Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kolblakkur Jag är som du! Börjar tidigt, blir klar i väldigt god tid. Mycket skönt tycker jag att ha medfödd självdisciplin liksom :D.
Arbetsterapeuten hävdade att jag måste skaffa mig självdisciplin för det skulle inte funka för mig att köra på som tidigare. Än så länge verkar det ju gå bra, men jag antar att jag borde lyssna på hen..varför fick inte jag den medfödd? :D

De verkar inte tänka på sånt alls... Det var liknande för mig, jag fick skriva nationella prov i matte, engelska och svenska, alla någon gång mitt i kursen jag läste... :cautious: Engelska och svenska var inga problem men matten, jag avskyr matte.... :arghh::angel: Att jag sen inte upptäckte att det fanns ett papper med alla formler med förrns jag hade lämnat 2/3 av provet... :banghead: Men jag hankade mig igenom med ett E! :D Så det jag vill säga är att det inte är nödvändigt att ha läst hela kursen innan man skriver ett nationellt prov, men det hjälper säkert. Det allra bästa är att kolla igenom alla papper när man sätter sig. :angel:
:laugh:

Jag avskyr också matte. Finns en anledning att jag inte läste matte c på gymnasiet. Jag ångrar det nu dock :p.
Fick svar att de förlänger kursen till 28/1 för mig, så då kan jag skriva den 23e.

Jag letade upp gamla nationella prov på nätet. Efter det såg jag ut så här --> :crazy::wtf::nailbiting::confused:

Men men. Jag satsar bara på E i alla fall :angel:.

Jag är avundsjuk på er som börjar tidigt och blir klara i goood tid! Jag har alltid förhoppningen om att jag ska bli klar några dagar tidigare för att kunna finputsa och kolla igenom och läsa igenom och ta det luuuugn... Heh! Börjar ALLTID första dagen, men på något konstigt vänster så är jag alltid klar någon timme innan deadline. Överarbetning eller seg hjärna? Who knows. :rofl:

Fy vad jag lider med er alla som har jobbiga grupparbeten! Inser att jag har en vansinnigt bra klass, vi talar emellanåt om för våra lärare att vi hellre gör vissa uppgifter i grupp än individuellt. Inser nu att det nog är ganska unikt. :D Har hittills inte stött på någon som inte vill vara med och bidra aktivt, snarare tvärtom.

I övrigt är första kursen avklarad sen två veckor, mitt livs första(!) hemtenta lämnades in i söndags. Efter en kurs som gått ut på "det finns inga rätt eller fel" och "man får testa allt praktiskt en period och se vad som funkar" (lätt att skriva en tenta på det, liksom) så är det vansinnigt skönt med nya kursen, som går ut på att koda. Mer tydligt rätt och fel kan det inte bli. :D

Sådär ja, uppsatsen inskickad. Landade på finfina 4 933 ord. :D Nu är det bara att hålla tummarna för godkänt, för i så fall finns det en liten chans att jag hinner få med betyget för den här kursen till när jag ska söka notarietjänst och det skulle öka mina chanser med åtminstone några procent. :up:

Jag fick G på en tenta i essäform som jag lämnade in i söndags. Andra tentan i kursen och de rättade lika snabbt sist. Känns ovanligt att universitetet gör så. Blev dock något förvånad av kommentaren från läraren. Du har läst din litteratur ordentligt men tänk över särskrivning och styckeindelning.
Jag :confused::grin:, har aldrig bekymmer med särskrivning, fick dessutom vid C-uppsatsen särskilt beröm för min skrivteknik, stavning etc. Så undrar försynt om det är min tenta han rättat ;). Nåja, å andra sidan, vi kan bara få U eller G på momentet och nu är den klar.

Terminens andra tenta idag, på en helt värdelös tid, 14:15 och vi får sitta fram till 19:15. :meh: Till och med våran lärare tyckte att det var en väldigt märklig tid, men det är tentamensavdelningen som lägger ut tider och salar så lärarna har inget med det att göra.
Det känns som om jag har pluggat så mycket som jag kan, jag har inte något dåligt samvete över att jag inte har pluggat och det känns som om jag har koll. Vilket i sig skrämmer mig och jag börjar undra om det är något jag har missat. Jag skrev ut 20 sidor med stödord och begrepp igår, alltså sånt som jag har skrivit ner från hela kursen. Men jag hoppas att tyngdpunkten ligger på vilken som helst av förläningarna förutom den jag missade. :nailbiting:

Börjat plugga matten idag. Tog inte mer än tre tal så smsade jag sambon i ren desperation. När han ringde upp började jag gråta.
Jag har verkligen ursvårt för matte. Att det bara är att lära sig reglerna är inte så bara för mig. Konjugat, kvadreringsregler osv. Jag förstår faktiskt inte hur det här ska gå. Men jag måste ha matten (och fysik och kemi) för att bli behörig till utbildningen jag är intresserad av, så har inte så mycket till val.

Börjat plugga matten idag. Tog inte mer än tre tal så smsade jag sambon i ren desperation. När han ringde upp började jag gråta.
Jag har verkligen ursvårt för matte. Att det bara är att lära sig reglerna är inte så bara för mig. Konjugat, kvadreringsregler osv. Jag förstår faktiskt inte hur det här ska gå. Men jag måste ha matten (och fysik och kemi) för att bli behörig till utbildningen jag är intresserad av, så har inte så mycket till val.

Kan du inte lägga upp några tal här som du har svårt för, så kan vi säkert hjälpa :)

Jag är så omotiverad just nu. Senaste delkursen kändes flummig/obegriplig och jag vet att jag verkligen inte var den enda som hade svårt att förstå den. Hemtentan blev därför lite halvhjärtat gjord så vi får se hur det går med den helt enkelt. Nya delkursen är lite mer praktiskt lagd och verkar än så länge väldigt bra så jag håller tummarna för att min pluggpepp återvänder snart! :)

Jag trodde att jag skulle ha lämnat den här tråden för länge sen men min examinator och handledare har väl inte direkt prioriterat mitt exjobb... 1 juni hade jag skrivit klart och presenterat, 5 månader senare är mitt betyg ännu inte inrapporterat och exjobbet är inte publicerat. Jag har tjatat mig blå. Men senaste budet är att blanketten för betyg mm. ska lämnas in på måndag. Jag vill bara bli av med det, vill verkligen inte vara registrerad som student längre :p

Förstår inte varför det ska vara så svårt med grupparbeten? Lider med er som måste traggla med det, och är tacksam att jag bara behövt genomlida ett grupparbete hittills.

I övrigt går det framfåt för mig då jag har fått VG på alla tentor och som slutbetyg i en kurs. Däremot blir jag frustrerad på mig själv eftersom jag har så svårt att komma iväg till skolan och oftast slutar det med att jag går 1 - 2 dagar av 4.

Var långtidssjukskriven för post traumatisk stress i ett år innan jag började studera i augusti och har på det asperger, depresssion och ångest. Är väldigt glad och stolt över mina studieresultat men frustrationen och besvikelsen på mig själv att jag är så j*vla dålig på att närvara överskuggar det hela.

Höstlovet är snart slut och ska försöka förbättra närvaron från och med nu.

@Otter

Varför känner du att du vill närvara mer? Om nuvarande närvaro fungerar för dig med tanke på studieresultat och att du mår bra, varför inte fortsätta på det spåret?

Vår grupp har gjort en fuling. Vi vill verkligen inte ha med den ena i vår grupp. En vill neka en till men vi är två stycken som är helt ok med henom så hen fick haka på ändå. Vi har alltså påbörjat vårt grupparbete utan den där personen och hen har inte heller sökt upp oss. Förhoppningsvis ber hen om att få vara med en annan grupp, annars får vi se hur vi löser det.

Nån som skrivit exjobb och samtidigt varit hemma med bebis? Funderar på om det är möjligt då det skulle vara trevligt att få en faktisk examen i ämnet...

@Otter

Varför känner du att du vill närvara mer? Om nuvarande närvaro fungerar för dig med tanke på studieresultat och att du mår bra, varför inte fortsätta på det spåret?

Mycket sant, och jag håller med i det du säger. Dock vet jag att den sociala stimulansen och rutinen kring att sova, äta, gå upp och plugga är viktig för mig. Nu kan jag sova hela dagar och vara vaken på nätterna samt att jag isolerar mig själv. Det blir inte hållbart i längden och jag kommer må så dåligt när det är dags för 4 veckors praktik och jag inte har utvecklat någon dagsrutin.

Arbetade heltid innan min sjukskrivning och fick in bra rutiner där jag åt, sov och fick social stimulans vilket ledde till att jag kunde hantera mitt mående bättre. Just nu är det mera "Åh ångest! Ta extra tabletter och lägger mig i sängen för att sova bort dagen. Kanske känns bättre när jag vaknar?"

Har känns motigt med hemtentan de senaste dagarna, har haft migrän och migränbakfylla så inget har direkt blivit gjort. Idag så lossnade det dock :banana: är nästan klar med utkastet, kommer fortsätta med det under helgen och förhoppningsvis bli klar med utkastet då. Sedan kan jag sitta i lugn och ro fram till den 14:e och pilla med den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
644
· Visningar
18 800
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
890
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
854
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 511
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka