Vi med egen gård/stall

Berätta gärna vad du får för svar. "Vår" ÅVC hänvisar till att det är producentens ansvar. Vet inte hur de tänker att man ska lösa det praktiskt om leverantören finns i en annan del av Sverige eller tom utomlands?
Det nya är väl att producenterna betalar någon sorts avgift till kommunerna för att de ska ta hand om förpackningsavfall. Så det blir svårt att skylla på producentansvar. Vill kommunen sen lämna det till svepretur så får de förstås göra det men jag har svårt att se att jag som privatperson (och inte företagare) ska finna mig i att bli hänvisad dit med den nya lagstiftningen.
 
Berätta gärna vad du får för svar. "Vår" ÅVC hänvisar till att det är producentens ansvar. Vet inte hur de tänker att man ska lösa det praktiskt om leverantören finns i en annan del av Sverige eller tom utomlands?
Det är ju svepretur som har uppdraget att samla in. Jag har försökt förklara för dem att en eller två dagar om året med öppet till 18 inte är "kvällsöppet ". Det är alltså uttalat i deras uppdrag att det ska finnas möjlighet att lämna kväll eller helg. Men vi tolkar det helt uppenbart olika.
 
Det nya är väl att producenterna betalar någon sorts avgift till kommunerna för att de ska ta hand om förpackningsavfall. Så det blir svårt att skylla på producentansvar. Vill kommunen sen lämna det till svepretur så får de förstås göra det men jag har svårt att se att jag som privatperson (och inte företagare) ska finna mig i att bli hänvisad dit med den nya lagstiftningen.
Bra att du driver frågan, helt rätt tycker jag. En container på återvinningen som svepretur hämtar borde vara en bra lösning
 
Det är ju svepretur som har uppdraget att samla in. Jag har försökt förklara för dem att en eller två dagar om året med öppet till 18 inte är "kvällsöppet ". Det är alltså uttalat i deras uppdrag att det ska finnas möjlighet att lämna kväll eller helg. Men vi tolkar det helt uppenbart olika.
Jag använde pappret från ÅVC senast till att starta en brasa :bag:
I vårt län erbjuder de bara under 5 dagar i oktober, varav en dag tom kl 18. Dagtid är inte ett problem för oss egentligen, men däremot att slänga en gång per år.

EDIT: tar tillbaka, det var datumen för 2023 :cautious:
 
Jag använde pappret från ÅVC senast till att starta en brasa :bag:
I vårt län erbjuder de bara under 5 dagar i oktober, varav en dag tom kl 18. Dagtid är inte ett problem för oss egentligen, men däremot att slänga en gång per år.
Här är två dagar i rad på våren varav ena till 18. En på hösten, oftast mitt på dagen. Jag reser en del i jobbet så kan vara borta de dagarna. Är jag hemma har jag 40 min hem från jobbet och sen 15 min till insamlingen så inte mycket att vicka på.
 
Mitt stora problem hade varit att lagra plasten så länge.. nu har jag tur för han jag köpte ensilage av tar med plasten hem (och från torvbalarna, några per år, fular jag mig faktiskt).
 
Det har börjat växa upp staket vid gårdsplanen! :love:
Nu i helgen har vi fixat långsidan mot vägen. Kvarstår gör att sätta upp slanor på hagen, lite grindar och så att ta bort allt bös som ligger i hörnen :cool:

Och när det är klart är hemmavolten version 1 klar! Vi har ju fantastiska grannar där vi kan få använda både ridhus och paddock, men jag har velat ha en inhängnad yta hemma för markarbete både löst och på töm. Dessutom kommer den att kunna dubbla som hage utan gräs om det behövs.

Framöver står det bygga ordentliga grindar (blir tråd såhär i första skedet) och att måla/olja på schemat. Och ja, om den behöver användas som hage så kommer vi att sätta eltråd med. Men det tar vi då!

1708268528757.jpeg
 
Har listorna för 24 kommit ut? Jag får bara upp hösten 23 när jag klickar p Skåne.
De brukar inte lägga ut några listor alls förrän 1 mars (och 1 september) men jag noterade att det fanns en ofullständig lista för mitt län utlagd. (dock min närmaste plats har inget datum än) Så de har väl kanske petat ut det som är någorlunda klart redan nu.
 
Jag ska roa mig med att maila till kommunen och se vad de tycker att jag ska göra med min ensilageplast. Har inte företag och insamling av förpackningsmaterial ska vara gratis för privatpersoner nu om jag förstått det rätt med en skyldighet för kommunen att ta hand om det :devil:
Fråga istället någon i det lokala LRF, de brukar organisera insamling av ensilageplast flera ggr per år i de flesta fall.
 
Jag ska roa mig med att maila till kommunen och se vad de tycker att jag ska göra med min ensilageplast. Har inte företag och insamling av förpackningsmaterial ska vara gratis för privatpersoner nu om jag förstått det rätt med en skyldighet för kommunen att ta hand om det :devil:
Det är hushållsförpackningar som samlas in av kommunerna. Ensilagebalar kan nog inte räknas till hushållsförpackningar, ens med bästa vilja i världen. Därför har Svepretur bildats, för jordbrukets plast, vilket våra hästar räknas till även om vi är privatpersoner. https://svepretur.se/om-svepretur/
 
Det är hushållsförpackningar som samlas in av kommunerna. Ensilagebalar kan nog inte räknas till hushållsförpackningar, ens med bästa vilja i världen. Därför har Svepretur bildats, för jordbrukets plast, vilket våra hästar räknas till även om vi är privatpersoner. https://svepretur.se/om-svepretur/
Jag återvinner massor med förpackningar som kommer från jordbruksprodukter och räknas som hushållssopor.
Jag bor på en fastighet som är taxerad som villa, inte jordbruk, där kommunen är skyldig att ordna med fastighetsnära insamling i diverse former. Har bara två hästar så det är inga enorma volymer vi pratar om men har ingenstans att förvara 6 månaders ensilageplast annat än utomhus (där jag inte vill ha den eftersom det ser skräpigt ut) tills det är en insamlig och det kostar väl dessutom pengar att lämna plast till svepretur. Med tanke på den enormt saftiga avgiften som kommunen tar ut för sopsortering/hämtning kombinerat med en kommunalskatt som är bland de högre i landet tänker jag åtminstone fråga om de har någon åsikt kring hur jag ska sortera det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 425
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 999
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp