Vi med egen gård/stall

Jag har köpt grus. Nu ska här bara skottas 💪

IMG_20240212_104748.jpg
 
Grannen aka världens bästa inackordering hade täckt nästa hela det isiga området med grus när jag kom ut ikväll. Inte något tjockt lager men så att hästarna får grepp igen. Min stora svarta firade genom att trava runt lite och bli rädd för skottkärran :love:
Vi räknar med att högen fryser rätt snart så resten av skottandet blir nog i vår.
Insåg också att vi behöver en lampa på stallet som kan lysa upp det nygrusade området, jag vägrar mocka med pannlampa :cool:
 
Vi är i research-fasen för att flytta vår höförvaring från maskinhallen till ett utrymme i ladan (vilket är byggnaden som rymmer hästarnas ligghall, virkesförråd och lite annat). Som en del i det behöver vi fundera lite på brandskyddet.

Jag har hittat de här rekommendationerna från LBK, men är det något mer jag borde kolla upp? Tips mottages tacksamt.
 
Vi är i research-fasen för att flytta vår höförvaring från maskinhallen till ett utrymme i ladan (vilket är byggnaden som rymmer hästarnas ligghall, virkesförråd och lite annat). Som en del i det behöver vi fundera lite på brandskyddet.

Jag har hittat de här rekommendationerna från LBK, men är det något mer jag borde kolla upp? Tips mottages tacksamt.
LBK :love:
För hästarnas skull; nej. De kan utrymma sig själva från en ligghall (normalt sett, om de har en rimlig hage). Inga byggnadstekniska anpassningar krävs. Hos mig sitter foderlada - ligghall - stall ihop (i den ordningen) men stallet är en egen brandcell. Övriga närliggande byggnader är alltså en sak att fundera på. Försäkringsbolagen brukar kunna ge bra råd också :)
 
LBK :love:
För hästarnas skull; nej. De kan utrymma sig själva från en ligghall (normalt sett, om de har en rimlig hage). Inga byggnadstekniska anpassningar krävs. Hos mig sitter foderlada - ligghall - stall ihop (i den ordningen) men stallet är en egen brandcell. Övriga närliggande byggnader är alltså en sak att fundera på. Försäkringsbolagen brukar kunna ge bra råd också :)
Tack! Tänkte väl att du skulle ha koll :D
 
När ni ändå är inne på det här med brandsäkerhet 😅
Behöver byta dörrar till sadel- och foderkammare. I sadelkammaren har vi el-element, inga andra elektriska installationer. Båda rummen är byggda som brandceller. Är det branddörrar som gäller för båda utrymmena? El60? Stål/plåt? Tar tacksamt emot tips :love:
Behöver gå att montera ett Yale Doorman kodlås och idag har vi kattlucka i sadelkammardörren och det ställer ju till det...
 
När ni ändå är inne på det här med brandsäkerhet 😅
Behöver byta dörrar till sadel- och foderkammare. I sadelkammaren har vi el-element, inga andra elektriska installationer. Båda rummen är byggda som brandceller. Är det branddörrar som gäller för båda utrymmena? El60? Stål/plåt? Tar tacksamt emot tips :love:
Behöver gå att montera ett Yale Doorman kodlås och idag har vi kattlucka i sadelkammardörren och det ställer ju till det...
Ja det är EI60 du vill ha för att det ska vara en brandcell. Om du inte vill ha annat än godkänt klassat element så behöver du ingen brandklassad dörr. Rekommenderar det alltid dock, ofta är branddörrar även säkerhetsklassade = bra för/mot inbrott. Jag hittade min begagnad :) foderkammare behöver klassad dörr för där är fodret det brandfarliga (om det är mer än 10 m3 grovfoder/strö).
 
Klädställningen på plats! :love:
Nu får de något snyggare storhästschabraken hänga där tillsammans med säkerhetsvästarna. Just nu hänger också sadelgjordarna där (hoprullade i en väskförvaringsgrej), men de ska jag nog sätta på något annat ställe.


1708024831834.jpeg
 
Har för övrigt genomfört ett litet test som än så länge gett lovande resultat!

Har satt upp solcellslampor på ett par hagstolpar (utsidan av hagen), för att göra det enklare att orientera sig när det är mörkt. Hade inga stora förväntningar, men de har trots februarivädret funkat finfint! Så nu lutar det åt att jag ska komplettera med lite fler lampor framöver.
 
Har för övrigt genomfört ett litet test som än så länge gett lovande resultat!

Har satt upp solcellslampor på ett par hagstolpar (utsidan av hagen), för att göra det enklare att orientera sig när det är mörkt. Hade inga stora förväntningar, men de har trots februarivädret funkat finfint! Så nu lutar det åt att jag ska komplettera med lite fler lampor framöver.

Jag har flera stycken strålkastare med rörelsesensor som jag haft i 2 år nu! Fungerar utmärkt året om!
 
En gammal sopborste vars skaft gått av :)
Najs! Har funderingar på något liknande, men med två storhästar och en shettis har jag fastnat lite på vilken höjd jag borde sätta den ("stora" beslut :bag::rofl:). Och så ibland funderar jag på om man skulle sätta en sådan där matta för att slippa tänka, men sedan återkommer jag till insikten att jag gillar gratis grejer bäst och nog tusan finns det någon gammal sopborste här hemma ...

:cool:


De kanske får en kligrej till sommaren eller så :D
 
Jag har haft samma problem tills sopborsten gick sönder 😅 satte den där jag sett att de kliar sig sedan innan liksom. Kommer ev bli en till på annan höjd sen.
Har två klimattor också som är helt fel placerade (satte upp dem när ligghallen var ny) så mitt nästa projekt är att flytta på dem.... Någon gång 🙈
 
Jag ska roa mig med att maila till kommunen och se vad de tycker att jag ska göra med min ensilageplast. Har inte företag och insamling av förpackningsmaterial ska vara gratis för privatpersoner nu om jag förstått det rätt med en skyldighet för kommunen att ta hand om det :devil:
 
Jag ska roa mig med att maila till kommunen och se vad de tycker att jag ska göra med min ensilageplast. Har inte företag och insamling av förpackningsmaterial ska vara gratis för privatpersoner nu om jag förstått det rätt med en skyldighet för kommunen att ta hand om det :devil:
Berätta gärna vad du får för svar. "Vår" ÅVC hänvisar till att det är producentens ansvar. Vet inte hur de tänker att man ska lösa det praktiskt om leverantören finns i en annan del av Sverige eller tom utomlands?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 425
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 999
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp