Vi som förhoppningsvis väntar kull

Det var bara två, en tredje hade resorberats redan, men moderkakorna hade lossnat på bägge så det var verkligen i grevens tid de kom ut.

nu väntar jag bara på att direktregleringen ska bli klar nån gång så vi kan åka hem. :)
Skönt att ni fick ut dem 🥰 . Blev det snitt? Verkar mammakatt må bra?

Håller tummarna för er!
 
Hej! Jag är helt ny här men har följt tråden då min katt väntade samtidigt. Imorse kom 5 små gryn ut och allt har gått bra hittills, dom väger alltifrån 95-126g så dom ligger bra till. En fråga gällande Zingo (mamman) hon har ätit lite äggula med druvsocker samt en påse mat och lite torrfoder. Men när ska man förvänta sig att hon går på lådan? Jag har läst på som en tok men hittar mest hur man tar hand om en dräktig katt samt info om förlossning, men inte så mycket ”eftervård” ? Lägger in en liten bild på dom ☺️
 

Bifogade filer

  • B63BFFF6-BDCF-430A-A77A-95BAD1A2BF6B.jpeg
    B63BFFF6-BDCF-430A-A77A-95BAD1A2BF6B.jpeg
    297,8 KB · Visningar: 52
Hej! Jag är helt ny här men har följt tråden då min katt väntade samtidigt. Imorse kom 5 små gryn ut och allt har gått bra hittills, dom väger alltifrån 95-126g så dom ligger bra till. En fråga gällande Zingo (mamman) hon har ätit lite äggula med druvsocker samt en påse mat och lite torrfoder. Men när ska man förvänta sig att hon går på lådan? Jag har läst på som en tok men hittar mest hur man tar hand om en dräktig katt samt info om förlossning, men inte så mycket ”eftervård” ? Lägger in en liten bild på dom ☺
Hon går när hon måste. 😁
Vissa håller sig in i det längsta medan de som är vana går tidigare.
Håll koll på ev flytningar/blödningar och temp och servera gärna god mat i eller vid boet. Men låt inget stå kvar.
Vissa vill inte bli servade medan vissa uppskattar det.
Jag brukar ställa torrisar och vatten inom ett par meter just för att honan kan välja att gå kortare.
Grattis till de små!! 💕
 
Hon går när hon måste. 😁
Vissa håller sig in i det längsta medan de som är vana går tidigare.
Håll koll på ev flytningar/blödningar och temp och servera gärna god mat i eller vid boet. Men låt inget stå kvar.
Vissa vill inte bli servade medan vissa uppskattar det.
Jag brukar ställa torrisar och vatten inom ett par meter just för att honan kan välja att gå kortare.
Grattis till de små!! 💕

tack så mycket! Jag blir lite orolig då det känns som att mamman bara kan slappna av vissa stunder. Hon tvättar dom, kan ligga spinna när dom snuttar. För att sen verka spänd och ha spänd blick. Sen för en stund skrek en unge väldigt mycket och ser då att hon biter den, sen andades mamman häftigt med öppen mun några gånger och sen fräste. Hon är 14 månader. Kan det vara att hon är osäker på sin roll? Jag har läst hemska berättelser där mamman äter upp ungarna :o hon verkar inte vilja vara själv så ligger på en madrass i rummet med henne. Inga flytningar eller blod, men är svullen där nere vilket är normalt?
 
Skönt att ni fick ut dem 🥰 . Blev det snitt? Verkar mammakatt må bra?

Håller tummarna för er!
Ja, det blev snitt och jag var inställd på att ingen skulle överleva. :(
Nu verkar det som det iaf gått ganska bra, jag var på Ultuna hela dagen och personalen var verkligen hur underbara som helst. Som en sa, det är det här man lever för som veterinär. När det går bra, när de små lever och mamman mår bra.

Enda jag inte var nöjd med var att jag redan från inskrivningen sa att det skulle direktregleras och jag var ute en runda med bilen så den skulle vara varm, buren var i undersökningsrummet med varma vattenflaskor så de små inte skulle bli kalla vid hemtransporten och jag skulle betala och det ändå inte var klart med försäkringsbolaget utan jag fick vänta ytterligare en timma på att åka.

Hemresan var lite orolig, jag stannade till och hämtade ut antibiotika och sen skyndade jag mig hem men visste inte hur de små skulle klara resan, om de skulle hamna på sidan och bli kalla? Kom hem ca 15:30, släppte ut hundarna och bäddade sedan ner dem i bolådan i köket, gav de små varsin droppe glykos och såg att Myran tog hand om dem.

Jag var dödstrött efter 1,5 dygns vak och gick för att lägga mig en timme när Myran lämnar de små och springer efter mig. Jag går tillbaka, hon lägger sig hos ungarna och springer efter mig så fort jag lämnar rummet. Jag har suttit med henne ett par timmar innan jag kände att det här går inte, så nu har jag en bolåda i sängen bredvid mig, den som inte dög igår. I den ligger Myran och de små myrbebisarna nöjda och glada. Snuttar för fullt, små arga pip när det tvättas rumpa eller de bråkar om någon spene.

Jag har halvsovit bredvid dem, kollar att de andas och att hon inte ligger på dem och kommer fortsätta så under natten. Jag är lite orolig att det ska bli kallt så de har ett duntäcke över bolådan med en glugg in och det är mycket varmare där än ute där jag ligger. :)
 
Ja, det blev snitt och jag var inställd på att ingen skulle överleva. :(
Nu verkar det som det iaf gått ganska bra, jag var på Ultuna hela dagen och personalen var verkligen hur underbara som helst. Som en sa, det är det här man lever för som veterinär. När det går bra, när de små lever och mamman mår bra.

Enda jag inte var nöjd med var att jag redan från inskrivningen sa att det skulle direktregleras och jag var ute en runda med bilen så den skulle vara varm, buren var i undersökningsrummet med varma vattenflaskor så de små inte skulle bli kalla vid hemtransporten och jag skulle betala och det ändå inte var klart med försäkringsbolaget utan jag fick vänta ytterligare en timma på att åka.

Hemresan var lite orolig, jag stannade till och hämtade ut antibiotika och sen skyndade jag mig hem men visste inte hur de små skulle klara resan, om de skulle hamna på sidan och bli kalla? Kom hem ca 15:30, släppte ut hundarna och bäddade sedan ner dem i bolådan i köket, gav de små varsin droppe glykos och såg att Myran tog hand om dem.

Jag var dödstrött efter 1,5 dygns vak och gick för att lägga mig en timme när Myran lämnar de små och springer efter mig. Jag går tillbaka, hon lägger sig hos ungarna och springer efter mig så fort jag lämnar rummet. Jag har suttit med henne ett par timmar innan jag kände att det här går inte, så nu har jag en bolåda i sängen bredvid mig, den som inte dög igår. I den ligger Myran och de små myrbebisarna nöjda och glada. Snuttar för fullt, små arga pip när det tvättas rumpa eller de bråkar om någon spene.

Jag har halvsovit bredvid dem, kollar att de andas och att hon inte ligger på dem och kommer fortsätta så under natten. Jag är lite orolig att det ska bli kallt så de har ett duntäcke över bolådan med en glugg in och det är mycket varmare där än ute där jag ligger. :)

Oj vilken lättnad! Jag har suttit här och förnyat sidan hela tiden :love: Apropå att Myran vill vara med dig så vet jag någon som föder (födde?) upp Birmor där honan var exakt likadan. Så hen la bolådan bredvid sig i sängen - partner fick flytta - varje gång det var dags för kull.
 
tack så mycket! Jag blir lite orolig då det känns som att mamman bara kan slappna av vissa stunder. Hon tvättar dom, kan ligga spinna när dom snuttar. För att sen verka spänd och ha spänd blick. Sen för en stund skrek en unge väldigt mycket och ser då att hon biter den, sen andades mamman häftigt med öppen mun några gånger och sen fräste. Hon är 14 månader. Kan det vara att hon är osäker på sin roll? Jag har läst hemska berättelser där mamman äter upp ungarna :o hon verkar inte vilja vara själv så ligger på en madrass i rummet med henne. Inga flytningar eller blod, men är svullen där nere vilket är normalt?
Jag har sett förstagångs-kattmammor bete sig riktigt vimsigt.
Hon bet säkert inte hårt utan det kan vara en stress över att helt plötsligt ha ungar. Allt är nytt och osäkert (vilket hon ju även visar genom att inte vilja vara själv). Är allt normalt och alla mår bra så går nog allt bra också.
(Jag tror att en hona som biter ihjäl en/flera ungar antingen har lynnesfel/är sjukt stressad eller så är barnen sjuka fast det inte syns. De kan också bära iväg en synbart frisk unge från boet för att den inte är frisk. Men ofta flyttas flera lite hit och dit och då får man hitta en bättre plats som bo åt honan då hon visar missnöje över platsen.)
Ofta går just det över men det där med oro över sin hona, det går aldrig över. Och det tycker jag är sunt.
Så länge hon äter, dricker, går på toa (har hon gjort det nu?)och inte har temp så brukar det gå bra.
Går ungarna upp i vikt?
Vad är det för ras på dina kissar?
 
Ja, det blev snitt och jag var inställd på att ingen skulle överleva. :(
Nu verkar det som det iaf gått ganska bra, jag var på Ultuna hela dagen och personalen var verkligen hur underbara som helst. Som en sa, det är det här man lever för som veterinär. När det går bra, när de små lever och mamman mår bra.

Enda jag inte var nöjd med var att jag redan från inskrivningen sa att det skulle direktregleras och jag var ute en runda med bilen så den skulle vara varm, buren var i undersökningsrummet med varma vattenflaskor så de små inte skulle bli kalla vid hemtransporten och jag skulle betala och det ändå inte var klart med försäkringsbolaget utan jag fick vänta ytterligare en timma på att åka.

Hemresan var lite orolig, jag stannade till och hämtade ut antibiotika och sen skyndade jag mig hem men visste inte hur de små skulle klara resan, om de skulle hamna på sidan och bli kalla? Kom hem ca 15:30, släppte ut hundarna och bäddade sedan ner dem i bolådan i köket, gav de små varsin droppe glykos och såg att Myran tog hand om dem.

Jag var dödstrött efter 1,5 dygns vak och gick för att lägga mig en timme när Myran lämnar de små och springer efter mig. Jag går tillbaka, hon lägger sig hos ungarna och springer efter mig så fort jag lämnar rummet. Jag har suttit med henne ett par timmar innan jag kände att det här går inte, så nu har jag en bolåda i sängen bredvid mig, den som inte dög igår. I den ligger Myran och de små myrbebisarna nöjda och glada. Snuttar för fullt, små arga pip när det tvättas rumpa eller de bråkar om någon spene.

Jag har halvsovit bredvid dem, kollar att de andas och att hon inte ligger på dem och kommer fortsätta så under natten. Jag är lite orolig att det ska bli kallt så de har ett duntäcke över bolådan med en glugg in och det är mycket varmare där än ute där jag ligger. :)
Har du inga värmedynor/paddar att använda?
Jag använder såna där rosa som man micrar och lägger under alla filtar. ÄVEN fast jag har extra element samt termometer vid/i boet (kontrollbehov delux 😂). Min hona har valt garderoben så varje gång river vi ut Allt ur den inför en kull.
Jag märker att ungarna flyttar runt efter värmen ffa om det är få i kullen (jag har dyna på ena halvan så de kan välja).
Jag hoppas att du har fått sova lite nu och att Myran snart kan slappna av. Det kan som sagt vara väldigt omvälvande att vara förstagångare (och snittas!!!).
Och båda mammorna här i tråden verkar ju vilja 'hålla extra mycket tass'. 😊
 
Ja, det blev snitt och jag var inställd på att ingen skulle överleva. :(
Nu verkar det som det iaf gått ganska bra, jag var på Ultuna hela dagen och personalen var verkligen hur underbara som helst. Som en sa, det är det här man lever för som veterinär. När det går bra, när de små lever och mamman mår bra.

Enda jag inte var nöjd med var att jag redan från inskrivningen sa att det skulle direktregleras och jag var ute en runda med bilen så den skulle vara varm, buren var i undersökningsrummet med varma vattenflaskor så de små inte skulle bli kalla vid hemtransporten och jag skulle betala och det ändå inte var klart med försäkringsbolaget utan jag fick vänta ytterligare en timma på att åka.

Hemresan var lite orolig, jag stannade till och hämtade ut antibiotika och sen skyndade jag mig hem men visste inte hur de små skulle klara resan, om de skulle hamna på sidan och bli kalla? Kom hem ca 15:30, släppte ut hundarna och bäddade sedan ner dem i bolådan i köket, gav de små varsin droppe glykos och såg att Myran tog hand om dem.

Jag var dödstrött efter 1,5 dygns vak och gick för att lägga mig en timme när Myran lämnar de små och springer efter mig. Jag går tillbaka, hon lägger sig hos ungarna och springer efter mig så fort jag lämnar rummet. Jag har suttit med henne ett par timmar innan jag kände att det här går inte, så nu har jag en bolåda i sängen bredvid mig, den som inte dög igår. I den ligger Myran och de små myrbebisarna nöjda och glada. Snuttar för fullt, små arga pip när det tvättas rumpa eller de bråkar om någon spene.

Jag har halvsovit bredvid dem, kollar att de andas och att hon inte ligger på dem och kommer fortsätta så under natten. Jag är lite orolig att det ska bli kallt så de har ett duntäcke över bolådan med en glugg in och det är mycket varmare där än ute där jag ligger. :)
En sån dramatisk upplevelse! Jag har själv sluppit snitt även om det var väldigt nära en gång. Jag är glad för det.

Jag brukar alltid ha bolådan precis nedanför sängen. Vissa mammor (framförallt förstagångsmammor) vill ju gärna ha sällskap tills de landat i nya rollen. Sen sover man ju med ett öga öppet första tiden. Så fort någon piper vaknar man till och kollar vad som händer.

Jag kan tipsa om agriakortet om du har agria. Guld om det händer sådana saker! Man slipper kostnad för direktreglering och man får dessutom rabatt på självrisken. Det skaffade jag efter min dramatiska förlossning som såklart hände en fredag. När vi väl kunde åka hem så gick det inte direktreglera.

Hoppas allt går bra nu både med de små och mamma katt ❤
tack så mycket! Jag blir lite orolig då det känns som att mamman bara kan slappna av vissa stunder. Hon tvättar dom, kan ligga spinna när dom snuttar. För att sen verka spänd och ha spänd blick. Sen för en stund skrek en unge väldigt mycket och ser då att hon biter den, sen andades mamman häftigt med öppen mun några gånger och sen fräste. Hon är 14 månader. Kan det vara att hon är osäker på sin roll? Jag har läst hemska berättelser där mamman äter upp ungarna :o hon verkar inte vilja vara själv så ligger på en madrass i rummet med henne. Inga flytningar eller blod, men är svullen där nere vilket är normalt?
Att hon flåsar kan bero på eftervärkar. Det bör ge med sig ganska fort dock. Förstagångsmammor kan vara lite stressade i början. Inte helt ovanligt att de morrar på bebisarna när de piper eller biter lite. Jag skulle mest försöka ge honan en lugn miljö.

Lådan går hon på när hon behöver. Svullnad är normalt men som andra säger så ska det inte komma en massa blod eller flytningar. Lycka till med de små ❤
 
Natten har varit bra och jag har sovit riktigt gott, troligen pga ren utmattning. Jag kan inte ha bolådan på golvet pga hundarna och hade jag försökt stänga ute dem från sovrummet hade jag inte fått sova alls. Nu har jag lådan bredvid kudden, jag kan bara sträcka in handen och klappa lite på Myran eller känna efter var beisarna är om det knorras och sen somna om.

Jag var lite bekymrad igår hur vi skulle lösa det med att hon vill ha mig hos sig då hon vägrade lådan när hon skulle föda. Jag ville absolut inte ha Myran med vidhängande kottar under täcket men det var aldrig snack om saken igår utan hon har varit helt nöjd inatt att sova där.

Jag har ett par flaskor Crémant de Bourgogne Brut Rosé som jag köpte för det här tillfället, men igår hade det varit att kasta pärlor för svin så det blev Zeunerts Julmust istället för hela slanten. Idag känns som ett bättre tillfälle att njuta av drycken. :up:

Nu väntar jag bara på att klockan ska bli tillräckligt mycket för att jag ska kunna åka och köpa nytt batteri till vågen. Jag som hade planerat så bra upptäckte att batteriet var slut när jag skulle väga dem igår. :banghead: De har snuttat hela natten och ingen ville ha ersättning när jag försökte ge dem för säkerhets skull om hon hade dåligt med mjölk.

Nu har hon lämnat lådan för första gången sedan vi la oss igår så jag antar att hon gått på lådan i köket istället och kanske tar sig lite mat och vatten när hon ändå är uppe. Lite pipanden från bebisarna men hon kommer nog snart tillbaka.

Smart med värmedynor, det ska jag kolla upp. :idea:

Nu kom hon tillbaka så allt är frid och fröjd igen. :heart
 
Jag har sett förstagångs-kattmammor bete sig riktigt vimsigt.
Hon bet säkert inte hårt utan det kan vara en stress över att helt plötsligt ha ungar. Allt är nytt och osäkert (vilket hon ju även visar genom att inte vilja vara själv). Är allt normalt och alla mår bra så går nog allt bra också.
(Jag tror att en hona som biter ihjäl en/flera ungar antingen har lynnesfel/är sjukt stressad eller så är barnen sjuka fast det inte syns. De kan också bära iväg en synbart frisk unge från boet för att den inte är frisk. Men ofta flyttas flera lite hit och dit och då får man hitta en bättre plats som bo åt honan då hon visar missnöje över platsen.)
Ofta går just det över men det där med oro över sin hona, det går aldrig över. Och det tycker jag är sunt.
Så länge hon äter, dricker, går på toa (har hon gjort det nu?)och inte har temp så brukar det gå bra.
Går ungarna upp i vikt?
Vad är det för ras på dina kissar?

Hon äter och dricker, men har inte gått på lådan ännu. Hon lämnar ungarna för att äta, maten står vid boet. Men inte tagit sig längre än så. Hon går in till dom vid minsta pip. Har nu flyttat in kattlådan i rummet hon är med ungarna i för att se om hon kan slappna av och vill gå på lådan. Det är ett dygn sen dom kom nu och tänker att hon borde vilja kissa? Imorse hade hon bärt iväg en unge under sängen och låg med den där. Dom andra sov sött i boet. Vet inte hur jag ska tolka det, om ungen kanske är sjuk fast det inte syns. Mamma-katt är en huskatt som jag tog över från ett hem där katterna levde i misär, så vet tyvärr inte så mycket om pappa katt :/
 
Hon äter och dricker, men har inte gått på lådan ännu. Hon lämnar ungarna för att äta, maten står vid boet. Men inte tagit sig längre än så. Hon går in till dom vid minsta pip. Har nu flyttat in kattlådan i rummet hon är med ungarna i för att se om hon kan slappna av och vill gå på lådan. Det är ett dygn sen dom kom nu och tänker att hon borde vilja kissa? Imorse hade hon bärt iväg en unge under sängen och låg med den där. Dom andra sov sött i boet. Vet inte hur jag ska tolka det, om ungen kanske är sjuk fast det inte syns. Mamma-katt är en huskatt som jag tog över från ett hem där katterna levde i misär, så vet tyvärr inte så mycket om pappa katt :/
Ok.
Men du tänkte kastrera efter kullen?
Det skulle jag mest tolka som lite stress. Kanske hon inte är nöjd med bålådans placering? 🙂
 
Ok.
Men du tänkte kastrera efter kullen?
Det skulle jag mest tolka som lite stress. Kanske hon inte är nöjd med bålådans placering? 🙂

Ja hon ska absolut kastreras ☺️ jag har prövat hänga en filt över så det blir mer stängt uppifrån, hon verkar vara mer nöjd nu. Annars får jag prova flytta den någonstans. Hon har även varit och kissat nu. Lite blod kommer från slidan så ska hålla lite koll enligt veterinären. Tack för alla råd och tips!
 
De har gått ner i vikt, den minsta väger nu 70 gr mot 72 på Ultuna och 74 igår! 😳

Jag försökte ju ge dem nappflaska igår ifall de inte fick i sig tillräckligt, men de vägrade. Hur får jag dem att ta nappen om jag gör i ordning en ny?
 
De har gått ner i vikt, den minsta väger nu 70 gr mot 72 på Ultuna och 74 igår! 😳

Jag försökte ju ge dem nappflaska igår ifall de inte fick i sig tillräckligt, men de vägrade. Hur får jag dem att ta nappen om jag gör i ordning en ny?
Det är lättare med spruta. 1 ml-spruta. Då kan man trycka lite på sprutan så att de förstår att det kommer mat. Jag brukar ha spruta och miracle nipple, men jag vet andra som matar direkt med spruta med. Gno lite med sprutan i gommen brukar kunna få dem att få igång sugreflexen. ❤️


Har fått rapport från min hona som är på parning att hon hört flera skrik igår. Bådar gott!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 822
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 014
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 338
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp