veterinärutbildning...

Lena

Trådstartare
På vilka platser i Sverige finns den? hur lång är utbildningen, jag har nämligen hört flera olika, allt från 4 - 6år???? :confused:

Nån som vet hur högt betyg som behövs för att ha en ärlig chans att komma in...?
 
Den finns iaf i Uppsala på Ultuna. Tror faktiskt inte att den finns på fler platser, men är ju inte hundra på det... Min kompis går på Ultuna, 5,5 år. Hon kom in med hjälp av högskoleprovet, 2,0 hade hon på det. Betyg vet jag inte, men vet en tjej som hade 20,0 och ändå inte kom in. :crazy:
 
Den finns bara på Ultuna i Uppsala. 5,5 år. För att komma in krävs maxbetyg eller 2,0 på högskoleprovet. Är det fler sökande med 20,0 i betyg än platser tillämpas lottning, och då är det alltså inte säkert att man kommer in trots maxbetyg. :smirk:
 
Okej...hur fungerar det med utbildningen då? Är det 5.5år "bokläsning" i lektionssal eller ingår det praktisk utbildning också?
 
de första två veckorna fick min kompis lära sig alla nman på benen i hästens skelett, på svenska och latin.Gå ut hårt eller vad? :D
det är blandat teori och praktik, att man är med om praktiska fall. De har ju en klinik dit akutfall kommer in, men den skall kanske läggas ner,vilket alla protesterar mot(då skulle det bli mindre praktisk undervisning alltså).vet inte allt i detalj...dom gör väl praktik en tid också?
 
All information om utbildningens upplägg kan du hitta på www.slu.se om du klickar dig fram till veterinärprogrammet. Kortfattat kan jag säga att man läser tre år prekliniskt och två år kliniskt samt Ef-arbete. Alltså inte endast bokläsning i 5,5 år, men det är en hel del av den varan också. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 479
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 498
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp