Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag röntgade inte ens min senaste häst och köpte trots skadehistorik, såå.. Men beror ju mkt på priset också, och som du säger försäkringsmöjligheterna!
Ja det är ju lite skillnad när man importerar, men ja. Jag kanske låter försäkringsbolaget avgöra. Säger de ja så köper jag, säger de nej så köper jag inte? Kanske?
 
Ja det är ju lite skillnad när man importerar, men ja. Jag kanske låter försäkringsbolaget avgöra. Säger de ja så köper jag, säger de nej så köper jag inte? Kanske?
Så resonerade jag när jag importerade. Men jag vet inte hur jag hade agerat om det hade funnits något som försäkringsbolaget anmärkte på - kanske hade jag köpt ändå, kanske hade jag inte vågat chansa. Men alternativet med UL i Sverige och ev prisavdrag vid anmärkning kan ju absolut vara värt att diskutera om försäkringsbolaget väljer att inte försäkra utan UL. (Dessutom tycker jag att det är rätt bra att kunna använda "försäkringsbolaget kräver" som argument, det gör att jag framstår som mindre krånglig som person)
 
Never ending story.... Min svenska veterinär håller inte med den polska. Det ser bra ut, men hon är lite olika i knäna. Just denna olikhet gör att den svenska veterinären misstänker att det kan finnas påverkan på brosket. Så hon vill ultraljuda knät. Nu är bara frågan hur tusan man visar upp sånt för en veterinär här hemma? Ugh. Och vad allt detta kommer kosta mig OM den polska veterinären ens kan göra det. Herregud. Jag är så trött på att leta häst. Funderar nästan på att köpa ändå och chansa.

Ett (dåligt?) alternativ:

Lägg ett skambud. Accepterar de - Ta hit hästen. Gör ultraljud här. Visar det sig vara en defekt så kan du sälja hästen till samma pris som du lagt ut, och informera köparna om defekten? Den kanske fungerar för någon annan på lägre nivå. Om priset kan pressas ner så pass lågt.
 
Ett (dåligt?) alternativ:

Lägg ett skambud. Accepterar de - Ta hit hästen. Gör ultraljud här. Visar det sig vara en defekt så kan du sälja hästen till samma pris som du lagt ut, och informera köparna om defekten? Den kanske fungerar för någon annan på lägre nivå. Om priset kan pressas ner så pass lågt.
Alltså... Bara transporten kostar ju 15 000, så det är frågan om det ens går att pressa ner priset till den nivån som skulle behövas isf
 
Tack! Åh det är så blandade känslor i kroppen nu XD

Jag har satt över pengar till en helt främmande person liksom. Gahhh. Hoppas det dyker upp en häst nästa vecka :rofl:
Oh yes! Den känslan är så mixad. Hade samma problem när jag köpte min häst från Litauen. Dessutom ringde banken innan de godkände transaktionen och ville att jag skulle motringa säljaren där och då för att konfirmera kontonumret muntligt per telefon (jag hade fått numret via mail). För banken tänkte att mail är lätta att manipulera och att någon kanske hade gjort det och skrivit dit ett annat kontonr. Lät lite långsökt, men jag gjorde som de sa och de släppte iväg pengarna. Och hästen kom!
 
Oh yes! Den känslan är så mixad. Hade samma problem när jag köpte min häst från Litauen. Dessutom ringde banken innan de godkände transaktionen och ville att jag skulle motringa säljaren där och då för att konfirmera kontonumret muntligt per telefon (jag hade fått numret via mail). För banken tänkte att mail är lätta att manipulera och att någon kanske hade gjort det och skrivit dit ett annat kontonr. Lät lite långsökt, men jag gjorde som de sa och de släppte iväg pengarna. Och hästen kom!
Jag har fått Iban via PDF, så det känns lite knepigare att ändra ändå, eftersom det är inscannat. Visst går det att kapa, men då får man vara rätt duktig med photoshop för att jag inte ska se det. Och att min sambo inte ska se det som jobbar med photoshop. Så. Nä. Inte troligt. Jag har fört över 20 000 till utlandet utan problem förr, men nu är ju summan lite större såklart. Kanske att de ringer mig på måndag och kollar XD
 
Ja det är ju lite skillnad när man importerar, men ja. Jag kanske låter försäkringsbolaget avgöra. Säger de ja så köper jag, säger de nej så köper jag inte? Kanske?
Risken med import är ju att försäkringen kan vara "värdelös" vid fel åkomma. Om hästen inte tidigare var försäkrad så kan bolaget hävda att problemet uppkommit före importen.
 
Håller tummarna och att allt går bra. Har du tagit referenser? Känner du till säljaren?
Jag har tagit referenser givetvis.
Risken med import är ju att försäkringen kan vara "värdelös" vid fel åkomma. Om hästen inte tidigare var försäkrad så kan bolaget hävda att problemet uppkommit före importen.
Jo jag vet det. Det är därför hästen är röntgad från topp till tå.
 
När kommer hon @SiZo ? Bild? 😁
Jag är faktiskt lite inne på att hålla henne så hemlig som det bara går. Åtminstone till en början. Det var lite jobbigt när jag hade hingst och alla visste vem jag var iomed det. Det är såklart fortfarande så att alla vet vem jag är och pratar osv. Men jag behöver ju inte ge dem bränsle till elden ;)

Åtminstone tills jag vet om det är kärlek eller bara en häst ;)
 
Jag är faktiskt lite inne på att hålla henne så hemlig som det bara går. Åtminstone till en början. Det var lite jobbigt när jag hade hingst och alla visste vem jag var iomed det. Det är såklart fortfarande så att alla vet vem jag är och pratar osv. Men jag behöver ju inte ge dem bränsle till elden ;)

Åtminstone tills jag vet om det är kärlek eller bara en häst ;)

Okej förstår :heart
 
Har blivit erbjuden ett halvblod, valack, 13 år. Startad upp till 140 men blandade resultat. Inga bra resultat skulle jag säga. Det spelar egentligen ingen roll då jag söker en schyst hobbyhäst för en Pay&Jump på sin höjd.

Kruxet? Han står 90 mil bort… och säljaren har frågat om jag kan tänka mig att köpa osedd. Risken är att vi inte matchar men då har norrland fått en till häst på marknaden tänker jag?

Men hur ska jag kunna göra ordentliga efterforskningar? Han kostar 100k precis och TÄNK om han är skadad. Kan man röntga på distans? Hur vet jag egentligen att hästen inte är helt knäpp? Är man störd om man kontaktar tidigare ägare?

Har fått massor av filmer och han verkar ju såklart helt perfekt. Cool, lugn, snygg, sund…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 145
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 379
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp