R
Raderad medlem 6459
Vet inte om jag lät grinig i mitt inlägg, ber om ursäkt i såna fall! Läste om det nu och såg att det lät lite surt. Det var inte meningenAha, då förstår jag!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om jag lät grinig i mitt inlägg, ber om ursäkt i såna fall! Läste om det nu och såg att det lät lite surt. Det var inte meningenAha, då förstår jag!
Jag läser en kvällskurs i språk på halvtid den här terminen. Jag pluggar förvisso men den absoluta majoriteten i min språkklass har vanliga arbeten på dagarna. De får ju lägga några timmar på kvällar/helger att plugga såklart men det verkar gå bra! Ett par har hoppat av men de flesta är fortfarande kvar såhär halvvägs inAtt jobba heltid och läsa en nybörjarkurs i språk på universitetsnivå på 50%, låter det görligt? Någon som provat på något liknande?
Vet inte om jag lät grinig i mitt inlägg, ber om ursäkt i såna fall! Läste om det nu och såg att det lät lite surt. Det var inte meningen.
Haha tror det var därför jag svarade så grinigt, får höra fyrtio gången om dagen av hela världen att jag måste ta det lugnare så det har blivit lite av en irriterande grej faktisktÄsch, det var ju en ganska privat fråga så du behöver verkligen inte be om ursäkt!
Jag kom bara ihåg det för att det lät som att du hade haft det slitigt och tänkte att du skulle få det lite lugnare framöver![]()
Det tycker jag verkligen att du ska!Kanske till och med unna mig ett sommarlov nästa år.
Jag läser en kvällskurs i språk på halvtid den här terminen. Jag pluggar förvisso men den absoluta majoriteten i min språkklass har vanliga arbeten på dagarna. De får ju lägga några timmar på kvällar/helger att plugga såklart men det verkar gå bra! Ett par har hoppat av men de flesta är fortfarande kvar såhär halvvägs in![]()
Det tycker jag verkligen att du ska!
Heja dig! Och ja, på tok för lång väntanJag har också precis skickat in ansökan för master till hösten. Håller verkligen med om att det är en lång väntan! Skulle gärna vilja veta i typ juni så att man har hela sommaren på sig att lösa det som behöver lösas.
Det är en nybörjarkurs men jag har med mig lite sen innan. Om jag ska se något mönster i de som hoppat av så har de flesta varit sådana som inte kunnat någonting alls innan. De som hade lite förkunskaper verkar klara av tempot bättre. Kursen är ändå ganska intensiv och man bör nog lägga 20 timmar i veckan om man vill lära sig riktigt ordentligt alternativt inte har några förkunskaper alls.Vad kul! Att det är en kvällskurs är ju viktigt ja, det hade jag glömt bort lite. Är det ett helt nytt språk för dig eller har du med dig kunskap sedan innan? Lägger du ungefär 20 timmar i veckan?
Att läsa på 25% är ju också ett alternativ och kanske mer rimligt om man faktiskt "måste" lägga ned de timmarna som krävs för att hänga med.
Haha tror det var därför jag svarade så grinigt, får höra fyrtio gången om dagen av hela världen att jag måste ta det lugnare så det har blivit lite av en irriterande grej faktiskt.
Men ja, du har helt rätt, jag har haft det gräsligt slitigt. Därför har jag (nästan i alla fall) bestämt mig för att jag inte ska jobba något alls parallellt om jag kommer in på mastern. Kanske till och med unna mig ett sommarlov nästa år.
Det är en nybörjarkurs men jag har med mig lite sen innan. Om jag ska se något mönster i de som hoppat av så har de flesta varit sådana som inte kunnat någonting alls innan. De som hade lite förkunskaper verkar klara av tempot bättre. Kursen är ändå ganska intensiv och man bör nog lägga 20 timmar i veckan om man vill lära sig riktigt ordentligt alternativt inte har några förkunskaper alls.
Jag lägger absolut inte 20 timmar i veckan, snarare kanske 5... Men då satsar jag inte heller på högsta betyg utan vill bara klara mig igenom kursen. Just nu ligger jag lite efter då jag haft (har...) lite av en pluggsvacka så jag har varken varit på lektionerna eller öppnat språkböckerna på 2 veckor... Tröstar mig med att det är långt till maj då tentan är![]()
Har du läst så pass mycket av det språk du tänkt plugga en nybörjarkurs i (och beroende på hur länge sen det var!) tror jag nog ändå att du skulle klara dig bra. Dvs. att du inte skulle behöva lägga 20h/vecka. I alla fall på den kursen jag läser. Min kurs började helt från grunden med "hej" och att räkna till 10 just för att man ska kunna läsa den utan några som helst förkunskaper. I och med det behövde inte jag plugga alls i början men nu såhär i mitten av terminen har vi ändå kommit ganska långt och jag behöver anstränga mig om jag ska hänga med.Tack för så bra svar! Jag läste samtliga år under grundskola och gymnasium men förstår ju att universitetsnivå är något helt annat. Så 20 timmar per vecka i intensivt tempo kan nog helt klart bli lite väl mastigt när jag dessutom ska lära mig massor med nya saker på jobbet. Det fanns också en ren kommunikationskurs på kvartsfart en kväll i veckan, det lät mer lagom tidsmässigt men det är möjligt att mina grundkunskaper är för dåliga just nu.
Heja dig i pluggsvackan, vet precis hur det är!![]()
Har du läst så pass mycket av det språk du tänkt plugga en nybörjarkurs i (och beroende på hur länge sen det var!) tror jag nog ändå att du skulle klara dig bra. Dvs. att du inte skulle behöva lägga 20h/vecka. I alla fall på den kursen jag läser. Min kurs började helt från grunden med "hej" och att räkna till 10 just för att man ska kunna läsa den utan några som helst förkunskaper. I och med det behövde inte jag plugga alls i början men nu såhär i mitten av terminen har vi ändå kommit ganska långt och jag behöver anstränga mig om jag ska hänga med.
I min kurs är det mycket grammatik så har du koll på den sedan grundskola och gymnasium tror jag att du skulle klara dig bra hos oss i alla fall!
Annars tycker jag att kvartsfart låter som att det utan problem skulle gå att kombinera med heltidsjobb![]()
Det förstår jag, hoppas du hittar något som passarOkej, då låter det ju ändå som att man börjar väldigt basic även på uni och absolut mer överkomligt även på halvfart. Det skulle säkert gå hyfsat snabbt att komma tillbaka men jag vill ändå börja om lite från början för att det ska kännas lätt och roligt![]()
Men yay vad kul! Hojta om du vill öva lite!Spanska!![]()
Men yay vad kul! Hojta om du vill öva lite!
tillägg: om du läst så mycket tidigare bör du klara nivån. Är det Spanska 1 det gäller eller en förberedande som inte kräver några förkunskaper alls?