Vi med egen gård/stall

Nu som snön försvunnit i Skåne har jag börjat fundera på hur pass tidigt man kan köra på kalk på markerna? Fattar att gödning är lite för tidigt än, men kalken gör ju inte direkt så någonting börjar växa, så tänkte om man kan börja tidigare med den?

Mina hästar är borta hemifrån nu i januari/februari, så vore otroligt smidigt att få gjort så mycket som möjligt med marken innan dom är tillbaka....
 
Nu som snön försvunnit i Skåne har jag börjat fundera på hur pass tidigt man kan köra på kalk på markerna? Fattar att gödning är lite för tidigt än, men kalken gör ju inte direkt så någonting börjar växa, så tänkte om man kan börja tidigare med den?

Mina hästar är borta hemifrån nu i januari/februari, så vore otroligt smidigt att få gjort så mycket som möjligt med marken innan dom är tillbaka....
Vi körde på för några veckor sedan. Så länge du inte har sluttande mark där det riskeras att sköljas bort är det lugnt.
 
Vi körde på för några veckor sedan. Så länge du inte har sluttande mark där det riskeras att sköljas bort är det lugnt.

Hmm, den risken finns nog på delar av marken iaf... men kanske kan lägga ut det längst upp där det är ganska platt, så om det sköljs iväg så hamnar det bara lite längre ner på min mark... :idea:
 
Göra en mindre hage i hagen till ponnyn i sommar? Och hoppas på att den hålls där😁

Jag tänkte börja med att testa betesreducerare tänkte jag och hoppas att det fungerar :) Vill helst inte avgränsa hagen då jag har hästarna på lösdrift och har en ligghall jag vill att de båda ska kunna komma åt när det är stekande sol och flugor.
 
Hagarna är skridskobana :arghh:
Funderar på att försöka öppna upp och släppa hästarna på nya sådden och hoppas att de inte trampar sönder för mycket. Det ligger ändå snö uppepå..
 
Hagarna är skridskobana :arghh:
Funderar på att försöka öppna upp och släppa hästarna på nya sådden och hoppas att de inte trampar sönder för mycket. Det ligger ändå snö uppepå..
var marken frusen innan snön kom? I så fall är det nog ganska riskfritt att släppa hästarna där, de trampar inte sönder frusen mark.
 
Jag är så less på vintern nu, bara snö och kallt eller tö och halka om vartannat och uppepå det storm och mörker. Dessutom har min ena häst problem med magen. Åkte 50 mil enkel resa till veterinär och gjorde alla undersökningar som finns och hon fick behandling med cortison men det hjälpte inte. Så då återstår att det är något i miljön som inte stämmer gör henne. Vilket gör det super svårt när man har hästarna hemma. Mitt i vintern går det inte att göra om hagarna eller nåt. Suck. Kan det inte bara bli sommar...
 
Har inhandlat tre nya versioner av hönät för att prova på! Eller ja, två varianter av höpåsar (ett nät med hel textilbaksida och en påse med hål i) och en hökudde. Har övervägt hökudde i hölådorna ett tag nu, så nu när Hööks börjat sälja så passade vi på. Ska bli väldigt intressant att se hur hästarna tar sig an dem.
 
Har inhandlat tre nya versioner av hönät för att prova på! Eller ja, två varianter av höpåsar (ett nät med hel textilbaksida och en påse med hål i) och en hökudde. Har övervägt hökudde i hölådorna ett tag nu, så nu när Hööks börjat sälja så passade vi på. Ska bli väldigt intressant att se hur hästarna tar sig an dem.
Väntar med spänning på utvärdering. Jag har också tittat på kuddarna.
 
Höpåsar, tack för trogen tjänst.

Stress med klockslag och kommunilationsmiss, kiss and goodbye.

Stress med hungriga hästar vid insläpp - bye bye.

Stress vid utsläpp innan jobbet - hejdå!

Blöta hö-högar - adios....

Pust!

Ett nytt liv har börjat!

:cool:

(Bild som förklarar bifogas)
20240205_125132.jpg
 
Pga leveransstrul hos leverantören av linströ fick jag svänga inom och köpa en säck rapshalmpellets som lite nödlösning till lösdriften tillsvidare. Blev faktiskt ganska imponerad och inga pållar åt några pellets som inte hunnit svälla helt. Är ju lite lättare att handla strö som finns lättillgängligt och nära till hands också. Återstår att se om vi fortsätter med det men so far so good :up:
 
Ha! Äntligen har jag hittat användningsområden för några av alla de skor som jag haft liggande :D
Tömmarna hänger på varsin shettissko. Benskydden har jag skor i lite olika storlekar för, så att de kan stå upp på sin hylla.

1707160469976.jpeg
 
Alltså, en av sakerna jag tycker bäst om med egen gård är att man kan fundera ut hur man vill ha det. Det gör mig ständigt lika glad när jag får tillfälle att utveckla och anpassa gården efter våra och hästarnas behov.

Jag är positivt inställd till höpåsarna och hökudden! Bekvämare att packa än vanliga nät, rymmer vad de ska rymma. Storhästarna behövde lite stöttning i hur de skulle ta sig an dem från början, men när polletten trillade ner var de mycket nöjda.
Återkommer om några månader för att kunna uttala mig om hur bra näten håller, det är ju stötestenen.

I övrigt är jag orimligt nöjd över mina två senaste projekt som båda två kostat gratis:
1. Täckesförvaring. Vår lada är ju en gammal, stabil sak - något som bland annat innebär att vi har en del vinklar och vrår. Tack vare lodräta stockar i väggarna (stommar? feta reglar?) så har vi naturliga "fack". Ett av dessa fack har jag nu gjort om till en täckesförvaring med (än så länge) tre rader genom att sätta upp reglar på olika höjder. Material: spillvirke och spik.

2. Schabrakförvaring med plats för många schabrak.
Material: En gammal spjälsäng, spillvirke och spik. Spjälorna kan enkelt hakas av om man vill flytta förvaringen.
(Det är ponnyschabrak som får bo på den just nu, har hyllor till de storas).

När det blir lite varmare ska jag nog måla bägge delarna. Ska även komma på något bra användningsområde för spjälsängens kortsidor :D


1707404866773.jpeg
 
Alltså, en av sakerna jag tycker bäst om med egen gård är att man kan fundera ut hur man vill ha det. Det gör mig ständigt lika glad när jag får tillfälle att utveckla och anpassa gården efter våra och hästarnas behov.

Jag håller helt med! Jag går jämt och funderar på hur jag kan utveckla gården så att det blir bättre för mina hästar och mig. Såhär dryga två år in har jag massor av idéer och planer, vissa behöver pengar för är kunna genomföras och andra "bara" tid.
 
Höpåsar, tack för trogen tjänst.

Stress med klockslag och kommunilationsmiss, kiss and goodbye.

Stress med hungriga hästar vid insläpp - bye bye.

Stress vid utsläpp innan jobbet - hejdå!

Blöta hö-högar - adios....

Pust!

Ett nytt liv har börjat!

:cool:

(Bild som förklarar bifogas)
Visa bifogad fil 138370
Föstår känslan.
Jag kan inte ha fri tillgång så balkupa funkar inte.
Men jag älskar våra foderautomater och grushagen (byggt resp grusat själva).
Automaterna befriar i och för sig bara från ett mål mellan varje laddning. Men det gör stor skillnad för mig och det planeras på sikt en version 2 😇.

Innan någon föreslår komplettera med timergrind till att täcka ytterligare ett mål säger jag att jag har en listig shettis med tendens ta sig mellan trådar och sno all mat om det går 😇. 3-4 reps timergrindar känns lite överkurs 😇
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 493
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 045
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp