Veterinären gjorde mig osäker på om jag är en bra kattägare.

Bukefalos 30 år!

Japp.
Vilt är svart
Sorrel är röd
Blå är vilt/svart med dilution
Fawn är sorrel med dilution

Vilt/sorrel är exakt samma nedärvning som hos hästar med svart som är dominant och fux/sorrel är recessivt
Ja då var veterinären ju lite ute och cyklade, ganska stor skillnad på sorrel och viltfärgad tycker jag iaf 😅
Men veterinärer kanske inte lär sig just sånt.

Ja då var veterinären ju lite ute och cyklade, ganska stor skillnad på sorrel och viltfärgad tycker jag iaf 😅
Men veterinärer kanske inte lär sig just sånt.

Nä, veterinärer kan i regel väldigt lite om kattfärger och ännu mindre om genetiken bakom. Det är ju okej i sig, men då borde man verkligen hålla tyst om eventuella påståenden om färgen. :rofl:

Sen hade det ju underlättat om även huskatter med okunniga ägare kunde få någorlunda rätt färg i id-register, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till om inte veterinären ifråga råkar vara intresserad utanför det medicinska.

Alltså, jag har också hört helt galna grejer från vissa veterinärer. T.ex så var min burma faktiskt en bondkatt och INTE en raskatt, för raskatter är långhåriga (så stamtavlan jag fick var visst fejk och domarna på utställningarna helt ovetandes). :idea: Dessutom så skulle han bantas för han vägde 4,5kg, för katter bör inte väga mer än 4kg. Han var nästan gränsen till underviktig som en rätt så maffig burmahane. Jag skulle inte oroa mig om något av detta och istället byta veterinär!

Liknande trådar

• Flera katter med olika kostbehov
  • Nääär vänder det?
  • Artros och kostillskott?
  • Refeeding syndrom

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn