Vi som bär i sjal och sele 2

Bebis är 5 månader och 3 veckor så nu kunde jag inte låta bli att testa ryggbärande. Hon har börjat kunna sitta lite upp utan stöd så det kändes ändå som att det skulle vara okej att testa. Blev onbuhimon som fick jobba för det kändes lättast att prova själv jämfört med bärsele.

Bebis var både lite förvånad och nöjd, och jag kunde dammsuga hela bottenvåningen innan hon blev lite gnällig och fick komma ner.

Lätt suddig bild:
Visa bifogad fil 86041
Så härlig frihet det är när man börjar bära på rygg!
 
Så härlig frihet det är när man börjar bära på rygg!
Verkligen! Bar storebror väldigt lite på rygg, dels var han större så jag tyckte det var svårt att få till det bra själv, och dels somnade han aldrig på ryggen så då blev det bara mage för sovstunderna. Men jag hoppas lillasyster ska trivas där! Jag ser framför mig att jag ska kunna skrota runt och jobba i trädgården med bebis på ryggen i vår :D
 
Jag får inte upp lillasyster, 16 månader, på ryggen själv (tula ftg). Hur gör ni? :p

När ni är ute, bär ni utanpå er jacka då? Är det jag försökt några gånger, men vet inte om det blir för bylsigt för oss bägge.

Får kanske leta fram vår onbuhimo och prova om det är lättare.
 
Jag får inte upp lillasyster, 16 månader, på ryggen själv (tula ftg). Hur gör ni? :p

När ni är ute, bär ni utanpå er jacka då? Är det jag försökt några gånger, men vet inte om det blir för bylsigt för oss bägge.

Får kanske leta fram vår onbuhimo och prova om det är lättare.
Jag kör sån där "superman toss" eller vad det kallas, alltså svingar upp barnet på ryggen. Nu har jag ju ett större barn men jag ställer henne på en stol eller liknande, lägger på henne selen så den ligger rätt på ryggen. Tar tag i barnet och selen med korsade armar och svingar upp på ryggen. Står sen framåtlutad, tjatar på barnet att vara stilla (😜) och spänner först midjebälte och sen bröstspänne.

Vet inte hur tydlig denna beskrivning blev 😂 men finns nog på Youtube du söker på superman toss.
 
Jag kör sån där "superman toss" eller vad det kallas, alltså svingar upp barnet på ryggen. Nu har jag ju ett större barn men jag ställer henne på en stol eller liknande, lägger på henne selen så den ligger rätt på ryggen. Tar tag i barnet och selen med korsade armar och svingar upp på ryggen. Står sen framåtlutad, tjatar på barnet att vara stilla (😜) och spänner först midjebälte och sen bröstspänne.

Vet inte hur tydlig denna beskrivning blev 😂 men finns nog på Youtube du söker på superman toss.
Jag har försökt men får inte in benen på rätt plats, inget stöd under rumpan osv. Blir bara knöligt allt och om jag släpper henne skulle hon falla bakåt (så har försökt precis framför soffan).
 
Jag har inte sett någon video eller beskrivning på detta men när jag skulle få upp ungen på ryggen så satte jag selen fram på magen först med ett lite löst midjebälte så att det gick att dra runt kroppen. Sedan satte jag i barnet fram på magen i selen och fattade båda axelremmarna i en hand "underifrån" så att underarmen hamnar _mellan_ banden (inte genom något band). Sedan skjutsa runt barnet till höger om man håller med höger hand. Sedan bara sätta på sig som en ryggsäck och knäppa bröstspännet och spänna axelremmar och midjebälte. Brukade hoppa lite för att få ungen lite högre innan jag spände midjebältet.

Jag tyckte det var väldigt smidigt och det blev liksom inget "kritiskt moment" där ungen sitter halvt löst.

Jättesvårt att förklara i text ser jag...
 
Hoppas på bra tips här!

Min dotter är två veckor nu och jag funderar på att skaffa en sjal. Vi har en bärsele men eftersom jag blivit snittad känns det obehagligt att dra åt en sele över magen. Min man har testat selen men gillar den inte. Så jag funderar på sjal. Det som gör att jag tvekar är att det verkar så satans bökigt att knyta sjalar. Finns det typ färdigknutna att köpa? Eller måste man titta på youtube och lära sig själv?

Jag har kikat på Coracors sjalar som ser himla fina ut. Men är öppen för andra förslag!
 
Hoppas på bra tips här!

Min dotter är två veckor nu och jag funderar på att skaffa en sjal. Vi har en bärsele men eftersom jag blivit snittad känns det obehagligt att dra åt en sele över magen. Min man har testat selen men gillar den inte. Så jag funderar på sjal. Det som gör att jag tvekar är att det verkar så satans bökigt att knyta sjalar. Finns det typ färdigknutna att köpa? Eller måste man titta på youtube och lära sig själv?

Jag har kikat på Coracors sjalar som ser himla fina ut. Men är öppen för andra förslag!
Jag tyckte att trikåsjal var jättebra med pyttebebis. Hade den på mig hela dagarna och petade in bebis vid behov. Tog några gånger att få till knytet, men sen gick det lätt. Det finns färdigknutna eller vad man ska kalla dom, dom går nog inte att knyta upp tror jag. Vet att Najell har en, men finns nog fler märken nu. Nackdelen med dem är ju att man inte kan dela med sin partner om man inte har samma storlek.

Vad är det för sele ni har? Jag hade midjebältet på min ergobaby typ under brösten, hade utan problem fungerat som nysnittad. Dock tyckte jag spädbarnsinlägget var bökigt så började använda den först när trikåsjalen började kännas svajig.
 
@soom Tack för svar! Har googlat Najell och funderar på att beställa en. Tror inte min man vill bära i sjal så det är helt lugnt om den bara funkar på mig.

Vi har en Manduca. Tror inte jag kan ställa in midjebandet så det sitter så högt upp. Jag gillar manduca men tycker det känns svårt att få till det bra (på maken) med spädbarnsinlägget. Har aldrig burit så små bebisar med manduca tidigare heller så har dålig koll på hur man ska göra.
 
@soom Tack för svar! Har googlat Najell och funderar på att beställa en. Tror inte min man vill bära i sjal så det är helt lugnt om den bara funkar på mig.

Vi har en Manduca. Tror inte jag kan ställa in midjebandet så det sitter så högt upp. Jag gillar manduca men tycker det känns svårt att få till det bra (på maken) med spädbarnsinlägget. Har aldrig burit så små bebisar med manduca tidigare heller så har dålig koll på hur man ska göra.

Lovar att du lär dig knyta om du landar i en coracor 😁
 
Hoppas på bra tips här!

Min dotter är två veckor nu och jag funderar på att skaffa en sjal. Vi har en bärsele men eftersom jag blivit snittad känns det obehagligt att dra åt en sele över magen. Min man har testat selen men gillar den inte. Så jag funderar på sjal. Det som gör att jag tvekar är att det verkar så satans bökigt att knyta sjalar. Finns det typ färdigknutna att köpa? Eller måste man titta på youtube och lära sig själv?

Jag har kikat på Coracors sjalar som ser himla fina ut. Men är öppen för andra förslag!
Trikåsjal alla gånger i början. Fick låna och lära mig knyta redan på neo och då var jag snittad. Man har det så pass mycket högre upp än snittet.
 
Tack @hemlig och @Sleepan ! Har beställt en sjal från coracor nu! Min man ska titta på youtubevideosarna åt mig och sen lära mig hur man knyter den :D.

6A79A139-1A89-4EE1-AE76-2B4E769EE532.jpeg


Hoppas hoppas detta funkar bra med min lilla tjej ❤️.
 
Hoppas det fungerar bra.
Sonen älskade bli buren, bar honom på utflykter, i affären, på promenad med hunden, när jag plockade hallon osv (var på sommaren ;)).
Låter jättehärligt! Jag tror mycket på att bära, det var därför jag ville ha en bärsele. Men hoppas att sjal ska kännas bra och att min flicka ska acceptera den :D.
 
Låter jättehärligt! Jag tror mycket på att bära, det var därför jag ville ha en bärsele. Men hoppas att sjal ska kännas bra och att min flicka ska acceptera den :D.
Jag tycker egentligen sjal är mysigare än sele, i alla fall när de är sådär små :). Hade med vår trikåsjal på BB med lillasyster.
 
Tack @hemlig och @Sleepan ! Har beställt en sjal från coracor nu! Min man ska titta på youtubevideosarna åt mig och sen lära mig hur man knyter den :D.

Visa bifogad fil 86580

Hoppas hoppas detta funkar bra med min lilla tjej ❤️.

Vi har exakt den på bilden och är jättenöjda! 😊

En stor fördel med trikåsjal och många andra sjalar är att du kan ta i och ut bebisen utan att behöva knyta om sjalen. Har varit guld för oss som haft en bebis som inte varit överförtjust i vagnen i början. Då har jag haft på mig bärsjalen under jackan och sen kunnat stoppa ner bebis där istället ifall vagnprotesterna blir för stora :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 981
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 816
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp