Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Många gör alla rätt och mer därtill och ändå står de med en trasig häst som man inte vet var det kom ifrån. Var i landet finns du? Vet en pre som ev ska säljas framåt höst/vinter i 100.000 kr klassen. Skåne.

Många gör alla rätt och mer därtill och ändå står de med en trasig häst som man inte vet var det kom ifrån. Var i landet finns du? Vet en pre som ev ska säljas framåt höst/vinter i 100.000 kr klassen. Skåne.
Antar att du svarade mig? Jag bor utanför Göteborg. Och ja såklart allt kan hända med dessa djur, men man kan förebygga mer än vad jag gjorde i köpet av min..

Min fantastiska unghäst är utdömd, inte ens 7 år fyllda. Jag gjorde nog alla misstag man kunde när jag köpte henne - köpte osedd, obesiktigad och oförsäkrad. Det har stått mig dyrt både ekonomiskt och känslomässigt men någonstans tror jag ändå det var menat att hon skulle hamna hos mig.

Jag vill såklart fortsätta med hästarna, eftersom att det inte blev som det var tänkt med min nuvarande. Men vad ska jag titta på? I vilken prisklass?
Kraven jag har är inte många, ett varmblod av något slag. En unghäst att forma själv, 3-6 år gammal, frisk och sund. Helst en spansk eftersom det är de som ligger mig varmt om hjärtat.

Vilken prisklass är vettig? Det är bara på hobbynivå så inget snordyrt om jag säger så.
Från ca 100 och upp, och vara beredd på att det runt 100' kan dyka upp en massa "men..."när du skrapar på ytan lite.

Från ca 100 och upp, och vara beredd på att det runt 100' kan dyka upp en massa "men..."när du skrapar på ytan lite.
Tänker att speciellt runt 100', strax därunder, så är det nog extra viktigt med röntgen. Är väl över 100 000 kr som många försäkringsbolag kräver röntgen för livförsäkring, så hellre lite över för att det inte ska vara något som döljs där.

Tänker att speciellt runt 100', strax därunder, så är det nog extra viktigt med röntgen. Är väl över 100 000 kr som många försäkringsbolag kräver röntgen för livförsäkring, så hellre lite över för att det inte ska vara något som döljs där.
Jag tror inte det är så jättestor skillnad pga det faktiskt - de flesta hobbyryttare har inte lust/råd att livförsäkra för 100 eller mer iaf liksom?

Mer att det är rätt billigt med 100 för det som söks, så det ofta kan finnas en anledning till priset. Inte att ngn försöker lura eller dölja, men att det kommer fram vid mer kontakt. Skadehistorik, reservationer i försäkring, ej komplett försäkring, utmaningar i ridning/hantering osv. Dvs anledningen att den kostar just si och så mycket och inte mer.

Sen är det ju aldrig fel att röntga för att vara ännu mer säker om man vill det!

Tänker du spanska nu eller hästar överlag?
När jag kollade snabbt låg det ute väldigt mycket unghästar mellan 60-80, tänker du att det är något fel på hästarna i den prisklassen? Får man inte en vettig unghäst (tänker mer 3-åringar nu) för det? Priset går såklart fort upp när de är inridna.

Tänker du spanska nu eller hästar överlag?
När jag kollade snabbt låg det ute väldigt mycket unghästar mellan 60-80, tänker du att det är något fel på hästarna i den prisklassen? Får man inte en vettig unghäst (tänker mer 3-åringar nu) för det? Priset går såklart fort upp när de är inridna.
Varmblodstyp överlag. Dock så räknade jag med att du ville ha inridet då du skrev 3-6 år, frisk och sund mm. Oinridet kan du säkert få ner lite i pris

Varmblodstyp överlag. Dock så räknade jag med att du ville ha inridet då du skrev 3-6 år, frisk och sund mm. Oinridet kan du säkert få ner lite i pris
Jag tänker lite olika, antingen en 3-åring där inridning är påbörjad/insutten eller en som är något/några år äldre och inriden.

Jag tänker lite olika, antingen en 3-åring där inridning är påbörjad/insutten eller en som är något/några år äldre och inriden.
Jag har en bekant som köpte en fyraårig PRE utan besiktning osv för ett bra pris.

Allt har gått bra, hittills, även om en unghäst alltid är en unghäst.

Jag beklagar att det gick så illa med din 7-åring, men klandra dig inte för mycket. Det hjälper inte... ❤️

Min fantastiska unghäst är utdömd, inte ens 7 år fyllda. Jag gjorde nog alla misstag man kunde när jag köpte henne - köpte osedd, obesiktigad och oförsäkrad. Det har stått mig dyrt både ekonomiskt och känslomässigt men någonstans tror jag ändå det var menat att hon skulle hamna hos mig.

Jag vill såklart fortsätta med hästarna, eftersom att det inte blev som det var tänkt med min nuvarande. Men vad ska jag titta på? I vilken prisklass?
Kraven jag har är inte många, ett varmblod av något slag. En unghäst att forma själv, 3-6 år gammal, frisk och sund. Helst en spansk eftersom det är de som ligger mig varmt om hjärtat.

Vilken prisklass är vettig? Det är bara på hobbynivå så inget snordyrt om jag säger så.
Kanske välja svenskfödd med obruten försäkring för att verkligen säkra upp just försäkringsskyddet?
Och då såklart se till att få fullmakt så du får ringa till försäkringsbolaget och ställa frågor samt få all info.

Så hade iaf jag resonerat i din sits😊
De kan alltid bli skadade men vet man att försäkringen täcker ordentligt så är man ju mkt bättre skyddad😊

Minns inte ens vilka bilder jag lagt in här i tråden. Men jag har köpt Pål e. Vestfin. Så nu lämnar jag tråden till er som fortfarande letar.
8EB16C6A-5BB6-4D35-AFD5-8CDB3037E73C.webp

Minns inte ens vilka bilder jag lagt in här i tråden. Men jag har köpt Pål e. Vestfin. Så nu lämnar jag tråden till er som fortfarande letar. Visa bifogad fil 170652
Han ser jättefin ut.
Det kommer nog att bli jättebra.

Visst har du redan ett fjordsto, eller har jag missuppfattat?

Du kanske kan åka med henne till en vacker hingst nästa sommar, så har du ytterligare en att rida in om sisådär fyra år…

Han ser jättefin ut.
Det kommer nog att bli jättebra.

Visst har du redan ett fjordsto, eller har jag missuppfattat?

Du kanske kan åka med henne till en vacker hingst nästa sommar, så har du ytterligare en att rida in om sisådär fyra år…

Nä, jag har ett Welsh mountainsto som inte ska avlas på. Fick ta bort mitt fjordsto i april. Men jag är rätt nöjd med att aveln är satt på paus och ångrar jag mig finns det många fina ston att låna mage på. :)

Kanske välja svenskfödd med obruten försäkring för att verkligen säkra upp just försäkringsskyddet?
Och då såklart se till att få fullmakt så du får ringa till försäkringsbolaget och ställa frågor samt få all info.

Så hade iaf jag resonerat i din sits😊
De kan alltid bli skadade men vet man att försäkringen täcker ordentligt så är man ju mkt bättre skyddad😊
Jag håller med dig. Så hade jag också gjort. Så ledsamt för @Emuliiaa

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka