Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

antigen har jag fatt en ny dator! :D:D:D:D

den gamla bestamde sig for att aka till dator himlen forsta dagen jag anlände :( (trots att jag varit snall och gett den en ny harddisk i December!)

Har kampat genom dem forsta veckorna av doktoranden med min tablet, med bade fyra kurser, TA uppgifter, tva sido-projekt och mitt eget doktorand projekt sa har det mest varit motigt :( Kanns som att jag kan se ljuset i tunneln nu da det liksom gar att gora saker snabbt och allt man laddar ner hamnar dar det ska pa en gang.

Har däremot lyckats lasa ikapp min klassiska boklista sa nu ar jag i fas med den med :D (helt orelaterat till pluggande men anda :cautious:)

Har tre kurser pa universitet: Methods in mathematical biology, Modelling in environmental Biology with R och Critical Thinking in Biological Science.

Sen kor jag en langdistanskur i Calculus ocksa.

Just nu kanns det som att jag har massor att ta igen, avsaknaden av dator gor att jag inte kunnat provköra någon kod pa kvallarna eller lasa pa sa som jag behöver :( meningen att jag ska aka till Kambodja i recess week men det ar möjligt att jag skippar det sa jag kan plugga ifatt lite (eller sa skiter jag i distans kursen och tar den i host istället, men den ar valdigt användbar for mina andra kurser + själva doktorand projektet sa det vore ju trakigt!)

Daremot ar min forskningsgrupp (och dem flesta personer jag mott i dem andra grupperna) och dem doktorander som borjade med mig helt underbara :love:

+ Chili och zassoo

Tack!! Det känns helskumt :D. Efter måååånga år i skolan och motgångar i kubik så är jag...färdig :confused:. Det ska ju försvaras också, men no more pluggande liksom. Mystisk känsla :).

kl

Hej hej ni som pluggar! :D

Jag ska nog söka utbildningsplats till hösten, men mitt hjärnkontor verkar ha gått på permanent semester. Undrar därför om ni har några tips på att liva upp det igen? Jag funderar på att börja läsa lite böcker bara för att komma igång med läsandet, men att läsa en roman är alltid mer angenämnt än att läsa kurslitteratur tycker jag. Jag har aldrig haft någon direkt studieteknik och det är ju något som jag gärna behöver om jag nu ska plugga igen, jag har lite kognitiva problem efter en ridolycka så jag har alltid rätt till extra hjälp genom skolan. Det känns ändå som att jag måste ha någon teknik och hitta ett sätt som fungerar, så att informationen fastnar. Tips på hur ni andra gör?

Jag hade bra pluggteknik, men sen de satte in Ergenyl mot bipolaritet har jag blivit helt jäkla korkad. Kan sitta och bara stirra på en enkel mening i en uppgift och inte fatta ett ord.

Och nu fick jag veta att uppgiften som ska vara inne på söndag, som jag lämnade in i tisdags, visst inte skulle göras på det sättet som det ursprungligen stod i beskrivningen. TACK LNU för att ni säger det nu. Gulligt. Helgen räddad. Vilken tur att jag redan börjat skriva en hel massa till andra moment och kan klippa klistra ihop rätt saker. Mutter. Idioti. Puckon. Varför måste varenda kurs jag väljer flytta till det där förbannade universitetet?!

kl
Bara källförteckning och källkritik kvar på första hemuppgiften. Världens tråkigaste kurs, alldeles för luddig plus att jag redan arbetat med detta sedan 2007 så det är lite snooze faktiskt. Längtar till 14 mars då den är över!

kl
Blir så trött på mig själv, lyckades katastrofalt mycket sämre på omtentan än på den första. Hur fan lyckas man, hade glömt enheter som drog ner massa poäng osv.
Har iallafall lyckas skrapa ihop tre poäng på labbar... Måste ta mig i kragen och prata med studievägledaren, höra med hen om mina planer att bara skita i all kemi och ta den senare när utbildningen är klar/lite varje sommar.
Har fortfarande inte kommit tillbaka efter jag åt antidepp (vilket jag gjorde när tentan skrevs) men börjar gå lite åt rätt håll nu, lyckats se på lite föreläsningar och just rättat två returer. Två fullständiga rapporter på detta bara så är jag nästan ikapp!

Ah! Spännande! :D Har missat vad det är du läser för något? Såg att du har en kurs i svenska språket just nu, är det en del av ett program eller fristående?

Det är en fristående kurs som ska vara sista pusselbiten innan jag kan plocka ut min egensnickrade kandidatexamen inom litteraturvetenskap. Utöver detta har jag läst 60 HP historia. Till hösten planerar jag att läsa en magister inom just litteraturvetenskap, och eftersom att mina brister främst ligger inom språkbruket så tänker jag att kursen i svenska ska förbereda mig lite mer. Dels för mitt akademiska skrivande och dels på grund av att lyrikanalys ofta går in i språket och en större kunskap inom grammatik och fonetik skulle hjälpa. Men det är verkligen ett nödvändigt ont, och det kommer inte bli lätt för mig i vår :D

Oh, vår nästa kurs är fonetik och har insett att man inte ska fråga äldrekursarna om den. De bara gäspar så fort man nämner den :p Men man ska aldrig säga aldrig. Jag var livrädd inför vårt grammatikblock tidigare i vintras men fick omvärdera det hela då föreläsaren var så jävla bra. Det gick inte att inte älska den kursen :D

Vi får stötta varandra under våren helt enkelt ;)

Och det låter förövrigt som en spännande utbildning du snickrat ihop! Måste kännas lyxigt att få välja kurser fritt på det sättet :)

Senast ändrad:

Attans, jag hoppades på att du skulle vara längre gången i din utbildning så att jag skulle kunna komma till dig med frågor ;) Men att stötta varandra är fint det med, tyvärr är jag verkligen värdelös så jag kommer nog inte vara till så stort hjälp :o Men som sagt, stöttar gärna!

Haha, tyvärr så är det här en väldigt vanlig studiegång, känner flera stycken som har samma kurser i ryggen, så det är inget som kommer att få mig att stå ut. Det finns inget program för en examen inom litteraturvetenskap i Karlstad, utan man får plocka ihop den själv :) din kommande examen kommer garanterat att vara mer användbar :)

Sorry! Är bara på termin två än så länge ;) Men har du grammatik/lingvistikfrågor så ska (nåja...) jag kunna vara behjälplig. Fonetiken dröjer ett par veckor. Vi "pausar" med anatomi för tillfället... :cautious:

Aha, det är så det fungerar. Nä, jag kan nog föreställa mig att det inte är sådär jättemånga som letar efter litteraturvetare. Har du någon idé om vad du vill göra senare? :)

Det låter fint det med, fonetiken tycks bara vara en relativt liten del i kursen :angel:

Jag ämnar söka till forskarutbildningen, men det är i stort sett bara högt flygande drömmar som man inte kan ta på allvar. Platserna är få och jag tror inte att det finns en rimlig chans till att jag lyckas nästla mig in. Men jag älskar att studera och vill göra det så länge som möjligt, så 4-5 år efter magistern låter underbart! Plan b är att under tiden söka en masterutbildning till bibliotekarie, eller dyl. Fast vi får se! Jag kanske inte alls pallar att skriva en magisteruppsats och får tänka om helt och hållet. :)

Ger din utbildning andra möjligheter än att jobba som just logoped?

Åh jag hoppas också kunna forska i framtiden. Dessvärre har vi nog lite samma situation som ni har. Det är bara KI i dagsläget som har ett masterprogram och sen är logopedin som forskningsområde såpass nytt att det finns en brist på handledare för doktorander. Men drömma kan man ju alltid :)

Nja, logoped är ju ett legitimerat yrke så målet är givetvis just det för de flesta. Sen är logopedin bra mycket bredare än vad folk flest tror. Utbildningen är tvärvetenskaplig med lingvistik, medicin och psykologi. Så det är ett brett fält där man kan fördjupa sig i mycket. Man kan jobba med människor, antingen det är förebyggande, rehab eller habilitering. Men man kan också jobba tekniskt med att ta fram och utveckla de verktyg och tester som används.

KL

Jag klarade T1-tentan på 20 hp!!!!! :D :D :banana: :banana:

Gud jag blev så himla glad att jag nästan grät. Trodde jag verkligen inte.

Känns SÅ SKÖNT att helhjärtat kunna satsa på T2 och inte ha en omtenta hängande över sig! Och jag kan inte begripa att JAG har läst 30 (okej, 28,5 :p) hp cellbiologi! Helt fantastiskt.

Senast ändrad:

Men åh grattis!! Vad kul att höra, och vad duktig du var som pluggade så bra inför den! :banana:

Jag fick VG på min senaste tenta (neuropsykologi) så jag är också glad! :)

Men åh grattis!! Vad kul att höra, och vad duktig du var som pluggade så bra inför den! :banana:

Jag fick VG på min senaste tenta (neuropsykologi) så jag är också glad! :)

Tack! :) Ja, jag dansade en riktig glädjedans när jag såg mitt resultat. Och sen var jag tvungen att maila kursansvarige och fråga om det verkligen var sant :angel: :D (Kurssekreteraren hade gått för dagen när listan kom upp så stackars kursansvarige drunknade nog i mail och telefonsamtal..)

Grattis! :bump: Bra jobbat! :D Var det hemtentan?

Haha underbart! Älskar känslan att ha blivit godkänt när magkänslan säger annat!

Både ja och nej, det var en hemtenta men inte den hemtentan som jag skrev så mycket om i tråden här. Vi har många 5 veckors-kurser (7,5 hp) så ibland är det tentor mest hela tiden känns det som!

Både ja och nej, det var en hemtenta men inte den hemtentan som jag skrev så mycket om i tråden här. Vi har många 5 veckors-kurser (7,5 hp) så ibland är det tentor mest hela tiden känns det som!

Ja jag förstår det! Hela terminen blir väl som en enda lång tenta-p kan jag tänka mig.

Hur gick det med den tentan? Du kanske skrivit i tråden men har inte följt den så bra..

Haha eller hur ;) Ibland kan vi dock ha avbrott av 15 HP-kurser, som nu... Så skönt :)

Det gick bra med den med! Oroar mig alltid lite för mycket, hehe.

Det är verkligen inte meningen jag ska plugga!

Helgträffarna krockar, ingen är villig att ge ersättningsuppgift. Labhelger visar sig vara vardagar, just de dagar jag jobbar. Ingen vill byta.
Jag fattar ingenting av det jag läser i ena kursen, ser ut som en fågelholk större delen av tiden. Inte för att det är ointressant, det är bara obegripligt! Min hjärna har blivit till gelé..

KL

Jag klarade T1-tentan på 20 hp!!!!! :D :D :banana: :banana:

Gud jag blev så himla glad att jag nästan grät. Trodde jag verkligen inte.

Känns SÅ SKÖNT att helhjärtat kunna satsa på T2 och inte ha en omtenta hängande över sig! Och jag kan inte begripa att JAG har läst 30 (okej, 28,5 :p) hp cellbiologi! Helt fantastiskt.

Stort grattis!! :D

Själv väntar jag på ett tentaresultat som just nu är en vecka försenat, och poäng på andra moment som från och med igår även de var försenade. Vill så gärna få släppa T3 nu, alternativt få veta NU att jag ska tenta om första mars så jag kan lägga upp planeringen därefter. Tack och lov ligger jag bra till med nuvarande kurs så det blir inga problem att få in extra tentaplugg, men det gummibandet hade jag ju velat spara till att titta på OS.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 047
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 517
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 952
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V