Vi som pluggar - del 5

Att jobba heltid och läsa en nybörjarkurs i språk på universitetsnivå på 50%, låter det görligt? Någon som provat på något liknande?
Jag läser en kvällskurs i språk på halvtid den här terminen. Jag pluggar förvisso men den absoluta majoriteten i min språkklass har vanliga arbeten på dagarna. De får ju lägga några timmar på kvällar/helger att plugga såklart men det verkar gå bra! Ett par har hoppat av men de flesta är fortfarande kvar såhär halvvägs in :)

Vet inte om jag lät grinig i mitt inlägg, ber om ursäkt i såna fall! Läste om det nu och såg att det lät lite surt. Det var inte meningen :).

Äsch, det var ju en ganska privat fråga så du behöver verkligen inte be om ursäkt!
Jag kom bara ihåg det för att det lät som att du hade haft det slitigt och tänkte att du skulle få det lite lugnare framöver ;)

Äsch, det var ju en ganska privat fråga så du behöver verkligen inte be om ursäkt!
Jag kom bara ihåg det för att det lät som att du hade haft det slitigt och tänkte att du skulle få det lite lugnare framöver ;)
Haha tror det var därför jag svarade så grinigt, får höra fyrtio gången om dagen av hela världen att jag måste ta det lugnare så det har blivit lite av en irriterande grej faktiskt :D.

Men ja, du har helt rätt, jag har haft det gräsligt slitigt. Därför har jag (nästan i alla fall) bestämt mig för att jag inte ska jobba något alls parallellt om jag kommer in på mastern. Kanske till och med unna mig ett sommarlov nästa år.

Jag läser en kvällskurs i språk på halvtid den här terminen. Jag pluggar förvisso men den absoluta majoriteten i min språkklass har vanliga arbeten på dagarna. De får ju lägga några timmar på kvällar/helger att plugga såklart men det verkar gå bra! Ett par har hoppat av men de flesta är fortfarande kvar såhär halvvägs in :)

Vad kul! Att det är en kvällskurs är ju viktigt ja, det hade jag glömt bort lite. Är det ett helt nytt språk för dig eller har du med dig kunskap sedan innan? Lägger du ungefär 20 timmar i veckan? :)
Att läsa på 25% är ju också ett alternativ och kanske mer rimligt om man faktiskt "måste" lägga ned de timmarna som krävs för att hänga med.

Vad kul! Att det är en kvällskurs är ju viktigt ja, det hade jag glömt bort lite. Är det ett helt nytt språk för dig eller har du med dig kunskap sedan innan? Lägger du ungefär 20 timmar i veckan? :)
Att läsa på 25% är ju också ett alternativ och kanske mer rimligt om man faktiskt "måste" lägga ned de timmarna som krävs för att hänga med.
Det är en nybörjarkurs men jag har med mig lite sen innan. Om jag ska se något mönster i de som hoppat av så har de flesta varit sådana som inte kunnat någonting alls innan. De som hade lite förkunskaper verkar klara av tempot bättre. Kursen är ändå ganska intensiv och man bör nog lägga 20 timmar i veckan om man vill lära sig riktigt ordentligt alternativt inte har några förkunskaper alls.

Jag lägger absolut inte 20 timmar i veckan, snarare kanske 5... Men då satsar jag inte heller på högsta betyg utan vill bara klara mig igenom kursen. Just nu ligger jag lite efter då jag haft (har...) lite av en pluggsvacka så jag har varken varit på lektionerna eller öppnat språkböckerna på 2 veckor... Tröstar mig med att det är långt till maj då tentan är :D

Haha tror det var därför jag svarade så grinigt, får höra fyrtio gången om dagen av hela världen att jag måste ta det lugnare så det har blivit lite av en irriterande grej faktiskt :D.

Men ja, du har helt rätt, jag har haft det gräsligt slitigt. Därför har jag (nästan i alla fall) bestämt mig för att jag inte ska jobba något alls parallellt om jag kommer in på mastern. Kanske till och med unna mig ett sommarlov nästa år.

:D

Skönt! Jag hade sommarlov för första (och troligen sista) gången på väldigt länge i somras. :) Det gjorde verkligen stor skillnad för min energireserv och stressnivå att få så lång, sammanhängande ledighet. Om man har möjlighet så kan jag bara rekommendera!

Det är en nybörjarkurs men jag har med mig lite sen innan. Om jag ska se något mönster i de som hoppat av så har de flesta varit sådana som inte kunnat någonting alls innan. De som hade lite förkunskaper verkar klara av tempot bättre. Kursen är ändå ganska intensiv och man bör nog lägga 20 timmar i veckan om man vill lära sig riktigt ordentligt alternativt inte har några förkunskaper alls.

Jag lägger absolut inte 20 timmar i veckan, snarare kanske 5... Men då satsar jag inte heller på högsta betyg utan vill bara klara mig igenom kursen. Just nu ligger jag lite efter då jag haft (har...) lite av en pluggsvacka så jag har varken varit på lektionerna eller öppnat språkböckerna på 2 veckor... Tröstar mig med att det är långt till maj då tentan är :D

Tack för så bra svar! Jag läste samtliga år under grundskola och gymnasium men förstår ju att universitetsnivå är något helt annat. Så 20 timmar per vecka i intensivt tempo kan nog helt klart bli lite väl mastigt när jag dessutom ska lära mig massor med nya saker på jobbet. Det fanns också en ren kommunikationskurs på kvartsfart en kväll i veckan, det lät mer lagom tidsmässigt men det är möjligt att mina grundkunskaper är för dåliga just nu. :)

Heja dig i pluggsvackan, vet precis hur det är! :D

Jag hoppar in här med en fråga eftersom jag är i valet och kvalet just nu, kanske kan nån rådgiva. Jag tar examen i vår och skulle helst vilja vidareutbilda mig efter det, tyvärr är den mastern jag vill läsa inte tillgänglig just nu. Jag har kollat på högskolevarianter av mastern som jag kan tänka mig, alla på halvfart, som jag då skulle läsa parallellt med heltidsjobb för att inte maxa CSN ifall jag kan plugga den där mastern i framtiden istället. Första frågan jag borde ställa mig är väl om det är helt idiotiskt att välja en annan utbildning än den jag egentligen, helst av allt vill läsa i framtiden (även om högskolekursen är lika förberedande, meriterande och intressant, det är bara en annan inriktning).
Men om det INTE är det... hur överambitiöst är det generellt sett att arbeta och läsa en deltidskurs på högskola? Att jobba deltid är ett sämre alternativ eftersom att jag då ändå kommer behöva studiestöd i mindre omfattning.

Tack för så bra svar! Jag läste samtliga år under grundskola och gymnasium men förstår ju att universitetsnivå är något helt annat. Så 20 timmar per vecka i intensivt tempo kan nog helt klart bli lite väl mastigt när jag dessutom ska lära mig massor med nya saker på jobbet. Det fanns också en ren kommunikationskurs på kvartsfart en kväll i veckan, det lät mer lagom tidsmässigt men det är möjligt att mina grundkunskaper är för dåliga just nu. :)

Heja dig i pluggsvackan, vet precis hur det är! :D
Har du läst så pass mycket av det språk du tänkt plugga en nybörjarkurs i (och beroende på hur länge sen det var!) tror jag nog ändå att du skulle klara dig bra. Dvs. att du inte skulle behöva lägga 20h/vecka. I alla fall på den kursen jag läser. Min kurs började helt från grunden med "hej" och att räkna till 10 just för att man ska kunna läsa den utan några som helst förkunskaper. I och med det behövde inte jag plugga alls i början men nu såhär i mitten av terminen har vi ändå kommit ganska långt och jag behöver anstränga mig om jag ska hänga med.

I min kurs är det mycket grammatik så har du koll på den sedan grundskola och gymnasium tror jag att du skulle klara dig bra hos oss i alla fall! :)

Annars tycker jag att kvartsfart låter som att det utan problem skulle gå att kombinera med heltidsjobb :)

Har du läst så pass mycket av det språk du tänkt plugga en nybörjarkurs i (och beroende på hur länge sen det var!) tror jag nog ändå att du skulle klara dig bra. Dvs. att du inte skulle behöva lägga 20h/vecka. I alla fall på den kursen jag läser. Min kurs började helt från grunden med "hej" och att räkna till 10 just för att man ska kunna läsa den utan några som helst förkunskaper. I och med det behövde inte jag plugga alls i början men nu såhär i mitten av terminen har vi ändå kommit ganska långt och jag behöver anstränga mig om jag ska hänga med.

I min kurs är det mycket grammatik så har du koll på den sedan grundskola och gymnasium tror jag att du skulle klara dig bra hos oss i alla fall! :)

Annars tycker jag att kvartsfart låter som att det utan problem skulle gå att kombinera med heltidsjobb :)

Okej, då låter det ju ändå som att man börjar väldigt basic även på uni och absolut mer överkomligt även på halvfart. Det skulle säkert gå hyfsat snabbt att komma tillbaka men jag vill ändå börja om lite från början för att det ska kännas lätt och roligt :)

Okej, då låter det ju ändå som att man börjar väldigt basic även på uni och absolut mer överkomligt även på halvfart. Det skulle säkert gå hyfsat snabbt att komma tillbaka men jag vill ändå börja om lite från början för att det ska kännas lätt och roligt :)
Det förstår jag, hoppas du hittar något som passar :)

@supercalifragilistic Jag hade inte valt en annan utbildning än den jag verkligen ville. Vet du om mastern kommer bli av i framtiden?

Känns det viktigt att komma igång med en utbildning på en gång? Annars kan det ju vara väldigt bra och nyttigt att jobba i mellan kandidaten och mastern tänker jag, få lite kött på benen och mer praktisk kunskap.

Annars så ja, jag tycker det låter mastigt att jobba heltid och plugga mer än på kvartsfart. Särskilt om det är studier på en högre nivå.

Men yay vad kul! Hojta om du vill öva lite!

tillägg: om du läst så mycket tidigare bör du klara nivån :). Är det Spanska 1 det gäller eller en förberedande som inte kräver några förkunskaper alls?

Sorry, såg nu att du skrivit tidigare att det var spanska det gällde, missade ditt inlägg på förra sidan. Tycker det låter som en ypperlig idé att åtminstone testa att plugga parallellt :).

Senast ändrad av en moderator:
Men yay vad kul! Hojta om du vill öva lite!

tillägg: om du läst så mycket tidigare bör du klara nivån :). Är det Spanska 1 det gäller eller en förberedande som inte kräver några förkunskaper alls?

Åh tack, det gör jag gärna!

Det blir nog nybörjarkursen i så fall. Dels för att jag är osäker på vilken nivå jag befinner mig och dels för att det är den enda spanskakursen på halv- och kvällstid till hösten (eftersom jag ska kombinera med jobb). :)

@Modest I såna fall säger jag absolut: go for it! Om du har läst språket tidigare så kommer det att komma igång för dig rätt snabbt, så en nybörjarkurs bör då inte bli särskilt tufft för dig. Hade det varit Spanska 1 hade det nog varit lite tuffare, det är rätt mycket litteratur man ska hinna med att läsa då.

Så kör på! Och hojta som sagt, jag tar alla chanser jag kan till att få prata spanska :).

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 547
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025