Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vår lilla ponny kommit hem. Trött och hungrig och vilsen efter 2 dagars resa från Irland. Hon står inne i boxen o vilar nu, kom tidig morgon, kl 5.00.

Hon är jättefin, men tunn, och jag tror att den första tiden nu blir att helt enkelt lära känna henne, pyssla och bli vän med henne.

Det blev så att två av ponnyerna släppte jag på sommarbete (runda ponnyer så har inte kunnat gå på betet innan i år, men nu är det inte lika mycket kraft i gräset) Och så behåller jag en ponny hemma i stallet tillsammans med den nya.
 
Enligt veterinären i Polen så är hästen ren på röntgen! Jag jublar inombords och ska skicka röntgenbilderna till en veterinär i Sverige så fort jag får dem för en second opinion. Med lite tur så kommer jag ha en häst nästa vecka :love:
Åh🥰 spännande!
 
De har såklart glömt den projektionen av bakknät som jag bad om. Den som man ser cystor på. Så det blev ett gör om gör rätt här då... Men hon är ren i övrigt så jag håller tummarna (Inte fått svar från mälarkliniken än, men jag väljer att lita på veterinären i polen just nu).
 
Nu har vi kommit lite längre i vårt ponny-letande.

Vi provade en häst för några veckor sedan. Den var fin, men var inte riktigt igång efter en skada. Medan vi funderade på om vi tyckte att priset var ok i förhållande till ponnys dagsform blev den såld till någon annan.

Sedan var vi och provred en till förra helgen som står nära oss. Den var lite yngre och var inte tävlad. Den krökte fint på nacken, men det kändes inte som att man hade kontakt. Ägaren hade sagt att den var känslig i munnen, men varken jag eller dottern tyckte att den reagerade på skänkelhjälper heller. Känslig, men tog inte hjälpen, om det förklarar något. Den kändes känslig på gränsen till att explodera, utan att man kunde få riktig kontakt med den. Mycket humör hade den också, bla kickade mot skänkeln när den visades. Vi kände att vi helt enkelt inte är tillräckligt duktiga för att reda ut en sådan ponny.

Vi ska iväg och provrida en D-ponny nu till helgen som är lite äldre och har tävlat med två tidigare ägare. Det känns mer som vår grej, en erfaren ponny att lära sig på.

Men det är jättesvårt att veta innan om ponnyn har ett temperament som passar med oss. Vi har heta hästar här hemma, men de är medgörliga.
 
Never ending story.... Min svenska veterinär håller inte med den polska. Det ser bra ut, men hon är lite olika i knäna. Just denna olikhet gör att den svenska veterinären misstänker att det kan finnas påverkan på brosket. Så hon vill ultraljuda knät. Nu är bara frågan hur tusan man visar upp sånt för en veterinär här hemma? Ugh. Och vad allt detta kommer kosta mig OM den polska veterinären ens kan göra det. Herregud. Jag är så trött på att leta häst. Funderar nästan på att köpa ändå och chansa.
 
Never ending story.... Min svenska veterinär håller inte med den polska. Det ser bra ut, men hon är lite olika i knäna. Just denna olikhet gör att den svenska veterinären misstänker att det kan finnas påverkan på brosket. Så hon vill ultraljuda knät. Nu är bara frågan hur tusan man visar upp sånt för en veterinär här hemma? Ugh. Och vad allt detta kommer kosta mig OM den polska veterinären ens kan göra det. Herregud. Jag är så trött på att leta häst. Funderar nästan på att köpa ändå och chansa.
Det går ju att spara bilder från UL men känns ju ändå svårt att säkerställa att veterinären får se allt den behöver se.. Svårt!
 
Det går ju att spara bilder från UL men känns ju ändå svårt att säkerställa att veterinären får se allt den behöver se.. Svårt!
Ja verkligen. Jösses, jag vet inte alls hur jag ska göra nu. Lita på den utländska som inte ens såg problemet från början? Hoppas att de skickar tillräckligt med bilder till min svenska veterinär?

Jag har talat om problemet för säljaren iaf, han skulle prata med sin veterinär, så får vi se. Eller om jag kanske kan få ner priset på hästen iomed röntgenresultatet? Nä jag vet verkligen inte.
Finns ju inte mycket till salu utomlands heller längre så ja...
 
Ja verkligen. Jösses, jag vet inte alls hur jag ska göra nu. Lita på den utländska som inte ens såg problemet från början? Hoppas att de skickar tillräckligt med bilder till min svenska veterinär?

Jag har talat om problemet för säljaren iaf, han skulle prata med sin veterinär, så får vi se. Eller om jag kanske kan få ner priset på hästen iomed röntgenresultatet? Nä jag vet verkligen inte.
Finns ju inte mycket till salu utomlands heller längre så ja...
Är det här en eventuell defekt som din veterinär tror kan påverka hållbarhet eller ställer det till det främst utifrån att du vill kunna ha hästen i avel sen?
Tänker om det är det sistnämnda kanske den ändå är säljbar här i sverige om det skulle visa sig att det finns något där.
 
Är det här en eventuell defekt som din veterinär tror kan påverka hållbarhet eller ställer det till det främst utifrån att du vill kunna ha hästen i avel sen?
Tänker om det är det sistnämnda kanske den ändå är säljbar här i sverige om det skulle visa sig att det finns något där.
Det har med hållbarhet att göra. Eftersom knäna ser lite olika ut så är hon rädd att det finns skador på brosket i den knäleden som är lite avplanad. Hade båda varit avplanade så hade hon inte varit orolig, så ser hästar ut ibland. Det är möjligt att denna häst också bara "ser ut så". Men hon har sett många med det röntgenutseendet som sedan visat sig ha broskskador (då har de ju kommit in för hälta, så det är omöjligt att veta hur många friska hästar det finns med problemet).

Just för avel bara får man väl inte så mycket betalt, så den biten känns lite knepig, visst, lite pengar kan man få tillbaks, men...
 
@SiZo Jag hade varit skeptiskt, beroende på vad för problem den svenska veterinären tror kan uppkomma pga förändingen.
Jag köpte en häst som var ren på röntgen, röntgad kort innan köp av veterinär längre ner i landet. Hästen fick fort problem, eller det visade sig att den hade problem redan vid tid för röntgen egentligen. När min veterinär röntgade så visade sig att hästen var väldigt trasig i haserna. Vid första röntgen av annan veterinär var bilden tagen i en vinkel där problemet inte syntes om man inte viste om det, som min veterinär uttryckte det. Försäkringen tog det som dolt fel vilket det verkligen var och hästen var tvungen att få somna in.
Men det behöver så klart inte bli så illa för dig. Men med min erfarenhet hade jag inte vågat chansa.
 
@SiZo Jag hade varit skeptiskt, beroende på vad för problem den svenska veterinären tror kan uppkomma pga förändingen.
Jag köpte en häst som var ren på röntgen, röntgad kort innan köp av veterinär längre ner i landet. Hästen fick fort problem, eller det visade sig att den hade problem redan vid tid för röntgen egentligen. När min veterinär röntgade så visade sig att hästen var väldigt trasig i haserna. Vid första röntgen av annan veterinär var bilden tagen i en vinkel där problemet inte syntes om man inte viste om det, som min veterinär uttryckte det. Försäkringen tog det som dolt fel vilket det verkligen var och hästen var tvungen att få somna in.
Men det behöver så klart inte bli så illa för dig. Men med min erfarenhet hade jag inte vågat chansa.
Nej jag tänker att de måste ultraljuda om det ska bli aktuellt med köp. Jag vill inte behöva avliva fler hästar. Sen är ju frågan... Kommer jag kunna lita på ultraljudet som den polska veterinären utför? Det är väl det som är grejjen.

Frågan är alltså varför den ena leden är perfekt medans den andra är avplanad. Det är inte nödvändigtvis en förändring eller något fel, det är bara att de har olika utseende som är grejjen. Det finns massor hästar som har två avplanade knäleder som fungerar ypperligt (Jag har självt ägt två sådana). Utan det är just att de är olika som är grejjen.
 
Nej jag tänker att de måste ultraljuda om det ska bli aktuellt med köp. Jag vill inte behöva avliva fler hästar. Sen är ju frågan... Kommer jag kunna lita på ultraljudet som den polska veterinären utför? Det är väl det som är grejjen.

Frågan är alltså varför den ena leden är perfekt medans den andra är avplanad. Det är inte nödvändigtvis en förändring eller något fel, det är bara att de har olika utseende som är grejjen. Det finns massor hästar som har två avplanade knäleder som fungerar ypperligt (Jag har självt ägt två sådana). Utan det är just att de är olika som är grejjen.
Ja, jag förstår… Svårt beslut!
 
Nej jag tänker att de måste ultraljuda om det ska bli aktuellt med köp. Jag vill inte behöva avliva fler hästar. Sen är ju frågan... Kommer jag kunna lita på ultraljudet som den polska veterinären utför? Det är väl det som är grejjen.

Frågan är alltså varför den ena leden är perfekt medans den andra är avplanad. Det är inte nödvändigtvis en förändring eller något fel, det är bara att de har olika utseende som är grejjen. Det finns massor hästar som har två avplanade knäleder som fungerar ypperligt (Jag har självt ägt två sådana). Utan det är just att de är olika som är grejjen.
Spontant tänker jag att det med modern teknik borde gå att sända ul över nätet? Så polske veterinären har telefonkontakt med svensk bilddiagnostiker och Ul-bilden sänds i realtid till svenske veterinären som på så sätt kan styra vad hen vill se? Men jag har ingen aning om man jobbar så, men kanske värt att kolla? Både Universitetsdjursjukhuset i Uppsala och Husaby är ju iaf erkänt duktiga på bilddiagnostik.
 
Spontant tänker jag att det med modern teknik borde gå att sända ul över nätet? Så polske veterinären har telefonkontakt med svensk bilddiagnostiker och Ul-bilden sänds i realtid till svenske veterinären som på så sätt kan styra vad hen vill se? Men jag har ingen aning om man jobbar så, men kanske värt att kolla? Både Universitetsdjursjukhuset i Uppsala och Husaby är ju iaf erkänt duktiga på bilddiagnostik.
Ja... Tydligen så vill de helst inte åka iväg med hästen och enda veterinären i Polen som gör detta måste man tydligen åka till. Så ja... Jag börjar med att skicka bilderna till mitt försäkringsbolag och kollar så att de kan tänka sig att försäkra den utan reservationer - det är liksom en huvudförutsättning för att ens överhuvudtaget fundera på köp. Kan de tänka sig det så är ju frågan sedan om JAG är villig att ta risken. Funderar på om man kan göra en deal med säljaren, att jag UL:ar i Sverige och är det knas så får jag avdrag på priset eller något? Samtidigt, hur kul är det att behöva avliva/sälja? Men o andra sidan så kanske det är värt en risk när det faktiskt inte finns några hästar till salu. Och hästen ser verkligen helt ren ut på alla videor jag har fått. Jag är annars enormt känslig för rörelsestörningar, och jag kan inte se nånting alls som skulle vara tokigt.

Vad tror ni andra om mitt resonemang? Det är ju alltså inget direkt fel på röntgen, det är bara att knäna ser olika ut.
 
Ja... Tydligen så vill de helst inte åka iväg med hästen och enda veterinären i Polen som gör detta måste man tydligen åka till. Så ja... Jag börjar med att skicka bilderna till mitt försäkringsbolag och kollar så att de kan tänka sig att försäkra den utan reservationer - det är liksom en huvudförutsättning för att ens överhuvudtaget fundera på köp. Kan de tänka sig det så är ju frågan sedan om JAG är villig att ta risken. Funderar på om man kan göra en deal med säljaren, att jag UL:ar i Sverige och är det knas så får jag avdrag på priset eller något? Samtidigt, hur kul är det att behöva avliva/sälja? Men o andra sidan så kanske det är värt en risk när det faktiskt inte finns några hästar till salu. Och hästen ser verkligen helt ren ut på alla videor jag har fått. Jag är annars enormt känslig för rörelsestörningar, och jag kan inte se nånting alls som skulle vara tokigt.

Vad tror ni andra om mitt resonemang? Det är ju alltså inget direkt fel på röntgen, det är bara att knäna ser olika ut.
Jag röntgade inte ens min senaste häst och köpte trots skadehistorik, såå.. Men beror ju mkt på priset också, och som du säger försäkringsmöjligheterna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 279
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 552
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 614
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp