Vi med egen gård/stall

Jag återvinner massor med förpackningar som kommer från jordbruksprodukter och räknas som hushållssopor.
Jag bor på en fastighet som är taxerad som villa, inte jordbruk, där kommunen är skyldig att ordna med fastighetsnära insamling i diverse former. Har bara två hästar så det är inga enorma volymer vi pratar om men har ingenstans att förvara 6 månaders ensilageplast annat än utomhus (där jag inte vill ha den eftersom det ser skräpigt ut) tills det är en insamlig och det kostar väl dessutom pengar att lämna plast till svepretur. Med tanke på den enormt saftiga avgiften som kommunen tar ut för sopsortering/hämtning kombinerat med en kommunalskatt som är bland de högre i landet tänker jag åtminstone fråga om de har någon åsikt kring hur jag ska sortera det.
Det kostar inget att lämna in till Svepretur.
Det betalas när plasten köps in fick jag till mej.

Jag måste också lagra utomhus men kan ha det lite bakom, men vad ska man göra, det blir ju lite så man måste göra.
 
Det kostar inget att lämna in till Svepretur.
Det betalas när plasten köps in fick jag till mej.

Jag måste också lagra utomhus men kan ha det lite bakom, men vad ska man göra, det blir ju lite så man måste göra.
Det är väl bara gratis vissa speciella insamlingsdagar? Här kan vi betala en liten summa och lämna närsom på tippen typ. Vet inte om det beror på att det finns mycket jordbruk för jag har uppfattat det som det inte är så överallt iaf.
 
det kostar väl dessutom pengar att lämna plast till svepretur
Nej det kostar inget att lämna plast till Svepretur.
Och att du återvinner förpackningar som kommer från jordbruksprodukter betyder inte att det är rätt att göra så.

Det finns en bra lösning för inlämning och återvinning av jordbrukets plast. Jag tycker det är tråkigt att du bara ser problem med det och att du väljer att gnälla på kommunen istället.
 
Nej det kostar inget att lämna plast till Svepretur.
Och att du återvinner förpackningar som kommer från jordbruksprodukter betyder inte att det är rätt att göra så.

Det finns en bra lösning för inlämning och återvinning av jordbrukets plast. Jag tycker det är tråkigt att du bara ser problem med det och att du väljer att gnälla på kommunen istället.
Men snälla människa, jag har mailat ett trevligt mail med en fråga till den mail där de specifikt hänvisar frågor om återvinning där jag undrar hur jag ska återvinna ensilageplast. På vilket sätt är det att gnälla? Hur många letar efter specialinsamling för en nätsäck de köpt morötter eller ved i? Eller papperssäckar de köpt lusern eller hönsmat i till de fyra villahönsen? Det är knappast så svart eller vitt att allting som kommer från jordbruket (hej alla plastade grönsaker) inte kan återvinnas som hushållsavfall.

Men jättebra om svepretur fungerar bra för dig förstås. För mig hade det blivit enklare om kommunen tycker att det går fint att återvinna som annan plastfolie eller om de har någonstans det går att lämna in under hela året så jag slipper förvara det utomhus där det blir blött och äckligt.
 
Senast ändrad:
Det är väl bara gratis vissa speciella insamlingsdagar? Här kan vi betala en liten summa och lämna närsom på tippen typ. Vet inte om det beror på att det finns mycket jordbruk för jag har uppfattat det som det inte är så överallt iaf.
Det är gratis alla inlämningsdagar hos Svepretur, sen har de ju speciella insamlingsdagar, ja, men det är ju lika för alla att det är få dagar per år det sker.


Vad jag vet finns det en anledning till att återvinningen inte tar emot just balplast och det får man väl respektera. Kanske tar din kommun emot mot betalning för att de inte kan ta hand om det på samma sätt som annan plast? Dvs merjobb men av snällhet.
 
Du får gärna dela med dig av länken :) Jag hittar också bara datum för hösten 2023 när jag kollar på hemsidan....
De uppdaterar generellt med nya datum två gånger om året - 1 mars och 1 september. (jag har lagt in återkommande påminnelse om detta i min googlekalender, så jag blir påmind varje år)
I år verkar det ha klommit ut datum tidigare i vissa regioner.
 
Japp! Jag prenumererar på deras smstjänst så följer bara länken där i och det är 2024, fick sms den 16/2 :)
Jag öppnar inte pdfer på telefonen! Men märkligt att de inte uppdaterar webbplatsen samtidigt. Men jag har ju inte någon bild av dem som tekniska genier direkt.
 
Japp! Jag prenumererar på deras smstjänst så följer bara länken där i och det är 2024, fick sms den 16/2 :)

Den fungerar inte för mig. Jag har registrerat om mig minst två gånger.

Det kommer alltid som en överraskning att det är insamling. Som tur var är det bara tio minuter från mig och jag kör förbi när jag åker till och från jobbet så jag ser att det samlas in. Men då har jag bara några timmar på mig, själv, med skitknän, eftersom det alltid är under vanliga arbetstider. Mannen jobbar ju heltid.

Jag har bett dem sätta ut en gatupratare ca en vecka innan men butiken vill inte det eftersom det inte är de som har insamlingen utan bara lånar ut sin parkering.......lite larvigt kan jag tycka.
 
Jag sitter ju i en lite konstig situation som börjar skava lite. Vi köpte ju vår gård av våra vänner och hyrde sedan ut den tillbaka till dem tills de byggt klart sitt nybygge längre in på vägen. Vi har sedan dess flyttat in i källaren tillsvidare eftersom deras bygge drar ut på tiden.

I hyran ingår i princip att deras tre hästar står kvar i lösdrift/stall tills deras stall är klart. Jag vill verkligen minska antalet hästar då jag vill kunna vila marker och markförbättra samt även få tillgång till den större lösdriften till mina egna. Samt vill jag även få in en till häst i min flock, något jag inte kan göra förrän de flyttar.

Är jag orimlig som tar ett prat om att jag vill ha hösten som deadline och flytt av hästar? Jag känner liksom hur jag blir mer och mer irriterad över en massa saker och jag vill ju inte att det skapar bitterhet i vår vänskap och grannsämja.
 
Jag sitter ju i en lite konstig situation som börjar skava lite. Vi köpte ju vår gård av våra vänner och hyrde sedan ut den tillbaka till dem tills de byggt klart sitt nybygge längre in på vägen. Vi har sedan dess flyttat in i källaren tillsvidare eftersom deras bygge drar ut på tiden.

I hyran ingår i princip att deras tre hästar står kvar i lösdrift/stall tills deras stall är klart. Jag vill verkligen minska antalet hästar då jag vill kunna vila marker och markförbättra samt även få tillgång till den större lösdriften till mina egna. Samt vill jag även få in en till häst i min flock, något jag inte kan göra förrän de flyttar.

Är jag orimlig som tar ett prat om att jag vill ha hösten som deadline och flytt av hästar? Jag känner liksom hur jag blir mer och mer irriterad över en massa saker och jag vill ju inte att det skapar bitterhet i vår vänskap och grannsämja.
Har ni ingen deadline i avtalet från början?
Jag tycker inte det låter orimligt.
 
Jag sitter ju i en lite konstig situation som börjar skava lite. Vi köpte ju vår gård av våra vänner och hyrde sedan ut den tillbaka till dem tills de byggt klart sitt nybygge längre in på vägen. Vi har sedan dess flyttat in i källaren tillsvidare eftersom deras bygge drar ut på tiden.

I hyran ingår i princip att deras tre hästar står kvar i lösdrift/stall tills deras stall är klart. Jag vill verkligen minska antalet hästar då jag vill kunna vila marker och markförbättra samt även få tillgång till den större lösdriften till mina egna. Samt vill jag även få in en till häst i min flock, något jag inte kan göra förrän de flyttar.

Är jag orimlig som tar ett prat om att jag vill ha hösten som deadline och flytt av hästar? Jag känner liksom hur jag blir mer och mer irriterad över en massa saker och jag vill ju inte att det skapar bitterhet i vår vänskap och grannsämja.
Jag tycker inte att du är orimlig i att vilja få tydlighet i situationen.

Tycker dessutom att det är klokt av dig att ta det snacket innan det satt käppar i hjulen för vänskapen. Då blir det enklare att ha en sansad diskussion om saken tänker jag. Inget konstigt att de sitter i en jobbig sits, men ni behöver ju kunna börja använda er gård.

(Någon särskild anledning till varför de behöver ha den större lösdriften?)
 
Tolkar jag rätt med att ni hade (iaf en informell) deadline från början? Dvs en tidplan för deras bygge?
Isf är det inget konstigt att prata om hur det blir nu när den ändrats :)
 
Har ni ingen deadline i avtalet från början?
Jag tycker inte det låter orimligt.

Tolkar jag rätt med att ni hade (iaf en informell) deadline från början? Dvs en tidplan för deras bygge?
Isf är det inget konstigt att prata om hur det blir nu när den ändrats :)

Inget fast datum men det var ju lite tanken att dem skulle vara klara i höstas -23 som senast egentligen. Sen bygger dem ju allt själva, så man har ju förståelse i att saker och ting blir försenade men jag är ganska redo på att få full tillgång så att vi kan bo in oss och inreda.
Jag tycker inte att du är orimlig i att vilja få tydlighet i situationen.

Tycker dessutom att det är klokt av dig att ta det snacket innan det satt käppar i hjulen för vänskapen. Då blir det enklare att ha en sansad diskussion om saken tänker jag. Inget konstigt att de sitter i en jobbig sits, men ni behöver ju kunna börja använda er gård.

(Någon särskild anledning till varför de behöver ha den större lösdriften?)

Ja, det svåra är att jag självklart aldrig skulle "kasta ut" dem men jag vill ju liksom sätta ett datum som de kan förhålla sig till och faktiskt prioritera stallbygget så att det blir klart. Sen hatar jag verkligen att behöva säga till om saker som ordning och reda och det är för mig en konstig situation som gått från inackorderad till ägare.

Den stora lösdriften har dem haft för att de hade tre hästar innan och den andra inte rymmer fler än två för bekväm permanent utegång. Så därför har "mina" ston (min egna plus annan helinackordering) fått gå där. Sen när de tog bort sin ena ponny impulsköpte dem en stooooor häst som dessutom visade sig inte gå ihop med deras ena valack. Så nu är liksom alla hagar + boxar inne i stallet i användning pga detta eftersom nya måste stallas upp och ha sällskap. Alltså ni "hör" säkert min irritation sakta växa i denna texten vilket jag nästan skäms för eftersom dem är fantastiska hyresgäster och alltid hjälps åt. Men jag vill ha "mitt" stall och göra det "mitt", inte behöva säga till om att benskydd legat på stallgolvet i två veckor nu.
 
Jag tycker absolut att du ska ta upp att ni behöver stallet senast i höst (om det är ok för er) så att ni kan plöja/gödsla/markarbeta eller vad som (tänker det är lättare att ha en ursäkt om man tycker snacket är lite jobbigt).
De har ju redan gått sex månader över tiden..
 
Jag tycker absolut att du ska ta upp att ni behöver stallet senast i höst (om det är ok för er) så att ni kan plöja/gödsla/markarbeta eller vad som (tänker det är lättare att ha en ursäkt om man tycker snacket är lite jobbigt).
De har ju redan gått sex månader över tiden..
Japp, bra med anledningar. Det är ju det knepiga för att rent fysiskt så "behöver" jag ju inte hela tillgången men jag vill som du nämner grusa vissa delar, sätta upp lunchgrindar, vila någon hage och ev jobba bort mossan i någon del. Jag tycker liksom att stallet och dess marker är byggt för typ 3 hästar modell mindre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 425
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 999
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp