Vi fortsätter sysselsätta oss med?, Del 71

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare dobbis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 63 369
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, inte riktigt så tror jag. För det första behöver ni inte gifta er men ni behöver styrka att ni lever under äktenskapsliknande former och har en fungerande nära relation. Det sker genom att ni båda blir intervjuade. Ja, han behöver åka tillbaka och söka uppehållstillstånd på en svensk ambassad i Irak. Tror inte det finns någon två års regel men väntetid/handläggningstiden kan vara lång. Den skiljer sig dessutom i olika länder.
Oavsett om det är ett "tidskrav" eller inte (kunde faktiskt inte hitta nått om det på migrationsverkets sida om just giftemål) så är det inte möjligt för honom att åka tillbaka till Irak :( Att vi båda blir intervjuade vet jag dock :) Känns dock svårt att få igenom det oavsett om han hade lyckats ta sig tillbaka till Irak... :(

Citat från https://www.migrationsverket.se/Pri...ller-bli-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Om du tidigare har fått avslag på en ansökan och utvisats
Om Migrationsverket tidigare har avslagit din ansökan om uppehållstillstånd och utvisat eller avvisat dig, och migrationsdomstolarna har avslagit ditt överklagande (beslutet har vunnit laga kraft), gäller speciella regler. Migrationsverket kan inte pröva din rätt till bosättning i Sverige, utan enbart pröva om det finns hinder mot att du återvänder till hemlandet, så kallat verkställighetshinder.

Läs mer om verkställighetshinder under ingången för skydd och asyl (samma information gäller även för dig som inte ansökt om asyl)

Det går, men migrationsverket är rätt hårda och han skulle då behöva åka tillbaka till Irak I två år efter giftermålet innan han får komma tillbaka. Det är inte lika om man har barn med den "svenska", men riktigt så långt kan jag inte hjälpa :p
Fick din anhörigas partner stanna "utan problem"?

Ja, men det har varit och är mycket strul med papper och tilllstånd mm

Hemma från stallet, hade utsläppet och fixade boxarna så det är gjort. Nu ska jag strax sätta på en maskin tvätt, skriva ut kurslitteratur och skicka en massa mail/PM. Blir att fila lite på hemtentan under förmiddagen, men på eftermiddagen vill jag göra något annat. Men vad :confused:

Nu ar det over.

RIP

Miss Mandy. My best friend and sidekick, my comic relief and partner in crime. I will miss you always.
Drybrucke's Amanda CDX, LP1, BH, CD, TD, HT, CGC

IMG_0568.jpg
:heart

Passar på att få lite gjort medan hundarna sover. Tänkte gå till stallet om en halvtimme eller så och luncha hästarna, och tänkte ta dem med mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Letar recept på en valnöttstårta från 50-60 talet. Bottnar bakade på malda valnötter med grädde emellan och sedan någon typ av...
Svar
5
· Visningar
529
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 349
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
104 382
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
523
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka