.

Tack, där har du en väldigt bra poäng.

Varför skulle du fundera över vad du gjorde fel om hunden visade underkastelse för något den gjort tidigare?
Betyder det att jag enligt dig borde fundera över vad jag gör fel?

Nej, du gör som du vill. Men så länge inte man vet att det är så som ni flera tror här. Så vill inte jag att mina hundar ska visa underkastelse för något de gjort för länge sen. (hellre bryr jag mig inte) Det tycker jag visar att jag bannat dom för något, och tänk om jag hade fel. Och det blir en vana som någon skrev här.
Mina hundar aldrig visar underkastelse när jag kommer hem eller om de gjort fel när jag varit borta. Vad beror det på? Att mina hundar inte kan "skämmas" som era kan? Eller beror det på att jag aldrig blivit arg för sånt? Eller är mina hundar smartare som inget låtsas om :D ;)

PF: Ang din hund som bajsade. Vet vi diskuterat det förut, men minns inte riktigt hur det var. Kände du lukten och gick och kollade var det var? Kanske du reagerade då och din hund visade sig "skamsen"? Du sa du blev arg... Eller gick han och "sa" att han bajat? Och om han var väl rastad, hur kunde han då skita mer? Han kanske inte hann baja när ni var ute?
Är det så att han "sa" att det var han. Hade jag heller aldrig blivit arg. Jag blir för övrigt aldrig arg på en vuxen hund som gör inne, det beror oftast på misstag.


Ang de som hoppar i fram i bilen. Det tror jag är en helt annan sak. De har kommit på att när matte inte är med, kan jag sitta i fram. Men när matte kommer måste jag sitta i bak. Så kan min ena hund också göra (de ggr hon måste åka i baksätet). Men inte visar hon sig "skamsen" för det. Kanske det också blivit en vana?
Däremot sitter hon kvar i bak om jag säger till henne att stanna där när jag går ur.

Ja, sånt här kan man nog diskutera i evighet, men kul är det.
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Kan ju lägga till... Jag säger inte att någon av er har fel. Men jag har väl svårt att ta till mig det, eftersom mina hundar aldrig visar sig "skamsna" för något de gjort. Jag skulle må dåligt om jag kom hem och mina hundar slänger sig på rygg och visar underkastelse. Jag vill de ska vara glada när jag kommer hem, och inte "gå" och vänta på att blir tillsagda. Men det är jag det...
 
Sv: Vet hunden när den gjort fel?

Han var rastad. Min hund kan bajsa tio gånger per promenad. Det tar aldrig slut... :crazy:

Han är en baj-markerare som skall lägga sin hög på speciella ställen och gärna högt.

Nu kommer jag inte ihåg allt exakt (det är nog ett och ett halvt år sedan? Jag försökte hitta tråden, men fann den inte...).

Jag har för mig att hunden inte ens hälsade ordentligt när vi kom hem. Vilket han brukar göra översvallande! Han drog sig undan och jag undrade hur det var fatt. När jag gick in i huset och kikade runt lite, så såg jag högen framför TV:n.

Jag har inte för vana att banna någon hund när jag kommer hem. :crazy: Inte ens om de har gjort något, då jag inte tycker att det är rätt. Men den högen, utplacerad framför TV:n så alla skulle se ordentligt - arrrrgghhh... jag minns ännu hur vansinnig jag blev. Kanske blev jag så arg eftersom jag vet hur noggrannt han placerar sina högar i kvarteret där vi bor? Dessutom visste jag med säkerhet att han var väl ratsad innan, inte hade ätit något skumt och han var inte ensam någon längre tid heller.

Men - det är preskiberat nu hoppas jag - och min hund är den bästa som finns! :love: Jag är fortfarande bäst för honom också, så jag tror att jag är förlåten. ;) Men min poäng var inte i fall hunden var skamsen eller ej - utan snarare att han vet att han gjort det.

Vår rottis visade inte att hon kändes vid högen (den kunde storleksmässigt inte knytas till henne heller ;)), men den lille höll sig på sin kant, väl medveten om att det var han som hade "klämt den".

Kanske gjorde jag fel då när jag blev så vansinnig - men det är enda gången på fem år som jag blivit hysterisk över något hunden gjort i efterhand.

Vad gäller dina hundars intelligens. Tag det på rätt sätt Grana, men nog skiljer sig hundars intelligens åt? :D ;)

Vår lille hund uppfattar "allt" - medan vår stora hade ett mindre rörligt intellekt. Hon var inte trög, men inte alls lika känslig för intryck. Ibland tycker jag nästan att vår lilla hund läser mina tankar. Kanske skulle han bli en bra epilepsihund? (bra poäng, förresten Grana! Du har helt rätt i det! :bow: )

Kanske har vi där svaret också? Kanske kände jag lukten av högen utan att veta om det och omedvetet började undra vad som hänt? hmm....

Tänk att jag skulle lära mig ännu mer om detta... Buke är fantastiskt! :idea:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 240
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 829
Senast: mmbot
·
Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 714
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 765
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp