Vi som pluggar - del 5

Ja jag hoppas det! Jag har 1.25, fick så dåligt på kvantitativa så det drog ner totalresultatet :o (0.9 Kvantitativa, 1.6 verbala)


Tillägg: Ser nu på antagningsstatistiken att antagningspoäng på HP är 1.25. Precis det jag har ju :meh: Vet inte hur de sorterar bland folk som har samma HP resultat :o

Åh, antagningsstatistik. Måste kolla allt jag vill läsa i framtiden. Tittade tidigare idag men då hade det inte kommit ut ännu. Du borde ju komma in utan problem kan jag tycka. :)
 
3BBA1A62-120B-4B4C-A74E-BFC527EAA01F.png

Yay! :)
 
Jag kom också in på skola! Så nu har jag panik, 33 år och har inte gått i skola sen gymnasiet. Någon som har tips och råd till en nybörjare? Kommer läsa kandidatprogrammet i Statsvetenskap på Försvarshögskolan
Noll koll på Försvarshögskolan men i statsvetenskap kan man gå på rent intresse om man är det minsta samhällsintresserad, vilket du verkar vara. Det är roligt och allmänbildande, tyckte jag.
 
Jag kom också in på skola! Så nu har jag panik, 33 år och har inte gått i skola sen gymnasiet. Någon som har tips och råd till en nybörjare? Kommer läsa kandidatprogrammet i Statsvetenskap på Försvarshögskolan
Så jävla kul att du kom in!

Mina tips (men jag är nörd också):

1. LÄS litteraturen. Du läser snabbt så se till att faktiskt läsa. Många läser minsta möjliga men jag tycker man ska läsa det som anges så att man faktiskt tar in den kunskap man förväntas ta till sig.
2. Gör upp en studieplan. Kolla schemat när du får det och gör noteringar för dig själv när du behöver börja plugga för de olika momenten.
3. Gör saker i tid! Det blir stressigt om man sitter i sista sekund hela tiden. Följ din plan, var disciplinerad och plugga i tid. Det blir roligare då.

Heja dig! :bump:
 
Jag kom in på alla kurser jag sökt förutom den sista eftersom det blev mer än 45hp. Alla är distans och 7,5 hp.

Alla utom en är olika typer av pedagogikkurser jag kan ha nytta av i jobbet men med väldigt olika inriktning. Sen är det en kurs i isländska också. :D

Har velat lära mig isländska sen jag gick ut gymnasiet, så den är jag egentligen mest sugen på, men en av de andra kan vara så otroligt användbar... tror inte jag pallar att läsa mer än en kurs, kanske inte ens en...
 
Jag hade sökt en fristående kurs förutom det som söks inom programmet, men det står struken på den. Nåja, det var nog lika bra det..
 
Så jävla kul att du kom in!
...
3. Gör saker i tid! Det blir stressigt om man sitter i sista sekund hela tiden. Följ din plan, var disciplinerad och plugga i tid. Det blir roligare då.

Heja dig! :bump:

Tack!
Jag har väl aldrig någonsin skjutit upp saker till sista sekund? :P
 
Nu har jag beställt all kurslitteratur för de två första kurserna på programmet! Tyvärr kommer det dröja typ en månad tills jag får dem, hade verkligen velat börja läsa redan nu. Fick tag på alla förutom en här i Sverige, så den sista köpte jag från Amazon och håller tummarna för att allt går som det ska med den :) verkligen så taggad på det här!
 
Jag kom också in på skola! Så nu har jag panik, 33 år och har inte gått i skola sen gymnasiet. Någon som har tips och råd till en nybörjare? Kommer läsa kandidatprogrammet i Statsvetenskap på Försvarshögskolan

För att komplettera niffes utmärkta råd; Du har ju jobbat ett antal år (antar jag), så nyttja det faktum att du är van att under en stor del av din tid göra en viss syssla. Tackla alltså studierna som ett jobb. Kliv upp, gå till jobbet, gör jobbet, gå hem, måndag till fredag mellan 8 och 17 (eller vilka tider du nu väljer). Gå hemifrån för att plugga och när du är hemma är böckerna stängda och du är ledig.
 
Har i princip bara gjort sen anmälningar inför höstterminen, så än så länge har jag "bara" kommit in på 2 kurser som var ganska långt ner på min lista. Får se om jag lyckas ta mig in på någon av de högre rankade, hade varit skönt att skrapa ihop de poäng som behövs om jag vill läsa klart kandidaten till våren!
 
För att komplettera niffes utmärkta råd; Du har ju jobbat ett antal år (antar jag), så nyttja det faktum att du är van att under en stor del av din tid göra en viss syssla. Tackla alltså studierna som ett jobb. Kliv upp, gå till jobbet, gör jobbet, gå hem, måndag till fredag mellan 8 och 17 (eller vilka tider du nu väljer). Gå hemifrån för att plugga och när du är hemma är böckerna stängda och du är ledig.

Tack, jag är dock världens sämsta på att lämna jobbet på jobbet ;)

Men jag tror definitivt på att det kan vara en idé att faktiskt fokusera under "arbetstid" och sen vara ledig när jag ska vara ledig.

Det svåra för mig kommer nog mest vara att jag, med undantag för värnplikten, jobbat sen gymnasiet. Det kommer nog bli en svår omställning att se skolan som jobb och behandla det därefter.
 
Jag står på reservlista till en kurs jag sökt, men har ingen uppfattning om vad det innebär i praktiken - hur många antagna som tackar nej. Sen har jag ingen aning om vad meritvärdet är "värt", jag har 985 av 999... går det att veta om det är hyfsat konkurrenskraftigt eller om folk i allmänhet ligger däromkring?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 721
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 704
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp