Bukefalos 28 år!

Vi som har ett sovrum för lite

Jag såg ett sängskåp en gång. Verkar rätt smart, om man har plats för det.

Visst är det någon bukefalist som har ett sovloft i en liten lgh. Är det @tornblomma?
Åh sängskåp är så fina! Sett flera i två våningar från äldre bilder, England och Sverige, som ett eget litet rum.

1678788934818.png

https://www.pinterest.se/nordicmuse67/swedish-cupboard-beds/
 
Vad fint du har det :love:
Tack 😃 Det har tagit flera år att få ihop allt för jag har fått köpa saker efterhand som jag har haft råd men nu är jag så nöjd!
Vad fint med de gröna blommorna och tavlorna mot det lila! :love1:Ser mysigt ut.
Var har du köpt de rosa och lila ljusträden?
Tack 😃 Tavlorna har hängt med sedan jag bodde hemma. Jag tycker att det är jättemysigt ☺️
De kommer från början från rusta men jag har köpt alla begagnade. De är tyvärr jättesvåra att få tag på numera
 
Jag såg ett sängskåp en gång. Verkar rätt smart, om man har plats för det.

Visst är det någon bukefalist som har ett sovloft i en liten lgh. Är det @tornblomma?
Sängskåp fanns i en släktings bostad. En sån man fäller ner när den används så ser det ut som en vanlig säng. Det var faktiskt riktigt smart och gav en del utrymme. Vet inte om det var åt det nättare hållet kanske? De hade dock ett hyggligt stort rum att ställa det i så det fanns ju yta även om sängen var nedfälld.
 
Sängskåp fanns i en släktings bostad. En sån man fäller ner när den används så ser det ut som en vanlig säng. Det var faktiskt riktigt smart och gav en del utrymme. Vet inte om det var åt det nättare hållet kanske? De hade dock ett hyggligt stort rum att ställa det i så det fanns ju yta även om sängen var nedfälld.
Ja precis, jag menade ett sånt som fälls upp på väggen när det inte används (även om @Badger hade mycket finare exempel).
Typ liknande detta.
compact-s%C3%A4ngsk%C3%A5p-vertikalt-140x200-vit-2383861.jpg
 
Jag sov i ett sadant sangskap nar jag var liten. Vi bodde i ett litet hus med ett kok och ett vardagsrum och en stor glasveranda. Sa mamma och pappa sov i en baddsoffa och jag i ett sang skap. Det var ett mahogny skap dar sangen falldes ut nar jag gick i sang och var uppfalld och skapet stangt pa dagen.
Och ja, mamma var pedant och gillade ordning. :p
 
Jag blev så glad av ett inlägg i en grupp på fb där en person visade hur hon hade fixat sin soffa så att den lätt gick att göra om till säng, eftersom hon sov i vardagsrummet. Många i kommentarsfältet hade också sådana lösningar och jag insåg vad udda jag känner mig när det gäller det. Typ 95 % av min omgivning bor i villa, och de som bor i lägenhet har oftast lagom många sovrum åtminstone. Men jag tänker att här är vi säkert fler som sover i något som inte är ett sovrum, för att få ihop det. Mina barn har varsitt sovrum och jag sover i vardagsrummet. Så här ser det ut.

Jag har min säng bakom bokhyllor, vars baksida jag har klätt in med draperier. Där har jag en del av mina klänningar hängande.
Tror också det beror på hur man bor. Jag bor i stan, och typ alla jag känner är trångbodda. Vår lösning är att även barnen har funktionsrum. Dvs, ett sovrum för de vuxna, ett sovrum för barnen, vardagsrum och arbets/datorrum som alla delar på. Barnen använder vårt sovrum rätt mycket också, så alla har tillgång till alla rum, men man har förtur till sin egen säng, typ. Alltså, om man vill vara på sin säng och nån annan redan är där, kan man säga att man vill ha sin säng.

Så, väldigt lite privat plats där bara man själv har tillgång, men många funktioner och alla delar på allt.
 
Jag blev så glad av ett inlägg i en grupp på fb där en person visade hur hon hade fixat sin soffa så att den lätt gick att göra om till säng, eftersom hon sov i vardagsrummet. Många i kommentarsfältet hade också sådana lösningar och jag insåg vad udda jag känner mig när det gäller det. Typ 95 % av min omgivning bor i villa, och de som bor i lägenhet har oftast lagom många sovrum åtminstone. Men jag tänker att här är vi säkert fler som sover i något som inte är ett sovrum, för att få ihop det. Mina barn har varsitt sovrum och jag sover i vardagsrummet. Så här ser det ut.

Jag har min säng bakom bokhyllor, vars baksida jag har klätt in med draperier. Där har jag en del av mina klänningar hängande.

Vi har sedan lång tid tillbaka när vi var 6 personer på 3 sovrum och 110 kvm, ett kombinerat vardagsrum, kontor och sovrum. Nu när rummen har lämnats till del och vi bara är 4 kvar så har vi ännu inte återerövrat det lediga sovrummet....
 
Tror också det beror på hur man bor. Jag bor i stan, och typ alla jag känner är trångbodda. Vår lösning är att även barnen har funktionsrum. Dvs, ett sovrum för de vuxna, ett sovrum för barnen, vardagsrum och arbets/datorrum som alla delar på. Barnen använder vårt sovrum rätt mycket också, så alla har tillgång till alla rum, men man har förtur till sin egen säng, typ. Alltså, om man vill vara på sin säng och nån annan redan är där, kan man säga att man vill ha sin säng.

Så, väldigt lite privat plats där bara man själv har tillgång, men många funktioner och alla delar på allt.
Med stan antar jag då att du menar Stockholm, för merparten av mina bekanta bor också i "stan" och de har som sagt gott om plats. Men ja, jag har fått höra att om jag bara hade bott i Stockholm så hade mitt sätt varit det normala.
 
Med stan antar jag då att du menar Stockholm, för merparten av mina bekanta bor också i "stan" och de har som sagt gott om plats. Men ja, jag har fått höra att om jag bara hade bott i Stockholm så hade mitt sätt varit det normala.
Jag bor verkligen inte i ”stan” men på mitten av 1800-talet byggde man inte så många vräkiga och stora hus, om man inte var rejält rik vilket var få. Man kan vara ganska trångbodd även långt från Stockholms inre delar.

Men det finns gott om kvadratmeter utomhus i alla fall.
 
Med stan antar jag då att du menar Stockholm, för merparten av mina bekanta bor också i "stan" och de har som sagt gott om plats. Men ja, jag har fått höra att om jag bara hade bott i Stockholm så hade mitt sätt varit det normala.
Jag menar i stadsbebyggelse, alltså där husen är lägenhetshus. Det behöver inte vara i Stockholm just, det fnns ju fler städer med stadsbebyggelse. Men lägenheter tenderar att vara mindre än hus, så det är vanligare att det är knappt om plats för en familj som bor i lägenhet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 531
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 030
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 736
Senast: AlmostEasy
·
Hemmet ... för jag har verkligen kört fast nu, i mina tafatta försök att fräscha upp min lägenhet. Faktum är att jag verkligen har lyckats...
Svar
10
· Visningar
1 617
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp