Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Så du anser att för att en hobbyryttare ska kunna ha en fin och trevlig häst som går MSVb-A och samtidigt är alert, ingen traktor osv, går att rida ut i skogen närhelst man vill, trevlig i all hantering men ej tråkig, så lär hästen kosta 250-300 ?
Om det är korrekt så har jag förstått vad du menar. Och tycker gravt annorlunda.
Men blir inte det här lite konstigt nu?
Jag har inte uppfattat att någon påstår att det här gäller alla hobbyryttare. Är det så konstigt att det finns hobbyryttare som vill ha ”mer” än många andra är nöjda med?
 
Men blir inte det här lite konstigt nu?
Jag har inte uppfattat att någon påstår att det här gäller alla hobbyryttare. Är det så konstigt att det finns hobbyryttare som vill ha ”mer” än många andra är nöjda med?

Vad är det som är konstigt? Var har jag skrivit något om det i sammanhanget ?
 
Vilken tur att jag har bra minne då dessa inlägg inte finns kvar på min egna sida. Fjordtråd nr 3 sid 29 o 30 , jo det finns nga som anser det visst går med orden, jag citerar:
- Vari ligger de ”kroppsliga begränsningarna”?

Jag menar......det är ju en häst med fyra ben, en hals och en kropp.

men jag är förvånad att ingen av er minns , då ni som sagt båda lusläser/ skriver i fjordtråden.;)
Det där tolkar inte jag som ett svar att en häst automatiskt räcker till svår dressyr? Upp till medelsvår däremot tror jag man kan komma med nästan vilken häst som helst, inklusive fjording.
 
Vad är det som är konstigt? Var har jag skrivit något om det i sammanhanget ?
Dina inlägg blir konstiga iom att du verkar tolka en specifik persons önskemål som hon hen menar att det skulle vara gällande för alla hobbyryttare.
Det kan ju knappast vara rocket science att viss kvalitet på hästmaterial kostar mer än 200 000 kr och att det finns hobbyryttare som önskar dessa kvalitéer även om de inte har GP-ambitioner.
 
Dina inlägg blir konstiga iom att du verkar tolka en specifik persons önskemål som hon hen menar att det skulle vara gällande för alla hobbyryttare.
Det kan ju knappast vara rocket science att viss kvalitet på hästmaterial kostar mer än 200 000 kr och att det finns hobbyryttare som önskar dessa kvalitéer även om de inte har GP-ambitioner.

Det är inte det minsta konstigare än något annat i debatten.
 
Det är inte det minsta konstigare än något annat i debatten.
Nähä. Men nu handlade det ju inte om vad andra har skrivit.

Tycker du alltså att det är felaktigt att viss kvalitet kostar mer än 200 000 kr? Och tycker du att det är konstigt att det finns hobbyryttare som av olika skäl önskar köpa hästmaterial med mer kvalitet än deras tävlingsambitioner egentligen kräver?

Jag tycker det är fullt förståerligt. Det hade jag också velat om jag hade haft pengarna.
 
@MiniLi debatten handlar om att några anser att det inte finns fina MSV hästar för annat än över 200 papp. Det är väl verkligen inte särskilt otydligt utifrån diskussionen senaste sidorna.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Men blir inte det här lite konstigt nu?
Jag har inte uppfattat att någon påstår att det här gäller alla hobbyryttare. Är det så konstigt att det finns hobbyryttare som vill ha ”mer” än många andra är nöjda med?
Det iaf jag hänger upp mig på med detta är att 9 av 10 hobbyryttare inte reder ut det där "mer" av hästen du vill ha. Säger inte att du är en av de ryttarna men jag har iaf sett till leda alldeles för fina hästar ridna av ryttare som inte fixar deras gång och känslighet. Det är så onödigt svårt för ryttaren och hästarna blir direkt olyckliga för att de lyckas aldrig fatta alla motstridiga signaler, hästarna blir antingen istadiga eller ofräscha ganska omgående. Jag tycker att det är otroligt synd att hobbyryttare inte köper sig lagomhästar som gör ridningen lättare och där de får chansen att lära sig rida och plocka fram det bästa ur sig själv och sin häst. Jag har båda varianterna på nära håll och det är tydligt att se vilka ryttare som faktiskt utvecklas-och det är inte de på de dyra hästarna inte.
 
@MiniLi debatten handlar om att några anser att det inte finns fina MSV hästar för annat än över 200 papp. Det är väl verkligen inte särskilt otydligt utifrån diskussionen senaste sidorna.
Nej, debatten handlar om att en individ har svårt att hitta sina önskemål inom en viss prisklass. Sen att du och andra verkar tolka det som att det skulle handla om enbart tävlingsresultat eller vissa klasser är ju en annan sak. Det har ju till och med poängterats att det är specifika kvalitéer som eftersöks, inte förmåga att nå specifik procent i specifik klass.
Det iaf jag hänger upp mig på med detta är att 9 av 10 hobbyryttare inte reder ut det där "mer" av hästen du vill ha. Säger inte att du är en av de ryttarna men jag har iaf sett till leda alldeles för fina hästar ridna av ryttare som inte fixar deras gång och känslighet. Det är så onödigt svårt för ryttaren och hästarna blir direkt olyckliga för att de lyckas aldrig fatta alla motstridiga signaler, hästarna blir antingen istadiga eller ofräscha ganska omgående. Jag tycker att det är otroligt synd att hobbyryttare inte köper sig lagomhästar som gör ridningen lättare och där de får chansen att lära sig rida och plocka fram det bästa ur sig själv och sin häst. Jag har båda varianterna på nära håll och det är tydligt att se vilka ryttare som faktiskt utvecklas-och det är inte de på de dyra hästarna inte.
Absolut, jag håller med. Men det är ju egentligen en annan fråga än vad hästar av viss kvalitet kostar.
Och i ett sånt här sammanhang finns det ju ingen anledning att bara anta att någon kommer köpa alldeles för svår häst bara för att de söker häst i dyrare prisklass.
 
Absolut, jag håller med. Men det är ju egentligen en annan fråga än vad hästar av viss kvalitet kostar.
Nja fast ändå relevant i frågan. För det finns absolut hästar med fullt tillräcklig-och högre- kvalité på annons för under 200' åt ryttare som vill rida MsvB-StG (och säkert svår klass för den delen). Jag uppfattar det som att vissa ryttare tror att en måste ha en häst a la Totilas för att kunna vinna i de klasserna och det behövs verkligen inte. Fö kostade Valegro 5.000 pund, så inte ens han kostade över 200' :D. Jag tror att om folk hade lagt 100' på hästen och sen 100' på träning hade de flesta kommit längre än samma pengar bara på en häst :p.
 
Nja fast ändå relevant i frågan. För det finns absolut hästar med fullt tillräcklig-och högre- kvalité på annons för under 200' åt ryttare som vill rida MsvB-StG (och säkert svår klass för den delen). Jag uppfattar det som att vissa ryttare tror att en måste ha en häst a la Totilas för att kunna vinna i de klasserna och det behövs verkligen inte. Fö kostade Valegro 5.000 pund, så inte ens han kostade över 200' :D. Jag tror att om folk hade lagt 100' på hästen och sen 100' på träning hade de flesta kommit längre än samma pengar bara på en häst :p.
Men när jag läser tråden så tycker jag att det är uppenbart att problemet inte handlade om att behöva ha viss kvalité för en specifik klass. Det har ju till och med förtydligats att det är andra anledningar, att man vill ha vissa kvalitéer för att man upplever det som givande i hästägandet oberoende av vilken klass man har tänkt rida.

Och självklart kan man fynda kvalitet i ung ålder, men här handlade det väl om vuxen häst? Det gör ju genast saken svårare om man inte vill tumma på skadehistorik, korrekt grundutbildning osv.
 
Men när jag läser tråden så tycker jag att det är uppenbart att problemet inte handlade om att behöva ha viss kvalité för en specifik klass. Det har ju till och med förtydligats att det är andra anledningar, att man vill ha vissa kvalitéer för att man upplever det som givande i hästägandet oberoende av vilken klass man har tänkt rida.

Och självklart kan man fynda kvalitet i ung ålder, men här handlade det väl om vuxen häst? Det gör ju genast saken svårare om man inte vill tumma på skadehistorik, korrekt grundutbildning osv.
Jag är helt med på vad du skriver, och jag hävdar motsatsen. Att det GÅR att köpa en häst med alla rätt kvalitéer, ridbarhet och känsla för under 200', även om de är i ridbar ålder. Sen att en inte hittar den hästen på första provridningen eller att en måste ha hästen i ett halvår innan den blivit vad en hoppades att en köpte, det är en annan sak. Men känner att folk ofta har lite för dålig fantasi när de letar häst :p.
 
Jag är helt med på vad du skriver, och jag hävdar motsatsen. Att det GÅR att köpa en häst med alla rätt kvalitéer, ridbarhet och känsla för under 200', även om de är i ridbar ålder. Sen att en inte hittar den hästen på första provridningen eller att en måste ha hästen i ett halvår innan den blivit vad en hoppades att en köpte, det är en annan sak. Men känner att folk ofta har lite för dålig fantasi när de letar häst :p.
Så kan det ju vara såklart. Men vi verkar vara överens om att det kan vara svårt att hitta dem? Och det var väl vad som drog igång diskussionen - att det var svårt att hitta dessa hästar på annons.

Jag har dock också uppfattat att det kanske inte var "ridbar ålder" som det handlade om (det tolkar jag som att även inridna unghästar inkluderas i?) utan kanske mer vuxen ålder. Sådär 8-12 år är ju INTE billigt om alla andra delar finns med.

Det är ju också högst subjektivt vad man anser falla in under "ridbarhet och känsla". Jag tycker tex att ridbarhet inkluderar betydligt mer än samarbetsvillig och välutbildad. Ridbarhet i mina ögon är en del av hästens grundförutsättningar.
 
Nej, debatten handlar om att en individ har svårt att hitta sina önskemål inom en viss prisklass. Sen att du och andra verkar tolka det som att det skulle handla om enbart tävlingsresultat eller vissa klasser är ju en annan sak. Det har ju till och med poängterats att det är specifika kvalitéer som eftersöks, inte förmåga att nå specifik procent i specifik klass.

Nej, diskussionen sprang ur att någon hade 200 som budget och funderade på om den skulle köpa en unghäst. Då skrev jag och flera att hellre lägga dem på en ”färdigare” häst man kan rida och ha roligt med direkt,( inkl givetvis då vidareutbilda om man önskar det).

Detta baserades på att den specifika personen inte haft så roligt med sina hästar senare år, inte egentligen kunnat rida och få ut något av sin ridning alls osv.

Fö ang begreppet Ridbarhet så är det inte utbildningsgrad som avses med det som etablerat begrepp. Blir svårt att förstå varandra folk använder begreppet för olika saker.
 
Det är klart att det GÅR att få tag i fina hästar billigt. Har en kompis som lyckades hitta ett väldigt fint SWB-sto med bra stam, tre bra gångarter och väldigt fin ridkänsla för under 20 000. Men då såldes den egentligen enbart som avelssto pga diffus skadehistorik och kan om den hanteras fel uppleves som knepig i temperamentet. Men jag skulle ändå inte säga att det hör till vanligheterna att man gör sådana fynd.
 
Nej, debatten handlar om att en individ har svårt att hitta sina önskemål inom en viss prisklass. Sen att du och andra verkar tolka det som att det skulle handla om enbart tävlingsresultat eller vissa klasser är ju en annan sak. Det har ju till och med poängterats att det är specifika kvalitéer som eftersöks, inte förmåga att nå specifik procent i specifik klass.

Absolut, jag håller med. Men det är ju egentligen en annan fråga än vad hästar av viss kvalitet kostar.
Och i ett sånt här sammanhang finns det ju ingen anledning att bara anta att någon kommer köpa alldeles för svår häst bara för att de söker häst i dyrare prisklass.

Tack! Nu letar jag inte häst men jag förstår känslan. Det är som min splitternya Audi, kommer jag nånsin använda kapaciteten i den? Nä, en Opel hade räckt. Men ändå, jag vill inte ha en Opel, jag vill känna kvalitén därunder.

Jag har många vänner med fina hästar, långt ifrån alla tävlas på högre nivå men de är friska och glada ändå.
 
Så kan det ju vara såklart. Men vi verkar vara överens om att det kan vara svårt att hitta dem? Och det var väl vad som drog igång diskussionen - att det var svårt att hitta dessa hästar på annons.

Jag har dock också uppfattat att det kanske inte var "ridbar ålder" som det handlade om (det tolkar jag som att även inridna unghästar inkluderas i?) utan kanske mer vuxen ålder. Sådär 8-12 år är ju INTE billigt om alla andra delar finns med.

Det är ju också högst subjektivt vad man anser falla in under "ridbarhet och känsla". Jag tycker tex att ridbarhet inkluderar betydligt mer än samarbetsvillig och välutbildad. Ridbarhet i mina ögon är en del av hästens grundförutsättningar.
Jag tror det är svårt att hitta rätt häst på annons oavsett. Dvs det spelar ingen roll om du letar efter en snäll skogsmulle, en hopphäst att hoppa lätta klasser med, ett avelssto eller om det nu ska vara en dressyrhäst. För det är som sagt så himla mycket som ska stämma för att en ska hitta "sin" häst. Sen håller jag helt med om att ridbarhet och känsla är helt subjektivt. Därför är tex ridbarhetsbetyget på bruksprovet väldigt svårvärderat, särskilt när hingst som dänger av sin ryttare ändå får höga poäng. Det är som inte alls samma ridbarhet en sån ryttare letar efter som en vanlig ryttare hade sökt.

Oavsett så tror jag att när en letar häst så måste en våga gå utanför den där ramen som en tror att en måste hålla sig inom. Tex leta annan ålder, kolla hoppstammade hästar, ha överseende med röntgenavvikelser osv. Desto snävare ram en har desto svårare blir det förstås att hitta Hästen.
 
Jag tror det är svårt att hitta rätt häst på annons oavsett. Dvs det spelar ingen roll om du letar efter en snäll skogsmulle, en hopphäst att hoppa lätta klasser med, ett avelssto eller om det nu ska vara en dressyrhäst. För det är som sagt så himla mycket som ska stämma för att en ska hitta "sin" häst. Sen håller jag helt med om att ridbarhet och känsla är helt subjektivt. Därför är tex ridbarhetsbetyget på bruksprovet väldigt svårvärderat, särskilt när hingst som dänger av sin ryttare ändå får höga poäng. Det är som inte alls samma ridbarhet en sån ryttare letar efter som en vanlig ryttare hade sökt.

Oavsett så tror jag att när en letar häst så måste en våga gå utanför den där ramen som en tror att en måste hålla sig inom. Tex leta annan ålder, kolla hoppstammade hästar, ha överseende med röntgenavvikelser osv. Desto snävare ram en har desto svårare blir det förstås att hitta Hästen.
Jag håller med dig :)

Tycker bara det blir jättemärkligt när det startas diskussioner om att det visst finns hästar av si eller så kvalitet för viss peng. Då är det ju bättre att skriva sånt som du tar upp här. Typ att rekommendera att leta häst i andra forum än via annonser, att man kan behöva fundera på vad man kan tumma på osv.

Det var helt enkelt det jag reagerade på när jag läste den här diskussionen.
 
För mig är alltid ridbarhet det viktigaste och ridbarhet är viljan att jobba med sin ryttare. Att den är känslig för skänkeln är bara en utbildningsfråga. Alla hästar kan gå MsvB på godkända resultat oavsett kvalité med rätt utbildning, däremot i MsvA måste de ha viss förmåga till samling. För mig handlar det oftast om att folk rider för dåligt. Tycker att man krånglar till vad som krävs för MsvB och använder tjusiga uttryck istället för bara se det som bra grundridning plus byten.

Om man är ute efter en wowkänsla men inte bryr sig om vilka procent man får tycker jag knappt att det handlar om dressyr. I avel pratar man ibland om gångartsavel och dressyrhästavel, det tycker jag är ganska talande. Jag kommer alltid tycka att det är roligare att jobba med utveckling än bara klara av vad som finns och dessutom kanske aldrig kommer kunna klara av att visa upp på en tävlingsbana.

Det finns inte massor av bra hästar under 200 i attraktiv ålder utan något att kompromissa kring men de finns. För satsande hobbyryttare finns det absolut hästar men man kanske få vara inställd på att det kan ta en stund att hitta den rätta. Ett tips är att titta på även de som bara ser ok ut och ta med en duktig/erfaren ryttare som mycket lättare kommer att känna om det finns potential som man själv kan utveckla över tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp