Är julfesten död?

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?

Vi har ätit julbord med jobbet även de senaste åren. Förra jobbet fick så dålig budget så det räckte inte till julbord men någon typ av aktivitet var det, som jag inte deltog i pga pendlingsavstånd.

Sommartema på julfest var helt nytt för mig! Jag har heller aldrig varit på en julfest där det förväntas att man klär ut sig och det är jag glad för.

Vi brukar ha en julaktivitet med jobbet, oftast julbord på ett finare ställe här i stan. Det är vid lunch och man förväntas gå tillbaka och jobba efteråt.

Någon gång har jag och barnen och deras pappa gått och ätit julbord tillsammans men jag har börjat tycka att det är för dyrt.

Mitt bästa julbordsminne är nog när vi med jobbet åt julbord på East i Stockholm. Heeeelt underbart.

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?
Vilken absolut mardröm! 😂
Jag går aldrig på någonting för jag vill inte umgås med kollegor utanför arbetstid samt att jag hatar alla sorters sammankomster. Låt mig vara ifred liksom. :meh:
Men ja, min arbetsplats har julfest varje år men inte på något roligt ställe utan på arbetsplatsen med cateringmat.

Sedan pandemin upplever jag också en minskning i julbord. Jag jobbar inom offentlig sektor och där har det aldrig varit några extravaganta kvällsfester, men precis innan pandemin minns jag att det var klassiskt julbord på kvällen på lokal med hela jobbet. Man fick typ en liten mugg glögg som fördrink, julmust till maten och ville man ha öl eller vin till maten var det på egen bekostnad. Det har också varit "jultallrik" på kvällen något år, alltså bordsservering. Efter pandemin har det varit inget eller jullunch, och då inte med hela jobbet (typ 600 anställda) utan med avdelningen (ca 60-70 personer). I år är det jullunch och på eftermiddagen AW för de som vill. Jag kan tycka det är ganska rimligt med lunchalternativet, det är ju statliga medel och ingen vill väl höra om Säpos Bond-fest igen..

På ett tidigare jobb, kommunalt, var det julbord och fest på kvällen med utklädnad. Tema kunde vara typ Eurovision, 80-tal, Film osv.

Vilken absolut mardröm! 😂
Jag går aldrig på någonting för jag vill inte umgås med kollegor utanför arbetstid samt att jag hatar alla sorters sammankomster. Låt mig vara ifred liksom. :meh:
Men ja, min arbetsplats har julfest varje år men inte på något roligt ställe utan på arbetsplatsen med cateringmat.

Hos oss är julbordet på arbetstid så antingen följer man med eller så stannar man kvar på jobbet.

På mitt nuvarande jobb bjuds på julbord, nåt trevligt ställe på kvällstid. Inga krav på utklädning eller lekar eller så.
På förra jobbet, inom kyrkan, byttes julbordet för några år sen ut mot en vårfest, då kyrkan är ganska busy runt julen 🎄

I kommunal verksamhet blir det inte mycket till julbord eller julfestande 😅 men vi får en liten peng att göra "något" för. Förra året fick vi till en "julbuffé light" (ringde en restaurang och sa "vi har den här summan, vad kan ni göra för den?") och hade väldigt trevligt. Lite spexigt då det blev finalen på en längre grej som pågått på enheten - men inget tema eller utklädning. Tycker också sånt är jobbigt, kan vi inte bara få äta och ha det trevligt, det räcker gott och väl....

Jag jobbar på myndighet och vi har julbord kvällstid varje år. Min enhet har det på en vardagkväll så då blir det ju inte jättemycket fest av det hela men jag vet att andra har sitt julbord på fredagar och då är det tydligen mer festlig stämning. Jag gillar det! Tycker det hör till och är ganska mysigt med julbord och kul att hänga lite med mina kollegor då de är väldigt trevliga allihop. Har inget behov av fest dock så tycker det är ganska skönt att det brukar rundas av runt 20-21 så kan man gå hem då.

Förra året var ”julbordet” på en italiensk restaurang med sittande trerätters, klassisk italiensk mat. Det var inte alls lika kul och det tror jag att flera tyckte för i år har de bokat vanligt julbord igen.

Sen brukar jag, min mamma och våra respektive gå på ett julbord varje år också. Vi har hittills hunnit med fyra stycken och på olika ställen varje gång. I år blir det ett femte ställe. Två julbord räcker gott för mig 😊

Haha julfest med sommartema, låter jättekonstigt och tråkigt tycker jag.
Tycker det låter konstigt när folk säger de tröttnar på julmat innan jul också, är väl bara att låta bli innan jul då.
Ska man på flera event får man väl sprida ut det lite mer, man behöver ju inte ta massor av allt varje gång.

Nu firar inte jag jul öht men brukar äta julbord med jobbet för att det kul att träffa mina kollegor utanför jobbet.
Eller äta och äta, jag äter ingen julmat så det brukar bli potatis och efterrätt 😆
Har aldrig varit med om något sommartema, i år är det på något ställe som har julshow samtidigt.
Annars har det varit traditionella julbord på vanliga restauranger och sen går de som vill ut efteråt.

Det kanske är speciellt för kretsen du umgås med? Att det känns för omodernt med julbord och det är viktigt i den kulturen att sticka ut inte vara som andra och vara nytänkande?

Vi bjuder på mycket traditionellt julbord på nån restauranger eller slott varje år. Utanför arbetstid och frivilligt. Vi bjuder även på en alkoholhaltig drink. Ingen dresscode men alla brukar vara uppklädda juligt. De som deltar får årets julklapp utdelad på middagen också. Otroligt traditionellt och uppskattat.

Vi har alltid julfest med julbord. Brukar ha maskerad också men aldrig sommartema.

Julfest med sommartema?!? Låter helt jättefånigt. Varför ha fest till jul om man inte vill ha julfest? Låter trotsigt fast på ett lite larvigt sätt.

Lite som ett par här i trakten där jag bor, som har julfest mitt i sommaren - hela trädgården full med tomtar och belysning och julsaker och julmusik och... Nejjjj tycker jag bara!!!

Det kanske är speciellt för kretsen du umgås med? Att det känns för omodernt med julbord och det är viktigt i den kulturen att sticka ut inte vara som andra och vara nytänkande?

Vi bjuder på mycket traditionellt julbord på nån restauranger eller slott varje år. Utanför arbetstid och frivilligt. Vi bjuder även på en alkoholhaltig drink. Ingen dresscode men alla brukar vara uppklädda juligt. De som deltar får årets julklapp utdelad på middagen också. Otroligt traditionellt och uppskattat.

Det här är jobbet, så jag skulle kanske inte kalla dem kretsen jag umgås med. Samt åtminstone de tre arbetsplatser jag haft de senaste tio åren. Så det var därför jag var lite nyfiken på om det här verkar vara en arbetsplatstrend.

Privat är nog de flesta jag umgås med ganska traditionella, förutom någon enstaka som inte firar jul alls.

Ja, men kulturen i din bransch? Jag har aldrig stött på åsikterna du beskriver men rör mig i ohippa och traditionella arbetskretsar som vård/omsorg, poliser och liknande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar