Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har blivit erbjuden ett halvblod, valack, 13 år. Startad upp till 140 men blandade resultat. Inga bra resultat skulle jag säga. Det spelar egentligen ingen roll då jag söker en schyst hobbyhäst för en Pay&Jump på sin höjd.

Kruxet? Han står 90 mil bort… och säljaren har frågat om jag kan tänka mig att köpa osedd. Risken är att vi inte matchar men då har norrland fått en till häst på marknaden tänker jag?

Men hur ska jag kunna göra ordentliga efterforskningar? Han kostar 100k precis och TÄNK om han är skadad. Kan man röntga på distans? Hur vet jag egentligen att hästen inte är helt knäpp? Är man störd om man kontaktar tidigare ägare?

Har fått massor av filmer och han verkar ju såklart helt perfekt. Cool, lugn, snygg, sund…
Jag tänker att 100k låter väldigt lite för en cool, lugn, snäll häst som gått 140 - oavsett om den gjort det med dåliga resultat. Vad är det som gör att den är så billig?
 
Har blivit erbjuden ett halvblod, valack, 13 år. Startad upp till 140 men blandade resultat. Inga bra resultat skulle jag säga. Det spelar egentligen ingen roll då jag söker en schyst hobbyhäst för en Pay&Jump på sin höjd.

Kruxet? Han står 90 mil bort… och säljaren har frågat om jag kan tänka mig att köpa osedd. Risken är att vi inte matchar men då har norrland fått en till häst på marknaden tänker jag?

Men hur ska jag kunna göra ordentliga efterforskningar? Han kostar 100k precis och TÄNK om han är skadad. Kan man röntga på distans? Hur vet jag egentligen att hästen inte är helt knäpp? Är man störd om man kontaktar tidigare ägare?

Har fått massor av filmer och han verkar ju såklart helt perfekt. Cool, lugn, snygg, sund…
Det är väl inte fel att kontakta tidigare ägare om du nu har möjlighet till det ? :)
 
Jag tänker att 100k låter väldigt lite för en cool, lugn, snäll häst som gått 140 - oavsett om den gjort det med dåliga resultat. Vad är det som gör att den är så billig?
Mmmmhmm. Ja det har du kanske rätt i 🤔
 
Skrev på en söt åring som jag kollat på ett tag. Min projektanställning går ju ut vid årsskiftet så jag är inte superglad för att köpa häst innan det. Samtidigt har jag ju akassan vilket som... Men så är den också väldigt fin. :angel: Och jag är så less på medrytteriet.
 
Jag tänker att 100k låter väldigt lite för en cool, lugn, snäll häst som gått 140 - oavsett om den gjort det med dåliga resultat. Vad är det som gör att den är så billig?

Jag har ju sett allt i tdb och senaste tävling blev han utesluten, tror det var 120 då. I februari detta år. Det var dock med förra ägaren, nuvarande ägare har inte tävlat alls.
 
Har blivit erbjuden ett halvblod, valack, 13 år. Startad upp till 140 men blandade resultat. Inga bra resultat skulle jag säga. Det spelar egentligen ingen roll då jag söker en schyst hobbyhäst för en Pay&Jump på sin höjd.

Kruxet? Han står 90 mil bort… och säljaren har frågat om jag kan tänka mig att köpa osedd. Risken är att vi inte matchar men då har norrland fått en till häst på marknaden tänker jag?

Men hur ska jag kunna göra ordentliga efterforskningar? Han kostar 100k precis och TÄNK om han är skadad. Kan man röntga på distans? Hur vet jag egentligen att hästen inte är helt knäpp? Är man störd om man kontaktar tidigare ägare?

Har fått massor av filmer och han verkar ju såklart helt perfekt. Cool, lugn, snygg, sund…
Men kan du inte åka dit då?
 
Finns ju annat än bil. :) Är ju ändå en rätt liten kostnad i sammanhanget, tänker jag.
Det är mest tiden. Måste be min gamla mamma ta in och ut ponnyerna här hemma då medan jag är borta (maken är livrädd och barnen kan jag inte lägga ett sådant ansvar på). Så det kändes inte smidigt liksom.
 
Jag har ju sett allt i tdb och senaste tävling blev han utesluten, tror det var 120 då. I februari detta år. Det var dock med förra ägaren, nuvarande ägare har inte tävlat alls.
Skall du en överväga osett, så skulle jag prutat ordentligt. Är hästen försäkrad? För vilken summa?

Är det en privatperson som säljer?

Om de vill göra en snabb affär och du skall sova gott om natten, så skulle jag be att hästen besiktigades snarast möjligt, och att köpet genomförs om du kan få hästen försäkrad utan reservationer.

Lycka till!
 
Skrev på en söt åring som jag kollat på ett tag. Min projektanställning går ju ut vid årsskiftet så jag är inte superglad för att köpa häst innan det. Samtidigt har jag ju akassan vilket som... Men så är den också väldigt fin. :angel: Och jag är så less på medrytteriet.
Skrev på betyder att du köpte den?
 
Har blivit erbjuden ett halvblod, valack, 13 år. Startad upp till 140 men blandade resultat. Inga bra resultat skulle jag säga. Det spelar egentligen ingen roll då jag söker en schyst hobbyhäst för en Pay&Jump på sin höjd.

Kruxet? Han står 90 mil bort… och säljaren har frågat om jag kan tänka mig att köpa osedd. Risken är att vi inte matchar men då har norrland fått en till häst på marknaden tänker jag?

Men hur ska jag kunna göra ordentliga efterforskningar? Han kostar 100k precis och TÄNK om han är skadad. Kan man röntga på distans? Hur vet jag egentligen att hästen inte är helt knäpp? Är man störd om man kontaktar tidigare ägare?

Har fått massor av filmer och han verkar ju såklart helt perfekt. Cool, lugn, snygg, sund…
Det låter tyvärr ändå för bra för att vara sant…

Någonstans känns det som att något inte riktigt stämmer då. Ser man sin möjlighet att få såld en häst som ändå gått så pass höga klasser osedd, för en sån liten peng, då hade min intuitiva förmåga sagt att något inte står helt rätt till.
 
Det låter tyvärr ändå för bra för att vara sant…

Någonstans känns det som att något inte riktigt stämmer då. Ser man sin möjlighet att få såld en häst som ändå gått så pass höga klasser osedd, för en sån liten peng, då hade min intuitiva förmåga sagt att något inte står helt rätt till.

Låter rimligt. Bra att ni finns här, annars hade det nog blivit bra tokigt här 🙈
 
Låter rimligt. Bra att ni finns här, annars hade det nog blivit bra tokigt här 🙈
Jag tycker också det låter för bra för att vara sant. 100' låter väldigt lite för ett halvblod även om den har blandade resultat, om den är så bra som den beskrivs i övrigt. Hur har du blivit erbjuden hästen? Annars är min nästa tanke, varför får dom inte sålt den på ett ögonblick med en lång kö av spekulanter i Linköping om den är ute på annons?
Det behöver givetvis inte vara något fel, men när den låter såpass bra till ett bra pris, så känns det nästan som ett måste att titta på den först.
 
Det är mest tiden. Måste be min gamla mamma ta in och ut ponnyerna här hemma då medan jag är borta (maken är livrädd och barnen kan jag inte lägga ett sådant ansvar på). Så det kändes inte smidigt liksom.
Förstår. Någon annan som kan åka och kolla den åt dig kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 145
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 379
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp