Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Ja Fiorano gör det kalasfint.
Jag tror dock inte alla letar efter % i tävlingssammanhang utan en känsla i sadeln. Svårt att förklara men 65% i Msvb och galopp i skogen uppfyller inte allas krav på vad hästägandet ska innehålla.
Tack :)! Fast bara för att en rider på 65% i MsvB ett år betyder ju inte att en gör detsamma nästa år? Jag förstår inte riktigt det här att du verkar tro att ridningen är statisk oavsett vilken häst en har? Det är väl aldrig samma när en kommer upp i sadeln trots att en känner sin häst väl, det sker hela tiden utveckling, en går framåt, en går bakåt och en hittar nya problem och lösningar.

Jag är inte heller nöjd-som i att jag inte vill ännu mer-med att rida på 65% i MsvB och galoppera i skogen, men jag är sjukt nöjd med att jag har en häst som jag kan göra båda med och att jag älskar att rida henne! Att älska att sitta i sadeln på sin häst måste ändå vara grunden för en amatörs hästägande, oavsett tävlingsambition, med tanke på hur mycket pengar vi lägger på det här :D!
 
Ja Fiorano gör det kalasfint.
Jag tror dock inte alla letar efter % i tävlingssammanhang utan en känsla i sadeln. Svårt att förklara men 65% i Msvb och galopp i skogen uppfyller inte allas krav på vad hästägandet ska innehålla.
Jag förstår hur du menar. Har fått förmånen att rida två sådana hästar senaste åren, de där med riktigt bra kvalitet och som ger något heeeelt annorlunda när det kommer till känslan. Det går inte riktigt att jämföra med fina men mer moderata hästar oavsett hur välutbildade de är. Det känns helt enkelt annorlunda.

De hästarna jag ridit har inte varit välutbildade eller så men med ruskigt bra grundkvalitet.
 
Jag kan ju säga så här, min gamla häst lovordades inom hoppningen av svårklass ryttare. Jag redde inte ut hoppningen alls på honom och han köptes som allround mot dressyr. Visst jäklar kunde hästen hoppa, men var skit svår.
Hans gångarter klassades som högst mediokra. Tog hjälp och när min tränare på den tiden som utbildat hästar till svår klass dressyr provade honom sa hon den här hästen kan utvecklas enormt. Fick mot slutet till riktigt fin gång genom utbildning, började tom smått med tramp. Han fick de få ggr han tävlades 7,5 eller 8 på gång och alltid lovord för fina gångarter. Ren hoppstam inköpt för 50k

Vi klickade aldrig helt och pga skada togs han bort 9år gammal.

Hos svårklass ryttaren i hoppning fick jag prova en annan ren hoppstammad häst. Maken till uppförsbacke och gångarter trots noll utbildning i princip, satt och trimmade lite bommar i ridhuset en dag när ryttaren kommer in och i princip men herregud så här fin har jag aldrig sett honom. Provade samla upp galoppen på liten volt och lyckades tom få till piruetter som absolut hade bedömts med 7. Detta på en rent skolad hopphäst utan dressyrutbildning. Vi försökt få till ett byte av häst men det blev aldrig av. Han såldes senare som polishäst pga sitt psyke. Är nog den absolut roligaste hästen jag någonsin ridit, sån kapacitet och varje pass var roligt. Såldes för 80k och hade garanterat räckt till svårklass
 
Jag kan ju säga så här, min gamla häst lovordades inom hoppningen av svårklass ryttare. Jag redde inte ut hoppningen alls på honom och han köptes som allround mot dressyr. Visst jäklar kunde hästen hoppa, men var skit svår.
Hans gångarter klassades som högst mediokra. Tog hjälp och när min tränare på den tiden som utbildat hästar till svår klass dressyr provade honom sa hon den här hästen kan utvecklas enormt. Fick mot slutet till riktigt fin gång genom utbildning, började tom smått med tramp. Han fick de få ggr han tävlades 7,5 eller 8 på gång och alltid lovord för fina gångarter. Ren hoppstam inköpt för 50k

Vi klickade aldrig helt och pga skada togs han bort 9år gammal.

Hos svårklass ryttaren i hoppning fick jag prova en annan ren hoppstammad häst. Maken till uppförsbacke och gångarter trots noll utbildning i princip, satt och trimmade lite bommar i ridhuset en dag när ryttaren kommer in och i princip men herregud så här fin har jag aldrig sett honom. Provade samla upp galoppen på liten volt och lyckades tom få till piruetter som absolut hade bedömts med 7. Detta på en rent skolad hopphäst utan dressyrutbildning. Vi försökt få till ett byte av häst men det blev aldrig av. Han såldes senare som polishäst pga sitt psyke. Är nog den absolut roligaste hästen jag någonsin ridit, sån kapacitet och varje pass var roligt. Såldes för 80k och hade garanterat räckt till svårklass

Fast fin gång och tramp är inget som hänger ihop automatiskt för mig.
Snarare omvänt då att tramp/piaff ger finare gång.
Trampa går att göra med de flesta hästar. Det kräver inte bra gång öht. Det kräver dock skolning för att bli ngt. Speciellt om det inte är ex en iberisk häst där det kan komma rätt naturligt och fort. Men det gör det ju även på de iberier utan gång sas.

Det finns många dressyrhästar med gång som döms högt som inte har så lätt för piaff iom lite för taktfasta och lite för långsam takt.

Det här tror jag är en till tankevurpa många gör. De ser den stora och luftiga traven som absolut kan bli läcker i ökningar etc. Men tänker inte på att vill man vidare kan det vara en nackdel. Främst då för samlingen..
Och i den här satsningen man ska göra köper man inte riktigt det man faktiskt vill ha. För man vet inte riktigt vad som krävs.
 
Jag har ju en toppstammad häst som jag tidvis känner att jag tagit mig vatten över huvudet med.. Han är absolut den svåraste häst jag någonsin ridit men samtidigt ett lamm på marken. Han var dock inte dyr, med facit i hand förstår jag varför..

Han är otroligt komplex och har väldigt mycket idéer i ridningen. Väldigt introvert som lätt utan förvarning kan explodera, för det mesta är han numer hyffsat snäll men man vet aldrig vad som kan utlösa ett utbrott. Tex igår när jag tömkörde så var han superfokuserad och jätte duktig, då var det några som hade kommit in i ridhuset och dom tog bort lite reflexer på sina hästar= fullständig explosion så jag nästan tappar honom.. Ett exempel som unghäst: Longerar på ridbanan, det ligger en vattenmatta där som vi hälsar på i båda varven. När jag sedan styr mot vattenmattan med tanke att han kan ta ett litet skutt över den, vattenmattan är ca 40 cm bred, så springer han lugnt mot den för att när han är precis framför den bli hysteriskt rädd och resa sig rätt upp för att sedan ramla omkull.. Han är dessutom markskygg och kan få för sig att ta ett jätte skutt över något litet märke i sanden etc..

Ibland önskar jag att jag hade en annan häst, men samtidigt så är denna otroligt speciell! Och vem skulle vilja köpa honom liksom.. Han är flott att se på och rör sig bra men noll och inget Will to please sas om inte allt är perfekt. Ligger sadeln miiiiinsta lilla fel så säger han upp sig fullständigt! Vi pratar inte om grövre grejer såsom bakvikt eller för smal i bommen etc utan ibland är det bara som att han bestämt sig för att hata sadeln.. Han är prinsessan på ärten deluxe!

Jag har provat ett gäng sadlar på honom och kan säga att det är endast EN sadel som han sagt ok om. Min Wow har han accepterat men i perioder så gillar han inte den heller. Har efter mycket om och men kommit fram till att han troligen har en magsårs problematik som troligen ställer till det.

Har beställt en sådan sadel som han faktiskt gillade men när den kom så var den sned.. Sadelmakare stoppade om den men nä se den dög inte så nu väntar vi på provsadeln som han faktiskt godkände.. Vi väntar även på att en ny sadel ska sys upp, håller tummarna att han accepterar den som provsadeln.. Annars får jag väl be om att köpa loss provsadeln..

Normala hästar blir kanske spända om sadeln inte ligger bra, tappar bjudning etc men inte min, han tvärnitar och snor runt och försöker bita mig i fötterna.. Han är genomgången flera gånger om av flera veterinärer varav en tyckte att det är bara att avliva hästen. Vi har än idag inte hittat något fel förutom då ev magsår som förklarar hans beteende. Han är röntgad och ul i alla vrår utan resultat.. Han är dessutom en olyckskorp som lyckats skada sig på alla upptänkliga vis under åren..

Mina tidigare hästar hade jag inga problem med att rida ut själv med men denna så går det inte, iaf inte där jag står idag. På tidigare ställe, där stallet låg närmare skogen så fungerade det men där vi står idag är det ett självmordsuppdrag.. Har provat..

Summa summarum hade jag obegränsat med pengar skulle jag nog köpa en annan häst och kanske göra hagprydnad av denna.. Men nu är det som det är så bara att kämpa på! Han är som sagt fantastisk på marken och transportera etc men väääldigt knepig i ridningen. Känner mig ganska less just nu!!

Min rek är oxå att köpa en häst som visat att den fungerar och håller för ridning även om den kanske har lite mindre kapacitet för man ska fan inte underskatta Will to please det betyder faktiskt allt!!
 
Tack :)! Fast bara för att en rider på 65% i MsvB ett år betyder ju inte att en gör detsamma nästa år? Jag förstår inte riktigt det här att du verkar tro att ridningen är statisk oavsett vilken häst en har? Det är väl aldrig samma när en kommer upp i sadeln trots att en känner sin häst väl, det sker hela tiden utveckling, en går framåt, en går bakåt och en hittar nya problem och lösningar.

Jag är inte heller nöjd-som i att jag inte vill ännu mer-med att rida på 65% i MsvB och galoppera i skogen, men jag är sjukt nöjd med att jag har en häst som jag kan göra båda med och att jag älskar att rida henne! Att älska att sitta i sadeln på sin häst måste ändå vara grunden för en amatörs hästägande, oavsett tävlingsambition, med tanke på hur mycket pengar vi lägger på det här :D!

Nej jag vet mycket väl att det inte är statiskt. Men för mig jämställs bra resultat i msvb med lyckligt hästägande och bra häst.

Jag har en vän vars rätt unga häst presterar bra, den är gudasnäll och helt okomplicerad. Men den gör inget extra, hon får rida för varje meter och den gör det lydigt men utan känsla liksom. Hon tävlar högre och bättre än nånsin men fundera ändå på att byta häst. Det är den känslan jag menar. Den är snäll, välutbildad och jävligt tråkig.
 
Hur menar du då? Högre procent i MSVB 1-5 går ju utmärkt att få, eller vad menar du? Och galopp i skogen ?

Vad är det för känsla du avser att många letar efter, som inte finns/går att ta fram för 200 papp, men för 300 papp istället, för den vanliga hobbyryttaren som ska rida max MSV A och troligare MSV B ?

Jag vet inte om många letar efter den men jag förstår de inlägg som gjorts här. Under 200’ har inget sån häst presenterats och jag finner inga på hästnet som gör mig sugen utan att man då får kompromissa med nåt.

För mig är vardagskänslan viktigare än vilken klass man gör bra resultat i. Hellre en Ferrari som kör av banan i LA än en traktor som tuggar msvb.
 
Nej jag vet mycket väl att det inte är statiskt. Men för mig jämställs bra resultat i msvb med lyckligt hästägande och bra häst.

Jag har en vän vars rätt unga häst presterar bra, den är gudasnäll och helt okomplicerad. Men den gör inget extra, hon får rida för varje meter och den gör det lydigt men utan känsla liksom. Hon tävlar högre och bättre än nånsin men fundera ändå på att byta häst. Det är den känslan jag menar. Den är snäll, välutbildad och jävligt tråkig.

Men den där wow-känslan behöver ju inte ha med gång att göra.

Har ridit många GP-hästar och andra riktigt fina hästar genom åren. Men en av de bästa ridkänslorna jag haft, det är på ett sto som står på ridskolan där jag har min häst uppstallad.

Red henne regelbunden en period och tränade för tränare som dömer GP och hans omdöme på en träning var att galopperar hon sådär inne på banan ska ni ha nior. Då pratar vi en högst medioker ridskolehäst men med ett hjärta av guld. Fick du henne med dig fanns det inget hon inte gjorde. Lärde henne byta och påbörjade tramp/passage. En sån där häst som var riktigt rolig att rida, om man nu vill ha en bra känsla.

Hon gav allt det där du vill ha, men inte med stor och fin gång. Så jag går hellre på ridkänsla än bara gång.
 
Men den där wow-känslan behöver ju inte ha med gång att göra.

Har ridit många GP-hästar och andra riktigt fina hästar genom åren. Men en av de bästa ridkänslorna jag haft, det är på ett sto som står på ridskolan där jag har min häst uppstallad.

Red henne regelbunden en period och tränade för tränare som dömer GP och hans omdöme på en träning var att galopperar hon sådär inne på banan ska ni ha nior. Då pratar vi en högst medioker ridskolehäst men med ett hjärta av guld. Fick du henne med dig fanns det inget hon inte gjorde. Lärde henne byta och påbörjade tramp/passage. En sån där häst som var riktigt rolig att rida, om man nu vill ha en bra känsla.

Hon gav allt det där du vill ha, men inte med stor och fin gång. Så jag går hellre på ridkänsla än bara gång.

Absolut, jag har aldrig pratat enorm gång. Men bra exteriör, rena gångarter och arbetsvilja är sällan billigt.
 
Jag vet inte om många letar efter den men jag förstår de inlägg som gjorts här. Under 200’ har inget sån häst presenterats och jag finner inga på hästnet som gör mig sugen utan att man då får kompromissa med nåt.

Jag håller med, jag har också kikat, kollat filmer och tycker det är dyrt och kvalitén dålig i förhållande till priset.

Jag hör ju också till dem som inte tror att nära allt kan gå msv b på 65-70%, tittar man i de lättaste klasserna (LC LB)så är det hur genomskinligt som helst att en stor grupp inte kommer kunna ta sig från (ev ) LA till Msv C ens, och kommer aldrig få de poängen i msv b. Beror bla på bakben som är bakom o strama och inte kan vinkla sig.
Har en bekant nu-på håll- som rider och har ridit i flera år på taktmässig häst, stadig form och noga vägar, msv b på sin häst och som aldrig fått mer ( med rätta) än 52-57 % trots helt klockade byten och utan krångel.
Anledning, raka bakben och rak häst.Blir inget arbete.
 
Men den där wow-känslan behöver ju inte ha med gång att göra.

Har ridit många GP-hästar och andra riktigt fina hästar genom åren. Men en av de bästa ridkänslorna jag haft, det är på ett sto som står på ridskolan där jag har min häst uppstallad.

Red henne regelbunden en period och tränade för tränare som dömer GP och hans omdöme på en träning var att galopperar hon sådär inne på banan ska ni ha nior. Då pratar vi en högst medioker ridskolehäst men med ett hjärta av guld. Fick du henne med dig fanns det inget hon inte gjorde. Lärde henne byta och påbörjade tramp/passage. En sån där häst som var riktigt rolig att rida, om man nu vill ha en bra känsla.

Hon gav allt det där du vill ha, men inte med stor och fin gång. Så jag går hellre på ridkänsla än bara gång.
Jag har också ridit en sån fantastisk häst en gång. En liten isabell e. Dragon. Hon var en helt magisk häst utan fantastisk gång. Men ridkänslan var som att dansa helt synkroniserat.
Om man vill ha en sån igen, hur letar man i annonser? Jag vet inte ens hur man ska beskriva det? Vad Är det? Det känns som att leta nål i höstack.
Den här hästen var så gudasnäll men otroligt lyhörd/känslig. Även att hantera henne från marken var exceptionellt. Hon liksom följde ens tanke...

Kan jag hitta en sån häst igen så kan vi göra vad som helst!
 
Jag har en vän vars rätt unga häst presterar bra, den är gudasnäll och helt okomplicerad. Men den gör inget extra, hon får rida för varje meter och den gör det lydigt men utan känsla liksom. Hon tävlar högre och bättre än nånsin men fundera ändå på att byta häst. Det är den känslan jag menar. Den är snäll, välutbildad och jävligt tråkig.
Fast det här är ju ett lysande exempel på precis det jag säger. Ridbarheten är det viktigaste. En ridbar häst med aim to please måste inte ridas i varje steg och ger en rätt mycket gratis genom sin vilja att arbeta. Det har inte med gångarternas kvalité att göra. Det finns en massa vackra idioter som travar som älgar i mossen-men har noll ridbarhet. Sen tror jag att en häst som din väns går att göra lite mer lattjo, tror att hästar överlag är otroligt formbara och att en kan få den tråkigaste hästen att bli rätt kul.
 
Jag vet inte om många letar efter den men jag förstår de inlägg som gjorts här. Under 200’ har inget sån häst presenterats och jag finner inga på hästnet som gör mig sugen utan att man då får kompromissa med nåt.

För mig är vardagskänslan viktigare än vilken klass man gör bra resultat i. Hellre en Ferrari som kör av banan i LA än en traktor som tuggar msvb.

Va? Vad är det för hästar du menar inte ”har presenterats”? 😳

Jag förstår verkligen inte dina motiveringar och vad det är du vill argumentera ? Varför skulle det handla om extremskala att hästar endera är ”Ferraris” som knappt är styrbara i LA , eller att för ”bara” 200 papp är det traktorer som ”tuggar” i MSV b osv? Folk har ju gång på gång påtalat vikten av ridbarhet som grund och att det är högt värderat att ha en häst med god ridbarhet i kombo med (givetvis) bra exteriör och jämna grundgångarter. Inkl då att det är rätt viktigt att hästen går att rida för hobbyägaren utan att känna att denne behöver begränsa sig, hästen går att rida ut på mellan arbetet på bana/ridhus osv.

Jag förstår verkligen inte vad du menar eller vill påvisa i diskussionen .
 
Va? Vad är det för hästar du menar inte ”har presenterats”? 😳

Jag förstår verkligen inte dina motiveringar och vad det är du vill argumentera ? Varför skulle det handla om extremskala att hästar endera är ”Ferraris” som knappt är styrbara i LA , eller att för ”bara” 200 papp är det traktorer som ”tuggar” i MSV b osv? Folk har ju gång på gång påtalat vikten av ridbarhet som grund och att det är högt värderat att ha en häst med god ridbarhet i kombo med (givetvis) bra exteriör och jämna grundgångarter. Inkl då att det är rätt viktigt att hästen går att rida för hobbyägaren utan att känna att denne behöver begränsa sig, hästen går att rida ut på mellan arbetet på bana/ridhus osv.

Jag förstår verkligen inte vad du menar eller vill påvisa i diskussionen .

Diskussionen handlar om vad man får för +-200’. Du verkar mest bara vilja tjafsa.
 
Fast det här är ju ett lysande exempel på precis det jag säger. Ridbarheten är det viktigaste. En ridbar häst med aim to please måste inte ridas i varje steg och ger en rätt mycket gratis genom sin vilja att arbeta. Det har inte med gångarternas kvalité att göra. Det finns en massa vackra idioter som travar som älgar i mossen-men har noll ridbarhet. Sen tror jag att en häst som din väns går att göra lite mer lattjo, tror att hästar överlag är otroligt formbara och att en kan få den tråkigaste hästen att bli rätt kul.

För mig innebär ridbarhet en masa grejer. Hästen är ridbar, den är lydig lyhörd och trevlig. Men den har inget tryck och är överlag nöjd.

Vad som är kul är också en svår definition.
 
Diskussionen handlar om vad man får för +-200’. Du verkar mest bara vilja tjafsa.

Nej det vill jag VERKLIGEN inte . Men det är ju lite smidigt och lite fult att dra det kortet när man ifrågasätter vad du menar och ber om klart förtydligande .

Jag har som sagt svårt att förstå vad du avser och har flera gånger bett dig att förklara . Du hoppar vidare då istället med vidare påståenden som är svåra att förstå vad du avser i sammanhanget .
Jag har förstått att du vill ha en alert reaktiv häst och ingen traktor osv. Jag förstår inte hur det ekvivalerar att hästen lär kosta mer än 200 papp för att ha den kvaliteten och kan gå MSV på fina procent.
 
Senast ändrad:
Nej det vill jag VERKLIGEN inte . Däremot har jag svårt att förstå vad du avser och har flera gånger bett dig att förklara . Du hoppar vidare då istället med vidare påståenden som är svåra att förstå vad du avser i sammanhanget.
Jag har förstått att du vill ha en alert reaktiv häst och ingen traktor osv. Jag förstår inte hur det ekvivalerar att hästen lär kosta mer än 200 papp för att ha den kvaliteten och kan gå MSV på fina procent.

När jag kollar marknaden på tex hästnet finner jag intr den typen av häst utan nån kompromiss under 200’. Liksom flera andra här också påpekat. Mina inlägg har varit svar på frågan om ”vad ska man ha en sådan till” och det har jag försökt förklara men uppenbarligen inte nått fram till dig med.
 
När jag kollar marknaden på tex hästnet finner jag intr den typen av häst utan nån kompromiss under 200’. Liksom flera andra här också påpekat. Mina inlägg har varit svar på frågan om ”vad ska man ha en sådan till” och det har jag försökt förklara men uppenbarligen inte nått fram till dig med.

Tycker du att jättemånga skriver under på det i diskussionen?

Och vem har påtalat att hästnet har dröser med sådana hästar ?

Återigen : vad tycker du att du får istället då för 300 utifrån dina egna behov? Jag har aldrig skrivit något om hästar under 200 så att du pratar om det utifrån mina motiveringar förstår jag inte heller.
 
Tycker du att jättemånga skriver under på det i diskussionen?

Och vem har påtalat att hästnet har dröser med sådana hästar ?

Återigen : vad tycker du att du får istället då för 300 utifrån dina egna behov? Jag har aldrig skrivit något om hästar under 200 så att du pratar om det utifrån mina motiveringar förstår jag inte heller.

Ja jag tycker att i spannet 250-300’ ökar utbudet ordentligt.

I tråden känns det som 50/50.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp