Vi som är ensamma i jul

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare MJLee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 5 583

Bukefalos 30 år!

Jag ska vara själv idag. Är bjuden till mina mammor men är verkligen inte road av julfirande och julmat så jag åker dit vid ett senare tillfälle. Förr hade jag ångest för julen, det har jag inte längre utan känner mig bara inte road. Har just yogat, funderar på att åka skidor lite senare men spåren närmast mig är isiga så jag får se. Ikväll ska jag till gymmet. God mat är planerad men ingen julmat 😁

Behöver skriva av mig lite, hoppas det är okej…….

Oplanerat blir det en typ ensam jul för mig också.
Planen var att åka till pappa tillsammans med min bonusmamma.
Han bor på demensboende så vi skulle åkt till honom en liten stund och gett honom nån julklapp och efter det åkt hem till henne för att äta lite julmat och titta på Kalle och ha lite mys.
Nu har hon dock blivit sjuk så det blir att jag får åka en sväng själv till pappa och sen åker jag hem igen.
Pappa har ingen större koll på att det är Julafton så vet inte om det ger honom något. Givetvis tycker han om i stunden att man kommer, men en timme senare har han glömt att man varit där.
Saken är den att jag har nästan 1,5 timme enkel resa och nu när det inte blev att jag ska hem till bonusmamma efteråt känns det lite ”onödigt”.
Missförstå mig rätt, givetvis vill jag hälsa på min pappa men att jag kommer köra dit beror i detta falllet enbart på mitt dåliga samvete att han ska få träffa nån av oss på julafton. Vi ska nämligen dit igen den 28:e så det är därför jag tycker det känns ”onödigt”.

Halva dagen försvinner för mig för att jag ska vara hos honom en timme eller så (mer orkar han inte) och sen ska jag åka hem och fixa lite att äta, få igång kaminen för att få upp värmen mm

Den där lugna mysiga julaftonen försvinner och det blir extra jobbigt eftersom jag är så trött och sliten och sedan länge kämpar med att hålla mig flytande.

Som sagt, ville bara skriva av mig, inget som någon kan göra något åt. Det är som det är och bonus kan ju inte hjälpa att hon blivit sjuk.

Kanske jag tittar in i tråden nån sväng imorgon när jag känner mig lite ensam. ☺️
När älskade blir dementa sliter det väldigt mycket och vi närstående måste ta hand om oss själva också. Annars har vi mycket snart inget kvar att ge. Känn efter hur DU vill göra.

Ni kommer att besöka honom i helgerna och han är inte övergiven.

På de boenden jag har erfarenhet av gör de lite jul. Äter julmat och godis. Kollar TV tillsammans.

Du behöver inte besöka honom. Om du vill/behöver för den egna sinnesfriden, då ska du. Men i den här situationen ska du absolut göra det som känns bäst för dig

Låg kvar länge i sängen och har nu intagit frukost. Det är tyst och lugnt i huset. Tror att många här firar jul någon annanstans eftersom lägenheterna är så små.

Ska snart duscha och tvätta håret så det hinner torka innan jag promenerar bort till mamma för julfika vid 2 :)

Vi (jag och tre från klubben som jag knappt känner) sprang en dinosaurie imorse.
Screenshot_20251224_093332.webp

God jul på er! 🎄

Jag har nyss kommit hem från jullunch från föräldrarna, det gick väldigt lugnt till som jag hade hoppats. :heart Nu är jag däst och klarar mig nog till senkvällen innan jag behöver äta igen.

Rastat vovve och han har fått sin julklapp som han går loss på i detta nu, som väntat blev det en hit med älgtugg. :D Jag har också öppnat min lilla klapp. Det var precis vad jag hade önskat mig, bluray-utgåvan av The 10th Kingdom :love:. Jag har sett om den serien så många gånger att DVDn börjar bli slutkörd, så det är välkommet med en ny och mer högupplöst version. Lite filmgodis fick jag med också.

Nu är planen att bara ta det lugnt resten av julhelgen. Ska strax se på Kalle och sen får jag se om det blir mer slöa framför TVn eller om jag sätter mig och spelar nånting.

Eftersom jag inte firar jul så är det som vilken dag som helst.
Himla trevligt med en veckas ledigt dock!
Har en kompis med lite annan kulturell bakgrund än mig som blev väldigt upprörd över att jag skulle sitta hemma ensam på julafton så hon kommer förbi och våldgästar senare idag, ett nej det behövs inte fungerade inte riktigt 😆

Jobbat natt. När jag vaknade pussade maken mig på pannan och sa : " God Jul! Du slipper vara social idag, det är min julklapp till dig".
Nu är jag hemma själv med vovvarna, kollar på serie och ska snart koka julgröt. Maken är på julfirande med sin familj och kommer väl hem ikväll.

Jag känner att min man känner mig alltför väl 🥰🤣😅.. Bästa julklappen!

Liknande trådar

• Är julfesten död?
  • Egen tråd-myror.
  • utedass
  • När berätta att jag vill separera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat