Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tenta om en vecka och borde ha börjat plugga. Istället har jag skolkat föreläsningarna idag, "planerat", sprungit dressyrprogram och börjat kika lite mer seriöst på examensarbetet.

Apropå planering: vad har ni för tips och tricks för er?

Jag har blivit helt frälst i s.k. bullet journals. Har djuplodat nätet ("planerandet" i första stycket :p ) den senaste veckan och den totala friheten är både fantastisk och rätt utmanande. Har de senaste veckorna använt en gammal anteckningsbok jag haft liggande men beställde igår en som är lite mer anpassad för uppgiften. Det är lite jobb att rita upp sin "kalender" för hand varje månad/vecka men jisses vad skönt det är att slippa jaga rätt på den där ena post-it lappen i havet av papperslappar som det lätt blir här hemma. Med det här systemet så får jag plats med alltihop i ett häfte :up:

@Araminta Jag har en bullet journal till övriga livet så att säga men inte till plugget. Vid min plugghörna har jag en whiteboardtavla som jag använder lite olika för olika kurser. Den här gången gjorde jag tex listor jag kunde checka av när jag hade läst all litteratur till ett av kursblocken, gjort en multiple choice-tenta osv. Sen brukar jag göra en grov terminsplanering i ett excelark där jag skriver in obligatoriska moment och sånt. Och så gör jag ofta listor för varje dag jag sitter och pluggar.

Jag gillar helt enkelt listor :D Både att göra och att checka av :p

Fick svar på min hemtenta och muntliga tenta, G :banana:

Gjorde en tenta i läkemedelsberäknibg i fredags. Måste ha alla rätt och jag kände mig säker så jag tror jag klarat den. Gjorde jag inte det är det omtenta om ca 1 månad och det var inte speciellt svårt att plugga till (jag gillar matte) så för första gången känner jag att ett U inte är hela världen.

Nu taggar jag inför en praktisk tenta i medicinsk teknik. Där har jag lite att jobba på...

Så himla fullspäckad termin!!! Och praktiska saker blir jag helt slut av. Det tar mer energi än det teoretiska.

Senast ändrad:
Nu har jag varit på campus och hämtat ut studieintyg, för imorgon ska jag på anställningsintervju. Typ :eek:.

Och på vägen hem så köpte jag en anteckningsbok som såg lite fancy pancy ut, som jag ska börja bullet journal:a i. Åh. Ibland undrar jag om det är riktigt normalt att bli så exalterad över planering... :o:rofl:

Oooch till råga på allt så ligger jag sjukt bra till i pluggandet. En uppgift som följt oss genom hela kursen ska lämnas in på fredag, men jag satte mig och skrev klart den igår (!). Det känns hur skönt som helst. Lite flyt i livet nu! :bump:

@NagelacksBeroende Haha! Jag är likadan. Ironiskt nog får jag knappt något gjort just nu för allt jag gör är att planera :p Men det är ju så jävla kul när man hittar något man gillar. Lycka till på intervjun :banana:

@zassoo Ibland önskar jag att jag hade en avskärmad hörna för plugget. Nu har jag ett, visserligen gigantiskt, kombinerat skriv- och matbord men det blir lätt att man börjar pyssla med annat. Punkter och listor att bocka av är verkligen guld :love:

Pluggar fortfarande på gymnasiet, men hoppas jag ska komma in på min drömutbildning. Har dock kassa betyg så håller tummarna för Högskoleprovet! :p

Nu har jag varit på campus och hämtat ut studieintyg, för imorgon ska jag på anställningsintervju. Typ :eek:.

Och på vägen hem så köpte jag en anteckningsbok som såg lite fancy pancy ut, som jag ska börja bullet journal:a i. Åh. Ibland undrar jag om det är riktigt normalt att bli så exalterad över planering... :o:rofl:

Oooch till råga på allt så ligger jag sjukt bra till i pluggandet. En uppgift som följt oss genom hela kursen ska lämnas in på fredag, men jag satte mig och skrev klart den igår (!). Det känns hur skönt som helst. Lite flyt i livet nu! :bump:
Lägg gärna upp bilder här när du börjat, försöker leta på nätet i detta nu efter jag läste om bullet journals i denna tråd :D

En fråga till er som har tagit examen eller snart ska göra det: Det här med examensceremoni - är det något man "borde" vara med på? Jag är inte supertaggad.

Jag valde att inte vara med på min examenscermoni förra året. Jag hade bytt klass eftersom jag varit föräldraledig och kände inte så många i den nya klassen. Är det en fin cermoni kan det ju kännas lite högtidligt, men jag är inte så noga med högtidligheter.

Jag valde att inte vara med på min examenscermoni förra året. Jag hade bytt klass eftersom jag varit föräldraledig och kände inte så många i den nya klassen. Är det en fin cermoni kan det ju kännas lite högtidligt, men jag är inte så noga med högtidligheter.

Nä jag är inte heller så högtidlig av mig. Kollade upp det där lite och det är kåren som har en ceremoni där det ska läsas upp en massa grejer, sen fotografering och så sittning och fest. I balklänning. Jaja :p Inget jag direkt tycker är kul. Då har jag nog hellre en examensfest med familj och vänner tror jag.

Första mötet med huvudhandledaren för examensprojektet i morse och det känns riktigt bra! Avslappnad ton men effektivt och rakt på sak. Ämnet är såpass relevant att uppsatsen troligen kommer att publiceras "på riktigt" :nailbiting::banana: Det känns hur bra som helst och den lilla motivation jag hade att tentaplugga dyslexi försvann helt - jag vill ju gräva ner mig i det här nu!! :D

Min dröm är veterinär, men det krävs så himla höga betyg (vilket jag inte har). Men jag ska försöka lära mig massor om högskoleprovet och använda det för att komma in istället:p Vad vill du bli?
Jag har redan ett yrke, undersköterska, men läser till vårdadministratör nu :)

Första tentan klar sedan igår, nu har jag precis påbörjat den andra. Första gick riktigt bra, andra not so much. Man märker verkligen hur mycket lättare det är när man är intresserad av ämnet kontra inte intresserad :p
Just nu känns det som ett under om jag lyckas att ens få klart den här tentan!

Även jag tragglar med hemtenta. Har gjort 1/5 av den, och lyckas fasiken inte förmå mig att göra mer. Frågorna är så himla konstiga att jag inte ens vet var jag ska börja

Jag sitter också och tragglar med hemtenta/mid-term paper. Börjar känna mig lite stressad över att deadline kryper allt närmare och det är ett relativt stort arbete som ska in (4000 ord) men hittar ändå inte motivationen att faktiskt ta tag i det. Gaaah! Hjälper ju inte att det ständigt finns massa grupparbeten/seminarier/litteratur att läsa inför föreläsningar som jag känner att jag också behöver ägna tid åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 982
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
932
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka