Vi som förhoppningsvis väntar kull

Hur har det gått? Har du möjlighet att kontakta veterinär så att de kan lära dig att sondmata? Det är väldigt enkelt när man väl fått lära sig.
Det är väl Inte helt enkelt på en sprattlande liten kattunge tycker jag... 🙄
Det är så lätt att det blir fel och det kräver både teknik och känsla. Samt övning!!
 
Det är väl Inte helt enkelt på en sprattlande liten kattunge tycker jag... 🙄
Det är så lätt att det blir fel och det kräver både teknik och känsla. Samt övning!!
Självklart finns det risker med det, men det är inte så svårt som det låter med lite övning. Därav be en veterinär visa och sen öva tillsammans. De flesta brukar få till det till slut 😊 Får man bara ned sonden i matstrupen så brukar de inte sprattla så mycket sen.
 
Hur har det gått? Har du möjlighet att kontakta veterinär så att de kan lära dig att sondmata? Det är väldigt enkelt när man väl fått lära sig.
Den lever och jag tror faktiskt jag börjar få in snitsen på det, förhoppningsvis. Nu har jag gett upp nappen och kör bara med sprutan och sist så åt den rätt bra, jag kunde känna att den svalde. Jag är ju rädd att skada den med sprutan, men fick på något vis till det med tummen, sprutan och munnen så jag trycker sakta ut ersättningen och det blir en liten ficka framför munnen med vätska som den suger i sig och sväljer. När den inte vill mer så flyttar den bara huvudet och jag gör ett försök till men slutar om den inte vill mer.

Jag ställer timern så den ringer efter 2:30 h, kliver upp och kokar vatten, häller det över mått och spruta, låter det svalna lite innan jag mäter upp nytt vatten, får svalna lite till innan jag tillsätter mjölkpulver, skakar som en galning i flera minuter, suger upp i sprutan, kollar så det inte är för varmt, tar upp ungen, väger, lindar in den och sätter mig med den upprätt lite framåt och trycker sakta fram ersättningen. Fuktar lite papper och tvättar mage och rumpa innan Myran får tillbaka den. Väger och testar den andra om den vill ha men sätter sen ner den igen och startar om klockan.

Nästa matning preppar jag innan ett möte och sen får den mat under mötet. :)
 
Den lever och jag tror faktiskt jag börjar få in snitsen på det, förhoppningsvis. Nu har jag gett upp nappen och kör bara med sprutan och sist så åt den rätt bra, jag kunde känna att den svalde. Jag är ju rädd att skada den med sprutan, men fick på något vis till det med tummen, sprutan och munnen så jag trycker sakta ut ersättningen och det blir en liten ficka framför munnen med vätska som den suger i sig och sväljer. När den inte vill mer så flyttar den bara huvudet och jag gör ett försök till men slutar om den inte vill mer.

Jag ställer timern så den ringer efter 2:30 h, kliver upp och kokar vatten, häller det över mått och spruta, låter det svalna lite innan jag mäter upp nytt vatten, får svalna lite till innan jag tillsätter mjölkpulver, skakar som en galning i flera minuter, suger upp i sprutan, kollar så det inte är för varmt, tar upp ungen, väger, lindar in den och sätter mig med den upprätt lite framåt och trycker sakta fram ersättningen. Fuktar lite papper och tvättar mage och rumpa innan Myran får tillbaka den. Väger och testar den andra om den vill ha men sätter sen ner den igen och startar om klockan.

Nästa matning preppar jag innan ett möte och sen får den mat under mötet. :)
Det låter bra! Övning ger färdighet :)
 
Haha, jag kan så väl känna igen mig i det där. Jag vaknar alltid av minsta pip och ser alltid till att lägga alla bebisar "tillrätta" flera gånger under natten. Tycker de alltid har en förmåga att börja bråka om tutten, även om det är få bebisar. Då får man gå in och medla och se till att alla accepterar varsin 😅
Ja men alltså, Hur kan de bli osams om en tutte när det finns Åtta!?!
Grabben och mellansystern har samma favvo så där måste jag styra om ibland när det går vilt till. Storasyrran har hittat en egen längre fram.
De ökar superfint i vikt och ser redan ut som små knubbisar!
 

Bifogade filer

  • DSC_3418.JPG
    DSC_3418.JPG
    172,2 KB · Visningar: 152
Ja men alltså, Hur kan de bli osams om en tutte när det finns Åtta!?!
Grabben och mellansystern har samma favvo så där måste jag styra om ibland när det går vilt till. Storasyrran har hittat en egen längre fram.
De ökar superfint i vikt och ser redan ut som små knubbisar!
Så himla söta! Blir så bebis sjuk 😍.

Om min hona blir dräktig nu (verkar som det är lyckade parning ar i alla fall) så tycker sambon att vi ska låta kullen vara hos min kompis då jag själv är gravid. Tar emot hos mig. Vill ha dessa gosnäsor nära tillhands ju 💞
 
Går inte alls bra med bebisarna, vikten går fortfarande ner så jag har pratat med Ultuna och vi åker in igen i morgon bitti. :( Fick ju hem en ny spruta med nappar idag. "Skruva på nappen". Ingen bild och ingen mer förklaring, var totalt omöjligt att skruva på någon napp så jag försökte med den vanliga sprutan och en ny napp men tycker inte det heller fungerar. :(
 
Går inte alls bra med bebisarna, vikten går fortfarande ner så jag har pratat med Ultuna och vi åker in igen i morgon bitti. :( Fick ju hem en ny spruta med nappar idag. "Skruva på nappen". Ingen bild och ingen mer förklaring, var totalt omöjligt att skruva på någon napp så jag försökte med den vanliga sprutan och en ny napp men tycker inte det heller fungerar. :(
Håller tummarna för att ni får hjälp på Ultuna. Har mamma ingen mjölk själv? ❤️
 
Håller tummarna för att ni får hjälp på Ultuna. Har mamma ingen mjölk själv? ❤️
Det har faktiskt vänt om än tillfälligt så vi stannar hemma och avvaktar. En sak som däremot stör mig är att redan på Ultuna så hade minstingen en liten ögonglipa som blir allt större, finns det risk att ögonen skadas om de öppnas för tidigt?

De nya napparna är lite svåra att använda men jag fyller sprutan med <5 ml och om jag misstänker att det rinner dåligt sprutar jag lite på ett papper innan jag försöker mata ungen igen.
 
Det har faktiskt vänt om än tillfälligt så vi stannar hemma och avvaktar. En sak som däremot stör mig är att redan på Ultuna så hade minstingen en liten ögonglipa som blir allt större, finns det risk att ögonen skadas om de öppnas för tidigt?

De nya napparna är lite svåra att använda men jag fyller sprutan med <5 ml och om jag misstänker att det rinner dåligt sprutar jag lite på ett papper innan jag försöker mata ungen igen.
Det där med ögat har jag ingen aning om, men nu börjar ju bebisen bli så pass stor så jag inte skulle oroa mig. Vissa är ju tidiga med att öppna ögonen.

Du har inga mindre sprutor än 5 ml? Jag brukar nästan aldrig använda större än 2,5 ml, men nästan enbart 1 ml i början, för då är risken mindre att man råkar spruta i för mycket så de får ner det i lungorna. Jag har flera 100 sprutor hemma, så säg till om du behöver, så kan jag skicka. Håller alla tummar :heart
 
Går inte alls bra med bebisarna, vikten går fortfarande ner så jag har pratat med Ultuna och vi åker in igen i morgon bitti. :( Fick ju hem en ny spruta med nappar idag. "Skruva på nappen". Ingen bild och ingen mer förklaring, var totalt omöjligt att skruva på någon napp så jag försökte med den vanliga sprutan och en ny napp men tycker inte det heller fungerar. :(
Men, går båda ner? Som i att Myran inte har mjölk?
I så fall skulle jag försöka hitta en amma!
 
Nu börjar det kanske lute lite mot hallontuttar här, om det inte är så att jag bara intalar mig det 🙈 hoppas så mycket att det går vägen den här gången!

Nu har vi äntligen tagit tag i att knåpa ihop en hemsida också. Både jag och gubben är otekniska och har noll tålamod med datorer. Men det gick faktiskt bra 😅
 
Nu börjar det kanske lute lite mot hallontuttar här, om det inte är så att jag bara intalar mig det 🙈 hoppas så mycket att det går vägen den här gången!

Nu har vi äntligen tagit tag i att knåpa ihop en hemsida också. Både jag och gubben är otekniska och har noll tålamod med datorer. Men det gick faktiskt bra 😅
Hoppas det!

Jag tror att min äldre hona också har tagit sig i så fall blir det bebisar i slutet av januari. Favorithanen kommer hinna kastreras innan vi får göra ett nytt försök :( men vi har en annan hane på lut som nån eller några kommer få åka och besöka. hoppas mest bara att de har paus till efter nyår
 
Någon som vart med om att en katt öppnar ögonen sent? Alla har öppnat ögonen helt förutom den största i kullen. Dom är 10 dagar nu och vet att det kan dröja lite men det känns som att den har något fel på ögonen? Tänkte vänta lite och ta kontakt med veterinär då det kan dröja innan dom öppnar dom helt. Den äter bra, verkar må fint annars. Någon som vart med om samma eller vet om om det är normalt att det dröjer lite?
 

Bifogade filer

  • 14BB450C-A8C2-4B78-A390-19DCC06A82EA.jpeg
    14BB450C-A8C2-4B78-A390-19DCC06A82EA.jpeg
    177,8 KB · Visningar: 118
Någon som vart med om att en katt öppnar ögonen sent? Alla har öppnat ögonen helt förutom den största i kullen. Dom är 10 dagar nu och vet att det kan dröja lite men det känns som att den har något fel på ögonen? Tänkte vänta lite och ta kontakt med veterinär då det kan dröja innan dom öppnar dom helt. Den äter bra, verkar må fint annars. Någon som vart med om samma eller vet om om det är normalt att det dröjer lite?
Det kan vara ögoninflammation. Håll koll på om det blir lite bulligt/svullet eller är lite torkat 'jox' i inre ögonvrån samt om ögat ser lite grumligt ut. Tvätta med silvervatten eller koksaltlösning flera ggr/dag för att se om de går att få upp helt.
Ibland kan det behövas antibiotika men med silvervatten kommer man en bra bit.
 
Det har faktiskt vänt om än tillfälligt så vi stannar hemma och avvaktar. En sak som däremot stör mig är att redan på Ultuna så hade minstingen en liten ögonglipa som blir allt större, finns det risk att ögonen skadas om de öppnas för tidigt?

De nya napparna är lite svåra att använda men jag fyller sprutan med <5 ml och om jag misstänker att det rinner dåligt sprutar jag lite på ett papper innan jag försöker mata ungen igen.

Hur har det gått? :heart
 
Någon som vart med om att en katt öppnar ögonen sent? Alla har öppnat ögonen helt förutom den största i kullen. Dom är 10 dagar nu och vet att det kan dröja lite men det känns som att den har något fel på ögonen? Tänkte vänta lite och ta kontakt med veterinär då det kan dröja innan dom öppnar dom helt. Den äter bra, verkar må fint annars. Någon som vart med om samma eller vet om om det är normalt att det dröjer lite?
Jag har haft ungar som inte öppnat ögonen förrän vid 14 dagar ca. Skulle ha is i magen än så länge.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 792
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 925
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 326
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp