Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Antar att du svarade mig? Jag bor utanför Göteborg. Och ja såklart allt kan hända med dessa djur, men man kan förebygga mer än vad jag gjorde i köpet av min..Många gör alla rätt och mer därtill och ändå står de med en trasig häst som man inte vet var det kom ifrån. Var i landet finns du? Vet en pre som ev ska säljas framåt höst/vinter i 100.000 kr klassen. Skåne.
ja jag svarade dig, missade detAntar att du svarade mig? Jag bor utanför Göteborg. Och ja såklart allt kan hända med dessa djur, men man kan förebygga mer än vad jag gjorde i köpet av min..
Från ca 100 och upp, och vara beredd på att det runt 100' kan dyka upp en massa "men..."när du skrapar på ytan lite.Min fantastiska unghäst är utdömd, inte ens 7 år fyllda. Jag gjorde nog alla misstag man kunde när jag köpte henne - köpte osedd, obesiktigad och oförsäkrad. Det har stått mig dyrt både ekonomiskt och känslomässigt men någonstans tror jag ändå det var menat att hon skulle hamna hos mig.
Jag vill såklart fortsätta med hästarna, eftersom att det inte blev som det var tänkt med min nuvarande. Men vad ska jag titta på? I vilken prisklass?
Kraven jag har är inte många, ett varmblod av något slag. En unghäst att forma själv, 3-6 år gammal, frisk och sund. Helst en spansk eftersom det är de som ligger mig varmt om hjärtat.
Vilken prisklass är vettig? Det är bara på hobbynivå så inget snordyrt om jag säger så.
Tänker att speciellt runt 100', strax därunder, så är det nog extra viktigt med röntgen. Är väl över 100 000 kr som många försäkringsbolag kräver röntgen för livförsäkring, så hellre lite över för att det inte ska vara något som döljs där.Från ca 100 och upp, och vara beredd på att det runt 100' kan dyka upp en massa "men..."när du skrapar på ytan lite.
Jag tror inte det är så jättestor skillnad pga det faktiskt - de flesta hobbyryttare har inte lust/råd att livförsäkra för 100 eller mer iaf liksom?Tänker att speciellt runt 100', strax därunder, så är det nog extra viktigt med röntgen. Är väl över 100 000 kr som många försäkringsbolag kräver röntgen för livförsäkring, så hellre lite över för att det inte ska vara något som döljs där.
Tänker du spanska nu eller hästar överlag?Från ca 100 och upp, och vara beredd på att det runt 100' kan dyka upp en massa "men..."när du skrapar på ytan lite.
Varmblodstyp överlag. Dock så räknade jag med att du ville ha inridet då du skrev 3-6 år, frisk och sund mm. Oinridet kan du säkert få ner lite i prisTänker du spanska nu eller hästar överlag?
När jag kollade snabbt låg det ute väldigt mycket unghästar mellan 60-80, tänker du att det är något fel på hästarna i den prisklassen? Får man inte en vettig unghäst (tänker mer 3-åringar nu) för det? Priset går såklart fort upp när de är inridna.
Jag tänker lite olika, antingen en 3-åring där inridning är påbörjad/insutten eller en som är något/några år äldre och inriden.Varmblodstyp överlag. Dock så räknade jag med att du ville ha inridet då du skrev 3-6 år, frisk och sund mm. Oinridet kan du säkert få ner lite i pris
Jag har en bekant som köpte en fyraårig PRE utan besiktning osv för ett bra pris.Jag tänker lite olika, antingen en 3-åring där inridning är påbörjad/insutten eller en som är något/några år äldre och inriden.
Kanske välja svenskfödd med obruten försäkring för att verkligen säkra upp just försäkringsskyddet?Min fantastiska unghäst är utdömd, inte ens 7 år fyllda. Jag gjorde nog alla misstag man kunde när jag köpte henne - köpte osedd, obesiktigad och oförsäkrad. Det har stått mig dyrt både ekonomiskt och känslomässigt men någonstans tror jag ändå det var menat att hon skulle hamna hos mig.
Jag vill såklart fortsätta med hästarna, eftersom att det inte blev som det var tänkt med min nuvarande. Men vad ska jag titta på? I vilken prisklass?
Kraven jag har är inte många, ett varmblod av något slag. En unghäst att forma själv, 3-6 år gammal, frisk och sund. Helst en spansk eftersom det är de som ligger mig varmt om hjärtat.
Vilken prisklass är vettig? Det är bara på hobbynivå så inget snordyrt om jag säger så.
Kan du tänka dig en tvååring kan du nog komma ner rättså bra i pris. Kan vara värt att lägga på att skicka iväg den för inridning men ändå komma rättså lindrigt undan ekonomiskt.Jag tänker lite olika, antingen en 3-åring där inridning är påbörjad/insutten eller en som är något/några år äldre och inriden.
Nä. såg någon det kanske kunde vara, har redan glömt vilken det varUa på besiktningen förutom vargtänder och saxbett. Hade ändå tänkt ta ut veterinären för att kolla tänderna i höst.Så nu är han betald, försäkring övertagen och jag är lycklig.
Har du klurat ut vem det är @Cattis_E ?
Han ser jättefin ut.Minns inte ens vilka bilder jag lagt in här i tråden. Men jag har köpt Pål e. Vestfin. Så nu lämnar jag tråden till er som fortfarande letar. Visa bifogad fil 170652
Han ser jättefin ut.
Det kommer nog att bli jättebra.
Visst har du redan ett fjordsto, eller har jag missuppfattat?
Du kanske kan åka med henne till en vacker hingst nästa sommar, så har du ytterligare en att rida in om sisådär fyra år…
Jag håller med dig. Så hade jag också gjort. Så ledsamt för @EmuliiaaKanske välja svenskfödd med obruten försäkring för att verkligen säkra upp just försäkringsskyddet?
Och då såklart se till att få fullmakt så du får ringa till försäkringsbolaget och ställa frågor samt få all info.
Så hade iaf jag resonerat i din sits
De kan alltid bli skadade men vet man att försäkringen täcker ordentligt så är man ju mkt bättre skyddad![]()
Åh så härligt!!! Jag är supernyfiken!En positiv överraskning var att han varit obrutet försäkrad sen han var föl. Trodde inte det då han inte såldes av uppfödaren.
Nu ska jag bara vänta på att transportören hör av sig.