Vi med egen gård/stall

Så mysigt! jag brukar följa med med mountainbike när någon rider ibland, det är jättemysigt! Fint ändå att ni är ute tillsammans. Mannen skrev upp sig på ridskola för att kunna följa mig och rida men tyvärr hade de inga nybörjargrupper för vuxna denna termin. Så kanske vore det bra med två ridhästar, ifall det visar sig att han faktiskt uppskattar det :)

Min man har provat att rida, till och med ridit lektion. Dock tyckte han att det var lite obehagligt, vilket är synd för han har en naturbegåvning som ryttare. Så himla synd att han själv inte inser det och uppskattar motionsformen ;)

/Lizzie
 
Hej alla! Jag är 43 år och har alltid bott i lägenhet och haft häst uppstallad. Nu verkar dock situationen ha förändrats lite mer när jag träffat en man som har en tom gård, och ganska bra ekonomi. Han är väldigt sugen på att bygga ett stall på gården och tittar på olika lösningar. Jag har funderat på om jag ska köpa en till häst eller ha en inakorderad. Det lutar åt att köpa en till häst själv, för jag har tyvärr dragit på mig en hel del dåliga erfarenheter av hästtjejer med åren nu. Finns det andra som gått från en till två hästar och egen gård? Hur gick det? Fick ni tid för båda hästarna? Jag kan säga att vi är båda barnfria så det jongleras inte med barn utöver våra heltidsjobb.

Jag flyttade hem min häst till egen gård för 2 år sedan. Har aldrig ångrat det. Det var mycket jobb i början med att fixa till alla hagar, lösdrift, stall, ridbana etc, men nu när det är klart är det ju mest mindre underhållsjobb varje vecka. Jag hade först en storhäst som sällskap till min ridhäst, men när han fick somna in i höstas så tog jag en ponny på foder. Det är ju smidigt med en mindre häst som sällskap, men lite osmidigt att de har olika foderbehov, kommer ju bli ett litet bekymmer i sommar när jag vill ha min ridhäst på bete dygnet runt.
Enda jag egentligen tycker är jobbigt med egen gård är stressen kring foder, att hitta foder varje höst, till hanterbart pris etc. Kör främst på torrhö då jag endast kan hålla en hösilagebal fräsch på 2 hästar under vintermånaderna när det är riktigt kallt, så tror en del av stressen kommer från att det inte är lika många bönder som tar torrhö och dåligt väder ibland slår mer mot produktionen.
 
Hej alla! Jag är 43 år och har alltid bott i lägenhet och haft häst uppstallad. Nu verkar dock situationen ha förändrats lite mer när jag träffat en man som har en tom gård, och ganska bra ekonomi. Han är väldigt sugen på att bygga ett stall på gården och tittar på olika lösningar. Jag har funderat på om jag ska köpa en till häst eller ha en inakorderad. Det lutar åt att köpa en till häst själv, för jag har tyvärr dragit på mig en hel del dåliga erfarenheter av hästtjejer med åren nu. Finns det andra som gått från en till två hästar och egen gård? Hur gick det? Fick ni tid för båda hästarna? Jag kan säga att vi är båda barnfria så det jongleras inte med barn utöver våra heltidsjobb.
Jag har köpt gård med sambon där förra ägarna numera är hyresgäster pga deras nybygge som inte är klart än. Deras tre valacker går för sig i egen lösdrift medan jag har mitt sto tillsammans med en annan helinackordering i en annan lösdrift, så det blir ju bara tjejerna kvar när hyresgästernas stall nästgårds är klart.

Jag tycker det är en väldigt trevlig lösning med min helinackordering, jag får sällskap till min häst utan att behöva bekosta det själv och ägarna får ha sin pensionärhäst omhändertagen. Ägarna håller inte på med hästar längre aktivt men tänker ha kvar sitt sto tills hon vill vandra vidare och de är väldigt sällan här ute. Dock är dem ett meddelande iväg bara :up: Jag skulle nog aldrig lägga ut annons på att jag tar inackordering utan jag säger till mina hästkontakter att om de vet någon vettig så kan de dela information så tar vi det därifrån. Det finns jättemånga trevliga och perfekta inackorderingar som mina, men jag vet att det finns många som jag vill undvika på annons 😅

När hyresgästerna flyttar sina tre valacker och öppnar upp plats tänker jag eventuellt ta in en egen häst till, dock orkar jag inte med en heltids-ridhäst, min lilla Elsa duger gott och väl till mig. Men en liten tinker till, russ eller liknande hade varit skönt eftersom jag inte vet hur länge inackorderingen tänker hänga med och jag vill inte vara helt beroende av att få in människor på min gård. Och jag tror Elsa hade tyckt det var kul med någon annan personlighet också. Jag har dock som krav att hästarna här ska klara av att vara själva, vi är en mindre lösdrift och det är ganska tråkigt och ohållbart med hästar som inte kan vara själva när man vill iväg på ridtur eller träning.
 
Jag flyttade hem min häst till egen gård för 2 år sedan. Har aldrig ångrat det. Det var mycket jobb i början med att fixa till alla hagar, lösdrift, stall, ridbana etc, men nu när det är klart är det ju mest mindre underhållsjobb varje vecka. Jag hade först en storhäst som sällskap till min ridhäst, men när han fick somna in i höstas så tog jag en ponny på foder. Det är ju smidigt med en mindre häst som sällskap, men lite osmidigt att de har olika foderbehov, kommer ju bli ett litet bekymmer i sommar när jag vill ha min ridhäst på bete dygnet runt.
Enda jag egentligen tycker är jobbigt med egen gård är stressen kring foder, att hitta foder varje höst, till hanterbart pris etc. Kör främst på torrhö då jag endast kan hålla en hösilagebal fräsch på 2 hästar under vintermånaderna när det är riktigt kallt, så tror en del av stressen kommer från att det inte är lika många bönder som tar torrhö och dåligt väder ibland slår mer mot produktionen.
Så bra att du tar upp det! Jag passade på att fråga mannen om hur det ser ut med hö, tydligen har han goda kontakter då han haft kossor förut, så han ser inga stora problem med höleverans i byn. Så det kanske man klarar sig från. Men jag tänker att ifall jag köper en grövre c-ponny så borde den kanske gå rida om jag försöker hålla mig till att väga 60 kilo.. Nu har jag en D ponny och han känns inte alls liten. Rider du foderponnyn? :)
 
Min man har provat att rida, till och med ridit lektion. Dock tyckte han att det var lite obehagligt, vilket är synd för han har en naturbegåvning som ryttare. Så himla synd att han själv inte inser det och uppskattar motionsformen ;)

/Lizzie
Jag har ju kvar min westernsadel från min förra häst, så det kanske är mer intressant för honom att rida med den längre fram, men min nuvarande häst är 3 1/2 år och jag vet inte hur bra läromästare han är åt honom ännu ;)Han är då väldigt förtjust i hästen och håller ganska mycket på med honom.
 
Jag flyttade hem min häst till egen gård för 2 år sedan. Har aldrig ångrat det. Det var mycket jobb i början med att fixa till alla hagar, lösdrift, stall, ridbana etc, men nu när det är klart är det ju mest mindre underhållsjobb varje vecka. Jag hade först en storhäst som sällskap till min ridhäst, men när han fick somna in i höstas så tog jag en ponny på foder. Det är ju smidigt med en mindre häst som sällskap, men lite osmidigt att de har olika foderbehov, kommer ju bli ett litet bekymmer i sommar när jag vill ha min ridhäst på bete dygnet runt.
Enda jag egentligen tycker är jobbigt med egen gård är stressen kring foder, att hitta foder varje höst, till hanterbart pris etc. Kör främst på torrhö då jag endast kan hålla en hösilagebal fräsch på 2 hästar under vintermånaderna när det är riktigt kallt, så tror en del av stressen kommer från att det inte är lika många bönder som tar torrhö och dåligt väder ibland slår mer mot produktionen.

När det gäller tillgången till grovfoder, du har inte möjlighet att hålla dig till samma grovfoderleverantör? Jag jagade också hö varje sommar under några år, men sedan 15 år tillbaka håller jag mig till samma leverantör. Vilket lönade sig 2018 när torkan slog till. Jag räknades som prioriterad kund och fick det hö jag behövde :bow:.

Eftersom det är lite svårare att få tag på torrhö, så har jag gått över till hösilage. Dock väljer jag småbalar och min grovfoderleverantör producerar hösilage i småbalar som väger i snitt 35 kg, vilket är perfekt till mina 2 hästar.

/Lizzie
 
När det gäller tillgången till grovfoder, du har inte möjlighet att hålla dig till samma grovfoderleverantör? Jag jagade också hö varje sommar under några år, men sedan 15 år tillbaka håller jag mig till samma leverantör. Vilket lönade sig 2018 när torkan slog till. Jag räknades som prioriterad kund och fick det hö jag behövde :bow:.

Eftersom det är lite svårare att få tag på torrhö, så har jag gått över till hösilage. Dock väljer jag småbalar och min grovfoderleverantör producerar hösilage i småbalar som väger i snitt 35 kg, vilket är perfekt till mina 2 hästar.

/Lizzie
Jag tycker också det är skönt att vara stabil kund, min leverantör fixade mitt behov även i år (vi hade väldigt besvärligt väder).
...sen fick jag en inackordering lite spontant och då kunde han lösa det med men med ensilage nu under vintern.
 
Jag tar ju eget hö men ibland så räcker det inte utan jag måste köpa till lite och det kan vara svårt sådana år då alla får in lite. Då man inte köper regelbundet så blir man inte prioriterad och det kan vara svårt att hitta hö. Här blir det färre och färre som tar i torrhö också så det kan vara extra svårt att hitta. I år är det inte många annonser på foder häromkring men det blir säkert några fram över våren då folk ser hur mycket de får över.
 
Vi har haft samma höleverantör senaste 13 åren och har alltid fått allt vi behöver, tom krisåret 2018.
Men nu när vi ringde och ville beställa hem mer så hade han inget mer åt oss. Han behövde allt själv. Väldigt snopet då han i höstas erbjöd oss det vi behövde, men får inte med allt på en leverans så vi brukar få en till leverans så här års också.
Inte lätt att hitta hö för resterande månader nu och vi har bara en rundbal kvar 😫
 
Vi har haft samma höleverantör senaste 13 åren och har alltid fått allt vi behöver, tom krisåret 2018.
Men nu när vi ringde och ville beställa hem mer så hade han inget mer åt oss. Han behövde allt själv. Väldigt snopet då han i höstas erbjöd oss det vi behövde, men får inte med allt på en leverans så vi brukar få en till leverans så här års också.
Inte lätt att hitta hö för resterande månader nu och vi har bara en rundbal kvar 😫

Men fy vad jobbigt!! Jag bestämde mig för att ha hösilage direkt när jag flyttade till detta stallet. Det finns iofs noll möjligheter att förvara torrhö men just det där att planera stt hämta mer och så finns det inte är verkligen min stora skräck. Hoppas det löser sig ❤️
 
Så bra att du tar upp det! Jag passade på att fråga mannen om hur det ser ut med hö, tydligen har han goda kontakter då han haft kossor förut, så han ser inga stora problem med höleverans i byn. Så det kanske man klarar sig från. Men jag tänker att ifall jag köper en grövre c-ponny så borde den kanske gå rida om jag försöker hålla mig till att väga 60 kilo.. Nu har jag en D ponny och han känns inte alls liten. Rider du foderponnyn? :)

Det låter ju bra med kontakter, skönt då! Min sällskapsponny är en mindre C-ponny, så rider honom inte då jag är för stor för det :)
 
När det gäller tillgången till grovfoder, du har inte möjlighet att hålla dig till samma grovfoderleverantör? Jag jagade också hö varje sommar under några år, men sedan 15 år tillbaka håller jag mig till samma leverantör. Vilket lönade sig 2018 när torkan slog till. Jag räknades som prioriterad kund och fick det hö jag behövde :bow:.

Eftersom det är lite svårare att få tag på torrhö, så har jag gått över till hösilage. Dock väljer jag småbalar och min grovfoderleverantör producerar hösilage i småbalar som väger i snitt 35 kg, vilket är perfekt till mina 2 hästar.

/Lizzie

Jo, jag har haft samma leverantör de 2 år jag haft hästarna hemma, och tror han är relativt nöjd med mig som kund då jag kan betala och ta emot hela årsbehovet på ett bräde pga stor förvaringslada. Men ju senaste hösten t.ex. så hade han väldigt dåligt med hö pga att förstaskörden blev mindre pga torka och andraskörden regnade bort. Så jag fick leverans, men några färre storbalar än planerat, så där blev det lite stressigt innan jag fick tag på hösilage att fylla på med.
 
Jo, jag har haft samma leverantör de 2 år jag haft hästarna hemma, och tror han är relativt nöjd med mig som kund då jag kan betala och ta emot hela årsbehovet på ett bräde pga stor förvaringslada. Men ju senaste hösten t.ex. så hade han väldigt dåligt med hö pga att förstaskörden blev mindre pga torka och andraskörden regnade bort. Så jag fick leverans, men några färre storbalar än planerat, så där blev det lite stressigt innan jag fick tag på hösilage att fylla på med.
Jag tror att det där kan gå ganska bra för min del. Det finns många ängar som slås i byn och det verkar som att mannen har god kontakt med de flesta. Han tycker ju själv att han slimmat ned sin verksamhet massor om han slutar med kor och får och "bara" har två hästar. ;)
 
Hej! Jag har eget stall hemma som dessvärre stått tomt nu ett tag efter att jag miste min häst i höstas och även sällskapet flyttade då.😪Nu börjar jag känna att jag börjar sakna hela hästlivet så sjukt mkt och tanken på tom hage i sommar känns outhärdlig! Leker med tanken att på ngt vis låna/ hyra ut till ngn med 2-3 hästar under 2-4 månader under vår/sommar? Har ca 1 hk skogshage samt 1 hk bete som är ihopkopplat med vinterhagen ( mkt smidigt). I hagen finns vindskydd samt 2 småhagar med fodergrindar, ifall man vill fodra med hö också.Finns även stall med sadelkammare. Ridbana finns, likaså mkt ridvägar. Det är ju inte jättemkt hagmarker men passar bra till lättfödda som inte ska gå på bete 24/7. Vad tror ni om tanken? Isåfall, hur ska jag lägga upp det? Håller gärna med viss service( t.ex vatten, visitation) så hästägaren inte behöver komma alla dagar. Vad mer är smart att tänka på? Någonsom gjort ngt liknande?(Eller borde jag söka mig hästar att ta på foder under sommaren som jag sköter till 100%?😋 Vill inte riktigt gå all in och köpa ny häst än, tänkte om detta kan vara ett mellanting ett tag?Saknaden efter den gamla är fortfarande stor.)
 
Jag flyttade hem min häst till egen gård för 2 år sedan. Har aldrig ångrat det. Det var mycket jobb i början med att fixa till alla hagar, lösdrift, stall, ridbana etc, men nu när det är klart är det ju mest mindre underhållsjobb varje vecka. Jag hade först en storhäst som sällskap till min ridhäst, men när han fick somna in i höstas så tog jag en ponny på foder. Det är ju smidigt med en mindre häst som sällskap, men lite osmidigt att de har olika foderbehov, kommer ju bli ett litet bekymmer i sommar när jag vill ha min ridhäst på bete dygnet runt.
Enda jag egentligen tycker är jobbigt med egen gård är stressen kring foder, att hitta foder varje höst, till hanterbart pris etc. Kör främst på torrhö då jag endast kan hålla en hösilagebal fräsch på 2 hästar under vintermånaderna när det är riktigt kallt, så tror en del av stressen kommer från att det inte är lika många bönder som tar torrhö och dåligt väder ibland slår mer mot produktionen.
Göra en mindre hage i hagen till ponnyn i sommar? Och hoppas på att den hålls där😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 481
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 193
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 044
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp