Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl*

Inte skrivit på länge men min svenska kurs är avslutade, hamnade på ett B i slutbetyg :)
Började skolan igen för 2 veckor sedan lite drygt, och läser nu mer svenska, fortsätter med engelskan, matte, samhällskunskap och naturkunskap.

Naturkunskapen läser jag på distans, ville inte göra det men hade inget val när skolan la kursen på samma tid som min engelska kvällskurs. Ställer mig dock väldigt frågande till hur sjutton jag ska lösa laborationerna :/

Sitter med en svenska uppgift nu, språkanalys. Har kört fast fullständigt, ingen aning om jag gör rätt eller vad jag ska skriva exakt. Skapligt stressande när uppgiften ska lämnas in ikväll, hej jag skjuter upp grejer till sista sekund.
Någon som är haj på språkanalyser?

Sen har jag lite problem med matten också, läser matte b och vissa uppgifter förstår jag inte alls hur jag ska räkna ut.

Tex denna:
Värdet av U= √2x-√y+3 ska bli ett heltal. Ska alltså vara roten ur på 2x och y+3
Välj själv värden på x och y så att
a) x>1 och y>0
b) x<1 och y <0

sen har jag en annan med bråktal där jag ska ta ett annat bråktal som står i minus och lägga in där x står (som står i täljaren). Och jag fattar verkligen inget.

På den uppgiften ska du tänka på rötterna för sig, varje enskild ska bli.ett heltal när du tagit roten ur.. Ex a) så kan x vara 4,5 eftersom roten ur 9 blir tre och y vara 2 eftersom roten ur 4 blir 2. 3-2 blir heltal

Går att lösa det finare utseendemässigt genom att använda själva ekvationen, men inte på mobilen jag sitter på nu och principen är samma bara att man visar tänket i sifferform iställetför ord .

Senast ändrad:

Härligt att det ändå känns som att det kan gå vägen, då gör det säkert det! Man är oftast extra kritisk själv ;) Skönt att det gick bra under tenta-p också! Mitt är också över och det är också jätteskönt, haha.

Haha, det där får mig att minnas varför jag hatade (de få) juridik-texterna som brukade komma på högskoleprovet. Det krävs verkligen koncentration på hög nivå (och bra minne? ;)) för att förstå såna där meningar! :p Avundas dig inte.

kl

Någon som har förslag på vad man ska göra mot den permanenta skrivkrampen?
Jag får jätteont i min högra handled efter några timmar i skolan, och det skyller jag enbart på antecknandet.

Bra pennor har jag redan, någotsånär iaf. Jag måste kunna sudda det jag skriver, och det måste synas bra på kopia. Dessutom behöver det bara i färg, så jag kör suddbart bläck i svart/blå/röd plus en underbar grön som inte är suddbar (stift 0.38, helt uuuunderbar :love: ).

Kan man ha något handledsstöd? Vad kan jag göra? :cry:

//nerdy

Jag har fått kapitulera på grund av liknande handproblematik och skriver mest på dator numer. Jag har problem med båda händerna, annars hade jag på fullaste allvar övervägt att lära mig att skriva med vänster.

Vet inte om handledsstöd kan hjälpa, men att ha pennor som glider lätt på pappret, flera pennor att variera mellan, hålla handen varm och se till att sitta ergonomiskt korrekt borde åtminstone inte göra saken sämre.

Grejen är att jag är anteckningshjälp och får mycket välbehövliga pengar för mina anteckningar, och de måste vara så perfekta som det bara går så jag inte förlorar jobbet.
Har faktiskt också funderat på att börja skriva med vänster, hmm.. undrar om det inte går att ladda ner "lär dig skriva, följ strecken". Jag är så hackig på vänsterhanden :p

Jag har också varit anteckningsstöd, men nog gick det bra med datorskrivna anteckningar då. Funkar inte det för hen som du är anteckningsstöd åt?

Det är mer att det är svårt att anteckna matte på dator. Jag tror inte någon i klassen väljer dator, och då är den ändå full av sådana som vet vilka program man ska anteckna i (ärkenörds-teknisk fysik).
:(

kl
Satt och kikade lite på kurser till hösten då jag är klar till sommaren. Undrar om man kan kombinera såhär:
Kurs 1 30hp 50%
Kurs 2 7,5hp 50% börjar första perioden av ht
Kurs 3 7,5hp 50% börjar 3dje perioden av ht

Räknas det som 100% hos csn då?
alt.
Kurs 1 30hp 50%
Kurs 2 15hp 50%

Har ju bara läst program tidigare så jag har ingen aning om hur man kombinerar ihop kurser som inte är på 100%!

KL

Börjar kursen med att läraren säger "Det här är väldigt svårt att förstå, ni får försöka så gott ni kan" lite för många gånger. Känns peppande!

Ja gud, det känns ju som bra pedagogik ;).

Kl.
Börjar gå seeegt med exjobbsskrivandet nu. Omskrivningar och läsa igenom tusen gånger. Har stirrat mig blind på skiten och ser inte felen längre :(. Inlämning nästa fredag...

Börjar kursen med att läraren säger "Det här är väldigt svårt att förstå, ni får försöka så gott ni kan" lite för många gånger. Känns peppande!

Haha fint! :D

KL

Vi har också haft intro idag och jag är SÅ peppad! Tror denna kurs kommer bli jätterolig. Men svår och det kommer bli mycket. Men det ska bli så kul! :) Inleder terminen med neurologi.

Ärligt talat, efter att ha kollat på figurerna som var "så svåra" så förstår jag inte riktigt vad problemet är. Det är sånt här tänk de har drillat oss i vid det här laget, men han nämnde också att våra unga hjärnor kanske lättare tar till oss ett holistiskt grepp om naturvården jämfört med honom. ;)

Får väl se hur det känns om några kapitel. :p Ser fram emot kursens exkursion, då åker vi till Stockholm Resilience Center! Hoppas vi får träffa och prata med en av självaste författarna till kursboken då. :)

Knapp

Började kursen pedagogik på distans idag genom umu. Känns ovanligt att plugga igen och redan rädd för att kugga på första delmomentet :p
Förutom pedagogik ska jag även läsa konflikthantering-likabehandling-mobbning. Känns som en spännande vår :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 995
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka